Permalänk
Medlem

Egen domän med epost

Jag behöver tips, förklara gärna för mig som om jag vore ett barn, om hur jag kan regga ett domännamn som jag sedan enkom kommer köra e-postadresser mot.

Har alltid haft Telia som internetleverantör men de börjar bli dyra och om jag byter så tappar jag mitt primära epostkonto, som jag dessutom har som användarnamn typ överallt. Jag vill sedermera ha en 3eparts epost, har testat gmail och outlook men den adressen jag vill ha är redan plockad så klart.

Sammanfattning:

Domännamn där jag kan regga epost utan att behöva vara IT-ingenjör. Behöver inget fancy pancy utan som sagt, bara epost. Det ska vara lätt och det ska vara billigt. Finns det något "go to" för detta?

Jag har kollat på Strato.se, one.se, miss hosting (de ska man visst undvika enligt Swec)

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

1. Du behöver åtminstone kunna det basala när det kommer till att köpa en domän, och också hur man tar bort och lägger till "records". Det är inte jättesvårt och har du en bra leverantör (typ inleed.net) så är det ännu enklare.

2. Du behöver en mail host som tillåter "custom domain", exempel protonmail, google workspace. (Ser nu att inleed också har inkorg, om den är bra eller inte vet jag ej)

Permalänk
Medlem

1. Hitta domänen på https://tld-list.com/
2. Om det går överför den till https://www.cloudflare.com/products/registrar/
3. Skaffa https://www.mailgun.com/ och lägg in i google (kan skicka 1000 gratis mail i månaden)

Kanske inte lättaste sättet men definitivt billigast.

Visa signatur

GTX 1060 6GB | Ryzen 5 1600 | 24 GB DDR4
emrik.org

Permalänk
Medlem

'DNS & du, och varför du bör regga din', är ett annat tips.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Själv har jag min domän via one.com samt mail via deras webbmail. Kostar några kronor i månaden men VÄLDIGT enkelt och bekymmersfritt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | 2 TB Kingston Fury M.2 NVMe SSD | 32 GB Kingston DDR5 | Rysen 7 7800x3D | ASUS GeForce RTX 4070 12 GB | Fractal Design North

Permalänk
Medlem

Om du bara vill ha en mail som fungerar i alla väder så har iaf jag kommit fram till att gmail är säkrast och smidigast. Om man har Android så blir allt synkat med mailen också genom telefon. Har alltid en flik öppen (pinnad flik) i Firefox med gmail i. smidigt som bara den.

Jag har en egen domän och har epost där med, men inget webbhotell har "2FA" (tvåstegsverifiering) utan om en person får tag i ditt mail-password är det fritt fram till vad som helst. och de kan synca dina mail med IMAP utan att du ser det.

Fördelar och nackdelar med båda förstås.

Men om du vill ha ett enkelt system så köper då ett webhotell på t.ex inleed (19:-/månaden + moms) och även i samma veva köper din domän där också. Så har du allt på samma ställe. Har fungerat bra för mig nu några år. Sedan använder du webbmailen eller Thunderbird för att läsa din mail. Om du har en Andriod telefon läser du mailen med Kmail-appen eller gmail-appen.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem

Jag kanske var naiv märker jag när jag tänkte så här:

1. Köp ett domännamn på en bra leverantör - Det är just denna fråga jag också söker svar på.
2. Logga in på "mina sidor"
3. Skapa epost adress "e-postadress@domänenjagköpt.nu"
4. Hitta inloggningsuppgifter
5. Lägg till det kontot i Outlook på datorn
6. Lägg till det kontot i mailklienten på mobilen
7. Byt ut min gamla telia adress mot min nya på mina konton
8. Möjligheten öppnas att byta ISP från Telia
9. Profit

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av varget:

Nej inget icloudkonto

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Men om du vill ha ett enkelt system så köper då ett webhotell på t.ex inleed (19:-/månaden + moms) och även i samma veva köper din domän där också. Så har du allt på samma ställe. Har fungerat bra för mig nu några år. Sedan använder du webbmailen eller Thunderbird för att läsa din mail. Om du har en Andriod telefon läser du mailen med Kmail-appen eller gmail-appen.

Detta är ju något som liknar det jag söker, ska undersöka

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁

Permalänk
Medlem

Jag har köpt mina domäner på Loopia samt att jag har deras e-mail paket.

Det kostar någon hundrig i månaden men på så vis så kan jag ha en helt egen e-post.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag kanske var naiv märker jag när jag tänkte så här:

1. Köp ett domännamn på en bra leverantör - Det är just denna fråga jag också söker svar på.
2. Logga in på "mina sidor"
3. Skapa epost adress "e-postadress@domänenjagköpt.nu"
4. Hitta inloggningsuppgifter
5. Lägg till det kontot i Outlook på datorn
6. Lägg till det kontot i mailklienten på mobilen
7. Byt ut min gamla telia adress mot min nya på mina konton
8. Möjligheten öppnas att byta ISP från Telia
9. Profit

websupport (gamla crystone) har det för 49kr/mån
https://websupport.se/businessmail/

Vill du sätta upp det själv så köp en domän och sedan kör du t.ex. google workspace på det - i deras instruktioner står det vad du behöver göra för instälningar i DNSen hos stället du köpte domänen från.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.
Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av SiD:

Jag kanske var naiv märker jag när jag tänkte så här:

1. Köp ett domännamn på en bra leverantör - Det är just denna fråga jag också söker svar på.
2. Logga in på "mina sidor"
3. Skapa epost adress "e-postadress@domänenjagköpt.nu"
4. Hitta inloggningsuppgifter
5. Lägg till det kontot i Outlook på datorn
6. Lägg till det kontot i mailklienten på mobilen
7. Byt ut min gamla telia adress mot min nya på mina konton
8. Möjligheten öppnas att byta ISP från Telia
9. Profit

Skrivet av SiD:

Detta är ju något som liknar det jag söker, ska undersöka

Det är precis så man kan göra med Inleed. Att ta domännamn där också för smidighetens skull. Att man får ett webbhotell på köpet spelar ju ingen roll. Billigare än de flesta ställena ändå. Och supporten har varit riktigt bra när jag behövt hjälp.

...men jag skulle inte köra Outlook på datorn då utan Thunderbird eller betala för EMclient. Kolla mailen på gamla teliaadress så länge du kan, alltid något man glömmer att ändra till och då upptäcker det när man får mail därifrån.

Om du inte har det redan så börja med en passwordmanager och lägg in alla konton där i när du ändå byter adress. Bitwarden t.ex.

Visa signatur

7600X, Asrock B650I, NH-U12A, 32GB, RX6700, SN850 1TB, SN850X 2TB, SF600, 27GL850, Arzopa 16", NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Det är precis så man kan göra med Inleed. Att ta domännamn där också för smidighetens skull. Att man får ett webbhotell på köpet spelar ju ingen roll. Billigare än de flesta ställena ändå. Och supporten har varit riktigt bra när jag behövt hjälp.

...men jag skulle inte köra Outlook på datorn då utan Thunderbird eller betala för EMclient. Kolla mailen på gamla teliaadress så länge du kan, alltid något man glömmer att ändra till och då upptäcker det när man får mail därifrån.

Om du inte har det redan så börja med en passwordmanager och lägg in alla konton där i när du ändå byter adress. Bitwarden t.ex.

Kolla din inbox

Visa signatur

Polaris Sportsman 570 X2 Nordic Pro, ja just ja, och en medioker data har jag också 😁