Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem

BSOD: Whey uncorrectable error

Nu ikväll från ingenstans har jag börjat få BSOD stup i kvarten, ibland hinner datorn inte ens landa på skrivbordet innan felet kommer igen, och ibland hinner jag greja i någon minut...

Har försökt med chkdsk och startreparation, utan skillnad, även att göra en systemåterställning till förra månaden utan resultat

Vad gör jag nu?

Permalänk
Medlem

WHEA*? Vad är det för hårdvara? Har du pillat något i BIOS eller annan mjukvara som påverkar hårdvaran?

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

WHEA*? Vad är det för hårdvara? Har du pillat något i BIOS eller annan mjukvara som påverkar hårdvaran?

Yes, WHEA

i5 9600k, 32gb ram, rtx 2080 super, z-390f

Icke innan det började hända, däremot efter så stängde jag av xmp och överklockning som asus AI hade valt, utan skillnad

Och ingen mjukvara jag har påverkat heller

Gjorde ju systemåterställning utan resultat 😕

Är det ny hårddisk som gäller? Eller hur tar man reda på vart WHEA kommer ifrån?

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Eller hur tar man reda på vart WHEA kommer ifrån?

Om du lyckas komma in i Windows så kolla i loggboken om den nämner någon mer information.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Avstängd

Jag fick det på min dator när jag överklockade CPUn eller försökte överklocka RAM.

Känns lite underligt att du får det när du ska återställa överklockning, får CPUn tillräckligt med kraft?

"The Windows Hardware Error Architecture (WHEA) uncorrectable error is a Windows stop code that is displayed on a blue screen. When this error occurs, your computer will typically compile some diagnostic data, then reset. If the root problem persists, your computer will eventually crash again with the same WHEA uncorrectable error message.

WHEA uncorrectable errors are usually associated with faulty hardware, but they can also be caused by driver conflicts, missing Windows updates, and even overclocking."

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Min WD black sprutar sådana i min logg. Provade lägga in 11 via formatering och det fortsätter.
Reseatat m2 disken utan resultat.
Jag får dock varken bsod eller några som helst problem.

Permalänk
Medlem

Lustiga är att låter jag datorn vara efter start så verkar den okej, men efter jag t.ex öppnar Google chrome så händer inget överhuvudtaget och efter en stund kommer BSODn

Ska kika i loggboken, såg något fel med massa koder och memorydump men vet inte mer än så

Permalänk
Medlem

"Händelse 1001 bugcheck" är det enda som uppstår exakt innan BSOD
Hinner inte göra klart sfc /scannow ens...

Och att formatera lär inte göra skillnad?

Permalänk
Medlem

Jag skulle kolla RAM-minnet med olika program - typ memtest86 etc.

Att du kan boota men senare skiter sig när du startar applikationer tyder på att det är någon del i RAM som genererar väldigt mycket fel i sig då det kan gå tusentals ramfel per 1 upptäckt och också beroende var det är placerat adressmässigt i allokeringarna.

Permalänk
Medlem

Det är svinkonstigt för nu fungerar datorn helt felfritt igen, utan att jag har gjort något

Permalänk
Medlem

Glapp/dåligt insatta minnen/komponenter kan ha den verkan och det fungerar bra ett tag och sedan kan börja krångla igen.

Jag skulle motionera minnena i sina hållare ett varv (ta ut och sätta tillbaka, vicka lite i i samband med detta) - likaså alla PCIe-kort du har i bakplanet/MB, kolla att alla kablar är intryckta i sina kontakter i botten, eventuell motionera dessa (vicka lite, dra ur och sätt tillbaka)

Om detta inte hjälper och bli stabilt så kan man kanske plocka ur och sätta tillbaka processorn försiktigt så att det bildas nya kontaktytor i hållaren om det är någon viktig pinne (tex en adresspinne) som är halvbra kontakterat.

Inom all elektronik så är glappkontakt ett gissel och är något man alltid måste räkna med som felorsak vid problem.