Installera nytt moderkort+CPU, vad tänka på?

Permalänk
Medlem

Installera nytt moderkort+CPU, vad tänka på?

Hej, snart kommer mitt nya moderkort och CPU.

Vad ska jag tänka på då jag byter ut det gamla?
Jag tänker på de två SSD och de två HDD jag har installerat nu. Måste de sitta på samma nummer slots på nya kortet för att windows ska hitta dem?
I skrivande stund så inser jag att mitt Windows 10 Pro kan vara bundet till nuvarande moderkort… hur kollar jag det?

Med vänlig hälsning, Jesper

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Spelar ingen roll var man ansluter diskarna.
Har du koden för windows licens är det bara att aktivera det på nya moderkortet/datorn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

Spelar ingen roll var man ansluter diskarna.
Har du koden för windows licens är det bara att aktivera det på nya moderkortet/datorn.

Tack. Dock tror jag att det var ett OEM Windows jag fick med senast men det var 10 år sen minst

Visa signatur

Intel Core i5 12400F 2.5 GHz 18MB/be quiet! Pure Rock/ASUS TUF Gaming B760-Plus WIFI D4/Corsair 64 GB (2x32GB) DDR4 2400MHz CL14 Vengeance LPX /Corsair RM750x 750W v3/ASUS GeForce RTX 3060 12GB DUAL OC V2

Fractal Design Define C Svart

Permalänk
Medlem

Det är väl rekommenderat att man gör en ren installation av Windows när man byter moderkort och CPU i vilket fall..? Ladda ner Windows 10 till ett USB-minne från Microsofts websida (finns guider på YT), och om din gamla aktiveringsnyckel inte fungerar så kan du köpa en ny för ett par hundralappar.

Permalänk
Medlem

Installera Windows 11.