Följ Black Week på SweClockers

Nvidia utesluter recensenter som inte fokuserar på ray tracing

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det är väl ändå nVidia själva som avgör sin produktsegmentering och inte förståsigpåare? Kallar de något ett Titan-kort är det ett Titan-kort. Sen att det inte är likvärdigt Titan-kort från tidigare generationer bör givetvis tydligt belysas, men det förändrar inte hur de valt att segmentera sina produkter.

Dom kan så klart kalla sina grejor vad dom vill, men om jag hade varit en kund som hade ett Titan ur 2000 serien och "uppgraderade" till ett 3090 med resultatet att jag fick sämre prestanda hade jag nog ifrågasatt namngivningen.
Såg något Catia test för ett tag sedan där Titan RTX var nästan dubbelt så snabbt som ett 3090, och det är kanske inte vad man förväntar sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Det är väl ändå nVidia själva som avgör sin produktsegmentering och inte förståsigpåare? Kallar de något ett Titan-kort är det ett Titan-kort. Sen att det inte är likvärdigt Titan-kort från tidigare generationer bör givetvis tydligt belysas, men det förändrar inte hur de valt att segmentera sina produkter.

BMW lanserar en cykel men säger att det är en bil. Det är ju de som avgör vad det är för produkt de säljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ddelin:

Såg något Catia test för ett tag sedan där Titan RTX var nästan dubbelt så snabbt som ett 3090, och det är kanske inte vad man förväntar sig.

Det låter mycket märkligt. Knappast pga vad som finns i korten, utan snarare nån brist i mjukvaran som inte (ännu) uppdaterats för 3000-seriens kort.

Ett 3090 ska vara bättre än ett RTX Titan på allt.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det låter mycket märkligt. Knappast pga vad som finns i korten, utan snarare nån brist i mjukvaran som inte (ännu) uppdaterats för 3000-seriens kort.

Det är ingen brist, det är segmentering m.h.a. olika drivers där konsument korten är medvetet är kripplade. Skulle Nvidia släppa ett 3000 kort med riktiga Titan drivers skulle det säkerligen vara betydligt snabbare än dom gamla.
Syns tydligt i benchmarks där 3000 korten förlorar i applikationer som använder mycket högprecisions flyttal, men är snabbare i dom som inte använder det. Samma om du jämför konsument och Quadro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det stämmer inte. RTX Titan är ett "Quadro-Class" kort som har andra flaggor i drivrutinerna aktiverade, dvs, det är inte bara en 4% snabbare 2080TI. Ett 3090 är o andra sidan bara ett 3080 med fler kärnor (namngivningen kanske borde göra detta obvious). Nvidia har bekräftat detta när de blev utfrågade om just märkligheterna ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag har väl inte sagt att de delar ut kort gratis mot "ingenting".

Även om tittarna inte har råd att köpa korten, så handlar det om image också.
Nvidia är företaget som tillverkar de bästa korten, så därför när Nisse ska köpa ett billigare kort så köper han Nivida.

Jodå, du sa "De får något GRATIS att visa upp i sin youtube-kanal."

Om de får ett kort i utbyte mot att spendera många timmar på att testa det och därefter nå ut med ett positivt budskap till sina tittare så är det inte gratis. Priset de betalade för kortet är antalet timmar de lagt på sin review värdet av deras tittare.

Värdet nvidia hoppas få ut av det hela är försäljning, vilket de garanterat får till ett bra mycket högre värde än kortet i sig kostar.

Om det fortfarande låter som att de får ett kort GRATIS för dig så antar jag att din arbetsgivare ger dig en summa pengar GRATIS varje månad för något du ändå hade tänkt göra, och det vore inte orimligt av dem att bara låta dig göra det på din egen bekostnad istället?

Kanske borde ta ett snack med min chef så hon förstår att jag inte installerar laptops, byter elmotorer, kalibrerar sensorer och åker och traskar runt i fabrik i holland bara för att jag känner det och jag vill faktiskt väldigt defintivit att pengarna ska fortsätta komma in på kontot den 25e varje månad...

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

BMW lanserar en cykel men säger att det är en bil. Det är ju de som avgör vad det är för produkt de säljer.

