Externt ljudkort med hörlursförstärkning

Permalänk
Medlem

Externt ljudkort med hörlursförstärkning

Jag letar efter en ersättare till min Asus Xonar Essence STU som börjar krångla.

Kravlistan:

  • Usb in

  • Hörlursförstärkning för 250 ohm

  • Out till högtalare

  • Möjlighet att välja mellan hörlurar och högtalare

  • Extra: Mic in är önskvärt men inget krav

Jag sökte lite här på forumet och någon rekommenderade Steinberg UR22 MK2 för ett år sedan. Känns overkill för vad jag behöver och lite klumpig, speciellt eftersom att jag behöver XLR adapter om jag ska koppla in mic. Men den var inte så fasligt dyr.

Det är min nuvarande "top contender" men söker andra alternativ. Alla förslag uppskattas.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Finns gott om alternativ, men förstår att folk rekommenderat ett interface.

Vad för utgång behöver du till högtalare; bara en line-out eller förstärkning till passiva högtalare?

Vad för ingång behöver du till mikrofonen; antar att det är en 3.5mm då du nämnde en XLR adapter?

Permalänk
Medlem

Topping DX3 Pro+ kanske kan vara något? Driver mina Senneiser HD650 (300 Ohm) utan problem. Har RCA pre-out för aktiva högtalare. Ljud från lurar eller högtalare växlas med den medföljande fjärrkontrollen (kan inte spela både lurar och högtalare samtidigt).

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem

Ja precis.

Line out räcker. Det är aktiva högtalare som tar RCA eller AUX.
Kvalitén på högtalarljudet är inte så hög prio, det är mest till youtube och annat "bakgrundsljud" när jag inte vill eller kan ha lurarna på mig.

Vanlig 3.5 trs från mikrofon. Kör en modmic till mina lurar.

Mina krav är rätt enkla. Externt ljudkort med hörlursförstärkning och jag vill kunna växla till högtalare när jag inte vill sitta stilla med hörlurar på mig.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av maniac:

Topping DX3 Pro+ kanske kan vara något? Driver mina Senneiser HD650 (300 Ohm) utan problem. Har RCA pre-out för aktiva högtalare. Ljud från lurar eller högtalare växlas med den medföljande fjärrkontrollen (kan inte spela både lurar och högtalare samtidigt).

Det var typ något sådant jag tänkte mig. Fördelen med den jag kan se jämfört med den andra jag nämnde är att den är mer kompakt. Nackdelar att den behöver fjärrkontroll för att byta utgång och dubbla priset. Antagligen pga allt bluetooth jox jag inte kommer använda.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Ja precis.

Line out räcker. Det är aktiva högtalare som tar RCA eller AUX.
Kvalitén på högtalarljudet är inte så hög prio, det är mest till youtube och annat "bakgrundsljud" när jag inte vill eller kan ha lurarna på mig.

Vanlig 3.5 trs från mikrofon. Kör en modmic till mina lurar.

Mina krav är rätt enkla. Externt ljudkort med hörlursförstärkning och jag vill kunna växla till högtalare när jag inte vill sitta stilla med hörlurar på mig.

En Schiit Fulla eller Hel låter ju perfekt, kommer inte ihåg på rak arm ifall de har en brytare för att växla mellan hörlurar och högtalare, eller om de hoppar över när man kopplar ur hörlurarna.

Om ingång till mikrofonen inte är ett större krav, så kanske jag har något liggandes som skulle passa!

Permalänk
Snusfri

Jag är mycket nöjd med min Fosi Audio K5 Pro.

Köpte den på rea för 609:- för ca 1 månad sedan, skulle säga att den är värd de 899:- som den kostar nu med.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar. Bara att ha några modeller hjälper enormt när man googlar och hittar jämförelser med 10 andra modeller.

Jag hoppas min STU håller ett tag till men nu vet jag vad jag letar efter om den inte gör det.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Jag är mycket nöjd med min Fosi Audio K5 Pro.

Köpte den på rea för 609:- för ca 1 månad sedan, skulle säga att den är värd de 899:- som den kostar nu med.

Om jag köper den Fosi Audio k5 Pro och ett par Hifiman Sundara kommer det funka fint ihop tror du? 🤔 😀

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Permalänk
Medlem

Thooman är ett bra ställe du kan leta på. Man kan ställa in lite och leta under kategorier och med filter och det underlättar ju abnormt.

Nån typ av ljudkort.
https://www.thomann.de/se/focusrite_vocaster_one.htm

hooman firar 70 år nu så därför säljer man en del mycket billiga grejer just nu så du kan ha tur om du tittar runt.
Ena grejen jag gav förlag på är B stock... Det är när kund skickat tillbaka. kollar man runt så kan dom i visa fall finnas på rea billigare på samma sida så kolla noga.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anaii:

Jag letar efter en ersättare till min Asus Xonar Essence STU som börjar krångla.

Kravlistan:

  • Usb in

  • Hörlursförstärkning för 250 ohm

  • Out till högtalare

  • Möjlighet att välja mellan hörlurar och högtalare

  • Extra: Mic in är önskvärt men inget krav

Jag sökte lite här på forumet och någon rekommenderade Steinberg UR22 MK2 för ett år sedan. Känns overkill för vad jag behöver och lite klumpig, speciellt eftersom att jag behöver XLR adapter om jag ska koppla in mic. Men den var inte så fasligt dyr.

Det är min nuvarande "top contender" men söker andra alternativ. Alla förslag uppskattas.

Den kanske är på väg ut eller? lika dan produkt https://www.thomann.de/se/focusrite_scarlett_2i2_3rd_gen.htm

Den här har allt du ville ha i den här första posten. Med ljudkortet här får du även Ableton Live Lite som är en mindre version av studio-inspelnings-programmvara om du vill prova på lite sånt eller ge bort till nån nyfiken.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k