Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

Kan bara hålla med.

Då jag flyttade från Norge -> Danmark och äntligen Sverige, uppfattade jag allt norr om Norra Skåne som "Norrland", strax jag reste över gränsen till Karlskrona så snöade det och var kallt som f..

Hade jag rest till Stockholm, hade jag frusit fast på vägen dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jJnte:

Nej, "från byyyn" kan vara allt från Abisko, Jukkasjärvi, Svappavaara, Vittangi osv. medan "från Kiruna" innebär att man bor inne i tätorten.

Tack för klargörandet! Är Gällivare/Malmberget oxå "byyyn"?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Kan säga på rak arm att de som ser Gävle som början på Norrland är rätt få så här långt norrut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Det är hålan haha

Permalänk
Medlem

Jag stör mig inte på att bli kallad norrlänning, och inte heller då folk från hudik blir kallade det heller, men varför används inte götalänning eller svealänning av dessa personer som kallar folk för norrlänning då??? Det stör jag mig på.

Visa signatur

Dator nr.1
CPU:R7 5800X GPU:RX 5600XT MEM:16GiB 3600CL16 OS:Win 10 Pro Chassi:O11 Dynamic Mini
Dator nr.2
CPU:R5 5600X GPU:Powercolor RX 5600XT MEM:16GiB 3200CL16 OS:Win 10 Pro Chassi: Ghost S1 mkII, Pangea
Bärbar: Microsoft Surface Pro4

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av xealo:

Kan säga på rak arm att de som ser Gävle som början på Norrland är rätt få så här långt norrut.

Kan tillägga att många Gävle- och Sandviken-bor blivit förnärmade när jag påpekat att Gävleborg tillhör Norrland.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Allt norr om Tingstadstunneln i Göteborg är Norrland = Göteborgs humor =).....

Permalänk
Medlem

Man gör väl skillnad på den egna sidan staketet så att säga. Norrlänningar kallar ju halva landet kort och gott för sörlänningar medan de differentierar mellan byar i hemtrakterna. Sen kan jag som kustslusk (tack för det ordet) känna av ett visst förakt från vissa inlandsbor, främst på orter med snäv genpool, men som före detta stockholmare hade jag väntat mig värre.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av jJnte:

@Samsung Roligt med en junisbo här

Förövrigt så känner jag ingen som förklarar sig som "en norrlänning" här uppe i Kiruna. Här är du antingen Kirunabo, turist eller "från byyyn".

Nej, just "norrlänning" är nog nästan något som många tar skämtsamt. Du är Kirunabo, Tornedaling eller något annat mycket smalare.

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

https://apps.sgu.se/grundvattennivaer/aktuella-grundvattenniv... tja anser väl snarare att grundvattennivåerna är tämligen dåliga I Sydsverige i synnerhet Skåne som du säger har åkermark I världsklass och eftersom du påstår en sak som jag motbevisat så väljer jag att betrakta resten av din argumentation som motbevisad oxå.

Ojdå där ser man.. känns onödigt då att vår förening fick anlägga bättre dränering eftersom vatten rann in i våra källare i somras.. Något vi haft problem med ett antal år!

Ja åkermark i världklass har vi... Problemet är att skåne är litet men det räcker för att göra skåne självförsörjande på spannmål!

Edit: Glömde det fullständigt.. allmosorna som du påstår att sydsverige får av norrland,, hur mycket pengar ger norrland bort?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Samsung:

Nej, just "norrlänning" är nog nästan något som många tar skämtsamt. Du är Kirunabo, Tornedaling eller något annat mycket smalare.

Lite som skåningar accepterar att kallas "skåning" av utomsocknes, men internt är man bjärebo, malmöit eller lundabo.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Lite som skåningar accepterar att kallas "skåning" av utomsocknes, men internt är man bjärebo, malmöit eller lundabo.

Jag föreslog för ett par skåningar (har släkt i Sibbhult) att man borde schakta ner Hallandsåsen och ha som fyllnadsmassa så man kunde bygga en motorväg till Tyskland så man slipper sänka farten i Skåne. De blev sura.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Där de röda trähusen börjar. Dvs. norra Skåne

Visa signatur

Windows 10 | AMD Ryzen 9 5900x | RTX 3070 8 gb | 32 GB RAM | 720 GB SSD | 1 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

Akta dig, du är inne på ett område man kan bli av med en hand över... Klumpa inte ihop Gällivare/Malmbergsbor med kirunadrägg.

Skrivet av ghoti:

Man gör väl skillnad på den egna sidan staketet så att säga. Norrlänningar kallar ju halva landet kort och gott för sörlänningar medan de differentierar mellan byar i hemtrakterna. Sen kan jag som kustslusk (tack för det ordet) känna av ett visst förakt från vissa inlandsbor, främst på orter med snäv genpool, men som före detta stockholmare hade jag väntat mig värre.

Jag vet att många inlandsbor hatar kustbor och i synnerhet lulebor för de från Luleå är lite som stockholmare fisförnäma och tror sig vara lite bättre än alla andra.

Skrivet av Bael:

Ojdå där ser man.. känns onödigt då att vår förening fick anlägga bättre dränering eftersom vatten rann in i våra källare i somras.. Något vi haft problem med ett antal år!

Ja åkermark i världklass har vi... Problemet är att skåne är litet men det räcker för att göra skåne självförsörjande på spannmål!

Edit: Glömde det fullständigt.. allmosorna som du påstår att sydsverige får av norrland,, hur mycket pengar ger norrland bort?

Skilj på grundvatten och ytvatten... Det ni dränerar bort är skulle du inte dricka utan väldigt intensiv rening, grundvatten däremot går ofta att dricka utan någon som helst rening (förutsatt att det inte finns några industriella föroreningar i området eller dylikt).

Ang pengar så är det skrivet om bruttoregionprodukt tidigare i tråden, här finns det lite att läsa om det
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bruttoregionprodukt
Där det finns att läsa att norrbottens län hade högst brp per capita i Sverige 2015.

Sedan vet jag inte om det tar hänsyn till att tex vattenfall har sitt huvudkontor i Stockholm.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Jag vet att många inlandsbor hatar kustbor och i synnerhet lulebor för de från Luleå är lite som stockholmare fisförnäma och tror sig vara lite bättre än alla andra.

Av erfarenhet från föreningsvärlden så lärde jag mig att det uppenbarligen alltid var längre från kusten till inlandet än inlandet till kusten eftersom alla möten alltid skulle hållas i kuststäderna. Att hata dem är väl att ta i men förbannat bekvämliga är de.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

(inte så seriös bild, men ett ungefär hur jag tänker.)
Bara för att förtydliga. Jag är medveten om att det är VÄLDIGT fel. Tycker vi har för många typer av regioner, städer, och allt för att hålla koll på namnen, var gränser går och allt.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Bara för att förtydliga. Jag är medveten om att det är VÄLDIGT fel. Tycker vi har för många typer av regioner, städer, och allt för att hålla koll på namnen, var gränser går och allt.
https://forumbilder.com/images/2020/12/22/image.png

Bah, inkludera inte kustsluskarna i Lappland.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Ser att du döpte om Blekinge till Halland 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeedarn:

Den var skojig att printscreena till min vän från blekinge

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Akta dig, du är inne på ett område man kan bli av med en hand över... Klumpa inte ihop Gällivare/Malmbergsbor med kirunadrägg.

Skilj på grundvatten och ytvatten... Det ni dränerar bort är skulle du inte dricka utan väldigt intensiv rening, grundvatten däremot går ofta att dricka utan någon som helst rening (förutsatt att det inte finns några industriella föroreningar i området eller dylikt).

Ang pengar så är det skrivet om bruttoregionprodukt tidigare i tråden, här finns det lite att läsa om det
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bruttoregionprodukt
Där det finns att läsa att norrbottens län hade högst brp per capita i Sverige 2015.

Sedan vet jag inte om det tar hänsyn till att tex vattenfall har sitt huvudkontor i Stockholm.

