Följ Black Week på SweClockers

Fairphone-inspirerad smartklocka kan lanseras 2025

Permalänk
Melding Plague

Fairphone-inspirerad smartklocka kan lanseras 2025

Prototyp av reparationsvänliga Pocuter Spectra lovordas av Ifixit.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som absolut billigast kopia av apple ultra watch
Trisst, hade nog funkat bättre med annan design

Permalänk
Medlem

Jag undrar varför klockan har både en ESP32-S3 och en nRF52832. Båda är microcontrollers som stödjer BLE. Det måste dra en del ström när båda är igång. Fanns det ingen någon nRF-MCU som skulle hålla måttet ensam?

Själv har jag nyligen beställt en Sensor Watch-modul att stoppa in i en Casio-klocka.
Två års batteritid tycker jag är smart, och jag funderar på att skriva om delar av firmware:n i assembler för att hjälpa till att få ner strömförbrukningen ytterligare.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av aqwedcxz:

Ser ut som absolut billigast kopia av apple ultra watch
Trisst, hade nog funkat bättre med annan design

Det är en Apple Watch...
från AliExpress

Permalänk
Medlem

Det verkar vara lite kontrovers i diskussionsforumet på Kickstarter. Flera som uttryckt tvivel huruvida företaget kan leverera, baserat på hur tidigare projekt har gått.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ser det som svårt att lyckas med både hårdvara, mjukvara, eget os, egen appbutik, app-sdk, …

Extremt mycket tur eller lång tid måste till om detta ska bli en bra slutprodukt

Räkna med underleverans och spräckta tidsplaner

Permalänk
Medlem

Lätt att reparera = lite större.
På en klocka vill jag INTE att den bygger på höjden. De får gärna limma allt de kan om det innebär lägre vikt o smalare design.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Köp inte.

Det har funnits många elektronikprojekt på Kickstarter som sett lovande ut men de alla faller på mjukvaran.

De som har Kickstartern underskattar alltid hur mycket jobb som behövs för att få ett sådant projekt att rulla i längden. Det krävs utveckling, support och buggfixning och de flesta underskattar hur mycket tid den biten tar när det finns tusentals frustrerade kunder som vill ha sina problem lösta.

Hårdvarorna är ofta mycket bra men om det inte redan finns ett ekosystem med appar och utvecklare så misslyckas det alltid, 100% av gångerna, varje gång. Oavsett hur kompetent hårdvaran är.
Det är ett moment 22 som är otroligt svårt att bryta. Nästan ingen utomstående vill utveckla till något som inte har ett ekosystem och det blir inget ekosystem om nästan ingen utomstående utvecklar.

Jag har följt flera projekt och jag har ännu inte sett ett som flyter ett par år efter produkten skeppas, om de nu kommer så långt dvs.

Visa signatur

R&D Elektronikingenjör