Följ Black Week på SweClockers

Lenovo Legion 5 Pro eller Legion 7 (nya från 2021) eller invänta nyheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Går att få tag på L7 med 11800H+3080 för 23,940 kr via Lenovo med rabattkod (finns även 11980HK men sämre prestanda-per-krona där), ifall du eller någon annan är intresserad.
Går att välja med RTX3060/70/80 men mest prisvärd är nog 11800H+RTX3070 för 19,440 kr.
Den har som sagt PCIe Gen 4 på GPU och på en av SSD:erna samt 2st Thunderbolt.

Tror den presterar ca 1000 CPU-poäng högre i TimeSpy jämfört med 5800H och verkar ge i snitt knappt 3% fler FPS (i 1440p), dock inte lika effektiv och stömsnål som Ryzen.

Funkar ens rabattkoden längre? Försökte pula ihop en dator häromdan att ha till jobbet, men AFNLENOVO hade gått ut iallafall.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Funkar ens rabattkoden längre? Försökte pula ihop en dator häromdan att ha till jobbet, men AFNLENOVO hade gått ut iallafall.

Hmm, koden verkar fortfarande funka på Ryzen-modeller men inte Intel.
Tack för uppmärksammandet.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Tänkte tipsa om att Kingston har "relanserat" sina HyperX-minnen med nytt namn: Kingston Fury Impact
Detta eftersom HP köpt upp rättigheterna till HyperX-varumärket, de har dock inte köpt upp HyperX-RAM.

Det ska vara exakt samma specifikationer och därför borde prestera exakt lika bra, men man vet aldrig så det kan kanske vara värt att invänta någon review ifall de har bytt ut några komponenter.
Man kan såklart fortfarande köpa HyperX-RAM men de nya Fury verkar nämligen vara billigare än de gamla just nu (någon obskyr e-butik säljer 32GB för 1,769 kr, om man vågar).

Så de som är i köptankar angående uppgradering av RAM, håll utkik efter Kingstons "nya" HyperX som fått följande modellnummer: KF432S20IB1K2/32.
Återigen är det viktigt att hålla koll på modellnumret om man vill ha de bättre Dual Rank, eftersom de fortfarande också har en version som är Single Rank som saknar 1 mellan B och K.

Som sagt, kom ihåg att man bör spara originalminnena för eventuella garantiärenden.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Jag lyckades beställa en pro med rtx 3070 och r7an för 15 300kr med rabattkod. Valde självklart vit så nu är det bara att hoppas på att det går snabbt.

Permalänk
Medlem

Någon här som testat Ryzen Controller något?

Visa signatur

Lenovo Legion 5 17,3", 5800H, 3070 140 W, 2 TB
Logitech G Pro Wireless & G613 keyboard
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II / Hidisz S9 Pro, Schiit Magni 2

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Jag lyckades beställa en pro med rtx 3070 och r7an för 15 300kr med rabattkod. Valde självklart vit så nu är det bara att hoppas på att det går snabbt.

Var fick du tag på en för det priset? På lenovos hemsida får jag ner priset till 17 099kr med AFNALENOVO-rabattkod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Var fick du tag på en för det priset? På lenovos hemsida får jag ner priset till 17 099kr med AFNALENOVO-rabattkod.

Använder du den färdigbyggda eller anpassar du själv? Den färdiga är dyrare än om du väljer komponenter själv.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Använder du den färdigbyggda eller anpassar du själv? Den färdiga är dyrare än om du väljer komponenter själv.

Hittar inte var man kan välja själv på den med RTX 3070, bara den med RTX 3060?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wescan:

Hittar inte var man kan välja själv på den med RTX 3070, bara den med RTX 3060?

Väljer du modell 3 av 3 med baspris på 15000? Isåfall måste du lägga till R7 5800H, 16GB RAM eller mer och minst 512GB SSD för att kunna välja ett 3070-kort. Lagom krångligt

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Ahh missade helt att det fanns en man kunde anpassa, tack.

Vet du om man väljer till 32GB ram (16GB x2) om man då får minnen med bra timings? Var väl annars minnena som kunde flaska processorn som ju förstått det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av rince:

Väljer du modell 3 av 3 med baspris på 15000? Isåfall måste du lägga till R7 5800H, 16GB RAM eller mer och minst 512GB SSD för att kunna välja ett 3070-kort. Lagom krångligt

Tack! Haha ja lite krångligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andyrew:

Slutet på November

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

Slutet på November

Oof, det vore segt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Ahh missade helt att det fanns en man kunde anpassa, tack.

