Skydda dina personuppgifter från Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se, Ratsit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Vi kan väl försöka göra en ihop i tråden? Här kommer några:

Mrkoll.se

Eniro.se
https://uppdatera.eniro.se/person?utm_source=www.eniro.se

Hitta.se
https://hitta.zendesk.com/hc/sv/articles/207655179-Ta-bort-al...

Lexbase.se

Ratsit.se
https://www.ratsit.se/tabort

Merinfo.se

Upplysning.se

Birthday.se
https://www.birthday.se/personuppgifter

Mrkoll.se
hej@nusvar.se

Eniro.se
https://uppdatera.eniro.se/person?utm_source=www.eniro.se

Hitta.se
https://hitta.zendesk.com/hc/sv/articles/207655179-Ta-bort-al...

Lexbase.se
https://lexbase.se/sida/kontakt?s=000c681979436e7397d1f18e7c1...

Ratsit.se

Merinfo.se
info@merinfo.se

Upplysning.se
https://www.upplysning.se/kontakta-oss

Birthday.se
https://www.birthday.se/personuppgifter

Permalänk
Medlem

Snyggt!

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaffeofikaelika:

Bedragare använder tjänsterna för att filtrera ut äldre personer med svenska namn som man kan ringa och lura på pengar genom att säga att man är t.ex. från Nordea och att deras konto blivit "hackat".

Kolla gärna Uppdrag Granskning om det där om du har lågt blodtryck och vill behandla det effektivt.

Tjänsterna har användningsområden för hederliga människor men tyvärr är de mycket med användbara för kriminella. Så de måste bort.

Well med tanke på att det är offentliga uppgifter så kommer dom få fram det ändå med stor sannolikhet. . Så problemet blir inte direkt löst det görs bara lite krångligare...

Medans dom som använder dessa tjänster för att inte råka ut för kriminella så är dom alternativa sätten att få fram denna info inte ett alternativ och dom kommer markant öka chansen att bli lurade.

Att ta bort dessa tjänster löser inte problemet, är som i skolorna att ett barn som blir mobbat får lov att byta skola istället för den som mobbar. Så istället för att ta bort sidor som detta så är det kanske smartare att lösa problemet istället..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fredda11:

Enligt IMY har företagen rätt att begära in ytterligare information för att kunna bekräfta att du är du, det kan tex vara bild på en ID handling länk som länkas här under "Mer information".

Korrekt. Men första sidan du länkar till säger precis det som jag säger.

Citat:

Om den personuppgiftsansvariga inte verifierade din riktiga identitet när kundförhållandet etablerades är en identifiering med id-handling inte nödvändig. Det är bara i de fall när den faktiska identiteten är av betydelse som det skulle kunna vara relevant. Om den personuppgiftsansvariga ansåg att det räckte att du exempelvis angav en e-post utan ditt riktiga namn när kundförhållandet etablerades ska den personuppgiftsansvariga inte kräva mer personuppgifter när du sedan vill utöva dina rättigheter.

Nu är det ett tag sedan jag begärde att bli bortglömd, men när jag för kanske 1,5 år sedan rensade upp bland ställen där mina uppgifter fanns registrerade begärde 90% av bolagen att en kopia på körkort skulle mailas in. När jag protesterat och hänvisat till att de får verifiera min identitet på samma sätt som när de registrerade uppgifterna så har samtliga backat.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well med tanke på att det är offentliga uppgifter så kommer dom få fram det ändå med stor sannolikhet. . Så problemet blir inte direkt löst det görs bara lite krångligare...

Medans dom som använder dessa tjänster för att inte råka ut för kriminella så är dom alternativa sätten att få fram denna info inte ett alternativ och dom kommer markant öka chansen att bli lurade.

Att ta bort dessa tjänster löser inte problemet, är som i skolorna att ett barn som blir mobbat får lov att byta skola istället för den som mobbar. Så istället för att ta bort sidor som detta så är det kanske smartare att lösa problemet istället..

För den enskilde individen ger det ju i alla fall någon slags security by obscurity att få bort sina uppgifter från åtminstone de största sajterna i kategorin. Så länge det inte sker i breda lager kommer knappast bedragarna börja göra sig någon extra ansträngning med att parallellköra flera dylika tjänster för att vaska fram de sista handfullarna potentiella offer som aktivt valt bort publicering.

