Jag är själv och har inga barn heller. Jag kan bara föreställa mig helvetet som uppträder när man skall försöka synka med hämtning och lämning av barn och alla deras aktiviteter.
Det som frustrerade mig mest var att trots att det bokstavligen inte finns något alternativ (bussar har inte gått på samma sträcka sedan hedenhös) så kunde det inte alltid erbjudas ersättningsbussar när det sket sig. I alla fall inte före man suttit på ett stillastående tåg i minst fyra timmar redan. Och det faktum att priserna för månadskort fortsätter att gå upp hela tiden, trots att den produkt man levererar bara blir sämre. Själva definitionen av en monopolsituation där det inte finns några andra alternativ. Annat är att ta bilen såklart...
Fick återigen smaka på samma skit när jag återvände hemåt inför julhelgen och fastnade i Södertälje två dagar för jul. Tur i oturen så rullade vi just in på perrongen när strömmen gick och aldrig återvände. De pratade om att *kanske* fixa ersättningsbussar men fick till slut (efter tre timmar) erkänna att de inte klarade av det och att alla fick ta sig hem på egen hand istället... Fick fixa egen skjuts och var hemma efter ett på natten. Vilken fantastiskt service!
En annan förälder fick en anmälan till socialtjänsten för att hon var 5 minuter sen (sista barnet på förskolan). Med den premissen blir det ju lite stökigt när hemresan själv kan variera mellan 1.5-7h beroende på spårens tillgänglighet. Annars skulle jag behöva vända i dörren och börja hemresan på förmiddagen för att kunna garantera att vara hemma i tid de flesta dagarna…
Nej, alla politiker och de som jobbar med tågen har verkligen en extrem bakläxa att göra. Och nu är det ju många färre som åker än 2019, det borde ju gå att fixa marginaler då