Permalänk
Medlem

NUC-dator

Hej, rekommenderas en NUC-dator till mina behov? Jag surfar mest och spelar lite över Geforce NOW. Ja, det är väl i stort sett det. Skulle en NUC vara ett alternativ? Är dem rappa i de uppgifterna som jag vill göra och isåfall vilken skulle rekommenderas då? Jag vill att den har displayport, två USB portar och ett rappt nätverkskort, wifi 6e samt inte mer än 5000kr. Begagnat funkar absolut!

Permalänk
Snusfri

Helt klart.

Val 1 Budget:
NucBox G3 Intel Celeron N100 med 16GB RAM och 512GB SSD för ca 2100:-

Val 2 Medel:
NucBox M3 Intel Core i5 12450H med 16GB RAM och 512GB SSD för ca 3100:-

Val 3 Värsting:
NucBox K7 Plus Intel Core i7 13620H med 32GB RAM och 1TB SSD för ca 5000:-

Celeron N100 är en väldigt kapabel CPU och kommer fungera helt ok för dig, men den är lite mer lämpad för rent "kontors-arbete" och streaming typ YouTube, Netflix, Prime osv.

De andra 2 är mycket mer kompetenta och jag skulle nog säga att Val 2 (Medel) känns som ett bra val och kommer hålla ett tag.

GMKTec är väldigt stora inom just MiniPC och håller hög kvalité.

ETA PRIME testar här val 1.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Helt klart.

Val 1 Budget:
NucBox G3 Intel Celeron N100 med 16GB RAM och 512GB SSD för ca 2100:-

Val 2 Medel:
NucBox M3 Intel Core i5 12450H med 16GB RAM och 512GB SSD för ca 3100:-

Val 3 Värsting:
NucBox K7 Plus Intel Core i7 13620H med 32GB RAM och 1TB SSD för ca 5000:-

Celeron N100 är en väldigt kapabel CPU och kommer fungera helt ok för dig, men den är lite mer lämpad för rent "kontors-arbete" och streaming typ YouTube, Netflix, Prime osv.

De andra 2 är mycket mer kompetenta och jag skulle nog säga att Val 2 (Medel) känns som ett bra val och kommer hålla ett tag.

GMKTec är väldigt stora inom just MiniPC och håller hög kvalité.

ETA PRIME testar här val 1.
https://www.youtube.com/watch?v=LUk6BaKDIXE

Ok, skulle val 2 funka för 120 hz över Geforce now? Kan väldigt lite om sånt här och har aldrig hört talas om GMKTec

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobn:

Ok, skulle val 2 funka för 120 hz över Geforce now? Kan väldigt lite om sånt här och har aldrig hört talas om GMKTec

Med tanke på att du kan ladda hem Geforce Now appen direkt till en Samsung tv och spela därifrån borde det inte vara några som helst problem, det är hastigheten på Internet som är avgörande faktorn då allt hanteras av Nvidia servern och "streamas" till dig som spelare.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med tanke på att du kan ladda hem Geforce Now appen direkt till en Samsung tv och spela därifrån borde det inte vara några som helst problem, det är hastigheten på Internet som är avgörande faktorn då allt hanteras av Nvidia servern och "streamas" till dig som spelare.

Står dock på en av bilderna att den endast stödjer 4k@60hz, så det där stämde inte riktigt...

Visa signatur

7800xt, 5800x3d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Med tanke på att du kan ladda hem Geforce Now appen direkt till en Samsung tv och spela därifrån borde det inte vara några som helst problem, det är hastigheten på Internet som är avgörande faktorn då allt hanteras av Nvidia servern och "streamas" till dig som spelare.

Ap Ap Ap!!!

GeForce Now med 120gz kräver native klient i Windows!!

Jag har gått i den fällan själv då jag kastat allt vad Windows heter hemma

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ruzikx:

Står dock på en av bilderna att den endast stödjer 4k@60hz, så det där stämde inte riktigt...

Skrivet av SuperSverker:

Ap Ap Ap!!!

GeForce Now med 120gz kräver native klient i Windows!!

Jag har gått i den fällan själv då jag kastat allt vad Windows heter hemma

Tackar för rättningen/förtydligandet!

Även om det mer var att belysa att om en Samsung tv kan sköta det med 4k/60hz så borde alternativ 2 av dessa Nucs utan problem klara av 120hz i Windows

Men ja, det var en viktig detalj att det behövs Windows för 120hz och om man skulle välja appen direkt i tv'n (dvs slopa nuc helt och hållet) så stödjs endast 4k/60hz!

Edit: Men ja, det var direkt felaktigt av mig att påstå att det endast var internetuppkopplingen som var avgörande, då man även behöver windows för 120hz

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal