Följ Black Week på SweClockers

Hifi – bilder på era anläggningar här

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Mitt dårå:

Canton GLE 409 frontar, 405 center, Audio Pro Level 110 sub samt Wharfedale Diamond DFS surround. Drivs av en NAD T744 som matas analogt från ett Xonar D2 från HTPCn. Har ett FireDTV som står för TV-mottagningen. Kablage är Supra PLY 3.4/S, väldigt nöjd med det.

Har även gjort lite akustiska förbättringar, dels är det Sonic Design dämpfötter under alla högtalare och under betongplattan subben står på för att minska resonans o fortplantningar till grannarna. Sen har jag även 2st tavelabsorbenter och 2 kvartsvågsabsorbenter (dessa syns inte i bild). Har använt en bra mic och mätt upp resonanser innan och efter och man får en STOR skillnad i frekvensgången genom dessa enkla medel, nåt som även hörs väldigt tydligt, en mindre bumlig och samtidigt rappare bas och bättre stereoperspektiv.

Har fått bort den där jäkla lyktan från basen nu iaf, tjejen som envisas med diverse blommor o crap överallt

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bran
Har fått bort den där jäkla lyktan från basen nu iaf, tjejen som envisas med diverse blommor o crap överallt

Hahaha, känner igen detdär lite.
Skämt åt sido, snyggt vardagsrum, liknar lite hur jag vill lägga upp det när jag byter till större.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

http://www.minhembio.com/ finner ni min anläggning samt bild på datorhörnan (tänker inte förpesta galleriet här på swec med ännu "min dator").
Allt är givetvis taget med sämsta tänkbara kamera, får se när det blir en ordentlig sådan.

/Mute

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Inte svårt att se vilka som är ungkarlar eller sambos här.....

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Vet du någonstans där man kan köpa de stativen som du har till dina bakhögtalare?

Japp. Hifiklubben som säljer dom.

http://www.hifiklubben.se/produkter/tillbehoer/hoegtalare/sou...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av yttox
Inte svårt att se vilka som är ungkarlar eller sambos här.....

Eller så kan det till och med vara så att det finns särbos, vem vet....

Visa signatur

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 Pro (+4TB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita, Xbox One X (1TB SSD)

A/V Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem

Musikspelare - Logitech Squeezebox Classic
Skivspelare - Rega P1
Golvhögtalare - Phonar Veritas P5
Förstärkare - Primare SPA21
Fjärrkontroll - Primare C32
Surround - HECO Screen Four
Subwoofer - Velodyne SPL800i

Permalänk
Medlem

Högtalare: Jamo E-770
Stärkare: Harman Kardon HK970
Signalkabel: Hemmagjord Belden LonWorks-kabel

För tillfället vanlig budgethögtalarkabel då jag inte orkat meka med mina otympliga EKK-kablar.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Högtalare: Jamo E-770
Stärkare: Harman Kardon HK970
Signalkabel: Hemmagjord Belden LonWorks-kabel

För tillfället vanlig budgethögtalarkabel då jag inte orkat meka med mina otympliga EKK-kablar.

Svalanderfläta?

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyber Judas
Svalanderfläta?

Nix, 4 par ledare i kabeln, partvinnande sista 10cm.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Korsordsguru

Har äntligen skaffat en TV (Panasonic TH-42PZ80) och har fixat lite nya bilder: http://www.minhembio.com/dalys Välkomna!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När man snackar ljud så märker man direkt att det är MINST sagt subjektivt.
Har jobbat i ljudbutik i många år och det som ständigt kommer åter är att "min åsikt är den rätta"
Det vill säga, den som har en åsikt har den rätta (om det inte är någon riktigt osäker person som föredrar någon annans åsikt, dock ovanligt)

Kan säga ur en professionell vinkel att "din åsikt/smak" är den rätta, det är ju trotts allt du som ska leva med det.
Om man dock tar sig tid och ger "det" en chans så är det MYCKET som kan ändras ganska fort.
När min karriär började så var det Cerwin Vega med 12" basar och horn diskanter som "lät bäst". Med tiden förändrade detta allt genom provlyssning och försök till "riktiga" objektiva bedömningar.

