Bluetooth hörlursrep/kedja Anti-stöld medel för bluetooth hörlurar.

Permalänk
Medlem

Bluetooth hörlursrep/kedja Anti-stöld medel för bluetooth hörlurar.

Sitter nu och kikar på att köpa ett par riktigt bra over ear bluetooth hörlurar... Grejen jag blev att tänka på är att om jag köper ett par hörlurar för 4000-6000 kronor så vore det lite snopet om någon bara sliter av dem och snor dem. Försökt googla lite för att hitta någonting men det verkar inte vara så lätt att hitta.
Hemma, ute i naturen och på många platser kommer jag köra utan något extra, men för när jag är i stan så skulle jag vilja ha någon form av kedja eller rep som gör stölden i alla fall lite mer utmanande.
Så, har någon ett bra tips för en sån produkt? Eller en produkt avsett för något annat men som funkar? Fixa lite med ett vajerlås eller något liknande?

Permalänk
Medlem

Det där är något jag funderat på ibland när jag är ute med mina Airpods Max, hur lätt det vore för en buse att bara ta dem och springa/sparkcyckla iväg. Men hur ofta händer det egentligen?

Har nu inget riktigt genomtänkt tips, och jag har inte hört talas om några speciella stöldskydd för hörlurar, men kanske kunde man köpa en nyckelhållare eller vad de kallas som har en utdragbar lina med fjäder som rullar tillbaka. Jag har en sån på jobbet som man berättat för mig har kevlar(!) tråd. Vet inte om det stämmer, men den har inte slitits eller gått av på en tio år eller så i alla fall.
Och sen klistra fast nåt lämpligt fäste med superlim på hörluren. Det ser ju inte snyggt ut förstås, men kanske avskräcker nån random buse?
Sen finns ju märk-DNA som är osynligt, då har man åtminstone en mikroskopisk chans att få tillbaka den ifall polisen hittar hörlurarna hos nån buse.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Det där är något jag funderat på ibland när jag är ute med mina Airpods Max, hur lätt det vore för en buse att bara ta dem och springa/sparkcyckla iväg. Men hur ofta händer det egentligen?

Har nu inget riktigt genomtänkt tips, och jag har inte hört talas om några speciella stöldskydd för hörlurar, men kanske kunde man köpa en nyckelhållare eller vad de kallas som har en utdragbar lina med fjäder som rullar tillbaka. Jag har en sån på jobbet som man berättat för mig har kevlar(!) tråd. Vet inte om det stämmer, men den har inte slitits eller gått av på en tio år eller så i alla fall.
Och sen klistra fast nåt lämpligt fäste med superlim på hörluren. Det ser ju inte snyggt ut förstås, men kanske avskräcker nån random buse?
Sen finns ju märk-DNA som är osynligt, då har man åtminstone en mikroskopisk chans att få tillbaka den ifall polisen hittar hörlurarna hos nån buse.

Jo det verkar inte som att det är så vanligt att det händer, man kan ju försöka spåra dem men det går säkert att återställa lurarna på något vis. Kikat lite på cykelås och rigging vajrar på Thomann. Fördelen för mig är att jag verkligen inte bryr mig om utseendet, så bara det att jag limmar på en stålkrok på lurarna så gör dem svåra att sälja. Så kanske en särskild look, såsom en look som inte är vad många köpare letar efter vore bra.
Man kan ju aldrig besegra den seriösa tjuven så behöver bara något som gör det lite svårare. Nå får se vad jag hittar som en bra lösning.

Permalänk
Medlem

Poängen med en trådlös hörlur som görs trådbunden frågas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Poängen med en trådlös hörlur som görs trådbunden frågas?

Så 90% av tiden, går cyklar till jobbet, inte oroad där. På vägen hem, far jag till ett köpcenter med massor av kameror och väktare så inte så oroad där. När jag är hemma är jag inte oroad, i naturen är jag inte oroad. Det är just de tiderna då jag far in till stan som jag är oroad över att någon snor lurarna.

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur många år jag åkt tunnelbana mer eller mindre onykter på olämpliga tider ut i förorten från krogen, så anser jag chansen mikroskopisk att någon norpar lurarna, obefintlig nej.. men har haft lurar i prisklass 3000+ i många år, folk är inte direkt intresserade av vad du har på huvudet, om du nu inte råkar bo på något osedvanligt spännande ställe.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Skrivet av goralux:

Så 90% av tiden, går cyklar till jobbet, inte oroad där. På vägen hem, far jag till ett köpcenter med massor av kameror och väktare så inte så oroad där. När jag är hemma är jag inte oroad, i naturen är jag inte oroad. Det är just de tiderna då jag far in till stan som jag är oroad över att någon snor lurarna.

Så, de 10% av totala tiden går det inte att låta bli att lyssna?
Om inte annat, för att slippa ha en fastlimmad stålvajer hängande ur örat?

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nidas:

Med tanke på hur många år jag åkt tunnelbana mer eller mindre onykter på olämpliga tider ut i förorten från krogen, så anser jag chansen mikroskopisk att någon norpar lurarna, obefintlig nej.. men har haft lurar i prisklass 3000+ i många år, folk är inte direkt intresserade av vad du har på huvudet, om du nu inte råkar bo på något osedvanligt spännande ställe.

Jo det ligger något i det hela. Kanske bara min egen hjärna som är kriminell, krävs lite planering men får man det gjort så är det 1000-2000KR i reda pengar, tillräckligt nog för att blir hög om det är vad man jagar. Jag spenderar en del tid i östra Helsingfors som är... Vad skulle en mäklare kalla det. "Charmigt" och "Jordnära."

Skrivet av mrTLU:

Så, de 10% av totala tiden går det inte att låta bli att lyssna?
Om inte annat, för att slippa ha en fastlimmad stålvajer hängande ur örat?

Så bussen in till stan är 40-60 minuter resetid, så dubbelt upp för båda vägarna. Sen ett par timmar där, beroende på vad jag gör. Så är en minoritet, men jag kan spendera runt 4 timmar med mina hörlurar när jag far till stan. Far jag ut och krogar så blir det ju längre, men behovet av hörlurarna är mindre förstås.
Planen jag lite funderat på nu är ju bara att det finns en fastlimmad krok i lurarna som jag sen låser in med en karbinkrok av någon typ.
Redigering: Jag lyssnar på musik 8-12 timmar i dygnet. Och lyssnar en del på podcasts. Så jag lyssnar på musik och podcasts +10 timmar per dag.