Snygg halmgubbe. Hade det varit en CPU de släppt och kallat det en GPU kanske du hade haft en lite större poäng.
Jag pratar om marknadssegmentering i samma produktkategori, det gör uppenbarligen inte du.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

2 frågor:

1. Tycker du det scenario du målar upp är dåligt, önskvärt eller ställer du dig neutral?

2. Dom BEHÖVER naturligtvis inte dessa nämnda kanaler, men varför tror du dom bemödar sig att kontakta HU och motivera sitt beslut på det sätt dom gjort?

Svaret är inte direkt riktat mot detta inlägg utan vidareutveckling av resonemanget.

De skulle inte bemöda sig om de inte "behöver" dessa kanaler. Problemet är att de inte förstår om det bara skulle finnas Nvidiastyrda kanaler är att de skulle tappa extremt mkt mer i anseende, det skulle poppa upp massor av nya "icke styrda" kanaler som svampar i en kantarellskog och folk skulla vända sig till dem.

De här kanalerna har genererat och generarar stora summor till företagens produkter som testas där, om testet är generellt positivt i utslag. Är det negativt i sitt utslag så får det företaget att förbättra sin produkt och skyddar oss konsumenter från att köpa en kass produkt.

Företag, som exempelvis Nvidia behöver få sig en rejäl känga.. av oss konsumenter! Det får dem att bromsa in på vägen de befinner sig på. Där de anser sig kunna göra vad de vill och styra helt vad vi "vill och ska ha". Endast det som skadar deras plånbok får dem att ändra på sig.
De kommer säkert komma men nån slags ursäkt nu men det kommer inte ändra deras beteende och hur de tänker sig att växa mer, ta över mer osv.... Endast ett hårt svar från konsumenter kan ändra på det.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DJ_Datte:

Det stämmer inte. RTX Titan är ett "Quadro-Class" kort som har andra flaggor i drivrutinerna aktiverade, dvs, det är inte bara en 4% snabbare 2080TI. Ett 3090 är o andra sidan bara ett 3080 med fler kärnor (namngivningen kanske borde göra detta obvious). Nvidia har bekräftat detta när de blev utfrågade om just märkligheterna ovan.

Ok, då är det en mjukvarugrej. I hårdvara är det ingen skillnad.

Men ändå, 3090 är ändå mycket mer av ett Titan-kort än ett spelkort, just pga minnesmängden.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Ok, då är det en mjukvarugrej. I hårdvara är det ingen skillnad.

Men ändå, 3090 är ändå mycket mer av ett Titan-kort än ett spelkort, just pga minnesmängden.

Det är precis som JayzTwoCents säger.. det är ett spelkort och inte ett Titan kort. Ett mkt kraftigt sådant ja men ett spelkort. De vill att ev Titananvändare flyttar uppåt till Quadro.
Varför döpa det annars till G E F O R C E .... och Plocka bort Titanspecifika saker från kortet?.. Sen kan man köpa deras ljugargument om man vill eller inte.. (Enbart marknadsföringssnack för att få oss att köpa ett dyrare kort som de gör mkt större marginaler på).

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Svaret är inte direkt riktat mot detta inlägg utan vidareutveckling av resonemanget.

De skulle inte bemöda sig om de inte "behöver" dessa kanaler. Problemet är att de inte förstår om det bara skulle finnas Nvidiastyrda kanaler är att de skulle tappa extremt mkt mer i anseende, det skulle poppa upp massor av nya "icke styrda" kanaler som svampar i en kantarellskog och folk skulla vända sig till dem.

De här kanalerna har genererat och generarar stora summor till företagens produkter som testas där, om testet är generellt positivt i utslag. Är det negativt i sitt utslag så får det företaget att förbättra sin produkt och skyddar oss konsumenter från att köpa en kass produkt.

Företag, som exempelvis Nvidia behöver få sig en rejäl känga.. av oss konsumenter! Det får dem att bromsa in på vägen de befinner sig på. Där de anser sig kunna göra vad de vill och styra helt vad vi "vill och ska ha". Endast det som skadar deras plånbok får dem att ändra på sig.
De kommer säkert komma men nån slags ursäkt nu men det kommer inte ändra deras beteende och hur de tänker sig att växa mer, ta över mer osv.... Endast ett hårt svar från konsumenter kan ändra på det.

