Året var 2006 – det kortlivade formatkriget inleds

Permalänk
Medlem

Jag köper fortfarande fysiska Blu-Ray filmer.
En bra Blu-Ray film springer cirklar runt streaming tjänsternas sk. 4K med både bättre ljud och bild.

Jag vet att fysiska 4K filmer i regel, inte alltid är bättre än BR, precis som det finns DVD som har bättre bild/ljud än BR.

Priset på nyheter är fortfarande ganska högt på 4K film så det blir oftast BR.

Edit: tack för en intressant och välskriven artikel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Det riktigt galna är ju att DVD fortfarande är så populärt att filmer och TV-serier alltjämt släpps på formatet. Jag gråter varje gång jag tänker på vilka vansinniga mängder plast som används till att distribuera innehåll i 20 år gammal skitkvalitet.

För många teknik-ointresserade var/är ju ordet "DVD" synonymt med video/film på skiva helt enkelt, vilket jag tycker är ett underskattat faktum. Ur det perspektivet borde nya formatet hetat något med det självförklarande DVD i namnet så att varenda svensson fattade direkt vad det nya formatet var för något. Som DVD, fast bättre liksom.

Bluray är ett knepigare namn som jag tror för alltid innebar en extra uppförsbacke för en övergång hos folk i allmänhet, i kombination med åratal av avskräckande priser. Jag är tyvärr inte förvånad över att många rykte på axlarna och fortsatte med DVD-skivor. :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frux:

För många teknik-ointresserade var/är ju ordet "DVD" synonymt med video/film på skiva helt enkelt, vilket jag tycker är ett underskattat faktum. Ur det perspektivet borde nya formatet hetat något med det självförklarande DVD i namnet så att varenda svensson fattade direkt vad det nya formatet var för något. Som DVD, fast bättre liksom.

Bluray är ett knepigare namn som jag tror för alltid innebar en extra uppförsbacke för en övergång hos folk i allmänhet, i kombination med åratal av avskräckande priser. Jag är tyvärr inte förvånad över att många rykte på axlarna och fortsatte med DVD-skivor. :/

Typ något i stil med HD-DVD då kanske?

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Jag köper fortfarande fysiska Blu-Ray filmer.
En bra Blu-Ray film springer cirklar runt streaming tjänsternas sk. 4K med både bättre ljud och bild.

Jag vet att fysiska 4K filmer i regel, inte alltid är bättre än BR, precis som det finns DVD som har bättre bild/ljud än BR.

Priset på nyheter är fortfarande ganska högt på 4K film så det blir oftast BR.

Edit: tack för en intressant och välskriven artikel!

Så är det. Bara rips som står sig. Tyvärr finns det ju inte lagligt..

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

(Folk klagade på bluray och tankade hem blurayrippar)

Skrivet av evil penguin:

Fast det är väl rätt rimligt? Om innehållet i sig är uppskattat och man tar bort "optiskt media" ur ekvationen så är väl hela klagomålet som bortblåst?

Rent praktiskt håller jag ju med där, och enklare mediaspelare kostade ett par tre hundra 2010, säger 300kr för att vara på säkra sidan. Och de flesta vettiga blurayspelare tog ju även nertankade filer. Men jag upplevde det som att folk tyckte man var tokig som köpte Bluray, och de flesta av dem tankade nog dock inte hem saker i någon större omfattning eller kvalitet. De satt bara där med sina TV-apparater för 20 000 och tittade på DVD eller lågupplöst TV, eller nertankade hårdkomprimerade mkv.

(Pirum hävdar att man kunde köpa en Bluray-spelare för 500kr 2010)

Skrivet av Alling:

Kunde man verkligen det? 🤔

Njae. 500 kr kanske var att ta i, men 599:- på Elgigantens mellandagsrea 2010 (jag kollade upp det, eftersom jag köpt på mig 4 olika LG-spelare under åren 2010-2013 ungefär, för mellan 599-1190, typ).

Normalpris för billigare spelare var väl annars 900-1000kr. Jag har själv inte modellen BD550 som jag länkar här, jag köpte en lika billig BD650 året efter och har den än idag. Mycket bra spelare då den inte har någon bildförbättring eller annan skit. Köpte en LG BD660 också 2011 (3D-spelare för 1190kr, och även någon urusel internettjänst), men den startade upp med bildförbättringsfunktioner påslagna = bilden blev märkbart sämre om man inte ändrade inställningarna efter varje gång man stängt av, och internettjänsten blev helt knas efter en firmwareuppgradering.

Skrivet av evil penguin:

Jag tror att HD-DVD utan konkurrensen från Blu-ray hade blivit ungefär som SVHS blev till VHS. Märkbart bättre, men folk flest orkade tydligen inte bry sig. Inte jag heller i tillräckligt stor omfattning, för när jag kollar på gamla filmer jag spelat in (alltså, egna, på familjen) med VHS så är de märkbart sämre än det jag senare spelade in på SVHS. Men, det var ju dyrare med SVHS såklart. Tror vi gav 4000 för vår VHS-kamera och en SVHS låg då på 10 000. Men, jag kan minnas fel, det var många år sedan och det var mina föräldrar som köpte den.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Min bild var att intresset av dessa format var ganska litet. Att gå från vhs till dvd gick trögt, dvd spelare var en dyr enhet som inte gick att spela in på.
Den första dvdspelaren kom 1996, när xboxen kom till sverige 2002 så var det många som inte då hade en dvdspelare och de köpte till denna till xboxen. När den stora skaran skaffade dvd kan diskuteras.

Blueray som var ändå mindre sug på, ja då var streaming ingång redan för fullt innan vanligt folk skulle skaffa dessa.

PS2 hade DVD-spelare och hittade hem till betydligt fler konsumenter än vad Xbox gjorde, behövde inte ens köpa till något "dvd-kit". Hoppet från VHS till DVD var ju enormt och blev snabbt väldigt poppis.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Marantz Cinema 60 ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag tror att HD-DVD utan konkurrensen från Blu-ray hade blivit ungefär som SVHS blev till VHS. Märkbart bättre, men folk flest orkade tydligen inte bry sig. Inte jag heller i tillräckligt stor omfattning, för när jag kollar på gamla filmer jag spelat in (alltså, egna, på familjen) med VHS så är de märkbart sämre än det jag senare spelade in på SVHS. Men, det var ju dyrare med SVHS såklart. Tror vi gav 4000 för vår VHS-kamera och en SVHS låg då på 10 000. Men, jag kan minnas fel, det var många år sedan och det var mina föräldrar som köpte den.

Det är möjligt. Men påståendet jag svarade på var ju just att formatet borde haft ett namn som tydligt anknyter till det superetablerade DVD, så slängde jag in HD-DVD som exempel på ett sådant namn.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Matsamoto:

Vilka DVD:er skulle du säga har bättre bild än motsvarande Blu-Ray?

Det finns några som jag skulle säga är likvärdiga, men jag kan inte komma på någon på rak arm som faktiskt är sämre. Däremot finns det absolut en väsentlig skara DVD-filmer som har bättre ljud på grund av aggressiv brusreducering, felaktig nedmixning och annat jox på senare utgåvor. Skillnaden kan vara mycket mer märkbar än den förlust man annars får med komprimerat ljud på DVD, men jag tycker ändå att de flesta bolagen har bättrat sig på senare år och långt ifrån allt lät bättre förr heller.

Permalänk
Medlem

Att många valde att sitta kvar med dvd kan bl.a. bero på att man redan en gång bytt ut sin vhs-samling till dvd.
Det var ju inte en liten summa pengar som åkte i brännbart-containern på återvinningscentralen (allt enligt instruktion från personalen, gick tydligen inte att återvinna plasten) när man till slut, motvilligt, insåg att man inte hade plats för alla kassetter...

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

· i5 4670K · 32GB · GTX1060 6GB ·

Permalänk
Medlem
Skrivet av dan@work:

Att många valde att sitta kvar med dvd kan bl.a. bero på att man redan en gång bytt ut sin vhs-samling till dvd.
Det var ju inte en liten summa pengar som åkte i brännbart-containern på återvinningscentralen (allt enligt instruktion från personalen, gick tydligen inte att återvinna plasten) när man till slut, motvilligt, insåg att man inte hade plats för alla kassetter...

Det fina är att det är bakåtkompatibelt, spelar både DVD, Blu-Ray och UHD i samma spelare

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja man hör ju faktiskt direkt att HD-DVD passar bra ihop med en sån där modern HD-TV.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Det fina är att det är bakåtkompatibelt, spelar både DVD, Blu-Ray och UHD i samma spelare

Jo, det så klart. Själv köpte jag aldrig någon stand alone dvd-spelare eftersom man har dator. (Någon blu ray har det heller aldrig blivit. Men om nån har en intern spelare som ligger och skräpar... 😁)

Men jag tror det gick lite för snabbt för medelsvensson. Från dvd till Blu ray var det inte så jättelång tid och blu ray var ju så förbenat dyrt.
Dessutom så blev ju dvdfilmer billigare iom blu ray.

Visa signatur

Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta.- Svante Grundberg och Björn Wallde.
If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be. - Caron Keating.

Permalänk
Medlem

Själv avvaktade jag och väntade med att se vad som skulle gå vinnande ur striden innan jag brydde mig om att investera i något.

Sen tror jag nog att HD-DVD egentligen hade varit det bättre formatet, lägre kapacitet visserligen men mycket billigare att tillverka och med moderna format är kvaliteten absolut bra nog.

Blu-ray blev aldrig så stort som DVD och DVD sålde mer än blu-ray helt sjukt länge och en stor anledning till det var att både skivorna och spelarna var orimligt dyra. Och är fortfarande, att en blu-ray kostar ~33% mer än en DVD med samma film känns inte riktigt rimligt.

Jag tror de dyra blu-ray priserna bidrog till döden för fysisk media. Inte för att det nog spelat så stor roll, men hade kanske gått lite lite långsammare iaf.

Skrivet av Alling:

Det riktigt galna är ju att DVD fortfarande är så populärt att filmer och TV-serier alltjämt släpps på formatet. Jag gråter varje gång jag tänker på vilka vansinniga mängder plast som används till att distribuera innehåll i 20 år gammal skitkvalitet.

Det är ett par filmer jag köpt senaste åren som enbart släppts på DVD i Sverige. Det är såpass mycket dyrare med Blu-ray att det inte är värt det för små distributörer. Och det känns helt galet.

Och det bidrar ju till mitt argument om varför jag tror att HD-DVD hade varit det bättre formatet, det är så mycket enklare och billigare att tillverka än blu-ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vilka DVD:er skulle du säga har bättre bild än motsvarande Blu-Ray?

Det finns några som jag skulle säga är likvärdiga, men jag kan inte komma på någon på rak arm som faktiskt är sämre. Däremot finns det absolut en väsentlig skara DVD-filmer som har bättre ljud på grund av aggressiv brusreducering, felaktig nedmixning och annat jox på senare utgåvor. Skillnaden kan vara mycket mer märkbar än den förlust man annars får med komprimerat ljud på DVD, men jag tycker ändå att de flesta bolagen har bättrat sig på senare år och långt ifrån allt lät bättre förr heller.

Disneys Robin Hood är en sådan, enbart av anledningen att de använde så aggressiv brusreducering att en stor del av detaljerna suddades ut. Trodde knappt mina ögon första gången jag såg den. De använde irriterande nog en annan master för strömningstjänsterna som var bättre. 🤣
Men det hör till ovanligheterna, känns som att det var betydligt svårare att totalt misslyckas jämfört med den tidigare produkten då det tekniska steget var så mycket större jämfört med uhd vs hd.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har aldrig köpt en blu-ray skiva. Har inte haft spelare för det.
Har nog inte ens köpt en DVDfilm. Fast hyrt ett gäng när man gjorde sådant.

Men med en 3åring har jag övervägt att äntra det här området. Disneyfilmer och serier på blu-ray! Hell yeah!
Det låter billigare än disney + om det ändå är samma grejer som rullar igen och igen.
Enda som tar emot är väl att blu-ray spelare är så fula. Har ingen TVbänk så den får stå på golvet...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Matsamoto:

Ja, så är det. Kollar ibland på recensionerna här för att få ett hum. Kvaliteten verkar variera rätt mycket.

https://www.blu-ray.com/4k/

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 15 Sequoia

Permalänk
Skrivet av Kwirek:

Disneys Robin Hood är en sådan, enbart av anledningen att de använde så aggressiv brusreducering att en stor del av detaljerna suddades ut. Trodde knappt mina ögon första gången jag såg den. De använde irriterande nog en annan master för strömningstjänsterna som var bättre. 🤣
Men det hör till ovanligheterna, känns som att det var betydligt svårare att totalt misslyckas jämfört med den tidigare produkten då det tekniska steget var så mycket större jämfört med uhd vs hd.

Exempelbild för dom som inte sett skillnaden. Dvd till vänster bluray till höger.

https://imgur.com/jJ3uTLB

Permalänk
Medlem

Känner mig alltid som 😅-emojin när det pratas om HD-DVD då jag köpte en EP-30
inklusive 10 filmer på någon slags jätterea och kände mig supermallig tills nyheten
om att formatet läggs ner kom bara veckan efter ^^ Tråkigt nog är jag också väldigt
fyrkantig som person och fortsatte köpa (förvisso rätt billiga) filmer till samlingen ;P
Nu huserar dessa i en låda i förrådet i väntan på att bli förpassade till en sommarstuga
jag inte ännu äger - MEN! Den ovärdeliga klenod-filmen "Pirates" (inte in the caribbean 😏)
har en hedersplats i den där kartongen bland Batman Begins, 300 & The Island !

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av Kwirek:

Ja Disney har ju gjort några riktiga katastrofer. Just Robin Hood har jag inte koll på, men Svärdet i stenen vet jag är ett bottennapp av episka proportioner. Oklart dock om den är sämre än DVD:n.

Går väl inte heller att komma ifrån det faktum att Disneys ambitionsnivå sjönk rätt rejält på 60-talet också. Pongo och de 101 dalmatinerna, Djungelboken, Aristocats m.fl. har alla väldigt "slarvig" animation och snål design jämfört med exempelvis Törnrosa eller Peter Pan. Mot den bakgrunden kan man förstå att det ibland blev nödvändigt att använda mejsel och hammare för vissa riktigt svåra scener, men fullt så illa som Svärdet i stenen ska det absolut inte behöva bli.

Permalänk
Medlem

Bakgrunden till de två formaten är lite intressant. Sony fokuserade på att göra en större skiva så att man skulle kunna använda samma gamla MPEG-2 som kompression, medan HD-DVD med Toshiba i spetsen ville använda samma gamla skiva fast med bättre kompression. Artikeln säger att man inte kunde få in en HD-film på en DVD. Det kan man, med H.264, men det hade ändå inte riktigt fungerat eftersom man behöver en högre bitrate från spelaren för att det skall fungera. Föregångaren till HD-DVD (bara som prototyp) hette "3X DVD" och var bara en DVD med 3X överföringshastighet mot standarden.

Konkurrens ledde till att bägge fick lägga in funktioner från den andra - Bluray fick H.264, och HD-DVD fick en större skiva. På så sätt blev ju formatet bättre i slutänden.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag köper fortfarande Blu Ray och UHD Blu-Ray, men känns som man blir ensammare och ensammare på den fronten.

Du är inte ensam, väntar på 4K Twister (förbokad). Har stora förväntningar angående Atmos ljudet i filmen. Har en del 4K Blu ray filmer plus vanliga å en del DVD filmer.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det brukar bli formatkrig när nya format skall lanseras.

Jo... ett annat märkligt var DVD+R mot DVD-R. Om någon minns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stormraider:

Exempelbild för dom som inte sett skillnaden. Dvd till vänster bluray till höger.

https://imgur.com/jJ3uTLB

Det jag tycker är värst på dom bilderna är att dom har förstört formatet genom att letterboxa till ingen som helst nytta.
Jag skulle gärna vilja veta hur man kommer fram till att klippa bort delar av bilden skulle vara bra på något sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vill minnas att Svärdet i stenen, och Robin Hood, hade helt katastrofala första releaser på DVD men att det senare kom någon platinum eller något som de då hade skärpt till sig på. Men är Blu-rayen så katastrofal? Jag hade annars trott att båda exemplen var DVD, det var ju ganska vanligt att man letterboxade eller rentav klippte inte bara VHS utan även DVD till 4:3 i formatets barndom.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av dan@work:

Det jag tycker är värst på dom bilderna är att dom har förstört formatet genom att letterboxa till ingen som helst nytta.
Jag skulle gärna vilja veta hur man kommer fram till att klippa bort delar av bilden skulle vara bra på något sätt.

Det är faktiskt DVD:n som är felaktig i det här avseendet.

Robin Hood är i grund och botten en vidfilm som i Sverige visades upp i 1.85:1 enligt Svensk Filmdatabas. Negativet tycks dock vara i 1.37:1 så maskning har skett vid projicering eller vid optisk kopiering i något steg innan visningskopian.

Det kan verka frestande att tänka sig att omaskad vidfilm vore bättre än att hålla sig till det korrekta bildförhållandet eftersom der tillkommer information på ovan- och undersidan, men kompositionen är inte gjord för det och bilden blir ofta märklig. För spelfilm är det också vanligt att minrofoner, kablage och liknande kommer med i bild. I animerad film kan andra feö uppstå, till exempel att cellernas kanter syns och karaktärer ”kapas”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Det är faktiskt DVD:n som är felaktig i det här avseendet. Robin Hood är i grund och botten en vidfilm som i Sverige visades upp i 1.85:1 enligt Svensk Filmdatabas.

Så man får alltså kapning på båda hållen? Dvs först kapning på bredden för att få in den breda biofilmen på fullframe-DVDn, och sedan kapning på höjden för att få in den från DVD-fullframe till BR-widescreen. Känns ju sådär...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeddan:

Jag köper fortfarande Blu Ray och UHD Blu-Ray, men känns som man blir ensammare och ensammare på den fronten.

Köper en sällan gång, men oftast ripper jag dem till NASen innan jag tittar på dom. Har bara FHD stationär BR spelare, och även till pc, fast den går att köra in FW som tillåter att rippa 4k.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av deltascu:

Så man får alltså kapning på båda hållen?

Nej, det är inte vad open matte innebär.

Vid open matte så har negativet i regel ett bildförhållande på 1.37:1 - Det är vad som kallas för normalbild (eller populärt kallat Academy ratio på engelska). Därefter så är kompositionen avsedd för vidfilm, vanligtvis 1.66:1 eller 1.85:1. Maskning, från 1.37:1 till 1.66:1 eller 1.85:1 gjordes i regel vid biovisning med hjälp av så kallade gates i projektorer. De blockerar all bildinformation som ligger utanför det relevanta området för filmen eftersom olika bildförhållanden använder olika delar av bildytan.

I fallet när en film som är skjuten i open matte ska visas i korrekt bildförhållande så kapas bilden således på höjden vid projicering. Med andra ord så kommer du i slutändan att se vad du ska se i biografen, men på själva kopian (och givetvis även negativet) finns det ytterligare bildinformation.

Fördelen med detta var att man kunde anpassa kompositionen för vidfilm vid biografvisning och dessutom visa upp filmen omaskat vid TV-sändningar och på video. Alternativet annars var att kapa bilden på höger och vänster sida, så kallad Pan & Scan, vilket alltid förstör bilden. Open matte är ju en kompromiss, men på sin tid det bästa sättet att minimera skadan då svart kant på ovan- och undersidan var rätt impopulärt.

För att ta ett konkret exempel så har vi nedan Elia Kazans klassiker Storstadshamn från 1954. Den spelades in på typisk 4-perf 35mm och gjordes i open matte. Negativet har således ett bildförhållande motsvarande 1.37:1 vilket vi ser nedan.

Då den är gjord som en vidfilm visades den i regel upp i 1.66:1 i Europa. Det ger små svarta staplar på höger och vänster sida när den visas i 16:9.

Och i Amerika var som bekant 1.85:1 standard och där visades den upp i det bildförhållandet istället.

Som tydligt demonstreras så kapas bilden på höjden när man går från open matte till vidfilm. Det märks tydligt på kompositionen då Brando i 1.37:1 hamnar hyfsat långt bort med mycket luft ovanför huvudet. Det ser inte bra ut då det inte matchar med det gyllene snittet. I både 1.66:1 och 1.85:1 fungerar det mycket bättre.

Sedan var det faktiskt hyfsat vanligt att man vid inspelning inte alltid var helt konsekvent med bildförhållande, och egentligen var det inte nödvändigt så länge man anpassade kompositionen för slutmålet. En del scener ur Jönssonligan på Mallorca spelades in i 4-perf Super35 (full aperture, 1.33:1 utan maskning) medan majoriteten är inspelat i 1.66:1 med hård maskning för både bildförhållande och ljudspår. Det är en sån grej ingen tänker på som ser själva filmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

I fallet när en film som är skjuten i open matte ska visas i korrekt bildförhållande så kapas bilden således på höjden vid projicering. Med andra ord så kommer du i slutändan att se vad du ska se i biografen, men på själva kopian (och givetvis även negativet) finns det ytterligare bildinformation.

Så du menar att de i Robin Hood-fallet tecknade på 1:1.37, men maskade bort 25% på höjden till biofilmen så att DVDn i själva verket visar mer än vad man kunde se på bio? Det låter ju bättre men svårt att bekräfta utan att ha bioorginalet att jämföra med.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nissling:

Det är faktiskt DVD:n som är felaktig i det här avseendet.

