Kommer inte åt ftp, htm, utorrent eller säkra anslutningar

Permalänk

Kommer inte åt ftp, htm, utorrent eller säkra anslutningar

Har ett antal datorer kopplat till en router, den här routern har portforward på de portar mot de berörda datorerna och programvarorna. Ex så har min ftp/htm server på 192.168.0.2 öppen port 20 och 80 osv.

Mao så borde inte det vara problemet. Nu är det så här att det är typ 50/50 när jag startar datorn om den kan komma åt säkra anslutningar, tex swedbanks login eller använda program, tex utorrent, dc.

Sen så är det ungefär 50/50 per dag också om man från annan destination kan ansluta till min ftpserver.

Vafan är det som är fel och gör att det inte är konsekvent?!

Har inga virus/brandvägg program installerade på någon av datorerna och windows brandvägg är på tillåt på alla dessa programmen. När det inte funkar så hjälper det inte heller att slå av windowsbrandvägg.

Permalänk
Medlem

Varför har du inga antivirusprogram?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

För att jag är en badzor1337zor, eller vad det heter nu förtiden för er tokiga ungdommar.

Nä, bara inte hunnit installera det ännu, har formaterat både min server och min standard-dator. Men egentligen behöver man sånt nersegande av datorn?

Fast de 2 bärbara som går på trådlösa nätverket och antivirus (norton resp gsek) har råkat ut för samma sak, de kommer inte åt säkra anslutningar i browsers eller kan köra tex utorrent ibland heller.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=*ThE_cRoW*=-
För att jag är en badzor1337zor, eller vad det heter nu förtiden för er tokiga ungdommar.

Nä, bara inte hunnit installera det ännu, har formaterat både min server och min standard-dator. Men egentligen behöver man sånt nersegande av datorn?

Fast de 2 bärbara som går på trådlösa nätverket och antivirus (norton resp gsek) har råkat ut för samma sak, de kommer inte åt säkra anslutningar i browsers eller kan köra tex utorrent ibland heller.

"tokiga ungdomar"?
Jag är nog äldre än, eller åtminstone lika gammal som, dig ska du se

Nersegande av datorn? Ja, får du virus lär ju inte datorerna bli snabbare direkt heller?

Tillbaka till källfrågan, vad använder du för router?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Men, du förstod ju inte, jag är för 1337 för att få virus. Fast dock inte nog för att fixa det här problemet.

Routern är en Netgear RP614 eller om det är 624an, inte säker (på jobbet just nu) och på denna sitter de båda stationära datorerna, en netgear 4p switch med en nätverksskrivare istoppad och i sista porten en trödlös netgear WGR614 router, fast den är passiv.

Har uppdaterat alla firmwares utan ressultat.

Permalänk

Ta bort alla portforwards och reseta routern.
Vad kör du för OS?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Varför? Vill bara veta tanken med detta så kan jag testa.

Har även en hel drös med statiska ipadresser uppradade i routern, alla datorena/media/ps3/wii osv har statiska ip.

Jag kör, xp på servern och stationära. De bärbara har vista och xp.

Är det routern felet sitter i, kan vi på något sätt konstatera det? För isf har jag liks funderat på att köpa en ny router som är trådlös så har jag bara routern och switchen.

Permalänk

Därför, om routern är fabriksinställd och det fortfarande inte fungerar för någon av datorerna vet vi vart felet ligger.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk

Äh, jag har liks lagt undan 90k för nytt närverkt, får bli så istället. Om ingen har bättre ide innan morgondagen är slut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=*ThE_cRoW*=-
Äh, jag har liks lagt undan 90k för nytt närverkt, får bli så istället. Om ingen har bättre ide innan morgondagen är slut.

Du sitter med en router för 295kr och lagt undan 90000kr för ett nytt?

Kör på och kör ett nytt nätverk då säger jag

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk

Den kosta inte 259kr 2003.

Jag vet vad felet var nu. Jag hade en trecking cookie. Kollade loggen i routern och den antog att mina datorer hade virus så den släppte inte igenom all trafik.

Installerade norton v 2008 och det löste alla mina problem. Bara 1500 fattigare då.