Jag håller med dig.
Det jag tycker är så avskyvärt med allt detta är att det är ett slag mot pressfrihet hur lagligt det än är.
Det är ett typiskt storföretagsbeteende som blir allt vanligare och detta är nog vart vi är på väg tyvärr.
Den lille entreprenören göre sig icke besvär, här är det den med mest pengar som dikterar vad som är sant eller inte, vilket hela brevet från nvidia osar av, maffiametoder är vad det är.

Visa signatur

Apple:
MacBook Pro M1 14" 2021, 10/16 core, 16 RAM, 1TB SSD.
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Jodå, du sa "De får något GRATIS att visa upp i sin youtube-kanal."

Om de får ett kort i utbyte mot att spendera många timmar på att testa det och därefter nå ut med ett positivt budskap till sina tittare så är det inte gratis. Priset de betalade för kortet är antalet timmar de lagt på sin review värdet av deras tittare.

Värdet nvidia hoppas få ut av det hela är försäljning, vilket de garanterat får till ett bra mycket högre värde än kortet i sig kostar.

Om det fortfarande låter som att de får ett kort GRATIS för dig så antar jag att din arbetsgivare ger dig en summa pengar GRATIS varje månad för något du ändå hade tänkt göra, och det vore inte orimligt av dem att bara låta dig göra det på din egen bekostnad istället?

Kanske borde ta ett snack med min chef så hon förstår att jag inte installerar laptops, byter elmotorer, kalibrerar sensorer och åker och traskar runt i fabrik i holland bara för att jag känner det och jag vill faktiskt väldigt defintivit att pengarna ska fortsätta komma in på kontot den 25e varje månad...

Ja, de får kortet GRATIS. De behöver liksom inte spara ihop pengar för att köpa kortet. Sedan skrev jag även ett inlägg att dessa "gratis"kort ska skattas enligt skatteverket, så då får man se det som en inkomst för utförd tjänst.

Det jag menar är att många youtubers inte anser sig sponsrade, men de får ju kort gratis, och då är de i mina ögon sponsrade.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ja, de får kortet GRATIS. De behöver liksom inte spara ihop pengar för att köpa kortet. Sedan skrev jag även ett inlägg att dessa "gratis"kort ska skattas enligt skatteverket, så då får man se det som en inkomst för utförd tjänst.

Det jag menar är att många youtubers inte anser sig sponsrade, men de får ju kort gratis, och då är de i mina ögon sponsrade.

nvidia förser en media kanal som exempelvis HU med:

* Kort före release
* Drivrutiner före release
* Pressinformation och fakta före release

I gengäld får då nvidia en utförd test och mera exponering av sin produkt, har dom gjort en bra produkt så får dom bra publicitet och har dom inte så blir det tvärtom.

Vad som nu är problemet med detta mail till HU är att det är en signal till alla media outlets att om dom inte belyser Raytracing som framtidens teknologi så får dom inga kort att testa, kortet ska istället skickas till en kanal som säger det som nvidia vill att dom ska säga.

Värdet av att få ett kort gratis är det minsta i av problemen, att bli utfryst från konkurrensen med andra mediakanalerär det stora problemet, och då förlorar vi alla konsumenter på detta då vi i slutändan får team red och team grön kanaler som vi inte kan lita på.

Visa signatur

Apple:
PC:
Moderkort: ASUS ROG STRIX X670E-F Gaming Wifi | CPU: AMD Ryzen 7800X3D | CPU-kylare: Noctua NH-D15S | RAM: G.Skill 6000 CL30 2x16 Gb | GPU: MSI RTX 4090 Gaming X Trio | SSD: Crucial T700 2TB NVMe + Samsung 980 Pro NVMe 2 Tb | PSU: Corsair RM850 | Chassi: Fractal Design Torrent | Skärm: Samsung Odyssey G9 | Tangentbord: Corsair K70 RGB Mk.2 MX Speed | Mus: Logitech G604

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Shiprat:

Du lever i en fantasivärld om du tror att några tillverkare någonsin delar ut gratis kort mot ingenting.