Robin Hood är i grund och botten en vidfilm som i Sverige visades upp i 1.85:1 enligt Svensk Filmdatabas. Negativet tycks dock vara i 1.37:1 så maskning har skett vid projicering eller vid optisk kopiering i något steg innan visningskopian.

Det kan verka frestande att tänka sig att omaskad vidfilm vore bättre än att hålla sig till det korrekta bildförhållandet eftersom der tillkommer information på ovan- och undersidan, men kompositionen är inte gjord för det och bilden blir ofta märklig. För spelfilm är det också vanligt att minrofoner, kablage och liknande kommer med i bild. I animerad film kan andra feö uppstå, till exempel att cellernas kanter syns och karaktärer ”kapas”.

Kan även tilläga att Robin Hood, likt många andra Disney filmer från 60 och 70tal skulle i usa iaf maskas till 1.75:1 (även om det troligen har använts olika masker på olika biografer världen över), så tror det är det som man kan se som filmens officiella förhållande (det är även den som listas på imdb osv).

Jag slänger in kanske ett mer tydligt exempel, Tintin (serien) var beskuren till 16:9 på bluray-utgåvan som en del andra utgåvor av tv-serier, och det ser rent krasst förjävligt ut när dom är tänkta för 4:3, dom har kapat gubbar vid pannan osv. Vill även minnas att jag har några fall av Anime med konstiga hd-transfers som är värre än vad man kan hitta på dvd men kommer inte på någon konkret titel såhär på rak arm.

Skrivet av deltascu:

Så du menar att de i Robin Hood-fallet tecknade på 1:1.37, men maskade bort 25% på höjden till biofilmen så att DVDn i själva verket visar mer än vad man kunde se på bio? Det låter ju bättre men svårt att bekräfta utan att ha bioorginalet att jämföra med.

Ja precis så, 35mm negativen som användas för att skanna teckningarna är i förhållandet 1.37:1 (alltså även kallad Academy ratio), och det är skannat "open matt", dvs hela negativet används, även om det inte nödvändigtvis tänkt att hela bilden ska användas vid visning. Detta är väldigt vanligt, och det är dokumenterat vad Robin Hood hade för bildförhållande på bio (1.75, även om andra masker har används på biografer runt om i världen, som 1.85:1 i sverige). Och Som Nissling nämner så var det inte ovanligt att vi fick hemma-releaser, när 4:3 var vanligt, där hela negativet användes, med härliga saker som absolut inte borde vart i bild egentligen (t ex mikrofoner osv).

Här har du en lista med lite mer info på denna soppa https://forum.blu-ray.com/showthread.php?t=91650 och för titeln i fråga:

"There is much debate over the aspect ratio of all of these titles - projectionist instructions of the era stated to matte theatrically at 1.75:1 "or less". Some films often feel cramped at that ratio. Both 1.37:1 and 1.75:1 presentations could be considered "correct." Several of these films are often presented in 1.66:1 as a way to meet in the middle between the two ratios."

Jag får nog ändå säga att 1.66:1 som Robin Hood använder på Blurayen inte direkt är något katastrofalt val. Men tycker man att den ser bättre ut i open matt som dvdn så är det såklart en negativ kompromiss.

Skrivet av mpat:

Bakgrunden till de två formaten är lite intressant. Sony fokuserade på att göra en större skiva så att man skulle kunna använda samma gamla MPEG-2 som kompression, medan HD-DVD med Toshiba i spetsen ville använda samma gamla skiva fast med bättre kompression. Artikeln säger att man inte kunde få in en HD-film på en DVD. Det kan man, med H.264, men det hade ändå inte riktigt fungerat eftersom man behöver en högre bitrate från spelaren för att det skall fungera. Föregångaren till HD-DVD (bara som prototyp) hette "3X DVD" och var bara en DVD med 3X överföringshastighet mot standarden.

Konkurrens ledde till att bägge fick lägga in funktioner från den andra - Bluray fick H.264, och HD-DVD fick en större skiva. På så sätt blev ju formatet bättre i slutänden.

Bör väl poängteras att även hd-dvd hade stöd för mpeg2 och även vc-1, och om jag inte minns fel så var vc-1 väldigt vanligt, mer så än avc, det var det iof på bluray på den tiden också.

Men ändå intressant, så du säger att vc-1 och avc stödet var ett senare tillägg? För jag var ändå en ganska tidigt adopter och jag vill minnas att jag hade en mix av mpeg2, vc-1 och avc redan från början (2006ish?).