Nytt erbjudande i SweClockers Månadens Drop!

Sony videokamera DCR-PC105E. Felkod C:31:23. Jag har redan provat lösningarna med att trycka ner den svarta gummirullen och att smälla till kameran. Vad mer kan jag prova?

Permalänk
Medlem

Sony videokamera DCR-PC105E. Felkod C:31:23. Jag har redan provat lösningarna med att trycka ner den svarta gummirullen och att smälla till kameran. Vad mer kan jag prova?

Jag har en Sony videokamera DCR-PC105E, miniDV. Min avsikt är att överföra gamla inspelningar till min PC. Jag har en köpt Elgato Video Capture, som fungerar bra för att överföra gamla VHS-band.

När jag sätter in ett band i videokameran får jag en felkod C:31:23. Felkoden visas både vid val av uppspelning och kamera. Jag har ägnat många timmar åt att leta efter en lösning.

De klassiska lösningarna som ges är dessa två:

Första lösningen. Det finns en svart gummirulle inuti kameran. Denna har ett vitt minirör som låser gummirullen. Man ska trycka ner gummirullen och säkra den med det vita minirörer. Denna lösning fungerade inte för mig.

Andra lösningen: Slå kameran försiktigt på sidan. Jag har testat att "slå" kameran på många sätt utan framgång.

Jag har provat med flera olika band och det är samma resultat.

Nu vet jag inte vad mer jag ska testa. Några förslag?

Permalänk
Medlem

Så intressant, fick exakt det felet på en liknande kamera själv. Tyvärr kommer det tillbaka om och om igen men i mitt fall så fungerade faktiskt ett par smällar. Jag gav dock upp då så fort den låg oanvänt en kort stund så kom det tillbaka.

Tyvärr är det väl så att äldre prylar går sönder. Det jag sett att du kan testa är att helt enkelt fånga upp videosignalen med en extern enhet. Nu hittar jag inte igen det för stunden men har sett en liten (tänk tändsticksask)-stor batteridriven enhet som kan spela in S-video/Composite på SD-kort, så har kameran en sådan utgång kan du kanske skippa bandet helt.

Permalänk
Medlem

Hej Ibis.

Två frågor:
1. Jag har testat med smällar utan framgång. Var smällde du till videokameran, kassettsidan?
2. Denna externa enhet du nämner kopplas till videokameran? I så fall måste jag kunna spela upp banden i videokameran, vilket jag inte kan. Eller kanske jag missförstod dig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Hej Ibis.

Två frågor:
1. Jag har testat med smällar utan framgång. Var smällde du till videokameran, kassettsidan?
2. Denna externa enhet du nämner kopplas till videokameran? I så fall måste jag kunna spela upp banden i videokameran, vilket jag inte kan. Eller kanske jag missförstod dig?

Vill minnas kassettsidan/undersida där kring stativfäste, kan kolla hemma sen.

Skall se om jag kan finna igen enheten, men det är helt enkelt en enhet som tar in videosignalen via S-Video/Composite-ut från kameran och sparar det som videofiler på ett SD-kort. Dvs du behöver inte något band öht. Skall du däremot spela upp band med inspelat material så hjälper ju inte det tyvärr!

Permalänk
Medlem

Jag tror du har missförstått. Jag har en massa miniDV band med inspelningar. Dessa ska jag föra över till min PC. Jag har kablar och Elgato Video Capture kopplat till min PC. Banden måste spelas upp i videokameran så att jag kan överföra dem till PCn. Problemet är att de inte går att spela upp i videokameran p g a felkod C:31:23.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boppo:

Jag tror du har missförstått. Jag har en massa miniDV band med inspelningar. Dessa ska jag föra över till min PC. Jag har kablar och Elgato Video Capture kopplat till min PC. Banden måste spelas upp i videokameran så att jag kan överföra dem till PCn. Problemet är att de inte går att spela upp i videokameran p g a felkod C:31:23.

Ja, jag ser att jag missade den biten!

Då är nog bäst knep att köpa en till kamera. Googlade lite, miniDV-band är ett fast format så olika kameror (även från olika tillverkare) skall klara av varandras inspelningar (med vissa undantag): https://www.dvinfo.net/forum/long-black-line/189299-playing-m...

Så shoppa en billig eller hör dig för med bekanta om någon har en fungerande kamera du kan få låna!

EDIT: Var bor du? Om inte alldeles för lång från Sundsvall kan du få låna min att testa med! Den verkar ju iaf gå att väcka ur det felmeddelandet till och från.

Jäklar vad priserna gått upp! Denna borde ju annars vara ett säkert kort: https://www.tradera.com/item/301982/642941676/sony-dcr-pc110e...

Permalänk
Medlem

Det lutar åt att köpa en begagnad videokamera. Har kikat på Tradera. Kruxet är att köpa en begagnad videokamera som är 20 år gammal är att det är nog inte i bästa skick.

Har 220 miniDV att föra över till PC.

Vore dock bra att testa och bli av med felkoden. Jag vet inte, men kanske hjälper det att dra ut och sätta in bandkablarna?

Hoppas någon har en fiffig idé.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är att DV är ett digitalt format, och du kommer tappa kvalitet i onödan via elgatolösningen som jag antar är analog.

Det du bör använda är firewire. Äldre thinkpads har ibland firewirekontakt.