Hardware unboxed's ursprungliga review av 3080 har fått ungefär 223 tusen views.
Jayztwocents fick 1,8 miljoner views på sin review.
Gamers nexus fick 787 tusen.
LTT fick 3,6 miljoner.

Så mellan de fyra kanalerna fick de 6,4 miljoner views på videos där korten väldigt tydligt beskrivs som havande oerhört bra prestanda, och även hardware unboxed sa faktiskt att han tyckte att det var bra value vilket är något jag inte kan minnas honom säga om något annat top-end kort tidigare.

Vad är priset för 6,4 miljoner positiva reaktioner till din nya produkt? Fyra stycken FE kort som du tillverkat själv?

Hur många av de som tittar på dessa videos tror du kan tänkas köpa ett 3080 i slutänden? En på tusen? En på tio tusen? en på hundratusen?

Om man tänker sig ett köpt per hundratusen views så har de isåfall tjänat in, om man antar 7825kr per 3080FE, ca 500 800 kr för en investering av 4x 7825 så 31300 i ren hårdvara, sedan givetvis kostar det mer i kommunikation och tillhandahållande av drivers frakt osv.

Ett köp på hundratusen låter lågt dock, med tanke på att det verkligen bara finns två tillverkare och med nvidias andel så är oddsen att majoriteten av de som tittar på dessa videos antingen har eller kommer köpa ett nvidia-kort. Isåfall skulle till exempel enbart två personer som såg HU's review köpa ett 3080, vilket jag verkligen inte tror stämmer.
Om en på tusen som tittar på reviews av 3080 köpt det så har nvidia plötsligt fått in 50 080 000kr mot samma investering.

Dessa youtubers är nvidias marknadsföringsmaskin, och det fungerar därför att de har gjort ett namn för sig själv som vara tekniskt kunniga, ärliga och genom att ha sina reviews ute i tid för att folk ska fatta beslut vid lanseringar. Nvidia vill nu alltså att HU ska göra mer än att bara testa och recensera hårdvaran- de ska även sprida nvidias budskap på det sätt nvidia vill ha det spritt om de ska får äran att vara en del av nvidias marknadstrategi.

Det är inte ens dumt, det är bara konstigt. Det är absurt att någon som arbetar med PR skulle skicka ett sådant mail, såvidare de inte jobbar på någon slags cybervillan story arc för sig själva eller något. Som linus sa- det har alltid funnits fanboys och det har alltid varit pinsamt och patetiskt, nu har nvidia för första gången faktiskt validerat konspirationsteorier genom att göra något så absolut småsint att bara en riktig AMD-fanboy tidigare skulle ha trott på det.

Hoppas för deras skull att det var någon annan som skicka från mail-lådan som de kan prompt sparka och sedan erbjuda en ursäkt.

Trådens förmodligen bästa inlägg som bör döda sidofrågan/avledningsförsöket med att snacka om gratis grafikkort.

Ditt inlägg, och framförallt LTT-klippet innan bör svara på de flesta frågor oinsatta i ämnet har. Nu återstår det också att se hur det hela utvecklas men sanningen är att de flesta lär ha glömt detta inom kort.

Och innan någon börjar gnälla, jag använder Nvidia idag, kommer med stor sannorlikhet köpa Nvidia vid nästa grafikkortsköp samt äger Nvidia-aktier. Jag är ganska investerad om man säger som så. Endast de mest fanboyiga människorna försvarar detta, likt just Linus också påpekat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EvonS:

Det är precis som JayzTwoCents säger.. det är ett spelkort och inte ett Titan kort. Ett mkt kraftigt sådant ja men ett spelkort. De vill att ev Titananvändare flyttar uppåt till Quadro.
Varför döpa det annars till G E F O R C E .... och Plocka bort Titanspecifika saker från kortet?.. Sen kan man köpa deras ljugargument om man vill eller inte.. (Enbart marknadsföringssnack för att få oss att köpa ett dyrare kort som de gör mkt större marginaler på).