Den som är medveten nog att göra det är dessutom sannolikt svårare att lura än gemene man, och därmed mindre intressant för bedragare ändå.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

För den enskilde individen ger det ju i alla fall någon slags security by obscurity att få bort sina uppgifter från åtminstone de största sajterna i kategorin. Så länge det inte sker i breda lager kommer knappast bedragarna börja göra sig någon extra ansträngning med att parallellköra flera dylika tjänster för att vaska fram de sista handfullarna potentiella offer som aktivt valt bort publicering.

Den som är medveten nog att göra det är dessutom sannolikt svårare att lura än gemene man, och därmed mindre intressant för bedragare ändå.

Well folk som försöker lura folk genom att sälja varor kommer få det MYCKET enklare och kommer lura flera...
Medans folk (äldre) som blir uppringda och blir lurade fortfarande kommer bli utsatta. Sure kommer bli svårare för dom som håller på med detta att få tag på deras offer men dom kommer garanterat hitta ett sätt vilket gör detta meningslöst, kanske minskar en aning i början.

Samt klart som fasen dom kommer hitta andra sätt att få tag på deras offer, är inga små summor dom tjänar direkt vilket gör dom mer motiverade att fortsätta! för att lösa detta så är det snarare bankerna som måste se över hur konton/pengar hanteras, typ sätta in spärrar som gör detta omöjligt för individer över 60 eller något.

Så ser inget alls positivt med detta, offentlig data borde finnas tillgänglig enkelt och gratis för alla. Sen ska det såklart göras på ett säkert sätt och om dessa siter är det låter jag va osagt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Well folk som försöker lura folk genom att sälja varor kommer få det MYCKET enklare och kommer lura flera...
Medans folk (äldre) som blir uppringda och blir lurade fortfarande kommer bli utsatta. Sure kommer bli svårare för dom som håller på med detta att få tag på deras offer men dom kommer garanterat hitta ett sätt vilket gör detta meningslöst, kanske minskar en aning i början.

Samt klart som fasen dom kommer hitta andra sätt att få tag på deras offer, är inga små summor dom tjänar direkt vilket gör dom mer motiverade att fortsätta! för att lösa detta så är det snarare bankerna som måste se över hur konton/pengar hanteras, typ sätta in spärrar som gör detta omöjligt för individer över 60 eller något.

Så ser inget alls positivt med detta, offentlig data borde finnas tillgänglig enkelt och gratis för alla. Sen ska det såklart göras på ett säkert sätt och om dessa siter är det låter jag va osagt.

Instämmer kring att banker/kreditinstitut måste hållas ansvariga om man ska kunna komma åt skojarna effektivt, frågan om individens egna ansvar att inte vara lättlurad åsido.

Vi kan nog spika att vi har olika syn på det där med vad som bör vara offentlig uppgift och inte. Utan att ha funderat särskilt länge på eventuella negativa konsekvenser av det tycker jag att all form av offentlig publicering av personuppgifter ska vara opt in. Det räcker gott med att myndigheter får tillgång till sådant utan individens explicita tillstånd. Det är helt enkelt så att ingen annan än jag och de jag valt att delge det har något alls att göra med vad jag har för personnummer, var jag bor, vilka fordon jag äger, vad jag har för månadslön, osv.

Har i övrigt personligen blivit utsatt för bedrägeriförsök ganska nyligen. Det kom en massa brev från UC, en bunte elektronikhandlare som begärt kreditupplysningar. Man kan väl konstatera att systemen fungerade i den meningen, och att inga kreditköp medgavs, men det ledde till en massa irriterande och tråkigt bökande med att ringa upp diverse kreditinstitut och kolla upp vad som hänt osv. Sannolikt har väl förövaren hittat mina uppgifter på någon av dessa sajter.

Intressant i sammanhanget var att de först inte ville ge mig IP-adresser och sådant. Hävdade dock att datan ju är knuten till min person oavsett vem som lämnat den, och att jag därmed har all rätt att begära ut samtliga uppgifter de sparat om mig, inklusive "min" IP-adress. De gav med sig utan vidare diskussion. Inte för att jag försökte gå vidare med det annat än att upprätta en polisanmälan jag visste skulle läggas ner, men var intressant att få ett ungefärligt hum om förövarens geografiska plats, om det möjligen kunde vara en granne eller något.

Det ska väl också sägas att antalet kreditvärdighetskontroller som gjorts är en uppgift som sparas. Inte för att det är aktuellt för just mig just nu, men sådant kan ställa till det om man vill söka lån i framtiden. Det ser inte bra ut att verka vara någon som försöker handla mycket på kredit och får avslag.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Fick direkt detta svar från ratsit:

"Hej

Tack för ditt meddelande.

