đŸŠâ€đŸ”„ Utmaning: Ge mig en frĂ€sig lagring + compute lösning đŸ€·â€â™‚ïž

PermalÀnk
Medlem ★
●

đŸŠâ€đŸ”„ Utmaning: Ge mig en frĂ€sig lagring + compute lösning đŸ€·â€â™‚ïž

Jag har i mÄnga Är kört med Unraid och Àr absolut nöjd!
I nuvarande lösning har jag 11 diskar (4 SSD för cache och 7 för array (ink en paritet)).
Sitter pÄ en AMD 2700X propp och 32GB RAM (4x8).

Nu sitter jag dock och filar pÄ att hitta pÄ en ny lösning. Jag vill gÀrna att den Àr snarlikt underhÄllsfri men det Àr inte det absolut viktigaste, dock fÄr det inte vara att jag behöver lÀgga timmar varje mÄnad heller.

SÄ nu Àr jag ute efter att utmana Unraids lösning hemma hos mig och Àr intresserad av att höra vilka olika smarta, enkla, praktiska, redundanta osv arkitekturer ni smarta SweC:are kan komma fram till och presentera hÀr?! GÀrna noggranna med skisser

För att ge lite mer kött pÄ benen sÄ hostar jag spelservrar, Plex, Radarr, Sonarr, Jackett via containers.
Har ett par VM's. Hade gÀrna sett att kunna köra nÀstlade VM's i nÀsta lösning men det Àr inte ett krav.

NĂ„gra ska-krav:

  • kunna expandera lagringen nĂ„gorlunda enkelt. LĂ€gga till en disk, utöka och detta görs under drift.

  • kunna köra containers i nĂ„gorlunda enkelt maner

  • kunna köra VM's

  • aktivt community för respektive komponent (compute och lagring)

En tanke jag haft har varit att köra nÄgon form av 2-nodskluster och sedan lagringen i separat lÄda.
Orsaken Àr för att kunna lastbalansera och Àven att vid kris/uppdatering hÄlla "nödvÀndiga" tjÀnster uppe.

Jag Àr inte gjord av pengar, kommer inte att köpa "server grade"-utrustning bara för att jag nÀmnt lastbalansera och upptid och jag har inte möjlighet att varken kyla eller gömma maskiner som lÄter som flygplan och alstrar vÀrme som solen
Service och support hanterar jag sjÀlv.

Liten extra tanke...
Jag hoppas pÄ att kunna succesivt migrera diskarna en och en till nya lösningen (dvs de kommer att vara blanka och behöva stoppas in i nya lösningen och utöka array eftersom)
Även tĂ€nker jag mig att lagringen kanske ska köra pĂ„ eget nĂ€t/VLAN och compute-noderna kör heartbeat och nod-till-nod-kommunikation pĂ„ egen ring eller eget VLAN ocksĂ„ osv.

Visa signatur

🟱 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
đŸ”” unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-