Tja, har man behov av väldigt specifika saker, så är det en sak, men för den stora massan entusiaster som vill ha ett kort som inte bara är bra på spel, utan också har hästkrafter och minne för tunga renderingar och liknande, då är det samma sak som tidigare generationers Titan.

Det kommer inget Titan 3000. 3090 är Titan, om än med ett litet antal extremt nischade funktioner bortplockade.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av meanh:

Skulle vara intressant om alla större kanaler enbart visade RT-prestanda i olika spel när 3050/3060 släpps, speciellt i CP2077. "Detta kort är dessvärre för klent för att ens klara acceptabel framerate i 1080p. Betyg 1 av 5, rekommenderas ej".

Håller med. Dags att pusha tekniken framåt på fler fronter än traditionell rasterisering.
Känns som den gamla goda tiden när Crysis var supertungt även för den dagens bästa hårdvara.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

nvidia förser en media kanal som exempelvis HU med:

* Kort före release
* Drivrutiner före release
* Pressinformation och fakta före release

I gengäld får då nvidia en utförd test och mera exponering av sin produkt, har dom gjort en bra produkt så får dom bra publicitet och har dom inte så blir det tvärtom.

Vad som nu är problemet med detta mail till HU är att det är en signal till alla media outlets att om dom inte belyser Raytracing som framtidens teknologi så får dom inga kort att testa, kortet ska istället skickas till en kanal som säger det som nvidia vill att dom ska säga.

Värdet av att få ett kort gratis är det minsta i av problemen, att bli utfryst från konkurrensen med andra mediakanalerär det stora problemet, och då förlorar vi alla konsumenter på detta då vi i slutändan får team red och team grön kanaler som vi inte kan lita på.

Ärligt talat så förlorar vi inte så mycket på att förlora hardware unboxed. Det finns typ 30 youtube-kanaler till som får kort som kan recensera samma spel som hardware unboxed.
Sedan att de blir utfrysta.. jag förstår inte varför det är ett krav att just hardware unboxed ska få gratiskort, när inte Olle med sin youtube-kanal kan få det,trots att han troligen har lika bra recensioner.

Jag skulle dessutom gärna vilja se hela mail-konversationen mellan Nvidia och Hardware Unboxed. Nu har vi bara fått se det Steve vill att vi ska se.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ärligt talat så förlorar vi inte så mycket på att förlora hardware unboxed. Det finns typ 30 youtube-kanaler till som får kort som kan recensera samma spel som hardware unboxed.
Sedan att de blir utfrysta.. jag förstår inte varför det är ett krav att just hardware unboxed ska få gratiskort, när inte Olle med sin youtube-kanal kan få det,trots att han troligen har lika bra recensioner.

Jag skulle dessutom gärna vilja se hela mail-konversationen mellan Nvidia och Hardware Unboxed. Nu har vi bara fått se det Steve vill att vi ska se.

Missar du poängen så avsiktligt hela tiden, eller blir det bara så av en händelse?
En PR-manager som sitter i princip så högt upp i ett bolag som möjligt ska helt enkelt inte uttrycka sig så - inga "om..." eller "men..." ändrar på det. Han hade kunnat förmedla samma beslut klart och tydligt utan att totalt kasta fekalier överallt.
HU är en mediekanal som faktiskt har en icke oansenlig mängd följare, och att använda de formuleringarna han gjort i mailet till dem är katastrofala ur PR-synpunkt, det är inte svårare än så.

Och för att göra det här lite extra tydligt, en gång till:
Det. Handlar. Inte. Bara. Om. Gratiskort.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag fattar att du hatar Hardware Unboxed, det är uppenbart vid det här laget.

Det. Handlar. INTE. Om. Att. HU. Ska. Få. Gratis. Kort.
Det handlar inte om HU.
Steve kanske stalkade nvidias PR chef.
Steve kanske snodde nvidias lördagsgodis och gav det till AMD.

Det har absolut INGEN betydelse vad HU gjort mot nvidia.
Det som har betydelse är att nvidia skickade detta mail till HU fullt medvetna om att det skulle gå viralt, för att skicka ett meddelande till ALLA youtube kanaler.

Läste du ens min post som du kommenterar?

