Permalänk

Märkligt ljud från GPU

Tjena.
Sambon har fått något märkligt ljud som uppkommer i tid & otid, jag har lyckats lokalisera att ljudet kommer från grafikkortet.. Det låter framförallt när hon spelar spel.
När vi startar om datorn låter det absolut ingenting, men ljudet kan även uppkomma när hon är studerar och endast använder sig av Word.

Hon har ett Asus GeForce GTX 1060

Har lyssnat på lite olika klipp på youtube då jag läst mig till att det finns något som heter "coil whine" Men av de klippen jag sett tycker jag inte ljuden "matchar"
Detta låter mer som ett "skrapande" ljud, och det låter även när fläktarna inte är aktiverade.

Just nu står datorn på ett väldigt ostabilt golv, en gammal kamin stod där tidigare som vår hyresvärd plockat bort och ersatt med en golvmatta.

Jag länkar en video på hur det låter:
Oljud från grafikkort
(edit: tror att man lär höja ljudet en aning, spelar in från en potatis)

Någon som har en aning?

Tacksam för all hjälp vi kan få!
/Sebbe

(edit: tror att man lär höja ljudet en aning, spelar in från en potatis)
Permalänk
Avstängd

Svårt att förstå vilket ljud du menar, hör du det på inspelningen själv? Eller, visst hör jag ett ljud, men är det från grafikkortet?

Ifall det är det jag tänker på så är det definitivt inte coil whine nej. Men att det skulle vara från grafikkortet, fast inte från fläktarna, vore konstigt. 100% säker på att det är från gpun och även när fläktarna är av?

Permalänk
Hedersmedlem

Jag hör inte riktigt heller något, hör mest fläktljud och vad som låter som en tickande klocka. Är det en klocka, eller är det det ljudet du menar?

Coil whine kan låta på flera olika sätt dock, men det är väl sällsynt med coil whine i saker som Word, om inte grafikkortet gör något annat i bakgrunden då.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Skrivet av rwkk:

Svårt att förstå vilket ljud du menar, hör du det på inspelningen själv? Eller, visst hör jag ett ljud, men är det från grafikkortet?

Ifall det är det jag tänker på så är det definitivt inte coil whine nej. Men att det skulle vara från grafikkortet, fast inte från fläktarna, vore konstigt. 100% säker på att det är från gpun och även när fläktarna är av?

Jag vet, jävligt kass inspelning, det är nästan så man skäms :/
Men åter till din fråga.. jag hör ljudet, det är ett skrapande ljud en gång i sekunden typ.. Jag öppnade upp chassit och tog mig en närmare kik igår och jag är 90% säker på att det är gpun, lyste upp med min lampa på mobilen underifrån och då var fläktarna i gpun helt stilla men jag kunde fortfarande höra det märkliga ljudet.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag hör inte riktigt heller något, hör mest fläktljud och vad som låter som en tickande klocka. Är det en klocka, eller är det det ljudet du menar?

Coil whine kan låta på flera olika sätt dock, men det är väl sällsynt med coil whine i saker som Word, om inte grafikkortet gör något annat i bakgrunden då.

Haha, det är ljudet som låter som en klocka som jag menar..

Permalänk

Och nu, helt abrupt så slutade ljudet.. Sen kommer det tillbaka när man som minst anar det.
Frågade sambon nu om hon bytt plats på datorn eller gjort någonting annat, men icke.. Det verkligen kommer & går som det vill.. Tror ni att det är någon fara?

Permalänk
Avstängd

Kan det vara hårddiskar?
Du kan ju bli helt säker på att det är gpun eller inte ifall din dator har integrerad grafik och du tar bort kortet, eller har möjlighet att testa med annat.
Har aldrig hört om ett grafikkort som skulle göra sådana ljud, förutom fläktarna.