Följ Black Week på SweClockers
Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Norris är dock den drygaste föraren på gridden minns när han sa till Hamilton att endast van eftersom att snabbast bilen...

Lol nej, det är det Max som är med hästlängder
Nu är jag inget fan av Norris med en drygare bebis än Max finns inte på startfältet.

Men i slutändan, vissa gillar Norris, vissa gillar Max, så idioter finns det gott om

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Haha ocon i topp

Skrivet av izzie:

Come again please?

Well…

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Lol nej, det är det Max som är med hästlängder
Nu är jag inget fan av Norris med en drygare bebis än Max finns inte på startfältet.

Men i slutändan, vissa gillar Norris, vissa gillar Max, så idioter finns det gott om

När har Verstappen gott och sagt att Norris bara vinner pågrund av tur på ett sådant drygt sett?

Ja han skämtade om det i Miami men det är absolut inte samma sak.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

När har Verstappen gott och sagt att Norris bara vinner pågrund av tur på ett sådant drygt sett?

Ja han skämtade om det i Miami men det är absolut inte samma sak.

Han försvarade ju Norris på ett ganska roligt sätt på presskonferensen i Miami när journalisterna ville hinta om att SC hjälpte Norris. ”If if if. If my mom had balls she would be my dad” 😂
Med det sagt inget anmärkningsvärt. De är goda vänner och Norris vann sitt första race.
Man kan ju också förstå Norris besvikelse idag. Mästerskapet försvann ut genom dörren. Tycker inte man ska döma honom för hårt i en sådan intervju

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Han försvarade ju Norris på ett ganska roligt sätt på presskonferensen i Miami när journalisterna ville hinta om att SC hjälpte Norris. ”If if if. If my mom had balls she would be my dad” 😂
Med det sagt inget anmärkningsvärt. De är goda vänner och Norris vann sitt första race.
Man kan ju också förstå Norris besvikelse idag. Mästerskapet försvann ut genom dörren. Tycker inte man ska döma honom för hårt i en sådan intervju

Självklart men han kunde ju iallfall sagt något mer om Verstappen race en att bara van pågrund av tur detta var ju liksom ett av det bästa racen Verstappen har kört någonsin om inte det bästa.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av appmas:

<Uppladdad bildlänk>
Fegt att inte visa korrekt DOTD, allt är riggat.

HAHAHA

Permalänk
Medlem

Det var det mästerskapet. Suck.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Vann nio gånger pengarna på Verstappen så jag klagar inte. Men medge att det var nära med Ocon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Vann nio gånger pengarna på Verstappen så jag klagar inte. Men medge att det var nära med Ocon.

Jo den hade varit grym om den hade suttit

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Så inga straff för att ignorera startproceduren eller för att ändra däckstrycket på fel sätt?
Fast det är ju klart, inget av dom gällde ju Max....

Men äntligen ett race med lite action!
Gisses, var ju inte många varv där det inte hände nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Så inga straff för att ignorera startproceduren eller för att ändra däckstrycket på fel sätt?
Fast det är ju klart, inget av dom gällde ju Max....

Men äntligen ett race med lite action!
Gisses, var ju inte många varv där det inte hände nåt

Nope dom har bara inte tagit beslut än. Kan bli uppemot 30s tydligen med troligtvis 5-10s.

Norris
Russell
Lawson
Tsounda

Kommer att få straff.
https://www.fia.com/documents/championships/fia-formula-one-w...

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Nope dom har bara inte tagit beslut än. Kan bli uppemot 30s tydligen med troligtvis 5-10s.

Norris
Russell
Lawson
Tsounda

Kommer att få straff.
https://www.fia.com/documents/championships/fia-formula-one-w...

Uppdatering det verkar som Russel,Lawson och Tsounda inte kommer få straff. Norris fick dock 5000€ böter.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Uppdatering det verkar som Russel,Lawson och Tsounda inte kommer få straff. Norris fick dock 5000€ böter.

Mercedes fick 2x 5000€ i böter för felaktigt däcktryck. Stewards påpekade att det normalt ska resultera i ”sporting penalty” men att det vart rörigt under omstarten. De noterade också att det inte ska ses som prejudikat för liknande situationer framöver.

Lite märkligt formulerat även om jag kan tycka att de nog kom fram till rätt beslut. Va ju ingen som fick någon direkt fördel i racet och då tycker jag inte man ska dela ut tidsstraff och liknande.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tycker det är så himla komiskt att Verstappen efter kvalet står och surar över att han fick kvalet förstört av en rödflagg sen vinner racet bara timmar senare på grund av en röd flagg och då står istället Norris och surar över att Max hade tur med rödflaggen. Rödflagg är sällan rättvist ibland vinner man ibland förlorar man det är racing.

Tycker Ocon gör en fantastisk helg, bra kval, han är 9 sekunder före Verstappen innan säkerhetsbilen och rödflaggen håller undan efter första omstarten men synd han missa lite i andra men P2 i en Alpine är riktigt bra, även utan rödflagg hade han gjort ett grymt resultat.

Visa signatur

| ASUS Z97-A | Intel i5 4690K 4,6 GHz | ASUS Dual GTX 1070 OC | Corsair 2x4 GB 2133Mhz | seagate 1TB | Samsung 750 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB | EVGA Supernova G3 750W | Fractal Design Define R6 | EK Supremacy EVO | EK CoolStream PE 360 | D5 Pump |

Permalänk
Medlem

T.o.m. Sky trodde att däcksgrejen skulle ge en DQ.
Men dom skapar ju prejudikat vare sig dom menar det eller inte.
Nu vet ju alla att justera däckstrycket på fel sätt enbart ger €5000 i böter, fyndpris för ett F1 stall!
Fast det är ju klart, om "fel" stall gör det så kommer det betydligt tuffare straff.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

T.o.m. Sky trodde att däcksgrejen skulle ge en DQ.
Men dom skapar ju prejudikat vare sig dom menar det eller inte.
Nu vet ju alla att justera däckstrycket på fel sätt enbart ger €5000 i böter, fyndpris för ett F1 stall!
Fast det är ju klart, om "fel" stall gör det så kommer det betydligt tuffare straff.

Och att inte följa säkerhetsregler kring avbruten start och därmed skapa en farlig situation för förare/marshals ger lägre straff än att svära på en presskonferens. Vi hade tom 2 incidenter i detta race där förare tappade kontrollen på bilen under formation lap/bakom SC

Permalänk
Medlem
Skrivet av pajjann:

Och att inte följa säkerhetsregler kring avbruten start och därmed skapa en farlig situation för förare/marshals ger lägre straff än att svära på en presskonferens. Vi hade tom 2 incidenter i detta race där förare tappade kontrollen på bilen under formation lap/bakom SC

Jo och sedan fick Bearman 10s för "toucha" colapinto vilket inte gjorde något för Colapinto race utan förstörde bara för honom själv.

Tycker att nästan alla straffen denna helgen har varit ganska tveksama och konstigt bedömda överlag.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

Håller med. Man borde inte få byta däck.
Ganska orättvist

Slitna däck som blivit kalla efter ett längre stopp. Jajemen, så skall vi skicka ut dom på den fortfarande våta banan... klart att i princip hela startfältet klarar att köra ett varv så innan de får gå in i depå och byta... Ja, några kanske blir tvungna till två varv om man inte vill stacka dom i depån. Dom som precis bytt skall ju inte bli lidande även om deras däck är kalla oxå... och skall försöka ta sig genom fältet i racepace för att dra nytta av sina nya däck innan de andra kommer ut på sina nya... Lär kosta teamen en del i reparationer men vad gör det, fansen är ju där för att se bilar krascha och inte rejsa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Slitna däck som blivit kalla efter ett längre stopp. Jajemen, så skall vi skicka ut dom på den fortfarande våta banan... klart att i princip hela startfältet klarar att köra ett varv så innan de får gå in i depå och byta... Ja, några kanske blir tvungna till två varv om man inte vill stacka dom i depån. Dom som precis bytt skall ju inte bli lidande även om deras däck är kalla oxå... och skall försöka ta sig genom fältet i racepace för att dra nytta av sina nya däck innan de andra kommer ut på sina nya... Lär kosta teamen en del i reparationer men vad gör det, fansen är ju där för att se bilar krascha och inte rejsa.

så vad är din förklaring till att man får byta däck när det är torrt då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Fortfarande kalla däck och att det skall vara en likhet i reglerna så man slipper bedömningar om att är det vått nog för att de skall få byta.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Fortfarande kalla däck.

okey......

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Att inte byta däck i det scenariot har även det potential att skapa ordentlig orättvisa. Ponera följande scenario:

Alla tävlande förutom ledaren har precis gjort sitt depåstopp. Ledaren har pga det 30 sekunder ledning mot tvåan, och ser således ut att enkelt leda även efter sitt stopp som den ska in i depå om ett halvt varv. Rödflagg.
Vid omstart så är det försprånget borta. Ledaren behöver varvet efter gå i depå, alla andra kan stanna ute.
Efter depåstoppet ligger den tidigare ledaren 20 sekunder efter näst sista man.

Skulle inte kalla det rättvist.
Det går inte att skapa regler för dylika scenarion, som aldrig påverkar loppet i någon riktning.
Närmaste jag kan komma på är att man får byta, men blir nedflyttad enligt någon formel baserat tidigare avstånd till konkurrenter och % kvar av däckets livslängd. Men det blir krångligt och svårt för tittare att hänga med på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tatari:

Att inte byta däck i det scenariot har även det potential att skapa ordentlig orättvisa. Ponera följande scenario:

Alla tävlande förutom ledaren har precis gjort sitt depåstopp. Ledaren har pga det 30 sekunder ledning mot tvåan, och ser således ut att enkelt leda även efter sitt stopp som den ska in i depå om ett halvt varv. Rödflagg.
Vid omstart så är det försprånget borta. Ledaren behöver varvet efter gå i depå, alla andra kan stanna ute.
Efter depåstoppet ligger den tidigare ledaren 20 sekunder efter näst sista man.