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Medlem

Urkasst beteende av Nvidia, men dom är absolut inte ensamma.

Mobiltelefoner, tlllbehör, processorer, och alla möjliga produkter skickas till recensörer med olika drakoniska klausuler på produkterna, det är nu en "ära" att få vara först ute och recensera ett produkt, fast det är ju bara gratis-reklam för producenterna.

Så inte bara ska youtubers vara "gratis reklam" för produkterna, men dom ska säga exakt vad producenterna vill, och deras förtjänst för att detta - är att vara "först" - nåt som inte längre är så "fantastisk" då det här har SPÅRAT UR nåt så galet, då ALLA youtubers recenserar exakt SAMMA produkt SAMMA DAG, och vi som förbrukare letar med ljus och lyktar efter en "ärlig" recension, men får stort sett bara samma HAJP och REKLAMSNACKIS på varända youtube kanal som finns.

Och inte nog med det - vi sitter här och hajpas upp om produkter som knappas finns tillhända (Nvidia och AMD anyone?), bara för att skapa en falsk efterfrågan på nåt som dom flesta har värken behov för eller behöver, eller i "best-case-scenario" har behov för NÄR behovet inträffar, t.eks när man ska skaffa en ny mobil eller bygga ny dator - NÄR man har behov för detta, inte NÄR producenterna tycker ALLA IHOP ska skrota deras välfungerande extremt dyra redan goda produkter bara för att nåt nytt finns att köpa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Det handlar inte om HU.

Det som har betydelse är att nvidia skickade detta mail till HU fullt medvetna om att det skulle gå viralt, för att skicka ett meddelande till ALLA youtube kanaler.

Ärligt talat du verkar ha din åsikt och jag min.
Du kan försöka få det till att jag har fel åsikt genom att skriva saker som att jag inte läser dina inlägg.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Missar du poängen så avsiktligt hela tiden, eller blir det bara så av en händelse?
En PR-manager som sitter i princip så högt upp i ett bolag som möjligt ska helt enkelt inte uttrycka sig så - inga "om..." eller "men..." ändrar på det. Han hade kunnat förmedla samma beslut klart och tydligt utan att totalt kasta fekalier överallt.
HU är en mediekanal som faktiskt har en icke oansenlig mängd följare, och att använda de formuleringarna han gjort i mailet till dem är katastrofala ur PR-synpunkt, det är inte svårare än så.

Och för att göra det här lite extra tydligt, en gång till:
Det. Handlar. Inte. Bara. Om. Gratiskort.

Jag missar inte poängen. Har en amnan åsikt än dig bara.
Men du kanske inte kan ta att någon inte tycker som dig?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Jag missar inte poängen. Har en amnan åsikt än dig bara.
Men du kanske inte kan ta att någon inte tycker som dig?

Jodå, är det inte det vi gör just nu? Argumenterar alltså.
Jag vill påstå att det är tämligen solklart att det inte bara handlar om gratiskort (då hade det kunnat stå ungefär vad som helst i mailet, eftersom summan av kardemumman är densamma - noll kort gratis), men jag kan inte tvinga dig att se det så.

Däremot vill jag påstå att du i din argumentation gång på gång missar den biten av frågan, så det handlar inte bara om att tycka olika heller, utan hur vi framför vår argumentation. Sen hävdar jag inte att jag argumenterar jättebra alla gånger heller. (Jag var för hård i senaste inlägget riktat till dig.)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Ärligt talat du verkar ha din åsikt och jag min.
Du kan försöka få det till att jag har fel åsikt genom att skriva saker som att jag inte läser dina inlägg.

Jag kan inte kommentera din åsikt för jag har fortfarande inte förstått vad din åsikt är.

Det enda jag snappat upp är att du avskyr diverse youtube kanaler men hur det relaterar till topic i denna tråd har jag inte riktigt förstått.

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Endast de mest fanboyiga människorna försvarar detta, likt just Linus också påpekat.

Klassiskt sätt att underminera andras åsikter eller inlägg genom att avfärda det som skrivs som fanboyism. Har förövrigt AMD grafikkort i både laptop och stationär dator. Det innebär inte att jag tycker att det Nvida har skrivit i mailet är bra. Skulle dock gärna se ett uttalande från Nvidia så man får lov att höra från båda parter inblandade i dramat.

Sen är det intressant att se hur det skiljer sig i åsikt gällande om nu som HU förlorar förtur till korten så är det mycket diskussion om huruvida de tappar konkurrenskraft medan ingen verkar bry sig om de mindre kanalerna som kanske är mindre av en orsak eftersom de aldrig haft denna förtur från första början, lämnas helt oberörda. Denna orättvisa har funnits hela tiden, men inte uppmärksammas eftersom de inte drabbar de stora kanalerna.

Andra frågor som kan vara intressanta är, hur kommer HU påverkas, i samarbete med andra företag. Att så kraftigt gå ut i media med privata mail för att få medhåll kan ju ha avskräckande effekt för andra företag som då drar sig för att ingå ett samarbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektron:

Sen är det intressant att se hur det skiljer sig i åsikt gällande om nu som HU förlorar förtur till korten så är det mycket diskussion om huruvida de tappar konkurrenskraft medan ingen verkar bry sig om de mindre kanalerna som kanske är mindre av en orsak eftersom de aldrig haft denna förtur från första början, lämnas helt oberörda. Denna orättvisa har funnits hela tiden, men inte uppmärksammas eftersom de inte drabbar de stora kanalerna.

HU var väl också rimligen en "liten kanal" en gång i tiden. Alla kanalerna börjar väl med 0 följare, är det orättvist?

Visa signatur

Apple:
PC:

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

Det handlar inte om HU.

Du tror att Nvidia tänkte "Ha, nu ska vi skrämma skiten ur alla youtubers genom att stänga av Steve så han inte får fler kort", vilket jag inte tror att det var Nvidias tanke med detta mail.
Jag är ganska säker på att denna konversation var menad enbart mellan Nvidia och Steve och ingen annan.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pettson88:

Jodå, är det inte det vi gör just nu? Argumenterar alltså.
Jag vill påstå att det är tämligen solklart att det inte bara handlar om gratiskort (då hade det kunnat stå ungefär vad som helst i mailet, eftersom summan av kardemumman är densamma - noll kort gratis), men jag kan inte tvinga dig att se det så.

Däremot vill jag påstå att du i din argumentation gång på gång missar den biten av frågan, så det handlar inte bara om att tycka olika heller, utan hur vi framför vår argumentation. Sen hävdar jag inte att jag argumenterar jättebra alla gånger heller. (Jag var för hård i senaste inlägget riktat till dig.)

Vet inte om jag tycker "Missar du poängen så avsiktligt hela tiden, eller blir det bara så av en händelse?" är att argumentera.
Det låter mer som "Jag har alltid rätt, och tycker du inte likadant ska jag minsann få dig att tycka det".

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nihilist71:

HU var väl också rimligen en "liten kanal" en gång i tiden. Alla kanalerna börjar väl med 0 följare, är det orättvist?

Att vissa kanaler blir tilldelade produkter och inte andra är det mindre orättvist än att en kanal skulle bli fråntagen detta avtal?

Tech Deals 477 000 prenumeranter, fick stå och köa på launchdagen för att få tillgång och testa de nya Ryzen cpuerna. Hardware unbox har 669 000 prenumeranter som referens. Så hyfsat jämnstora iaf sett till antal prenumeranter.

Sedan kan jag väl föregå eventuella kommentarer om de skulle vara så att de tycker att ena kanalen är kass, det är inte min poäng med inlägget att jämföra kvalitén på kanalerna mer att jämföra hur de får olika förutsättningar utifrån ifall de blir tilldelade produkter eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Du tror att Nvidia tänkte "Ha, nu ska vi skrämma skiten ur alla youtubers genom att stänga av Steve så han inte får fler kort", vilket jag inte tror att det var Nvidias tanke med detta mail.
Jag är ganska säker på att denna konversation var menad enbart mellan Nvidia och Steve och ingen annan.

Nja, jag verkar inte vara den enda som tror det, om du tittar från denna timestamp och ca 2 min framåt så:

Visa signatur

Apple:
PC: