Bästa budgetkort (pci-e)

Permalänk

Bästa budgetkort (pci-e)

Vilket kort ger mest "bang for the buck"?
Har en amd 4200+, 2gb ram och ett sunkigt grafikkort, tänkte börja spela lite på den datorn och behöver skaffa ett grafikkort som pallar med lite spel.
Så vilket kort är det bästa budgetvalet i dagsläget? Runt 1000-2000 kronor.

Permalänk
Medlem

Om du kan tänka dig att lägga "runt" 2000 så finns ju 8800GT som är ett superkort för några småslantar till... Det är väldigt mycket bättre än tex X1950Pro som annars skulle vara ditt självklara val.

Visa signatur

TJ08-e | P5K-vm | Q8400 @ 3,44 | 4GB DDR2 | GTX 560 ti OC | 128GB 830 | Corsair 450w | Win 7 64bit

Permalänk
Medlem

8800gt är överlägset "bang for the buck", kostar nån hundring till.

Löjligt att köpa ett annat för strax under 2k.

Anders

Visa signatur

Legion 5 PRO 16 ACH6H
Tab s7+

Permalänk
Medlem

Håller med alla andra, 8800gt är det som gäller idag....
beställe ett i förra veckan. mest prisvärt av alla.

orkar du vänta så släpper ju Ati nytt i december som ska vara motsvarande.....
men kör på nvidia i dagsläget!

Visa signatur

|| Cpu: i7 2700k @ 4747 Mhz || Ram: 2x4 = 8gb corsair DDR3 Vengeance/LP @1600Mhz 1.55V || Graffe: Asus Strix 970 1450/7500 || Nätagg: Corsair HX 750W || Moderkort: Asus p8z68-v pro || Hårddisk: Corsair force GT 120GB || Skärm: Acer Predator XB271HUA G-sync 27" 165hz ||

Permalänk

Tack för alla snabba svar, det är f*n inte lätt att hänga med i svängarna nu för tiden när det går så lång tid mellan datorbyggena. xD

Om ATI släpper nytt i december kanske geforce lättar lite på priserna för att bemöta konkurrensen?

Permalänk
Medlem

Man kan väl knappast kalla ett kort som kostar 1000-2000 kr för ett budgetkort?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Jo, med tanke på att dom kallar ett datorpaket för 6000 :- för budget/lite spel här på sweclockers xD

Visa signatur

Corsair 450 W, Gigabyte GA-P35-DS3, Intel E2160 @ 3 GHz, HD3870, 250GB S-ATA, Corsair DDR2 2046Mb Twin2X 6400
"Redan de gamla grekerna trodde sig leva i nutiden."

Permalänk
Medlem

du vänta på radeon HD3850 och 3870 som kommer denna månad. Det är en ganska stor skans att båda kommer att bli billigare än 2000 kr om dom ska kunna konkurera med nividia. Och så får man se hur dom kommer att prestera

Men om du har bråttom så ska du sattsa på 8800 Gt super kort som sagt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lbs129
Man kan väl knappast kalla ett kort som kostar 1000-2000 kr för ett budgetkort?

1000-2000 ÄR ju budgetkort iaf om man pratar spel.

Tack för alla tips, har inte bråttom så jag inväntar ati's nya och ser vad som händer med priserna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av [FOs]Draedon
1000-2000 ÄR ju budgetkort iaf om man pratar spel.

Tack för alla tips, har inte bråttom så jag inväntar ati's nya och ser vad som händer med priserna.

Enligt benchmarks blir inte AMD/ATIs nya kort ett 8800GT-killer, men den kostar lite mindre också. Dock är 8800GT mycket mer prisvärd.
I början av december ska det komma en uppgraderad version av 8800GTS, enligt rykten. Jag sitter lite i samma sits...
Använder S754-system nu, men har ett S939-system som väntar på ett graffe. Så jag måste nästan vänta tills året är slut innan jag vet med säkerhet vad som är mest prisvärt. Jag skulle kunna köpa ett billigt budgetkort nu, men då skulle det bara användas i högst 3 månader = onödigt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja säga att Radeon X1950Pro är ett mycket bra budgetkort idag med ett pris på 1100:-

8800GT är ett kort som i pris ligger i mittsegmentet men presterar betydligt bättre än så!

Permalänk

Tackar för alla svar. Det blev ett x1950pro.. iom att övriga komponenter börjar bli gamla så verkade det vettigast och tusenlappen det skiljde mot et 8800gt kan jag lägga i spargrisen till en ny dator

Permalänk
Medlem

Atis nya kort släpps nästa vecka och ska kosta några hundralappar billigare än 8800gt :). Dock så vet vi ju inte hur den presterar bara att den får lägre poäng än 8800gt i 3dmark06

Visa signatur

5950x, 32GB 3600, RTX 3090 Ti
Legion 5 Slim 7840hs, RTX4060

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Dock så vet vi ju inte hur den presterar bara att den får lägre poäng än 8800gt i 3dmark06 [/B]

och med det kan man dra vilken slutsats?

Hmm.. måste tänka...

Hepp, kunde inte, ngn som kan lista ut?

hihi

*EDIT 1 minut senare*

AHA!!!! 8800GT ÄR bättre!!!

WHHOOHOHOHO!!! Damn va smart jag e

Visa signatur

[Nanoxia Deep Silence 1][Intel i5 2550K] [ASUS P8Z77-V [16Gb DDR3 G.Skill Ripjaws X] [OCZ Agillity 3 90GB] [WD Black 1.0TB] [XFX HD7970 DD GHZ-Edition] [LG 27" IPS] [BOSE 2.1 system] [BeQuiet Straight Power 680W 80+ Gold Modular] [Qpad QH-90 Headset]

Permalänk
Avstängd

"Enligt benchmarks blir inte AMD/ATIs nya kort ett 8800GT-killer, men den kostar lite mindre också. Dock är 8800GT mycket mer prisvärd."

Ha ha ha, jo, verkligen MYCKET mera prisvärd, du får säkert 5 fps högre i de flesta spel! Yeeeeeeeeah!!!!!!!1111ettettett!!!

Mer prisvärt? Njae, det tycker jag inte. 3870 kommer landa på några hundringar mindre, vara ett svalare kort (tack vare mindre kärna) vilket medför att det förmodligen kommer vara tystare. För den som prioriterar en tyst dator mot förlusten av lite prestanda tycker nog inte att 8800GT är ett bättre köp, jag vill inte ha en skrikig fläkt i stil med x1900;ns. Och fine, man KAN byta ut mot en 3:e parts kylare, men då får man också lägga på 400:-.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Din storskalle !.. Om Den presterar bättre i 3dmark betyder det att den presterar bättre i spel eller?! Vi såg HD2900XT den prestera väldigt bra i 3dmark06 men var betydligt sämre i spel.

Visa signatur

5950x, 32GB 3600, RTX 3090 Ti
Legion 5 Slim 7840hs, RTX4060

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
"Enligt benchmarks blir inte AMD/ATIs nya kort ett 8800GT-killer, men den kostar lite mindre också. Dock är 8800GT mycket mer prisvärd."

Ha ha ha, jo, verkligen MYCKET mera prisvärd, du får säkert 5 fps högre i de flesta spel! Yeeeeeeeeah!!!!!!!1111ettettett!!!

Mer prisvärt? Njae, det tycker jag inte. 3870 kommer landa på några hundringar mindre, vara ett svalare kort (tack vare mindre kärna) vilket medför att det förmodligen kommer vara tystare. För den som prioriterar en tyst dator mot förlusten av lite prestanda tycker nog inte att 8800GT är ett bättre köp, jag vill inte ha en skrikig fläkt i stil med x1900;ns. Och fine, man KAN byta ut mot en 3:e parts kylare, men då får man också lägga på 400:-.

Det är lite kul när 8800GT beskrivs som ett högljutt kort, när 3 av 4 recensioner klassar det som tystare än 8800GTS, som har en av de tystaste referenskylarna jag har hört. Det verkar som att 8800GT är ett riktigt tyst kort så länge som man har hyfsad ventilation i chassit. Om man har taskig ventilation i chassit så att fläkten måste varva upp så höjs ljudnivån markant.

Hur 3870 kommer att prestera och huruvida det kommer att vara mer prisvärt än 8800GT uttalar jag mig inte om förrän jag har sett åtminstone ett par vettiga recensioner (inte högst begränsade förhandstittar) och butikspriserna i Sverige börjat stabilisera sig. (även 8800GT låg ju på 1800kr som lägst innan kortet kom till butik och lägstapriset hamnade någonstans runt 2100kr)

Jag ser gärna att 3870 är bättre och tystare (skulle vara perfekt för oss konsumenter), men innan pålitliga källor säger att så är fallet, så rekommenderar jag 8800GT.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Enligt artiklar här och där så är ATi 3850 ett av de bästa valen för personer på en tight budget.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TinMann
Enligt artiklar här och där så är ATi 3850 ett av de bästa valen för personer på en tight budget.

Eftersom det har lägre specifikationer än HD3870, så kommer det förmodligen prestera lite sämre, men vara billigare också, så det återstår att se hurpass bra det presterar och hur billigt det blir innan det blir utnämt till bästa budgetval. (men det verkar ligga bra till, dock finns inga recensioner ännu)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
3870 kommer landa på några hundringar mindre, vara ett svalare kort (tack vare mindre kärna) vilket medför att det förmodligen kommer vara tystare. För den som prioriterar en tyst dator mot förlusten av lite prestanda tycker nog inte att 8800GT är ett bättre köp, jag vill inte ha en skrikig fläkt i stil med x1900;ns.

Det är tyst då det inte varvar något... för att det inte behövs. Kortet blir lite varmt (max för mig är 80c efter timmar av spelande) men inte så varmt att fläkten behöver låta.

Men men, du kanske har annorlunda erfarenheter med ditt 8800gt?

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk
Medlem

Den här tråden har ju fått eget liv....

[FOs]Draedon har ju redan köpt sitt kort - till ett budgetpris!