Hur det gick till när jag lappade min Q6600

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Tack, för det lär ju komma in lite smuts på undersidan av CPU:n efter lappningen, så det måste bort. Men ska sätta igång att lappa nu, hoppas det går bra

lycka till

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Tack, för det lär ju komma in lite smuts på undersidan av CPU:n efter lappningen, så det måste bort. Men ska sätta igång att lappa nu, hoppas det går bra

Du får meddela senare hur det gick!

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem

Då var det klart, lappning av Q6600 med 400, 800, 1500, 2000, 2500 papper:

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Fan va bra det blev Exabyte! snyggt!

Visa signatur

Mac Studio M1 Max + Studio Display

Permalänk
Medlem

Skit snyggt! Gick också snabbt! Temperaturskillnader?

Märkte nu att när jag vickade på kylaren så sänkdes mina temperaturer drastiskt! 37*C på varmaste kärnan oklockat, ska testa nu i 3ghz(innan var det 46 grader på varmaste kärnan vid 3ghz, så hoppas på förbättringar)

Suicididle, luckan öppen o rumstempen är 20*c, men det är nog kallare vid marken.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ...Dubadai...
Fan va bra det blev Exabyte! snyggt!

Tack!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Skit snyggt! Gick också snabbt! Temperaturskillnader?

Blev själv förvånad över hur fort det gick :). Har inte testat CPU:n, då lappningen bara var en del av mitt vattenkylningsprojekt, så datorn ligger i delar över mitt rum nu. Men håll utkik i galleriet, lägger upp bygglogg där sen när jag är klar.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Blev själv förvånad över hur fort det gick :). Har inte testat CPU:n, då lappningen bara var en del av mitt vattenkylningsprojekt, så datorn ligger i delar över mitt rum nu. Men håll utkik i galleriet, lägger upp bygglogg där sen när jag är klar.

kk, ska hålla ögonen öppna

om ngn undra så loadar jag 42grader på varmaste kärnan @3ghz

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Mät temp med CoreTemp, dom andra programen visar 10-15C fel.
Går inte att ha 20C i idle lyftkylt... inte utan att rumstempen är 5 grader..

Permalänk

shit va bra skillnad OM det stämmer mina idlar typ 34-37 i 1.42v

Visa signatur

|| Intel Quad Q6600, 3.6Ghz @ 1.46v ||||GIGABYTE X38-DQ6- F7||Corsair DOMINATOR 2GB DDR2@1066mhz||XFX8800GTS 512mb@800/1920/2170 (24/7)||Corsair HX620W||WD320GB||Cooler Master STACKER 832|| Tuniq Tower 120||Windows Vista Ultimate x84||HPW2207

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NisseGurra
Mät temp med CoreTemp, dom andra programen visar 10-15C fel.
Går inte att ha 20C i idle lyftkylt... inte utan att rumstempen är 5 grader..

höhö, det går o ha lika kallt som rumstempen, mitt rum behöver inte vara 19*c kallt.. Det var 20*c vid skärmen, sen kanske 18-19 grader under bordet där datorn står, det är möjligt Och btw, så visar Everest lika mycket rätt som CoreTemp

Det är en jävligt gammal mätare - men max 2 graders felmarginal i'd say

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklundvall
shit va bra skillnad OM det stämmer mina idlar typ 34-37 i 1.42v

mitt var oklockat

edit:

Se, de visar samma temps

edit2; fixade bättre bild, visar även loadtiden

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Ertan: Vad har du för chassi och fläktar?

Permalänk
Medlem

P182, Nexus vid bakre delen och en på taket, och en på min TRUE och en Scythe Slipstream (push'n'pull). Jag körde med öppen sidodörr, annars loadar jag 44, och ibland trappar den upp till 45... men det är fortfarande helt klart godkänt:)

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Okaj! Alla på 12 v?
Är kylaren också lappad? Letade i tråden men kanske missade det. Hehe.

Permalänk
Medlem

Vilka fläktar har du Ertan?

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV

Permalänk
Medlem

Japp både kylare och cpu är lappade, och jag har även lagt ett mynt för extra tryck. Tror jag har maximal kontakt. Men det kan bli bättre då jag monterade kylaren i lördes, alltså jag menar tills kylpastan bränns in.

Har 3xNexus, den på taket körs i 7v, och resterande Nexus i 12v, och Scythe Slipstream(max 1200 rpm) är temperaturreglerad efter CPUn

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

finns något test på nätet där dom testar att lappa med olika papper och kom fram till att allt över 600 är onödigt och ibland kunde även tempen höjas med lappning över det?
någon som känner igen testet, var i någon gammal tråd här det nämndes?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
finns något test på nätet där dom testar att lappa med olika papper och kom fram till att allt över 600 är onödigt och ibland kunde även tempen höjas med lappning över det?
någon som känner igen testet, var i någon gammal tråd här det nämndes?

Skicka gärna länk på det

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
finns något test på nätet där dom testar att lappa med olika papper och kom fram till att allt över 600 är onödigt och ibland kunde även tempen höjas med lappning över det?
någon som känner igen testet, var i någon gammal tråd här det nämndes?

har jag svårt o tro på... tänk dig själv, en grov yta mot grov yta eller fin yta mot fin yta :s Okej, kypastan gör sigg där men bäst är väl om de har direkt kontakt

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
finns något test på nätet där dom testar att lappa med olika papper och kom fram till att allt över 600 är onödigt och ibland kunde även tempen höjas med lappning över det?
någon som känner igen testet, var i någon gammal tråd här det nämndes?

Denna tråden: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=6750...

Makes sense på sätt och vis, men ändå sett så många guider och test där folk slipat och polerat både kylare och CPU med 2000-2500 och fått riktiga spegelblanka ytor och redovisar riktigt fina resultat.

**Edit** Någon som kört med riktigt fina papper typ 2500? Skulle vilja ha en såndär spegelblank yta. Problemet är att det enda jag fått tag på som är finare än 1200 är 2500.

Permalänk
Medlem

Jag avslutade med 1000 kornigt, så det är varken mycket eller lite. Och tror inte på argumenten "kylpastan måste ta vägen nånstans". JAg tog själv bara.. en fjärdedel av ett riskornklick i mitten på min quad.

btw eratus har vi nästan tvillingdatorer

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk

Är det vattensandpapper ni använder? sen 400 600 800 och 1000?

Visa signatur

Intel Core i9 10900K | Gigabyte Z490 AORUS ELITE AC | Kingston 2x16GB DDR4 3600MHz CL 17 FURY | ASUS GeForce RTX 3080 10GB TUF GAMING OC | Corsair Force MP600 1TB | Corsair Carbide 275Q | Corsair RM750X V2 750W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Andersson89
Är det vattensandpapper ni använder? sen 400 600 800 och 1000?

Japps, våtslippapper är nog den vanliga benämningen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Jag avslutade med 1000 kornigt, så det är varken mycket eller lite. Och tror inte på argumenten "kylpastan måste ta vägen nånstans". JAg tog själv bara.. en fjärdedel av ett riskornklick i mitten på min quad.

btw eratus har vi nästan tvillingdatorer

Ha ha, ja visst är dom lika. Funderar på att flytta min ena nexus så jag också får push and pull Sen är ju våra nicks rätt lika med. Ser ibland ditt namn och tror att det är mitt ^^

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eratus
Ha ha, ja visst är dom lika. Funderar på att flytta min ena nexus så jag också får push and pull Sen är ju våra nicks rätt lika med. Ser ibland ditt namn och tror att det är mitt ^^

haha samma sak har hänt mig med namnen Bara håll kvar takfläkten, när jag testade utan den och push and pull så blev temperaturena högre. Sen testa o vicka på kylaren

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

kör ni med vatten eller?

Permalänk
Medlem

jag kör luft, som Eratus också gör... tror jag

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
jag kör luft, som Eratus också gör... tror jag

hehe ok tänkte på slipningen

Permalänk
Medlem

oj ja jag gjorde det iaf, men ser inte skillnad på vattenslippapper och normalt, utom att det glider lättare kanske

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

får jag bara fråga en sak... när det står i inläggen att man kan rengöra processorn med aceton... man kan väl inte ha det på kretsarna? utan bara ovansidan? :s och om det nu går, kan man hälla det på kretsarna eller bara "vadda" lite lätt? haha cunfused

Visa signatur

E8400 - Intel DG45FC - 4gb DDR2 - 80gb Intel x-25 SSD - Samsung LE46A656 - Samsung 226BW

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om aceton är så bra, det fräter ju lite. Jag använder Isopropylalkohol eller vad det heter, det är special alcohol för rengöring av elektronik som inte fräter, finns på apoteket.

Permalänk
Medlem

men om du har aceton hemma och inte isopropabopaalkohol så använd aceton i små mängder, dränk inte cpun i det bara

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3