Vet inte om det är ytvatten eller grundvatten, för ute på åkern drygt 1km från där jag bor ligger en vattenspegel, den har alltid vatten även när det har varit såkallad "torka" & påståendet är att det är pga. att vattnet sipprar upp underifrån! Men det är riktigt skåne är det län som har svårast att få tag på vatten, det finns men man ska ha "tag" på det bara!
https://sydvatten.se/har-finns-skanes-vatten-2/

Visst är det intressant att du jämför ett landskap (norrland) med ett län (skåne) iofs. har skåne ~160 000 fler invånare än norrland.. Men vad jag kunde utläsa så verkar skåne stå på egna ben!
https://www.regionfakta.com/norrbottens-lan/regional-ekonomi/...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Corsair Vengeance LPX DDR4 3200MHz 2x16GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vet inte om det är ytvatten eller grundvatten, för ute på åkern drygt 1km från där jag bor ligger en vattenspegel, den har alltid vatten även när det har varit såkallad "torka" & påståendet är att det är pga. att vattnet sipprar upp underifrån! Men det är riktigt skåne är det län som har svårast att få tag på vatten, det finns men man ska ha "tag" på det bara!
https://sydvatten.se/har-finns-skanes-vatten-2/

Visst är det intressant att du jämför ett landskap (norrland) med ett län (skåne) iofs. har skåne ~160 000 fler invånare än norrland.. Men vad jag kunde utläsa så verkar skåne stå på egna ben!
https://www.regionfakta.com/norrbottens-lan/regional-ekonomi/...

Ang vatten så det du länkar är dricksvatten och det tvivlar jag inte på att det finns tillräckligt av förutsatt att man hanterar det vettigt.
Men ska ni lyckas bedriva ett lyckat jordbruk när torkan kommer oftare och under längre perioder så kommer det behövas konstbevattning. Det däremot har ni inte tillräckligt med vatten för om ni inte satsar på avsaltningsanläggningar(vilket kanske inte är en så dålig idé med tanke på Östersjöns relativt låga salthalt, men det vet jag för lite om).

För att vara helt ärlig så är jag inte särskilt intresserad av att jämföra Nordsverige med någon annan del av Sydsverige. Som jag har sagt tidigare är jag mer intresserad av att kapa bort dödvikten vi Nordsvenskar måste bära upp.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Litenskit:

Ang vatten så det du länkar är dricksvatten och det tvivlar jag inte på att det finns tillräckligt av förutsatt att man hanterar det vettigt.
Men ska ni lyckas bedriva ett lyckat jordbruk när torkan kommer oftare och under längre perioder så kommer det behövas konstbevattning. Det däremot har ni inte tillräckligt med vatten för om ni inte satsar på avsaltningsanläggningar(vilket kanske inte är en så dålig idé med tanke på Östersjöns relativt låga salthalt, men det vet jag för lite om).

För att vara helt ärlig så är jag inte särskilt intresserad av att jämföra Nordsverige med någon annan del av Sydsverige. Som jag har sagt tidigare är jag mer intresserad av att kapa bort dödvikten vi Nordsvenskar måste bära upp.

Undrar om inte samerna är mer intresserade av att sparka ut tjuvarna som stal deras land, vatten & naturtillgångar!

Edit: När det kommer till vattnet så är det förmodligen avdunstare man borde kunna använda! Men vi kommer att ha vatten så det räcker!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vi norrlänningar ser oss själva som självgående problemlösare. För norrlänningar så gäller det att "klara sig själv", vare sig man vill eller inte. Jag skall försöka ge en förklaring. Man behöver inte backa många år tills dett att det fanns många små saker som kunde gjorde livet jävligt surt för en.

Jag som är uppvuxen i en mindre ort i södra Lappland har dagligen fått stångas med:

-Att farsans bil var och var annan dag inte startade. Ofta minusgrader ner mot -30, då är det inte många bilar som startar (förutom gamla 80-tals diesel Mecedes w115/w123). Vid dessa lägen gällde det att ha motorvärmare/batteriladdare, extrabatteri, varmgarage eller snälla grannar.