Önskar du bli borttagen kan du enkelt göra det med hjälp av Bank-ID via https://www.ratsit.se/redigera/dolj"

Värt.

Permalänk
Medlem

Fundering, från Ratsits ”ta bort sida”

”Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem.”

Kommer man verka suspekt om man tar bort sig ifrån alla sidor, typ om man söker jobb eller lån?

Några tankar kring detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Fundering, från Ratsits ”ta bort sida”

”Jag är medveten om att privatpersoner, myndigheter och företag använder Ratsit för att ta fram person- och adressuppgifter. Om du väljer att ta bort dina uppgifter så kan de inte längre få fram information om dig. Exempel är postutdelare, blomsterbud, tandläkare, energibolag, kommuner, taxi, försäkringsbolag, landsting, budföretag mm. En del företag använder även Ratsits kreditupplysningar för att göra bakgrundskontroller, så om du tar bort dina uppgifter så kan dessa aktörer inte använda våra tjänster vilket kan försvåra för dig som person att sluta avtal med dem.”

Kommer man verka suspekt om man tar bort sig ifrån alla sidor, typ om man söker jobb eller lån?

Myndigheter har redan tillgång till relevant information om dig och kan söka i sina egna databaser om de har juridisk rätt att göra det för ärendet i fråga. UC kan fortfarande göra kreditkontroller men då måste du också informeras om vem som har sökt informationen. Ratsit har ju någon tjänst där den som betalar kan göra kreditkontroll på dig utan att informera dig så här gör det väl nytta. Det som kan bli en nackdel är om du skall göra affärer med privatpersoner.

Även om det här är ett steg i rätt rikting känns det lite tandlöst. Det kommer bara att flytta informationen till företag som du är kund hos och sen friskriver de sig genom terms of service avtalet att göra vad de vill med informationen ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omnious:

Myndigheter har redan tillgång till relevant information om dig och kan söka i sina egna databaser om de har juridisk rätt att göra det för ärendet i fråga. UC kan fortfarande göra kreditkontroller men då måste du också informeras om vem som har sökt informationen. Ratsit har ju någon tjänst där den som betalar kan göra kreditkontroll på dig utan att informera dig så här gör det väl nytta. Det som kan bli en nackdel är om du skall göra affärer med privatpersoner.

Även om det här är ett steg i rätt rikting känns det lite tandlöst. Det kommer bara att flytta informationen till företag som du är kund hos och sen friskriver de sig genom terms of service avtalet att göra vad de vill med informationen ändå.

Tack för svar.

Om man som nu ska ”opt out” ur varje tjänst och fler och fler gör det, lär det väl bara skapas nya likadana tjänster och man hamnar i någon evig kamp emot spridandet av sin information.

Det hade ju vart smidigare att kunna avsäga sig allt på ett ställe, typ skatteverkets sida, men det är väl en utopisk tanke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Från ratsit, knappast, bankerna använder uc (eftersom de äger uc) o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Jag tycker för det första inte att det borde vara offentliga uppgifter och för det andra är inte att det ändå går ett argument mot att göra det svårare. Det går att råna alla banker i världen. Det betyder inte att deras ansträngningar för att försöka hindra det är onödiga. Tvärtom är det precis så man ska göra. Göra det svårare.

Permalänk

Det finns hur mycket information som helst som är offentlig. Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se, Ratsit.se etc har på deras gratistjänster inte så mycket speciell information när i princip hela sverige är uthängda.

Jag känner snarare motsatsen. Säg att man söker ett jobb och det inte går att hitta en på dessa tjänster, vad tror då arbetsgivaren?
Lite är det med sociala medier. Det kan vara dumt att outa sig för mycket, men totalt saknas. Så kan det ge frågetecken vid vissa större affärer där den andra parten vill kolla in.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det finns hur mycket information som helst som är offentlig. Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se, Ratsit.se etc har på deras gratistjänster inte så mycket speciell information när i princip hela sverige är uthängda.

Jag känner snarare motsatsen. Säg att man söker ett jobb och det inte går att hitta en på dessa tjänster, vad tror då arbetsgivaren?
Lite är det med sociala medier. Det kan vara dumt att outa sig för mycket, men totalt saknas. Så kan det ge frågetecken vid vissa större affärer där den andra parten vill kolla in.

