Följ Black Week på SweClockers

Fiberskåp inte helt inkopplat (gissning)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalaspinglan:

Det är hyresrätt, har tidigare bara bott i bostadsrätt och då har det fungerat fläckfritt, och då är fiberskåpet de facto ett fiberskåp med riktiga uttag. Antar att det kanske är lättast att felanmäla det.

Det finns en bild högre upp i tråden där jag målat rött på numret som finns på uttaget, mycket mer än så finns det inte runtomkring.

El centralen. Ta en bild på den. Det måste finnas en patchpunkt nånstans om du har ett rj45 uttag i varje rum.

Permalänk
Inaktiv

Det som troligtvis har hänt är att fd boende har patchat förbi skräp routern (som brukar installeras i moderna byggnader) till ett centralt uttag (det på bilden) och använt egen trådlös router.

Permalänk
Medlem

Ser alla nätverksuttag likadana ut eller har du ett av annat fabrikat för fiberlan?

Permalänk
Medlem

@Kalaspinglan: Eftersom du bor i en hyresrätt så rör du inte det där över huvud taget. Det är fastighetsägaren som äger din lägenhet och det som är i den som t.ex de där kablarna och uttagen och du hyr den bara. Undrar du över något så kontaktar du fastighetsägaren så får de hjälpa dig.

Permalänk
Medlem

När jag ser bilderna ser det ut som om det är föregående hyresgäst som har varit framme och gjort ett "halvfärdigt" jobb, så risken är att om man pratar med hyresvärden så kommer de bara att rycka på axlarna eller riva ut hela rasket.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon246659:

Det måste finnas en patchpunkt nånstans om du har ett rj45 uttag i varje rum.

Inte nödvändigtvis sant. Jag har RJ45 i alla rum i min lägenhet, med dubbla Cat 5 uttag och kabel. Dessa var dock kopplade i en slinga för telefoni. Det jag gjort är att jag brutit slingan och istället kopplat dubbeluttagen så ena uttaget går framåt i slingan, den andra går bakåt. Vill man använda ett uttag i mitten av slingan får man koppla in en switch som kopplar in båda uttagen. Vill man inte använda ett uttag räcker det att bygla en kabel mellan uttagen. (Ett uttag som sitter bakom en garderob har jag dock byglat direkt på plinten. Det gör uttaget oanvändbart men det är det ändå med tanke på uttagets placering, så slipper jag ha en bygelkabel sittandes där.)

Men ja, det du beskriver är "rätt" sätt att göra detta idag om man ska bygga ett datanät. I mitt fall har man byggt ett telefonnät men använt Cat5 för att "framtidssäkra".

Kan tillägga att detta INTE är en beskrivning av hur TS har det i sin lägenhet. Där ser teorierna om att detta är telefoni alt belysningsstyrning ut att vara mer sannolika med tanke på hur det är kopplat. Kablarna går dessutom här i en stjärntopologi, inte i en slinga.

Permalänk
Medlem

Det där är INTE nätverk, ingen nätverksplint, ingen patchat nätverkskabel och det är troligen inte ens CAT5 kabel då färgerna är fel. Om du försöker dig på att koppla så kanske du får signal, men nått annat kommer sluta funka. Troligen telefoni där man haft en 8P kontakt till telefonkontakt för telefonerna eller nån form av styrning.

Kablarna i väggen är INTE gjord för nätverkstrafik och om dom mot förmodan är kopplad mot uttagen så kommer du endå få massiv paketförlust om du patchar om båda ändarna.

Prata med husets vaktmästare eller ansvarig så kan dom ge dig svar på vad det där är.

Permalänk
Medlem

Ja, som andra sagt. Köp en liten patchpanel eller tryck in routern i hålet och använd den som switch, använd dom gröna fula kablarna som hjälp när du drar nya kablar till dom rum du vill ha nät i (klipp gröningen och tejpa fast ny, dra sakta, lite vaselin eller tvål gör det lättare i trånga rör.)

eller ta dit nåt proffs, blir nog inte så dyrt när alla rör och uttag verkar finnas.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE -snart borta-
i7-11700K|ASUS ROG STRIX B560-F GAMING WIFI|32GbDDR4|RTX3080
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Nu får ni sluta tipsa att trådskaparen skall göra si och så för att fixa uttag.

Det är en hyresrätt! Han har inte rätt att göra förändringar i infrastrukturen utan att först ha kontrollerat med fastighetsägaren.

Och för att inte hållas ansvarig råder jag dig @kalaspinglan att först prata med värden innan du gör något över huvud taget!

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk

Jag borde ju såklart sagt från början att det är en hyresrätt, är så van vid att fixa allt själv då jag tidigare bott i bostadsrätter. Men, då jag inte har så bra koll på sådant här så tänkte jag att det var en enkel lösning som jag bara inte förstod, dessutom tycker jag det är intressant.

Får kontakta hyresvärden och återkomma med vilken lösning som tillämpades, om de ens orkar bry sig.

Permalänk

Om någon undrar hur det gick så sattes den här in. Kom fram till att det egentligen räcker med att ha trådat i ett av rummen, så det fick bli så. Och allt flyter på fint.

Permalänk
Skrivet av Kalaspinglan:

Om någon undrar hur det gick så sattes den här in. Kom fram till att det egentligen räcker med att ha trådat i ett av rummen, så det fick bli så. Och allt flyter på fint.

https://snipboard.io/aR6Nqc.jpg

Detta hade jag helt glömt, men vill ändå säga att det uppskattas att frågeställaren talar om hur det gick sen, om problemet löste sig och med vad. Det gör det roligare att försöka vara till hjälp nästa gång någon har en fråga.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja