Permalänk

Misslyckad lappning av E4300?

Kände att jag fick för höga temps med min E4300 överklockad till 3240mhz (1.55vcore) med Arctic Freezer Pro 7.

Tog fram våtslippapper, hade som finast 800. Använde en mindre glasskiva, tejpade fast slippappret och slipade först Cpu kylaren sedan processorn. Använde därefter AC5 pasta och satte tillbaka delarna.

Min Idle temp gick upp 2-3 grader och min Load temp har gått upp 15-20C!
Har provat att göra rent båda delarna och använda en ny omgång kylpasta. Tog andra gången ett smalt sträck i mitten och finfördelade med ett rakblad.

Nu är frågan, har jag fått högre temps för att jag inte använt tillräckligt "fint" slippapper?
Använde rakbladet och kollade hur konkav IHS:en var och det var ett mellanrum på 0.2-0.4mm. Är det mer slipning som gäller då? och behöver jag papper uppåt 1500-2000?

Kör fortfarande samma klock 3240mhz med samma vcore, men nu kan jag inte köra Orthos i mer än 5-10 min innan den throttlar på grund av värme. TaT i 100% full load är ju inte ens på tal, såg tempen gå uppåt 81C innan jag manuellt stoppade...

MvH Antimatter

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk

ajaj jag skulle säga att du kör på så fint papper du hittar och provar igen.

Visa signatur

ASUS 8800GTS 640mb || Intel e6320 1,86Ghz @ 3,2Ghz|| Scythe Infinity || 4gb OCZ Platinum 800mhz || PSU - Hiper R 580W || Antec P182 || P5B-Deluxe || SuperPi 1MB - 14,8s || 3dMark06 -10761p

//CruZadeR

Permalänk

Jag skulle nog ta ett rakblad och kollat så att du verkligen gjorde cpun platt och inte råkade slipa den fel.

Edit: Ett finare sandpapper än 800 kommer inte att förbättra situationen, det kan till och med förvärra det.

Visa signatur

I7 4770K, MSI Z87-GD65, Gainward GTX770 SLI, 32 Gb Kingston CL11 2400Mhz XMP Beast , Corsair 750D, 2x Seagate Barracuda 3TB Raid 1, Sandisk Extreeme II 240 GB, be quiet! Dark Power Pro10 850W, Logitech G510+G400+G930+Z680

Permalänk
Medlem

Jag använder iaf våtslippapper 2000 när jag lappar mina processorer och kylare. Det blir en fin spegelyta och tempen sjunker nån grad.

Permalänk
Medlem

Att använda väldigt fint sandpapper är bara onödigt då det inte är en speglblank yta man efterstävar.

Permalänk

Kylpasta behöver lite tid innan den blir som bäst. Men 15-20 grader verkar mycket....

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Vila i frid

Använd tunt med Zalman STG-1 - som bara behöver 3 dagar på sig för att prestera bra. AC5 behöver uppemot 2 veckor för att "sätta sig".

Permalänk

Imorrn ska jag svänga förbi stadens målarfirmor och fråga efter finare papper, vad jag minns så såg ytan spårig ut efter 800 pappret så jag antar att ytan har blivit sämre än innan tillochmed. Framför allt på IHS:en...

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem

Är det nästan ½ mm du måste slipa för att få en jämn yta så börja med betydligt grövre. Först när det är plant och du ska jämna till ytan ska det fina slippappret fram.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

En liten fråga från en noob bara Varför "lappar" man en processor?

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
En liten fråga från en noob bara Varför "lappar" man en processor?

för att uppnå bättre kontakt mellan IHS:en och kylaren. följs gärna upp med en pressure mount av kylaren.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

*edit* någon va snabbare än mig

Visa signatur

"Det finns inga dumma frågor, bara dumma människor."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
för att uppnå bättre kontakt mellan IHS:en och kylaren. följs gärna upp med en pressure mount av kylaren.

För att det råder C2D temperaturhysteri är nog mer åt sanningens vägar

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft erfarenhet av att lappning ska ge någon positiv effekt...

(jag kanske suger iofs)

Visa signatur

PC anno 2012: (orkar inte uppdatera signaturen):

| i5 2500K @4.8GHz + Corsair H70 + 2x Scythe GT 1450rpm |
| ASUS P8P67 Pro B3 | 2x GTX580 3GB SLI @900/1800/2004 |
|2x 4GB Corsair Dominator GT @2133MHz | Corsair AX1200 |
| CM HAF 932 | Dell U2711 | 120GB Corsair Force 3 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NoCc
En liten fråga från en noob bara Varför "lappar" man en processor?

För att uppnå bättre kontakt mellan kylaren och processorn, varför man kallar att plana processorn för att "lappa" fattar jag däremot inte.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
För att uppnå bättre kontakt mellan kylaren och processorn, varför man kallar att plana processorn för att "lappa" fattar jag däremot inte.

Det undrar jag med

Visa signatur

- Intel i9 12900KS - (5,7Ghz) - ASUS RTX 4090 TUF - Team Group T-Force DELTA (6400Mhz) - ASUS ROG MAXIMUS Z690 HERO - ASUS ROG Thor 1200W - ASUS ROG Ryujin II 240 - Gigabyte 32" AORUS OLED 4K 240 Hz DP 2.1 -

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
För att uppnå bättre kontakt mellan kylaren och processorn, varför man kallar att plana processorn för att "lappa" fattar jag däremot inte.

Kommer från engelska, läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lapping

Permalänk
Medlem

Risken är nog att både kylaren och processorns his är konvexa. Blir ofta så om man lappar fel och vanligaste är attm an tillför mer tryck ute på sidorna när man lappar den.