Jag känner också att det kan vara märkligt att vara helt utsuddad från nätet - eller riktigt jävla coolt…

Permalänk
Medlem

Hur blir det med lexbase och liknande sidor som lägger upp domar?

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Fjordlax:

"Hej

Önskar du bli borttagen kan du enkelt göra det med hjälp av Bank-ID via https://www.ratsit.se/redigera/dolj"

Värt.

Bra att sidan de länkar till inte finns... (i skrivande stund)
Sedan av att döma av länken så tar man inte bort sina uppgifter utan endast döljer de :insert slow clap:

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Bra att sidan de länkar till inte finns... (i skrivande stund)
Sedan av att döma av länken så tar man inte bort sina uppgifter utan endast döljer de :insert slow clap:

Den finns, det är bara citattecknet Fjordlax la in som spökar till det.

https://www.ratsit.se/redigera/dolj

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av Tallem:

Den finns, det är bara citattecknet Fjordlax la in som spökar till det.

https://www.ratsit.se/redigera/dolj

Det har du rätt i, pinsam miss av mig
Men fortfarande bara möjligheten att dölja, inte radera.

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon RX 570 -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

Det har du rätt i, pinsam miss av mig
Men fortfarande bara möjligheten att dölja, inte radera.

Från tidigare i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjordlax:

"Hej

Värt.

Det där borde man ta vidare till IMY, på en uppmaning till ratsit om att bli borttagen så svarar de, javisst, gå hit för att bli borttagen och länkar till deras tjänst för att bara få ens uppgifter dolda, ej borttagna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Tack för svar.

Om man som nu ska ”opt out” ur varje tjänst och fler och fler gör det, lär det väl bara skapas nya likadana tjänster och man hamnar i någon evig kamp emot spridandet av sin information.

Det hade ju vart smidigare att kunna avsäga sig allt på ett ställe, typ skatteverkets sida, men det är väl en utopisk tanke.

Vilket är varför de nu går med på att ta bort en när man kontaktar dem, de vill verkligen inte att det slutar med opt-out hos skatteverket, eller än värre, opt-in hos skatteverket...

Permalänk
Medlem
Skrivet av 997GTS:

Ratsit har precis inför denna sida - https://www.ratsit.se/tabort

Nu kan man ta bort sig från alla sidor som sprider ens personuppgifter med nedan text om sidan inte erbjuder borttagning med BankID. Bra att skydda sina personuppgifter mot phishing, bedrägerier med mera.

Maila nedan till berörd sida (Birthday.se, Mrkoll.se, Upplysning.se)
...

Utgivningsbevis gäller inte längre för dessa tjänster.
Dom i mål om tillsyn enligt EU:s dataskyddsförordning Mål: 4588-23

"EU:s dataskyddsförordning är en sådan lag med förbud mot offentliggörande av personuppgifter som avses i 1 kap. 20 § yttrandefrihetsgrundlagen
...
Frågan i målet var om EU:s dataskyddsförordning är en sådan lag med förbud mot offentliggörande av personuppgifter som avses i yttrandefrihetsgrundlagens undantagsbestämmelse. Högsta förvaltningsdomstolen konstaterade att det framgår av förarbetena till undantags-bestämmelsen att avsikten är att EU-förordningar ska omfattas och därför kunna utgöra sådan reglering som undantas från grundlagens tillämpningsområde. Vidare anges att EU:s dataskyddsförordning kommer att gälla. Därutöver konstaterade domstolen att begreppet ”lag” även i andra lagstiftnings¬ärenden har ansetts kunna syfta på en EU-förordning. Mot denna bakgrund fann Högsta förvaltningsdomstolen att EU:s dataskyddsförordning är en sådan lag med förbud mot offentliggörande av personuppgifter som avses i undantagsbestämmelsen"

Högsta förvaltningsdomstolens avgörande
Högsta förvaltningsdomstolen förklarar att EU:s dataskyddsförordning är en sådan lag med förbud mot offentliggörande av personuppgifter som avses i 1 kap. 20 § yttrandefrihetsgrundlagen.

IMY borde kontakta alla sådana sidor och begära att de raderar all data omedelbart. Domen meddelades i slutet av juni.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Parus:

Utgivningsbevis gäller inte längre för dessa tjänster.
Dom i mål om tillsyn enligt EU:s dataskyddsförordning Mål: 4588-23

Varför klipper du bort den ytterst relevanta biten om vad målet gäller? Det handlar över huvud taget inte om den typ av sidor som avhandlas här i tråden, utan (min fetstil):

Citat:

Målet avser ett bolag som tillhandahåller en databas där det ingår domstolsavgöranden om psykiatrisk tvångsvård och om vård av missbrukare. Bolaget har utgivningsbevis och verksamheten faller därmed som utgångspunkt inom yttrandefrihetsgrundlagens område. Av en undantagsbestämmelse i yttrandefrihetsgrundlagen framgår att bestämmelserna i grundlagen inte hindrar att det i lag meddelas föreskrifter om förbud mot offentliggörande av uppgifter om bl.a. hälsa. Enligt EU:s dataskyddsförordning gäller att behandling av personuppgifter om hälsa i princip är förbjuden. Integritetsskyddsmyndigheten ingrep med stöd av EU:s dataskyddsförordning mot bolagets verksamhet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Varför klipper du bort den ytterst relevanta biten om vad målet gäller? Det handlar över huvud taget inte om den typ av sidor som avhandlas här i tråden, utan (min fetstil):

IMY verkar dock vad jag kan bedöma oavsett anledning ändrat ståndpunkt gällande denna typ av webplatser med utgivningsbevis som diskuteras i tråden. Detta med hänvisning till att EU-rätten går före svensk lagstiftning.

https://www.imy.se/vanliga-fragor-och-svar/kan-jag-krava-att-...

Permalänk

Är det inte osäkert att skriva personliga uppgifter till dem via e-mail? Speciellt till mrkoll som man inte vet hur de hanterar sådant. Eller finns det inga alternativ att skriva sådant? Räcker namn och adress? Mer privata saker vill man ju inte skriva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Är det inte osäkert att skriva personliga uppgifter till dem via e-mail? Speciellt till mrkoll som man inte vet hur de hanterar sådant. Eller finns det inga alternativ att skriva sådant? Räcker namn och adress? Mer privata saker vill man ju inte skriva.

Vet ej, fyllde i det jag hittade.
Hittade jag ingen URL så letade jag efter email.
Du får gärna meddela oss om du hittar annan kontaktväg.

Permalänk
Skrivet av dumfukk:

Vet ej, fyllde i det jag hittade.
Hittade jag ingen URL så letade jag efter email.
Du får gärna meddela oss om du hittar annan kontaktväg.

Hittade ingen annan heller så jag antar att det är denna som du skrev är den enda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Ibland triggar det människor att bli provocerade att man inte existerar online
Du får vara beredd på frågor.
Men det krävs lite mer än att radera sig från offentliga register.

Permalänk
Medlem

Svaret från Lexbase:

Lexbase Support <info@lexbase.se>

Hej,

Lexbase är en rättsdatabas som speglar offentliga handlingar från Svenska myndigheter. Lexbase har utgivningsbevis för sin databas och den publicering som sker däri. Detta innebär att Lexbase databas och publicering är grundlagsskyddad i enlighet med den svenska offentlighetsprincipen såsom den uttrycks i Yttrandefrihetsgrundlagen. Den svenska offentlighetsprincipen innebär att envar har rätt att ta del av offentliga handlingar. Domar avkunnade av svenska domstolar och beslut fattade av svenska myndigheter är just sådana offentliga handlingar som envar i Sverige har rätt att ta del av, ohindrat av Dataskyddsförordningen (GDPR). Det handlar till syvende och sist om att Lexbase (och övriga aktörer) agerar utifrån den offentlighetsprincip våra svenska domstolar och myndigheter arbetar utefter. Det domstolarna och myndigheterna publicerar i form av offentliga handlingar är även det Lexbase publicerar - i oförändrat skick. Polisens satta gallringsregler har ingen bäring på offentlighetsprincipen och de offentliga handlingar som kan begäras ut från domstolar och myndigheter och som av våra kunder kan ta del av i vår databas. Bedömningen görs alltid hos våra kunder och Lexbase är endast en aktör som samlar in och synliggör offentliga handlingar på ett smidigt och tidseffektivt sätt.

I övrigt hänvisar Lexbase till innehållet i 1 kap. 7 § Lag (2018:218) med kompletterande bestämmelser till EU:s dataskyddsförordning.

(7 § EU:s dataskyddsförordning och denna lag ska inte tillämpas i den utsträckning det skulle strida mot tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen.)

Med vänliga hälsningar
Lexbase Support