Har idag kommit fram till något som jag tycker är sjukt nära min faktiska referens (pga pengar och platsbrist) och detta är ett system som kan kallar sympatiskt till sitt format och inte "så farligt dyrt"

Systemet.
Högtalare: Amphion - Prio 510 (OBS! vita, för WAF-faktorns skull)
(kunde lika gärna vart Helium2 men Prio är snyggare)
Förförstärkare: Meridian - 501
Slutsteg: Meridian - 556
DAC: Heed - Dactilus (denna är jag speciellt imponerad utav)
Högtalarkabel: Eichmann technologies - Express 6
Signalkabel: Silk med Eichmann Bullet plugs
Ström: Audioquest (kommer inte ihåg modell bet.)
Stativ: Empire - RC24
Källa: Egen byggd HTPC helt passiv kylning.
824GB lagring en samsung 750gb samt Raptor 74gb
All musik rippad från CD i WAV format för att verkligen ha NOLL förluster. Ingen direkt fan av FLAC = )

Hela systemet landar på strax under 80.000:-

Sjukt bra för den som är gift och inte vill offre hela vardagsrummet till upplag.

OBS!
Om någon av er gör som jag och kör ner hela skivor i WAV och vill dela åsikter om kvalité och ideér om hur man bygger fina bibliotek som man sedan lätt kan granska/spela upp, hör av er.
Kör idag med Win media player och inte helt nöjd med det.

Hejpa!

Permalänk
Medlem

flac e 0 förlust då det funkar som rarfiler eller zip.
vad jag fattar det som.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av laukan82
OBS!
Om någon av er gör som jag och kör ner hela skivor i WAV och vill dela åsikter om kvalité och ideér om hur man bygger fina bibliotek som man sedan lätt kan granska/spela upp, hör av er.
Kör idag med Win media player och inte helt nöjd med det.

Jag har inte min skivsamling som wav-filer, jag ser liten andledning att inte använda en förlustfri komprimering. Problemet med wav-filer är att det inte finns något standardiserat sätt att bifoga metadata (tags). Itunes använder en extern databas för att bygga sitt bibliotek så det kan kanske vara värt att prova om det fungerar bättre, jag tror även att winamp kan göra samma sak om man fixar med lite inställningar.

Permalänk
Medlem

Brimstone,
Tack!
Min anledning är att jag testat FLAC filer upp till ca 70% av ordinarie wav och inte gillat det jag hört. Vet inte om det kan ha med ev. ökad belastning på Proccessor eller om det är något annat som gör det.
Kört A-B test med 2 bekanta som är helt ointresserade och de hörde samma skillnad.
2saker som sker, låter som någon prasslar med aluminium folie långt bak i kullisen när man lyssnar på normala nivåer samt att brusgolvet lyfts tillsammans med minskad dynamik i hela registret.
Inga jättenivåer men störande.
Lagring kostar inget idag så känner inget behov att packa ihop allt.
Men som du säger med tags är det sämre...
Tack för tips, ska kolla på itunes och Winamp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
Jag har också ett hemmabiosystem, får väl dela med mig lite.
Receiver: Onkyo TX-SR505E
TV: Panasonic PX7 42"
Högtalare, front: Dali Concept 6
Högtalare, center: Dali Concept CT.
Högtalare, bak: Dali Concept 1.
Subwoofer: Velodyne SPL-800i
Kablar: Supra ply, Supra classic osv.

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=223691.jpg

http://www.minhembio.com/bilder/bild/?pic_id=223691.jpg

Har även ett par Tangent Evo 4 till datorn med en Pioneer-förstärkare. Kommer lägga upp mer bilder. Har köpt ett nytt soffbord som kommer imorn och kommer köpa ny matta med.

För fler bilder se: http://www.minhembio.com/Hockert/

Sitter inte tvn snedt?? Eller är det kameramannen som tagit en liten rackare innan bilden togs??

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Brimstone,
Tack!
Min anledning är att jag testat FLAC filer upp till ca 70% av ordinarie wav och inte gillat det jag hört. Vet inte om det kan ha med ev. ökad belastning på Proccessor eller om det är något annat som gör det.
Kört A-B test med 2 bekanta som är helt ointresserade och de hörde samma skillnad.
2saker som sker, låter som någon prasslar med aluminium folie långt bak i kullisen när man lyssnar på normala nivåer samt att brusgolvet lyfts tillsammans med minskad dynamik i hela registret.

Du vet väl att FLAC bara är WAV i en zip-fil? Det tar dessutom i princip 0 processorkraft att avkoda. En 30MHz ARM-processor kan avkoda FLAC.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Sitter inte tvn snedt?? Eller är det kameramannen som tagit en liten rackare innan bilden togs??

Jo nog fan måste den sitta snett alltid

Visa signatur

5900X | CH8 | 64GB/3600MHz | RTX4080 | SN850 | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Citat:

Brimstone,
Tack!

Om din avspelningskedja inte är trasig så är dataströmmen som skickas till din DAC exakt den samma oavsett om du spelar en FLAC-fil eller WAV-filen den skapades från. Skillnaderna ni upplevde berodde inte på komprimeringen.

Permalänk
Medlem

kör där det låter bäst såklart
dyrare anläggningar e väldigt avslöjande på inspelningar..

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem

Hehe ja visst fan sitter TV:n snett Men det är inte så mycket som det ser ut. Det skiljer några millimeter mellan båda kanterna. Tack vare ett av hålen som drog snett för det satt den stor sten i väggen. Men jag har satt tvn "snett" (läs rakare) på fästet för att kompensera.

Permalänk
Medlem

Onkyon är hemlånad för test, det blir troligtvis en marantz 5003 ist när lokala handlaren får hem dom.

Högtalarna är ett par gamla Wharfedale och kommer att bytas ut mot ett par XTZ 99.36 eller ELAC FS 137. Hoppas bara att Marantzen orkar med att driva dom, ska in på demo på onsdag.

Ipod touchen används som fjärrkontroll, sjukt smidigt

edit: Det fula htpc-chassit är tillfälligt tills jag får tillbaka mitt Origen S10V

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Purgatory
http://pici.se/pictures/NdIxXAQAD.jpg

Onkyon är hemlånad för test, det blir troligtvis en marantz 5003 ist när lokala handlaren får hem dom.

Högtalarna är ett par gamla Wharfedale och kommer att bytas ut mot ett par XTZ 99.36 eller ELAC FS 137. Hoppas bara att Marantzen orkar med att driva dom, ska in på demo på onsdag.

Ipod touchen används som fjärrkontroll, sjukt smidigt

edit: Det fula htpc-chassit är tillfälligt tills jag får tillbaka mitt Origen S10V

Helt övertygad att Marantzen klarar av dina planerade högtalare, det är inga kalle anka-watt direkt.
Har själv storebror 6003 och den har bra med kraft, skiljer bara 10w per kanal mellan modellerna (och lite annat lull-lull).
Dessutom kan du ju bi-ampa frontarna om du inte tänker köra 7.1.
XTZ räknas väl knappast som tungdrivna iaf.
Fin samling spelmaskiner du har där får jag säga.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mute
Helt övertygad att Marantzen klarar av dina planerade högtalare, det är inga kalle anka-watt direkt.
Har själv storebror 6003 och den har bra med kraft, skiljer bara 10w per kanal mellan modellerna (och lite annat lull-lull).

XTZ verkar rätt trögdrivna enligt många på minhembio som har den, eller den mår bra av att bli matad av kraftigare saker.
Hade hem en Marantz 4003 som jag inte alls blev imponerad av, riktigt klen sak men den verkar inte räknas till samma liga som 5003/6003. 6003 är lite lockande med 2 hdmi ut för projje + tv, har en Optoma HD65 men den ligger i förrådet nu sen jag köpte pioneeren

Ska lyssna på nämnda högtalare och 6003 på onsdag så jag får se vad de dyrare marantzen har å komma med. bi-ampa kommer jag att göra, har bara planerat att köra stereo än så länge.

Ska bara skaffa ett NES så är jag nöjd med spelmaskinerna. Wii har iofs ett par bra spel också

Permalänk
Medlem

Såhär ser min anläggning ut för tillfället.
Bor hemma fortfarande men hoppas kunna flytta i år och således inreda lite snyggare och möjligtvis uppgradera prylarna

http://www.minhembio.com/plb/184983/

Permalänk
Hjälpsam

Mitt lilla system ser ut så här:
jolts etta

Permalänk
Citat:

10w på pappret är absolut inte samma i praktiken. Onkyo brukar vara de som är närmast de äkta värdena med vad de specifierar. Onkyo 606 med 7*140 W vid 6 ohm är inte i närheten av en Marantz 5003 med 7*90 W (visserligen vid 8 ohm). Det är ganska stor skillnad i kraft mellan 5003 och 6003. Gå aldrig på pappersvärden. Exempelvis mellan Onkyo 876 och 906 där det skiljer ett fåtal watt vid 8 ohm är det riktigt stor skillnad. Det är det huvudsakliga man får för de extra pengar man lägger på 906 men det framkommer inte från några specifikationer.

Sedan är XTZ absolut inte lättdrivna. Du kan ju biampa absolut, men kan nästan lova att det blir ett rejält lyft om du lägger in ett aningen starkare steg i kedjan.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
10w på pappret är absolut inte samma i praktiken. Onkyo brukar vara de som är närmast de äkta värdena med vad de specifierar. Onkyo 606 med 7*140 W vid 6 ohm är inte i närheten av en Marantz 5003 med 7*90 W (visserligen vid 8 ohm). Det är ganska stor skillnad i kraft mellan 5003 och 6003. Gå aldrig på pappersvärden. Exempelvis mellan Onkyo 876 och 906 där det skiljer ett fåtal watt vid 8 ohm är det riktigt stor skillnad. Det är det huvudsakliga man får för de extra pengar man lägger på 906 men det framkommer inte från några specifikationer.

Sedan är XTZ absolut inte lättdrivna. Du kan ju biampa absolut, men kan nästan lova att det blir ett rejält lyft om du lägger in ett aningen starkare steg i kedjan.

I stand corrected ang. XTZ. Fast jag sa aldrig att de var lättdrivna, menade nog mer på att det finns mer tungdrivna högtalare.
Skrivet sent och jag var lite trött, ser att det framstod så nu.
Sen självklart är det mer skillnad än de 10w som står på pappret, det förstår jag också.
Annars skulle jag ju själv inte lagt ner de extra tusenlapparna som skiljer 5003/6003 åt.
Det jag ville få fram var väl egentligen att Marantz 5003 nog skulle klara av att driva de högtalarna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

I stand corrected ang. XTZ. Fast jag sa aldrig att de var lättdrivna, menade nog mer på att det finns mer tungdrivna högtalare.
Skrivet sent och jag var lite trött, ser att det framstod så nu.
Sen självklart är det mer skillnad än de 10w som står på pappret, det förstår jag också.
Annars skulle jag ju själv inte lagt ner de extra tusenlapparna som skiljer 5003/6003 åt.
Det jag ville få fram var väl egentligen att Marantz 5003 nog skulle klara av att driva de högtalarna.

Absolut finns det mer tungdrivna högtalare. Det krävs ju inga monoblock för att få ut de dom är kapabla till. En bra stereostärkare på 70+ riktiga watt vid 8 ohm kommer inte ha några problem.

Som du säger så kommer den kunna driva dem utan problem. Dock så kommer det bli ett riktigt stort upplyft om han kopplar på ett slutsteg. Skall själv troligtvis köpa XTZ, dock 99.38 som är tre-vägs golvaren för 14 000. Har lyssnat på de flesta högtalare som finns att tillgängliga att lyssna på i den prisklassen och än så länge har jag inte fått samma wow-upplevelse som med XTZ. Diskanten och mellanregistret är helt underbart. Kommer så småningom koppla på en stereoförstärkare som en separat 2-kanal lösning också för att få ut så mycket som möjligt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990