Mikrofonvolym dålig. Sennheiser pc360 + Asus Xonar DX.

Permalänk
Medlem

Mikrofonvolym dålig. Sennheiser pc360 + Asus Xonar DX.

Hej!

Köpte för några månader sedan nytt headset och ljudkort:
Sennheiser PC360
Asus Xonar DX
Är ingen Audiofil och det var i princip ett impulsköp, vilket jag idag ångrar djupt.

För det första upplever alla jag pratar med att volymen för mikrofonen är låg.
Detta leder sedermera till att jag jag måste sätta mikrofonen närmare munnen, men då hörs alla andetag jag tar(nej jag andas inte högt, testat på flera andra personer). Summa summarum Mikrofonen på PC360 är sjukt kass?

På ljudkortet saknar jag exempelvis mikrofonförstärkning i olika nivåer. Det val som finns på denna är endast "Mikrofonförstärkning: på/av", jag hade förväntat mig fler inställningar. Jag har också testat alla drivrutiner för ljudkortet utan något förbättrat resultat.
Vid sökning på internet där det finns fler som upplever dålig mikrofonvolym med Xonar DX.

Nu till min fråga, Kan det bli bättre om man köper nytt ljudkort? eller är det enda rätta valet att köpa allt nytt?
Har tittat lite på modmic och 4.0 verkar släppas snart, kan det istället vara värt att köpa nya lurar + modmic och behålla ljudkortet?

Är sjukt kluven om vad jag ska göra, och vet inte riktigt var problemet ligger heller, antagligen ljudkortet?.

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)

Permalänk

Du kan ju pröva med den inbyggda mikrofoningången på moderkortet och kolla om det blir bättre.

Permalänk
99:e percentilen

Har samma headset och måste ha mikrofonen en liten bit ovanför munnen för att inte andas på den. Ingen har sagt att jag hörs dåligt. Kan vara värt att prova iallafall.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Har PC360 och Essence ST och har inga problem med låg nivå på micken, snarare tvärt om. Dock kör jag då med mikrofonförstärkning på samt volymen på micken på 50% vilket låter bra enligt andra.

Hade för övrigt en modmic och ett HD598 och den micen var inget vidare jämfört med den på PC360.

Visa signatur

i7 4770k @ 4.6GHz // RTX 3060 12GB // 32GB DDR3 // ASUS Z87-A ATX // Corsair HX650W // Samsung 830 256GB // Antec P280 // Asus PA288QV 27"

Permalänk
Medlem
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Du kan ju pröva med den inbyggda mikrofoningången på moderkortet och kolla om det blir bättre.

Har provat det. Men mitt skitiga ljudchipset som är inbyggt sprakar och har sig istället.

Skrivet av HurMycket:

Har samma headset och måste ha mikrofonen en liten bit ovanför munnen för att inte andas på den. Ingen har sagt att jag hörs dåligt. Kan vara värt att prova iallafall.

Jag brukar ha den någon nedanför munnen. Ovanför munnen låter ju det dock när jag andas från näsan istället. Brukar dock ha den där när jag är förkyld. Upplever inte någon skillnad nu när jag testar.

Skrivet av ClowneN:

Har PC360 och Essence ST och har inga problem med låg nivå på micken, snarare tvärt om. Dock kör jag då med mikrofonförstärkning på samt volymen på micken på 50% vilket låter bra enligt andra.

Hade för övrigt en modmic och ett HD598 och den micen var inget vidare jämfört med den på PC360.

Åhfan. Själv har jag mikrofonförstärkning på och högsta på volymen. Vid Equalizern(heter det så?) i Asus Audio center uppgår volymen aldrig över -10db(då vid normal samtalsvolym).

Visa signatur

Om ni vill ha svar får ni Citera mina inlägg =)