Bara för man slipar nåt eller lappar det om man vill kalla det de så betyder inte det att man gör saken bättre om man inte kan tekniken. Att lappa nåt betyder inte heller att man gör det blankare. I en ricktig lappbänk där en maskin gör det åt en så blir ytan slät men väldigt matt facktiskt. Kan säkert varigera från maskin till maskin och även mellan matrial det man lappar är gjort i men jag har lappat några flänsar i alu när jag haft pracktik på ringhals och dom blev väldigt matta men släta och plana framföralt. Ca 1/1000 av en mm felmarginal över dom.

En blank uta reflekterar desutom lättare tillbaks strålning och värme energi är strålning. En helt mat men blank yta och med porer som är ungifär lika stora som particklarna i pastan är ett optimala för bästa värme överföring mellan kylare och processorns HIS.

Själv lappar ajgm ot glaskiva och börjar med 240K för att få den 90% plan sedan går jag ner till 400K och sisst avlsutar jag på 600K för att pastan sak ha nån stans att ta vägen. Annars får man lite problem för har pastan igenstans att ta vägen så bildar den en film i mellan ytorna. Det man vill är att pastan där det behövs ska befinna sig igen annanstans och att den ska krypa ner i porerna som fins i ytorna och på så vis binda dom samman.

Permalänk
Medlem

det kan ju vara så att du har slipat snett så de har blivit konvex och får lite kontakt.
blir det bra som man lappar med 600 våtslippapper? eller är det bättre att låta bli helt?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BSorre
Kommer från engelska, läs här: http://en.wikipedia.org/wiki/Lapping

Jo, det vet jag. Men varför använda det ordet när det finns ord för det på Svenska?
Plana eller planslipa..

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrfisse
För att det råder C2D temperaturhysteri är nog mer åt sanningens vägar

ja, det ligger nog en hel del i det. personligen beror nog lappning, pressure mounts osv mest på att jag tycker det är roligt att hålla på och fixa lite, inte så mycket för att det blir någon jätteskillnad i resultat.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Använd dig av vattenslip sandpapper blir mycket bra då skulle jag tro

Visa signatur

Har sålt min speldator :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983

Själv lappar ajgm ot glaskiva och börjar med 240K för att få den 90% plan sedan går jag ner till 400K och sisst avlsutar jag på 600K för att pastan sak ha nån stans att ta vägen. Annars får man lite problem för har pastan igenstans att ta vägen så bildar den en film i mellan ytorna. Det man vill är att pastan där det behövs ska befinna sig igen annanstans och att den ska krypa ner i porerna som fins i ytorna och på så vis binda dom samman.

så gör jag oxå fungerar perfa! som sagt så ska ytan INTE vara spegelblank då pastan måste ta vägen någonstans!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
så gör jag oxå fungerar perfa! som sagt så ska ytan INTE vara spegelblank då pastan måste ta vägen någonstans!

du har rätt i princip men inte i praktik. en för ögat spegelblank yta är fortfarande tillräckligt ojämn för att pastan ska fungera som tänkt. ta en titt i ett bra mikroskop så kommer en spegelblank yta se ut som Grand Canyon.

med det dock inte sagt att det är någon vits med att eftersträva en spegelblank yta.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
du har rätt i princip men inte i praktik. en för ögat spegelblank yta är fortfarande tillräckligt ojämn för att pastan ska fungera som tänkt. ta en titt i ett bra mikroskop så kommer en spegelblank yta se ut som Grand Canyon.

med det dock inte sagt att det är någon vits med att eftersträva en spegelblank yta.

var ju någon lirare som testade detta för inte så längesedan(kanske någon har en länk)?

han kom fram till att 600 var mer eller minde optimalt!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
var ju någon lirare som testade detta för inte så längesedan(kanske någon har en länk)?

han kom fram till att 600 var mer eller minde optimalt!

där ser man. jag kan dock inte tänka mig att den faktiska temperaturskillnaden var mer än marginell. dessutom måste man ha felmarginalen i åtanke. hur kan han applicera exakt samma mängd pasta på samma sätt och dessutom montera kylaren med exakt samma tryck varje gång? för att ett sådant test ska vara statistiskt säkert krävs en stor mängd ommonteringar per slipning eller en exakt likadan montering varje gång (hur nu det skulle gå till). det är ju därför olika tester av kylare ger så olika resultat. variablerna är för många och framför allt för stora. men jag ska inte säga inte förrän jag läst testet. har du en länk eller är det google som gäller?

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Hur mycket brukar man kunna minska temperaturen i snitt genom att lappa cpun? E6600@3,2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
där ser man. jag kan dock inte tänka mig att den faktiska temperaturskillnaden var mer än marginell. dessutom måste man ha felmarginalen i åtanke. hur kan han applicera exakt samma mängd pasta på samma sätt och dessutom montera kylaren med exakt samma tryck varje gång? för att ett sådant test ska vara statistiskt säkert krävs en stor mängd ommonteringar per slipning eller en exakt likadan montering varje gång (hur nu det skulle gå till). det är ju därför olika tester av kylare ger så olika resultat. variablerna är för många och framför allt för stora. men jag ska inte säga inte förrän jag läst testet. har du en länk eller är det google som gäller?

du får nog googla fram det. finns säkert en felmarginal men helt utan sanning är det nog inte. kylpasta är ändå gjord för normala repor och inte supermikroskopiska. kylpastan skulle nog vara annorlunda om alla kylare var spegelblanka.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

ok tack har googlat lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Farmor
Hur mycket brukar man kunna minska temperaturen i snitt genom att lappa cpun? E6600@3,2

Det beror ju på hur pass skev den är. Är det stort glapp när du lägger emot eggen på ett rakblad så tjänar du på att planslipa. Är det redan jämnt så lär det inte vara värt besväret.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |