Zotac GeForce GTX 580 1536MB problem

Permalänk
Medlem

Zotac GeForce GTX 580 1536MB problem

Tjena!

Har precis byggt dator1 ( se specifikationen längre ner) här hemma och allt fungerar som det ska tills jag har installerat drivrutinerna till ett zotac geforce gtx 580. När jag startar om datorn och kommer in på skrivbordet blir skärmen svart och visar ingen signal, sedan kommer jag in på skrivbordet igen och den visar detta meddelande :

"Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 275.33 stopped responding and has succesfully recovered."

Efter detta meddelande kommer upp så blir skärmen svart igen och visar ingen signal. Efter några blinkningar mellan skrivbordet och svart skärm (ingen signal) startar datorn om sig.

Jag har testat installerat olika versioner av drivrutiner till grafikkortet och det händer samma sak.

Allt fungerar när man kör med basic drivrutinerna eller i felsäkert läge.

Jag har testat dator2s (se specifikation längre ner) grafikkort i dator1 och då fungerar det hur bra som helst med drivrutinerna från Nvidia.
Har även testat dator1s grafikkort i dator2 och då fungerar det också hur bra som helst med drivrutinerna från Nvidia.

Specifikation dator1:

Zotac GeForce GTX 580 1536MB
Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz, LowProfile
MSI P67A-GD65 B3
Intel Core i5 2500K
Corsair TX 650W V2

Specifikation dator2:

ASUS GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II
Corsair TX 650W V2
Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz, LowProfile
Intel Core i7 2600K
ASUS Sabertooth P67

Någon som har någon idé om vad och var felet kan ligga?

Tack på förhand!

Mvh
Alexander

Permalänk
Medlem

Jag har gigabyte GTX 580, och har exakt samma problem, testat lite olika drivrutiner nu men får fortfarande samma problem. Spelade hela dagen igår utan att få detta problem (Köpte kortet igår). Är bara BF3 jag spelar och det ända det har krashat i, vet inte om det är det som är orsaken. Men det tror jag inte då din dator också krashar utan att du ens spelar BF3.

Hoppas inte jag fått ett defekt grafikkort -.- jävligt mycket pengar

Permalänk

Jag hade ett grafe som jag använt i 2 månader som plötsligt bara började o bråka med diverse fel meddelanden. O då skickade jag till baka kortet till butiken för rma (Inwarehouse) då fick jag förklaringen att mitt grafe plötsligt inte tycker om mitt moderkort o då börjar bete sig så. För dom hittade inge fel på det.

Så det kanske är nå liknande som du har kände att jag behövde skriva något.
Kortet ifråga var ett hd 6870.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrDumle:

Tjena!

Har precis byggt dator1 ( se specifikationen längre ner) här hemma och allt fungerar som det ska tills jag har installerat drivrutinerna till ett zotac geforce gtx 580. När jag startar om datorn och kommer in på skrivbordet blir skärmen svart och visar ingen signal, sedan kommer jag in på skrivbordet igen och den visar detta meddelande :

"Display driver NVIDIA Windows Kernel Mode Driver, Version 275.33 stopped responding and has succesfully recovered."

Efter detta meddelande kommer upp så blir skärmen svart igen och visar ingen signal. Efter några blinkningar mellan skrivbordet och svart skärm (ingen signal) startar datorn om sig.

Jag har testat installerat olika versioner av drivrutiner till grafikkortet och det händer samma sak.

Allt fungerar när man kör med basic drivrutinerna eller i felsäkert läge.

Jag har testat dator2s (se specifikation längre ner) grafikkort i dator1 och då fungerar det hur bra som helst med drivrutinerna från Nvidia.
Har även testat dator1s grafikkort i dator2 och då fungerar det också hur bra som helst med drivrutinerna från Nvidia.

Specifikation dator1:

Zotac GeForce GTX 580 1536MB
Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz, LowProfile
MSI P67A-GD65 B3
Intel Core i5 2500K
Corsair TX 650W V2

Specifikation dator2:

ASUS GeForce GTX 580 1536MB DirectCU II
Corsair TX 650W V2
Corsair Vengeance 8GB (2 x 4GB) DDR3 1600MHz, LowProfile
Intel Core i7 2600K
ASUS Sabertooth P67

Någon som har någon idé om vad och var felet kan ligga?

Tack på förhand!

Mvh
Alexander

Felen ni beskriver har jag bara fått i samband med för hög klockhastighet på GPU'n. Testa för skojs skull (om det går) att sänka klockhastigheten något alternativt höja spänningen till GPU'n något med MSI-Afterburner.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shartor:

Jag har gigabyte GTX 580, och har exakt samma problem, testat lite olika drivrutiner nu men får fortfarande samma problem. Spelade hela dagen igår utan att få detta problem (Köpte kortet igår). Är bara BF3 jag spelar och det ända det har krashat i, vet inte om det är det som är orsaken. Men det tror jag inte då din dator också krashar utan att du ens spelar BF3.

Hoppas inte jag fått ett defekt grafikkort -.- jävligt mycket pengar

Om det är nyköpt så går detta självklart på garanti. Jobbigt att behöva skicka tillbaka kortet dock.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Felen ni beskriver har jag bara fått i samband med för hög klockhastighet på GPU'n. Testa för skojs skull (om det går) att sänka klockhastigheten något alternativt höja spänningen till GPU'n något med MSI-Afterburner.

Okej, det kan nog bli ett problem. Så fort jag har installerat drivrutinerna, startar om datorn och om jag har tur komma in på skrivbordet i några sekunder innan skärmen börjar blinka (ej någon signal) och sedan starta om sig. Så det kan nog bli ganska knepigt att sänka klocken eller höja späningen om ni det inte går på ett annat sätt än att använda msi burner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Om det är nyköpt så går detta självklart på garanti. Jobbigt att behöva skicka tillbaka kortet dock.

Vill ju inte skicka tillbaka det redan dock, finns nog någon lösning. Tror inte kortet är defekt, är nog något annat fittigt då det är MÅNGA som har haft detta problemet.

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat med switcha/byta nätagget för det kan ju vara ett bra och ett dåligt sådant?!
Eller bara byta graffet rätt över?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Har du testat med switcha/byta nätagget för det kan ju vara ett bra och ett dåligt sådant?!
Eller bara byta graffet rätt över?

har testat byta graffet på dem och det fungerar prima!

Permalänk
Hedersmedlem

Då verkar det som Zotakkortet inte tycker om MSI-mobot?! Senaste bios på mobot?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då verkar det som Zotakkortet inte tycker om MSI-mobot?! Senaste bios på mobot?

ja det ser så ut = /. yeppyepp det är flashat.

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det enda du inte testat är att byta nätagg dem emellan, men det är antagligen inte det ändå

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då är det enda du inte testat är att byta nätagg dem emellan, men det är antagligen inte det ändå

ja precis. men jag antar att det funkar eftersom att jag kan köra mitt asus gtx 580 i dator1.

men om jag skulle byta grafikkort mellan dator1 och dator2? vad är den stora skillnanden mellan asus gtx 580 direct cu och ett zotac gtx 580?
klarar asus av mer värme eller är jag helt ute och cyklar?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av MrDumle:

ja precis. men jag antar att det funkar eftersom att jag kan köra mitt asus gtx 580 i dator1.

men om jag skulle byta grafikkort mellan dator1 och dator2? vad är den stora skillnanden mellan asus gtx 580 direct cu och ett zotac gtx 580?
klarar asus av mer värme eller är jag helt ute och cyklar?

Jag gissar att MSI-kortet inte klarar av att ge tillräckligt eller ren ström till graffet för Zotakkortets smak. Men det är bara min gissning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

De senaste drivrutinerna?

Sitter själv på ett Zotac GTX 580, men jag har drivrutinerna 285.62. Stabilt för mig.

Permalänk
Skrivet av borgona:

Sitter själv på ett Zotac GTX 580, men jag har drivrutinerna 285.62. Stabilt för mig.

Samma för mig rock solid.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Zotac gtx 580

Jag köpte ett sådant med men har samma problem mina spel hänger sig. Har provat det i 2 av mina datorer och har samma problem i båda. Skall skicka tillbaka det.