Skulle inte kalla det rättvist.
Det går inte att skapa regler för dylika scenarion, som aldrig påverkar loppet i någon riktning.
Närmaste jag kan komma på är att man får byta, men blir nedflyttad enligt någon formel baserat tidigare avstånd till konkurrenter och % kvar av däckets livslängd. Men det blir krångligt och svårt för tittare att hänga med på.

jag har inte sagt att det är orättvist, det var någon annan som sa, kan citera mig själv.

Skrivet av issue:

Mm.. Men jag vet inte om det är orättvist.. För det är ju en del av spelet ändå, man vet aldrig när det blir VSC eller SC. En förare kan ju göra sitt depåstopp ett varv före VSC/SC och förlora på det med... Men vid röd flagg så är ju loppet stoppat.. Så bara av den anledningen borde de ta bort det...

Sen i ditt scenario så är ju det där samma effekt som en SC. Det är som att ledaren då skulle få göra sitt stopp medans alla andra måste stanna på start och mål tills ledaren kommit ut ur depån och tagit som plats som nummer 1 igen.
Och så går det ju inte till bakom SC, så varför ska det gå till så vid röd flagg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fan, den bästa säsongen på evigheter, med undantag för 2021. Bilarna är dock betydligt jämnare över hela fältet än 2021 så jag skulle säga att det här är den bästa och roligaste säsongen som jag kan komma ihåg.

Nu drog Max ifrån och är i stort sätt garanterad förarmästerskapet, men det viktiga mästerskapet är fortfarande up for grabs, även om det ser ut som att McLaren tar det. Oavsett så visade världsmästaren varför han är världsmästare med en sinnessjuk prestation, medans hans utmanare gjorde misstag på misstag.

Jag ser fram emot att McLaren tar lagtiteln 2024, och sen ser jag fram emot 2025. Det kan bli ett fantastiskt år!

...fan vad Max är bra. 🧡🧡🧡

Edit: och Gasly, från att starta på 13e plats! Alpines position i tabellen är då inte pga deras förare. Fan, sjukt tight i lagtabellen där i mitten. Vilken prestation ifrån Alpine! 💙

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
#ryssjävlar

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

jag har inte sagt att det är orättvist, det var någon annan som sa, kan citera mig själv.

Jag påstod inte att du sagt det, var min allmänna reflektion över situationen. Men jag ser att det kan tolkas så.

Skrivet av issue:

Sen i ditt scenario så är ju det där samma effekt som en SC. Det är som att ledaren då skulle få göra sitt stopp medans alla andra måste stanna på start och mål tills ledaren kommit ut ur depån och tagit som plats som nummer 1 igen.
Och så går det ju inte till bakom SC, så varför ska det gå till så vid röd flagg?

Hade det i den situationen blivit SC hade samtliga förare fått sakta ned. Ledaren kan göra sitt stopp och komma ut med god marginal till tvåan, för att sedan packas upp. Precis samma effekt som rödflagg i det scenariot.
Även om då tidigare ledaren skulle hamna sist, skulle den hamna omedelbart sist, inte 20 sekunder efter näst sista.

Det, plus då att nedkylda däck i sig är en fara, gör att jag vill hävda att nuvarande regel är minst dåligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tatari:

Jag påstod inte att du sagt det, var min allmänna reflektion över situationen. Men jag ser att det kan tolkas så.

Hade det i den situationen blivit SC hade samtliga förare fått sakta ned. Ledaren kan göra sitt stopp och komma ut med god marginal till tvåan, för att sedan packas upp. Precis samma effekt som rödflagg i det scenariot.
Även om då tidigare ledaren skulle hamna sist, skulle den hamna omedelbart sist, inte 20 sekunder efter näst sista.

Det, plus då att nedkylda däck i sig är en fara, gör att jag vill hävda att nuvarande regel är minst dåligt.

jaa, jag kör nog en tankevurpa, sett för mycket indycar där fältet packas ihop innan depån öppnar

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Max med humor på presskonferensen också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Max med humor på presskonferensen också

https://www.youtube.com/watch?v=1M0IoKMaYL0

Folk kommer reta sig på det där men jag tycker det va en ganska skön pik med tanke på hur brittisk media pratar/skriver om honom.
Va lite kul att lyssna på hur Sky under racet försökte förklara hans fart igår. De hade nån teori om att han startade på nya inter medan resten va på använda pga han inte körde Q3. ”Unquestionably so” 😁
Varje team fick 5 set inters om jag inte missminner mig

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Folk kommer reta sig på det där men jag tycker det va en ganska skön pik med tanke på hur brittisk media pratar/skriver om honom.
Va lite kul att lyssna på hur Sky under racet försökte förklara hans fart igår. De hade nån teori om att han startade på nya inter medan resten va på använda pga han inte körde Q3. ”Unquestionably so” 😁
Varje team fick 5 set inters om jag inte missminner mig

De började pudla när han gick upp i ledning

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x