-Strömavbrott i tätorten nästan en gång i månaden under vinterhalvåret. Strömabrott inte så farligt tänker ni? Men -30 minus ute och golvärme i kåken då kan man bli nervös, så det inte fryser ute i garaget tex. Här gällde de att spara på värmen samt vara försiktig med varmvatten. Alla norrlänningar har massvis med stearinljus hemma tex. Koppartelefonen brukade funka bra och telefonmasten höll ungifär 8 timmar innan mobilnätet dog.

-Mycket snö. Ja det snöar ofta hemma i Lappland, snön kommer för att stanna i oktober och ligger tills Maj. Inte sällan det är snöblandat på Midsommar. Plogbilen är ofta ute på direkten/natten så räkna med en 40cm hög plogkant ute på garageuppfarten innan man skall iväg med bilen. Här gällde de att skotta väck skiten med en snöskyffel eller att ha en bil med hög markfrigång.

-Transporter/buss kollektivtrafik är inte att räkna med, därför har man myntat ordspråket "Det vi inte hinner idag tar vi imorgon". Bussarna i norrlands inland har även ett lastutrymme bak, för att ta med sig paket mellan orterna.

Så för oss norrlänningar, så är man en riktig norrlänning när man fått klara sig själv redan i låg ålder. Norrlänningar brukar ofta få vara själva på sommarloven i tidig ålder. Fritids finns men vet ej hur många som går där.

När jag gick i tvåan i lågstadiet gick jag och kompisarna hem själv, ungifär 4 km. Då kunde det vara riktigt kallt, samt så är det ju mörkt redan vid 14.00. På morgonen fick jag ofta skjuts dock, om nu bilen startade dvs.

Vill inte få det att låta som nått skryt, men när man är uppvuxen som oss i lapplands inland så har man vissa grejjer med sig i ryggmärgen. Lite av det jag skriver ovanför, att alltid vara förberedd på det värsta.

Så är du uppvuxen i orter som, Sollefteå, Strömsund, Dorotea, Vilhelmina, Borgafjäll, Sorsele, Björna, Storuman, Tärnaby, Norsjö, Lycksele, Malå, Arvidsjaur, Gällivare, Burträsk, Älvsbyn m.fl så känner du igen dig i texen uppe. Och vi har nog samma syn på detta med vad som är en Norrlänning.

Orter som ligger kustnära med all service man kan tänka sig är inte lika "Norrländska". Ume, Ö-vik, Skellefte, Östersund. Dit åkte man bara för att köpa Julklappar och eventuellt hälsa på släktingar på Sportloven. Dessa orter har god service och allt man behöver. Sjukhus med röntgen, affärer av alla dess slag, mat och kultur i mängder. I inlandet finns bara Frasses hamburgare och bio var tredje månad. Ursäkta "fördomarna" inte meningen att trampa någon på tårna.

Summan av kardemumman, Norrland börjar på lite olika ställen beroende på vem.man frågar. Nånting jag tycker ni skall kolla upp är dock Odlingsgränsen. Det är ju gränsen som Samerna har fått bestamma norr över och fått bedriva sin rennäring b.la. Det är där Sapmi tar vid på riltigt om man skall hård-dra det (nu är jag ute på djupt vatten och kommer få mothugg). Finns såklart rennäring/betesmarker långt söderut också!

Skrivet på mobilen, ursäkta stavfel. Kan tipsa om Jonna Jinton om ni vill ha lite feeling på hur det är att bo i Norrlands inland!
https://youtu.be/WQFlu4L_iAU

Visa signatur

Hey boiy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Vi norrlänningar ser oss själva som självgående problemlösare. För norrlänningar så gäller det att "klara sig själv", vare sig man vill eller inte. Jag skall försöka ge en förklaring. Man behöver inte backa många år tills dett att det fanns många små saker som kunde gjorde livet jävligt surt för en.

Jag som är uppvuxen i en mindre ort i södra Lappland har dagligen fått stångas med:

-Att farsans bil var och var annan dag inte startade. Ofta minusgrader ner mot -30, då är det inte många bilar som startar (förutom gamla 80-tals diesel Mecedes w115/w123). Vid dessa lägen gällde det att ha motorvärmare/batteriladdare, extrabatteri, varmgarage eller snälla grannar.

-Strömavbrott i tätorten nästan en gång i månaden under vinterhalvåret. Strömabrott inte så farligt tänker ni? Men -30 minus ute och golvärme i kåken då kan man bli nervös, så det inte fryser ute i garaget tex. Här gällde de att spara på värmen samt vara försiktig med varmvatten. Alla norrlänningar har massvis med stearinljus hemma tex. Koppartelefonen brukade funka bra och telefonmasten höll ungifär 8 timmar innan mobilnätet dog.

-Mycket snö. Ja det snöar ofta hemma i Lappland, snön kommer för att stanna i oktober och ligger tills Maj. Inte sällan det är snöblandat på Midsommar. Plogbilen är ofta ute på direkten/natten så räkna med en 40cm hög plogkant ute på garageuppfarten innan man skall iväg med bilen. Här gällde de att skotta väck skiten med en snöskyffel eller att ha en bil med hög markfrigång.

-Transporter/buss kollektivtrafik är inte att räkna med, därför har man myntat ordspråket "Det vi inte hinner idag tar vi imorgon". Bussarna i norrlands inland har även ett lastutrymme bak, för att ta med sig paket mellan orterna.

Så för oss norrlänningar, så är man en riktig norrlänning när man fått klara sig själv redan i låg ålder. Norrlänningar brukar ofta få vara själva på sommarloven i tidig ålder. Fritids finns men vet ej hur många som går där.

När jag gick i tvåan i lågstadiet gick jag och kompisarna hem själv, ungifär 4 km. Då kunde det vara riktigt kallt, samt så är det ju mörkt redan vid 14.00. På morgonen fick jag ofta skjuts dock, om nu bilen startade dvs.

Vill inte få det att låta som nått skryt, men när man är uppvuxen som oss i lapplands inland så har man vissa grejjer med sig i ryggmärgen. Lite av det jag skriver ovanför, att alltid vara förberedd på det värsta.

Så är du uppvuxen i orter som, Sollefteå, Strömsund, Dorotea, Vilhelmina, Borgafjäll, Sorsele, Björna, Storuman, Tärnaby, Norsjö, Lycksele, Malå, Arvidsjaur, Gällivare, Burträsk, Älvsbyn m.fl så känner du igen dig i texen uppe. Och vi har nog samma syn på detta med vad som är en Norrlänning.

Orter som ligger kustnära med all service man kan tänka sig är inte lika "Norrländska". Ume, Ö-vik, Skellefte, Östersund. Dit åkte man bara för att köpa Julklappar och eventuellt hälsa på släktingar på Sportloven. Dessa orter har god service och allt man behöver. Sjukhus med röntgen, affärer av alla dess slag, mat och kultur i mängder. I inlandet finns bara Frasses hamburgare och bio var tredje månad. Ursäkta "fördomarna" inte meningen att trampa någon på tårna.

Summan av kardemumman, Norrland börjar på lite olika ställen beroende på vem.man frågar. Nånting jag tycker ni skall kolla upp är dock Odlingsgränsen. Det är ju gränsen som Samerna har fått bestamma norr över och fått bedriva sin rennäring b.la. Det är där Sapmi tar vid på riltigt om man skall hård-dra det (nu är jag ute på djupt vatten och kommer få mothugg). Finns såklart rennäring/betesmarker långt söderut också!

Skrivet på mobilen, ursäkta stavfel. Kan tipsa om Jonna Jinton om ni vill ha lite feeling på hur det är att bo i Norrlands inland!

Kanske är en skillnad på ’norrland’ och ’riktiga norrland’ här?

Roligt också att du räknar östersund som kustnära

Jag förstår din vinkel i alla fall, bra skrivet

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ynnoj:

Så för att sammanfatta: Alla i Norrland har haft det svårt, därför är vi bäst. Bor man i ett något större samhälle så är man inte riktig norrlänning.

Nej nu tog jag i lite. Men den här grejen att norrlänningar har det så djävla svårt och alla andra är mesiga fjollor typ är lite uttjatad tycker jag. Jag ser heller inte varför det skulle vara mer vanligt att exempelvis barn fick vara ensamma på sommarlovet i Norrland, eller efter skolan. Strömavbrott är väl mer av en "bo på landet"-grej än en Norrlandsgrej? Däremot är det förstås mycket snö där, men man anpassar ju sig efter förutsättningarna liksom. Att kollektivtrafiken är glesare i glesbygd är förstås inte så konstigt, men om du tror att den är mindre tillförlitlig så tror jag du har fel. Spårvagnarna här i stan har ju problem varje dag liksom.

När min farsa flyttade ut "på landet" (dock fortfarande inom Göteborgs stad) när jag var typ nio år så fick han köpa en UPS, bygga upp ett förråd av ved, skaffa diverse spadar, sågar och snöskyfflar och så vidare, och det hände att vi inte kunde ta oss till jobb och skola förrän plogbilen kom vilket kunde dröja, och plogbilarna körde ofta fast så de fick kalla på större grejer. Jag anser dock inte att det har präglat mig eller gjort mig till den jag är idag, det var bara lite struligt emellanåt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av snajk:

När min farsa flyttade ut "på landet" (dock fortfarande inom Göteborgs stad)

Allt utanför vallgraven är på landet och i Norrland ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Är inte allting bara grader av norrland? Tyskland kallar nog skåningar för eskimåer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ynnoj:

Som uppvuxen i precis det området, alldeles nära länsgränsen mellan Norr- och Västerbotten, kan jag delvis känna igen det du beskriver även om jag tycker du överdriver en hel del. Jag har huggit, kapat, kluvit och burit mycket ved, skottat ett oräkneligt antal ton snö med mera, med mera.

Dock kan jag säga att mina bilar alltid startade, trots att jag körde italienskt (Alfa Romeo), även när det var -35 och med den perfekta viktfördelningen om 50-50 så tog jag mig alltid fram, även om det var 20cm nysnö på vägen. Innan jag blev gammal nog för körkort så åkte jag postbuss. De gick inte särskilt ofta men de gick alltid, jag kan inte minnas en enda gång postbussen inte gick och den var aldrig försenad. Under gymnasietiden var lokalbussen i Lycksele däremot mindre pålitlig när temperaturen kröp nedåt -40. De dagarna fick jag gå till skolan, inte fanken pendlade man 11 mil utan man var inneboende.

Den uppväxten har väl härdat mig på ett annat sätt än storstadskidsen, fast de härdades nog på sina sätt. Att påstå vi som växt upp i norr har på något sätt blivit bättre tycker jag är drygt, för det har vi inte. Visst, kommer apokalypsen så är chansen god att vi klarar oss bättre efteråt men det ska vi nog inte ta för givet heller. Skåningarna, ja de som är från ångermanälven och söderut, är nog rätt ok de med.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Norrland börjar vid Vätterns norra strand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Nja, fågelvägen är det inte så långt, bussen från centralen tog väl en halvtimme. Men sen hade man en halvtimme-trekvarts promenad på grusväg och huset eller området hade inte exempelvis kommunalt vatten eller avlopp. Sen fanns det andra saker som bidrog till att jag såg det som landet, som att närmaste granne var en sjukpensionär på ett par hundra pannor med stort skägg och flottiga T-tröjor med en extremt aggressiv schäfer som attackerade bilen varje gång man körde förbi. Grannar som inte ville betala så mycket för tanktömning drog ut merparten av sitt avlopp direkt ner i bäcken som gick genom området (som var omväxlande oljig och skummande). Jägarna som hade övningsfält i närheten och så vidare.