Följ Black Week på SweClockers

Killzone 2... Snyggt p.g.a CPU - GPU - RAM eller Blu-ray?

Permalänk
Medlem

Killzone 2... Snyggt p.g.a CPU - GPU - RAM eller Blu-ray?

Killzone 2 är otroligt snyggt och imponerade mig nästan lika mycket som när jag först såg Doom 3 och Crysis p.g.a att man redan har sett effekter som realistisk destruktion och blurr-effekten. Men jag har själv en Xbox 360 och sitter och grubblar på en sak.

Går det att göra ett lika snyggt spel till Xbox 360? Kan tänka mig att om Gears of War teamet hade haft en chans att skapat ett rent first-person så hade det kunna gå. Ja/Nej? Eller är det meningslöst att försöka utan Blu-ray eller att överväga flera DVD-discar? Är ju dock inte så kul att swappa eller fylla halva hårddisken med några fåtal spel.

Eller ska snart hårdvaran i 360:n som processor, grafik och minne gå i pension då jag anser att fps:en måste ligga på topp som i COD4 och inte droppa lite då och då som i Condemned-series.

Graphics play in the shade of grey

Permalänk
Sötast

Jag skulle nog satsa på att det är teamet bakom som gör det möjligt

Ett tillräckligt dedikerat team av programmerare som gör allt för att det ska bli vad det är.

Permalänk
Medlem

Håller nog med om att det är teamet bakom som ligger till grund för grafiken. Jag har tyvärr ingen koll på vilken av konsollerna som har bäst maskinvara, så jag kan inte uttala mig om att PS3:an är bättre, samt att jag inte vill låta som en fanboy.

Jag tror nog att båda konsollerna kan leverera bättre grafik än vad som finns nu men det är som sagt pengar samt utrymme på skivan som drar ner grafiken. Därför ligger nog PS3 bättre till i framtiden då bättre utveckling gör det lättare att göra spelen större och därmed göra DVD skivor för små?

Visa signatur

I7 7700k, Asus ROG STRIX Z270i, Geforce GTX 1070 mini ITX, Lian-Li PC-Q04

Permalänk
Medlem

I nästan alla snyggare konsollspel jag sett har texturerna varit horribla, men shadereffekterna har det inte varit några problem med direkt. Likaså det jag sett av killzone 2 är texturerna under kritik.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz
I nästan alla snyggare konsollspel jag sett har texturerna varit horribla, men shadereffekterna har det inte varit några problem med direkt. Likaså det jag sett av killzone 2 är texturerna under kritik.

håller med dig till fullo. skulle man tex prova att lira crysis på en 360/ps3 i samma upplösning som på en dator så skulle det inte bli många fps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av roxkz

man kommer inte särskilt långt med 256 mb minne i ps3 vs 512 mb i xbox 360.. sedan är väl gpu'n bättre i 360'n och processorn mindre svår att programmera för. eurogamer har ganska många jämförelse-artiklar:

http://www.eurogamer.net/articles/xbox-360-vs-ps3-face-off-ro...

att killzone 2 ser "bra" ut har väl att göra med hur de designat spelet och effekterna. tycker inte själva gameplay är någon revolution direkt, mer som vilket modernt fps som helst med ganska bra känsla och skaplig ai.

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av femkantig
man kommer inte särskilt långt med 256 mb minne i ps3 vs 512 mb i xbox 360.. sedan är väl gpu'n bättre i 360'n och processorn mindre svår att programmera för. eurogamer har ganska många jämförelse-artiklar:

http://www.eurogamer.net/articles/xbox-360-vs-ps3-face-off-ro...

att killzone 2 ser "bra" ut har väl att göra med hur de designat spelet och effekterna. tycker inte själva gameplay är någon revolution direkt, mer som vilket modernt fps som helst med ganska bra känsla och skaplig ai.

PS3 har också 512mb minne. Det 360 däremot har är en delat grafik/internminne medans PS3 har 256 åt vardera. Gpu i xboxen är lite bättre medans PS3 har fetare CPU som är lite svårare att programmera för. PS3 har Blu-Ray vilket kommer "behövas" i framtiden.

Det som gör Killzone2 till det snyggaste spelet idag är mycket att man lagt ner stor energi på att putsa varje aspekt av det. Har kostat otroligt mycket att göra detta spelet. Det är ett riktigt bra spel och multiplayer delen verkar vara en fullpoängare.

Visa signatur

moops

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skaune
Har kostat otroligt mycket att göra detta spelet.

Närmare 200 miljoner

Permalänk
Avstängd

Testade demot häromdagen! tycker inte att det var så jätte snyggt! går det itne göra snyggare spel till ps3:an?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Testade demot häromdagen! tycker inte att det var så jätte snyggt! går det itne göra snyggare spel till ps3:an?

Fungerar ju inte riktigt att resonera så, går det att springa snabbare än Usain Bolt? Beror ju helt på utvecklaren och hur bra de kan hårdvaran. Sedan är det skillnad på att tycka ett spel är rent estetiskt snyggt eller tekniskt snyggt. Man kanske inte alls gillar stilen och då tycker man ju automatiskt att det är fult, fastän det inte är det.

Permalänk

http://www.gamespot.com/features/6202552/index.html

http://www.gamespot.com/features/6201700/index.html

Har inte direkt mkt med killzone att göra men intressant läsning iaf.

Visa signatur

Cooler Master ATCS 840 | Asus P5Q Pro | Q6600 | TRUE | XFX 5850 | 4 GB PC 8500 | Corsair TX 650w | Samsung F1 750 GB + 1,5 TB Seagate Barracuda

Permalänk
Inaktiv

Provade KZ2 demot i lördags, stängde ner efter 2 minuter. Visst, spelet ser okej ut men inte så snyggt som folk säger. Sedan har vi det här med konsol och FPS. Tillkommer stöd för mus och tangentbord i senare patch så plockar jag upp det från reahyllan.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Fungerar ju inte riktigt att resonera så, går det att springa snabbare än Usain Bolt? Beror ju helt på utvecklaren och hur bra de kan hårdvaran. Sedan är det skillnad på att tycka ett spel är rent estetiskt snyggt eller tekniskt snyggt. Man kanske inte alls gillar stilen och då tycker man ju automatiskt att det är fult, fastän det inte är det.

Okej du har rätt! fastna inte för det helt enkelt! tycker dock att det är lite synd ändå när ps3:an har bra prestanda men spelet är kanske gjort för passa xbox 360?

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Okej du har rätt! fastna inte för det helt enkelt! tycker dock att det är lite synd ändå när ps3:an har bra prestanda men spelet är kanske gjort för passa xbox 360?

360 ska vara mycket lättare att koda till och ska man då som utvecklare göra ett spel till alla konsoller vill man kanske inte lägga ner dubbelt så mycket tid på PS3-versionen eftersom den inte kommer dra in dubbelt så mycket pengar bara för det, utvecklarna slöar väl då istället lite och skriver kod som inte är specialskriven för PS3:ans hårdvara utan istället funkar "tillräckligt" bra.

Sen kommer ju alltid spelen bli snyggare och snyggare ju längre konsollen funnits, jämför de första spelen på PS2 med dom som kommer idag exempelvis.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem
Citat:

PS3 har också 512mb minne. Det 360 däremot har är en delat grafik/internminne medans PS3 har 256 åt vardera. Gpu i xboxen är lite bättre medans PS3 har fetare CPU som är lite svårare att programmera för. PS3 har Blu-Ray vilket kommer "behövas" i framtiden.

Det som gör Killzone2 till det snyggaste spelet idag är mycket att man lagt ner stor energi på att putsa varje aspekt av det. Har kostat otroligt mycket att göra detta spelet. Det är ett riktigt bra spel och multiplayer delen verkar vara en fullpoängare.

Hrm nej? Xbox 360 har väl 10 mb dedikerat och sedan kan den låna upp till (teoretiskt) 512 från internminnena.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs
Hrm nej? Xbox 360 har väl 10 mb dedikerat och sedan kan den låna upp till (teoretiskt) 512 från internminnena.

Ok, så PS3 har 256 + 256, Xbox 360 har 512 + 10?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Något i stil med detta du går på?

http://hardware.teamxbox.com/articles/xbox/1144/The-Xbox-360-...

http://playstation-3.se/specs.php

Permalänk
Medlem

kul å se att folk inte är lika hjärnskadade här som i gametrailers (ni som varit där vet hur det är). Skönt med omväxling och normala människor!

Jag spelade också kz2 häromdagen, tyckte att det var mediokert. Grafiken ska verka bra och lurar många folk tack vare blureffekter m.m. Tittar man på texturer ser det INTE bra ut. Som greve_peters berättade med sina länkar ser man klart och tydligt hur ps3an suddar ut kanter och allt möjligt för att få det att se bättre ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Något i stil med detta du går på?

http://hardware.teamxbox.com/articles/xbox/1144/The-Xbox-360-...

http://playstation-3.se/specs.php

Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin
Ok, så PS3 har 256 + 256, Xbox 360 har 512 + 10?

Grejen med dessa tio är att de ligger extremt nära gpun fysiskt. De ligger under kylflänsen, brevid gpun. I praktiken är dessa tio "mer än tio". Om jag inte minns fel. Står kanske något om det i länkarna som han ovan postade..
Även Wiin har väl något liknande på 3-4 MB?

Permalänk
Medlem
Citat:

Grejen med dessa tio är att de ligger extremt nära gpun fysiskt. De ligger under kylflänsen, brevid gpun. I praktiken är dessa tio "mer än tio". Om jag inte minns fel. Står kanske något om det i länkarna som han ovan postade..
Även Wiin har väl något liknande på 3-4 MB?

Skillnaden är väl att Nintendo har baserat Wii på en gammal hårdvaruplatform för att kunna snika maximalt på varje enhet och maximera vinsten.

Nintendo lär ju vara den enda tillverkaren som faktiskt TJÄNAR något på själva konsollen.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fr1dd
Närmare 200 miljoner

närmare 400 miljoner var det väll.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Xbox360 har 10mbit edram som oftast dedikeras till bättre AA. Konsollspel kommer aldrig upp i PCns texturer/upplösning men i övrigt sparkar Killzone2 mycket röv tycker jag. Gäller ju dock att gilla stilen med. Det man verkligen lyckats med är animationer och fysik. Hoppas kommande spel håller sig över ribban man satt.

Visa signatur

moops

Permalänk
Citat:

just att de inte hade med multiplayer i demot var väldigt synd. de nöjer sig kanske med 1,2 miljoner förbeställningar eller hur många det var så de kanske inte känner att de behöver vinna över några flera.

säger inte att 360'n är en bättre konsoll på det stora taget då ps3an är mer "all-round", dock önskar jag att de slängt i en liiite bättre gpu i den när de ändå var i farten...

Visa signatur

i7 12700kf | gigabyte b760 ds3h ax ddr4 | 2x16gb kingston 3600mhz | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + wd black sn750se 1tb + samsung 860 evo 1tb | seasonic focus gx 850w | tr phantom spirit | fractal r3 | dell alienware 34 ips | win 11 | death adder chroma | cherry tkl

Permalänk
Medlem

Klarade demot, inte var det SÅ snyggt :S tror man blir bländad av att det hela tiden händer grejer samt bra animationer/rörelser så man tänker att grafiken är läcker. Eller fan vet jag men njaa så jädrans snyggt var det INTE.

Kul var det dock, kan dock tänka mig att det blir linjärt efter ett tag.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
närmare 400 miljoner var det väll.

Helt rätt. Ursäkta mitt fel, vet inte var jag fick 2:an ifrån

Permalänk
Medlem

Tycker att Rainbow Six Vegas 2 blir hur snyggt som helst om man drar ner upplösningen till 800X600 (tabbe: ej 640X480) i 16:10 mode och AA till 8x... jag tycker det blir fulare i native 1680x1050...

Edit: Mycket på grund av dåliga texturer och rörelserna känns mindre hackiga Sedan blir det någon slags konsolkänsla när bilden "skalas" upp. Svårt att förklara.

Prova själva med olika spel, tycker det kan vara skönt för ögonen också. (om aa är på högt!)

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Asaska
Tycker att Rainbow Six Vegas 2 blir hur snyggt som helst om man drar ner upplösningen till 640X480 i 16:10 mode och AA till 8x... jag tycker det blir fulare i native 1680x1050...

Det låter som att det bara borde vara väldigt suddigt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker att det var snyggt iaf. Men om man analyserar det så kanske det faller där?

Rikigt vackra effekter med ljuset och soldaternas röda ögon som lyser över mynningsflammorna

Permalänk

Alltså man kan nog inte jämföra prestandan på det sättet. Konsolerna har flera år kvar att leva, jämför de första PS2-spelen med de som kommit nu på slutet, det är enorma skillnader. Jag tror att de sista spelen till PS3/360 som släpps av lite mer oproffsiga utvecklare kommer se ut som ex. Killzone och Gears of War 2. Guerilla, som gjorde Killzone 2, gjorde Killzone till PS2, vilket är det fulaste spel jag sett. Så man kan inte vara så säker på saker och ting.

Permalänk
Avstängd

360 har bäst hårdvara, ps3 har bäst hårdvara.
Det kvittar till 99% i dagens spel med dom tools och utvecklare som gör spelen till konsoler.