Följ Black Week på SweClockers

Hur tar man reda på vilken typ av RAM man kan använda?

Permalänk
Medlem

Hur tar man reda på vilken typ av RAM man kan använda?

Om man ska uppgradera RAM på en gammal stationär dator med Windows 10, hur tar man reda på vilken typ av RAM-minne man kan använda och maximala mängden/storleken som datorn/moderkortet har stöd för? Kort sagt, hur vet man vad man ska köpa utan att slänga pengarna i sjön (som ex köpa dyrare minne där datorn inte kan utnyttja full hastighet).

Permalänk
Medlem

Kolla upp vilket moderkort det är. Sen går du in på tillverkarens sida o läser.
Kan du inte tyda deras sida så kan du skriva Modellnamnet här o finns säkert nån som kan ta fram ett svar åt dig.

Namnet brukar stå mitt på moderkortet nånstans.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

...och vill man inte fysiskt riva i lådan kan informationen plockas fram genom att exempelvis hålla ned Windows-knappen, sedan knappa till på R, så hoppar en liten ruta upp. I den skriver man msinfo32 och klickar sedan Ok.

Använder man svenskt gränssnitt så står brädans namn på linjen för ”baskortsprodukt”. Även "Baskortsversion" etc kan vara intressant.

Om du återkommer med namnet eller skriver in det i en sökmotor, så skall det nog vara möjligt att luska fram vad som är gångbart.

Visa signatur

Citera för svar :)

Permalänk
Medlem

Datortyp x64-based PC
Processor Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
Baskortstillverkare MSI
Baskortsprodukt Z77A-G43 (MS-7758)
Installerat fysiskt minne (RAM) 8,00 GB

Vid google av ovan kommer jag fram till detta: https://www.msi.com/Motherboard/Z77A-G43/Specification
Så max är 32 GB?
och högsta hastigheten är 2800?

Kan inte se vilken hastighet jag har idag. Hur tar jag reda på det? Jag har fyra platser. Är det bäst att slänga ut de 8 GB (4 * 2 GB) jag har och köpa 4 * 8 GB?

Någon får gärna post en länk om ni orkar. Vet inte om det är bättre att köpa flera och fylla ut alla slot eller färre och större. Vad är billigast?

Sökte DDR3 på prisjakt. Kan 4 hav dessa funka? Vad betyder ej buffrad?
https://www.computersalg.se/i/3064823/v7-ddr3-modul-8-gb-so-d...

Mitt mål är att maxa ut så mycket minne jag kan ha till billigaste peng möjligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Kan inte se vilken hastighet jag har idag. Hur tar jag reda på det?

Aktivitetshanteraren kan i de flesta fall visa vad för hastighet minnena kör i. Öppna Aktivitetshanteraren, tryck på Preformance (kommer inte ihåg om den heter samma på 10:an) och tryck sedan på minne

Längs till höger under historik grafiken så står det i så fall Hastighet: och X MHz. På bilden så är det min dator och där står det Speed: 3600 MHz. FYI så kan du köpa minnen som har högre stöd, de klockas ned till vad din dator klarar av.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av martin79:

Datortyp x64-based PC
Processor Intel(R) Core(TM) i5-3570K CPU @ 3.40GHz, 3401 Mhz, 4 kärnor, 4 logiska processorer
Baskortstillverkare MSI
Baskortsprodukt Z77A-G43 (MS-7758)
Installerat fysiskt minne (RAM) 8,00 GB

Vid google av ovan kommer jag fram till detta: https://www.msi.com/Motherboard/Z77A-G43/Specification
Så max är 32 GB?
och högsta hastigheten är 2800?

Kan inte se vilken hastighet jag har idag. Hur tar jag reda på det? Jag har fyra platser. Är det bäst att slänga ut de 8 GB (4 * 2 GB) jag har och köpa 4 * 8 GB?

Någon får gärna post en länk om ni orkar. Vet inte om det är bättre att köpa flera och fylla ut alla slot eller färre och större. Vad är billigast?

Sökte DDR3 på prisjakt. Kan 4 hav dessa funka? Vad betyder ej buffrad?
https://www.computersalg.se/i/3064823/v7-ddr3-modul-8-gb-so-d...

Mitt mål är att maxa ut så mycket minne jag kan ha till billigaste peng möjligt.

Dom där RAM du länka till är för Laptop. Så nej dom passar inte.

Har har du ett 16gig kit.
https://www.inet.se/produkt/5306746/g-skill-value-ram-16gb-2x...

Så ja, Ta ut dom du har.

Visa signatur

ASUS X570-F, AMD Ryzen 9 3900x, 16Gb RAM, Gigabyte 2070Super auros

Permalänk
Medlem

@martin79 På webbsidan för ditt moderkort finns manualen. I den står sannolikt att RAM-slottarna för dual channel från CPU sett är ”tom-sticka-tom-sticka”. På webbsidan för din CPU står listat ”DDR3 1333/1600”.

Jag hade i detta exempel stoppat 2st 8GB stickor i korrekt RAM-slottar för totalt 16GB dual channel, och skulle inte nyinvestera mera DDR3 än nämnda 2x8GB.

Eventuellt: Minns inte hur utvecklat det var på denna tid, men testa om det blir eller inte blir kaos med mixad ”dual-dual” genom att sätta i 2 nuvarande 2GB RAM-stickor samt 2 nya 8GB RAM-stickor; således varannan i slottarna enligt ”2GB-8GB-2GB-8GB”. Det är förmodligen försumbart med den extra 2x2GB i sammanhanget, men något att ha under hatten om någon bekant har större DDR3 liggandes etc.

Visa signatur

Citera för svar :)