Vet du om man väljer till 32GB ram (16GB x2) om man då får minnen med bra timings? Var väl annars minnena som kunde flaska processorn som ju förstått det?

Det är inte timings som är största problemet men ja, väljer man 32GB RAM så drabbas man inte av den, i vissa fall, något sämre prestanda som man får med 16GB RAM.

Det kostar ju bara 1,000 kr extra att uppgradera RAM till 32GB så det är helt klart värt det om man är orolig eller känner behov för mer och/eller bättre RAM. Annars kostar det ju typ 2,000 eller mer att uppgradera i efterhand plus att man bör undvika att sälja original 16GB-kittet.

När jag köpte kunde man inte anpassa efter önske men hade jag beställt idag så hade jag nog valt 32GB direkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det är inte timings som är största problemet men ja, väljer man 32GB RAM så drabbas man inte av den, i vissa fall, något sämre prestanda som man får med 16GB RAM.

Det kostar ju bara 1,000 kr extra att uppgradera RAM till 32GB så det är helt klart värt det om man är orolig eller känner behov för mer och/eller bättre RAM. Annars kostar det ju typ 2,000 eller mer att uppgradera i efterhand plus att man bör undvika att sälja original 16GB-kittet.

När jag köpte kunde man inte anpassa efter önske men hade jag beställt idag så hade jag nog valt 32GB direkt.

Okej tack!

16.600 kr för R7, 3070, 1 TB SSD och 32 GB RAM känns ändå helt ok. Nackdelen är över 6 veckors leveranstid när man anpassar själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

Någon här som testat Ryzen Controller något?

Finns inget att förbättra. Den fungerar endast till att strypa prestanda så ifall man söker något positivt så är det då att sänka temperatur i utbyte mot sämre prestation

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiRai:

Okej tack!

16.600 kr för R7, 3070, 1 TB SSD och 32 GB RAM känns ändå helt ok. Nackdelen är över 6 veckors leveranstid när man anpassar själv.

Det där med sex veckor ska man ta med en nypa salt; det kan självklart ta så länge, men när jag beställde min i vitt (med sex veckors angiven leverans) kom den på under två veckor från Kina (där de sätter ihop custombyggena). Min brorson fick sin på 11 arbetsdagar, även den med angiven leverans på sex veckor. Du kan lika gärna få datorn på en vecka, två eller sex verkar det som... lotto.

Visa signatur

gammalågrå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Finns inget att förbättra. Den fungerar endast till att strypa prestanda så ifall man söker något positivt så är det då att sänka temperatur i utbyte mot sämre prestation

Precis min uppfattning. Tack! Inte alls en undervolt, enbart en throttle.
Jag tycker ju att det är kul att pilla och optimera hittils har jag knappt lyckats pressa datorn (CPU) till över 80 grader konstant så det finns väldigt lite att hämta.

Visa signatur

Singleplayertopplistan utan ranking: Duke Nukem' 3D, Doom: Eternal, Half-life I & II, Super Mario 64 & Galaxy I & II, Resident Evil II (PSX), Metal Gear Solid, Final Fantasy VII (PSX), The Last of Us I & II, Fallout 3, New Vegas & 4, Cyberpunk 2077

Permalänk
Medlem

Jag repastade med ny pasta och fick ner det några grader. Vet inte om det var värt det riktigt men har man tråkigt någon timme i regnet så är det rätt lätt.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av R3b0rn:

Jag repastade med ny pasta och fick ner det några grader. Vet inte om det var värt det riktigt men har man tråkigt någon timme i regnet så är det rätt lätt.

Är det vanlig kylpasta eller s k liquid metal?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Elfsberg:

Precis min uppfattning. Tack! Inte alls en undervolt, enbart en throttle.
Jag tycker ju att det är kul att pilla och optimera hittils har jag knappt lyckats pressa datorn (CPU) till över 80 grader konstant så det finns väldigt lite att hämta.

Min går nästan alltid på 100C i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Min går nästan alltid på 100C i spel

Det låter ganska högt, om det inte är max/peaks. Det som är mest relevant är medeltemperaturen.
Mina max-temps på CPU ligger på runt 85-88°C vid maxat 1600p MetroRTXodus, medeltemperatur på CPU är dock runt 70°C (65-78°C). Men det beror ju mycket på typ av spel och ens inställningar samt rummets temperatur.

Kanske kan vara en idé att köra några benchmarks och se vad du får för medeltemperaturer (och max-temps) för att jämföra med andra. Bara för att se så att du inte har fått en defekt processor/kylpasta.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av p1er:

Det låter ganska högt, om det inte är max/peaks. Det som är mest relevant är medeltemperaturen.
Mina max-temps på CPU ligger på runt 85-88°C vid maxat 1600p MetroRTXodus, medeltemperatur på CPU är dock runt 70°C (65-78°C). Men det beror ju mycket på typ av spel och ens inställningar samt rummets temperatur.

Kanske kan vara en idé att köra några benchmarks och se vad du får för medeltemperaturer (och max-temps) för att jämföra med andra. Bara för att se så att du inte har fått en defekt processor/kylpasta.

I Cinebench hålls temperaturerna betydligt lägre men i spel som Warzone och Battlefield på låga grafikinställningar så ligger CPU konstant på 92ish till 101C så gott som konstant, prestanda är dock ok för att vara en laptop

Permalänk
Medlem

Verkar som att det bara går att beställa den förkonfigurerafe modellen nu och utan rabattkod
-_-…

Visa signatur

🖥️ CM Storm Stryker | ASUS PRIME X670-P-CSM | AMD Ryzen™ 7 7800X3D |
| G-Skill 32GB DDR5 6000mhz CL30 Flare X5 Radeon 7900 XTX Hellhound 24GB WHITE |
🎮 ASUS Rog Ally | AMD Ryzen™ Z1 Extreme | 16GB RAM | Crucial P3 2TB SSD |
📸 Sony A6400 | Alldeles för många objektiv |
📱 ASUS Zenfone 9

Permalänk
Medlem

Någon som provat att ladda sin L5P genom USB-C PD?

Jag har köpt en 100w 5A men datorn laddar ingenting.

Uppdaterat med senaste bios 40W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sorcgsdf:

Verkar som att det bara går att beställa den förkonfigurerafe modellen nu och utan rabattkod
-_-…

Märkte det också när jag skulle in och klicka hem en i fredags. Ringde supporten och de berättade att de hade slut på vissa komponenter, han jag pratade med trodde att det skulle gå att "anpassa" datorn igenom om 3-4 veckor.
Gällande rabattkoden så fungerar det fortfarande med den jag fick genom att skriva upp mig för deras nyhetsbrev.

Permalänk
Medlem

Ursäkta trådkapning och off topic:

är det nån som vet hur man ska få ut över 144 Hz från dessa datorer?

Edit:

en USB-C till DP-adapter för 99 kr fixade 175 Hz i 2440p galant. HDR också.

https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/kablar/adapter/andersso...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Legion 7 R7/16/1TB/3080 på kampanj på Inet för 23490 https://www.inet.se/produkt/1965998/lenovo-legion-7-16-ryzen-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elfsberg:

Ursäkta trådkapning och off topic:

är det nån som vet hur man ska få ut över 144 Hz från dessa datorer?

Hur menar du? Min kör 165Hz uppdatering utan några särskilda inställningar.

Visa signatur

Fractal Design North (Black Mesh): Ryzen 7 7800X3D / 2x16GB DDR5-6000Mhz / NVIDIA RTX 4090 / 1TB + 2TB Kingston Fury Renegade M.2 NVME SSD / 2TB + 4TB 870 (EVO SSD) / LG UltraGear 27GP850 Gaming 2560x1440 @ 180Hz G-SYNC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Muyfa666:

Hur menar du? Min kör 165Hz uppdatering utan några särskilda inställningar.

Frågan ställs lite här och var och det enda svaret säkra svaret man fås är att kolla på USB-manickens specifikationer som oftast pekar på t ex 144 Hz vid 1440p eller 60 Hz för 4K. Både HDMI och DP har begränsningar i bandbredd och vid USB-C till DP så verkar det kunna bli oändligt med krångel. Det verkar vara en djungel och därför sökte jag svaret här..

Jag hittade genast en produkt som löste det och kommer att nöja mig med den. Posten ovan är redigerad.

Visa signatur