Windows 10 Insider Preview (build 10586)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Diezelpower:

Den hamnar i fältet vid klockan

I farten skrev jag bara skrivbordet, menade givetvis där nere i aktivitetsfältet(heter det så?) med. Den kom inte fram först men en timma senare eller så så hoppade den fram just efter att jag skrivit inlägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Du kan gå tillbaka till Windows 7 genom att backa tillbaka till din backup som du givetvis gjorde för Windows 7 innan du installerade över den med Windows 10 Insider Preview?

Annars gäller det att du har kvar media för Windows 7 och tillhörande nyckel.

Självklart gjorde jag inte det.

Blir ominstallation med andra ord. Så när jag sedan går från win7 till preview så tar jag upgrade istället för costume? Ska jag inte använda iso på usb uran nått program? Är det så man gör för att få en giltigt version av win10 när det släpps?

Tacksam för svar!

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Avstängd

@BostonGurkan:

Exakt. Du kan inte formatera datorn eftersom att din Windows 7-licens då inte längre finns lagrad på datorn. Uppgradering till Windows 10 Insider Preview från en aktiverad/giltig licens av Windows 7/8.1 är det som gäller om man vill kunna uppgradera till en aktiverad/giltig licens av Windows 10 om 20 dagar den 29'e juli.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

@BostonGurkan:

Exakt. Du kan inte formatera datorn eftersom att din Windows 7-licens då inte längre finns lagrad på datorn. Uppgradering till Windows 10 Insider Preview från en aktiverad/giltig licens av Windows 7/8.1 är det som gäller om man vill kunna uppgradera till en aktiverad/giltig licens av Windows 10 om 20 dagar den 29'e juli.

Tack! Så om jag har Windows 10 preview med giltig win7 nyckel lagrad så är det bara att installera win10 med en vanlig windows update som sparar alla program som jag har installerade? Eller blir det en clean install?

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem

Hur stabilt är Windows 10 TP just nu? Funkar det som det skall eller är det buggigt? Funderar på att uppgradera min maindator till det nämligen och vill inte byta om W 10 är ostbail.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av strejf:

@BostonGurkan:

Exakt. Du kan inte formatera datorn eftersom att din Windows 7-licens då inte längre finns lagrad på datorn. Uppgradering till Windows 10 Insider Preview från en aktiverad/giltig licens av Windows 7/8.1 är det som gäller om man vill kunna uppgradera till en aktiverad/giltig licens av Windows 10 om 20 dagar den 29'e juli.

ifall du förbeställer win 10 uppgradering borde väl detta räknas som licenserat och en ren installation av win 10 sen kan göras?

Skrivet av smecks:

Hur stabilt är Windows 10 TP just nu? Funkar det som det skall eller är det buggigt? Funderar på att uppgradera min maindator till det nämligen och vill inte byta om W 10 är ostbail.

Körde in den senaste builden just nu för första gången.
Inte kraschat än

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Tack! Så om jag har Windows 10 preview med giltig win7 nyckel lagrad så är det bara att installera win10 med en vanlig windows update som sparar alla program som jag har installerade? Eller blir det en clean install?

Det blir en uppdatering på samma sätt som när du uppdaterat till ett nytt bygge i Insider Preview tidigare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Flopper:

ifall du förbeställer win 10 uppgradering borde väl detta räknas som licenserat och en ren installation av win 10 sen kan göras?

Nej jag är nästan helt säker på att det inte räcker att boka uppgraderingen.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Skrivet av smecks:

Hur stabilt är Windows 10 TP just nu? Funkar det som det skall eller är det buggigt? Funderar på att uppgradera min maindator till det nämligen och vill inte byta om W 10 är ostbail.

Med tanke på att RTM version ska skickas ut denna vecka till hårdvarutillverkarna så lär du ju få den denna vecka eller i början av nästa gissar jag på om du installerar Insider Preview nu. Så stabiliteten borde inte vara något problem längre.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Nej jag är nästan helt säker på att det inte räcker att boka uppgraderingen.

Sitter med en nyinstallerad version av win7 nu. Har installerat lan drivers och aktiverat min key. Räcker det för att göra uppdateringen till preview nu eller måste jag göra win7 up to date och trycka i get win10 först? Orkar inte göra fel igen, därför jag ställer så många frågor.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av BostonGurkan:

Sitter med en nyinstallerad version av win7 nu. Har installerat lan drivers och aktiverat min key. Räcker det för att göra uppdateringen till preview nu eller måste jag göra win7 up to date och trycka i get win10 först? Orkar inte göra fel igen, därför jag ställer så många frågor.

När man har 10 Insider Preview spelar det ingen roll om man har bokat Windows 10 via "Skaffa Windows 10" tidigare, bokningen blir meningslös så fort som du uppgraderar till Insider Preview. De som har Insider Preview kommer att få uppdateringen till den släppta 10:an före dem som bokat och har kvar 7 eller 8.1, eftersom testare som är vana vid buggar får ta smällen först med de som finns i den släppta versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Jo

Se http://blogs.windows.com/bloggingwindows/2015/06/19/upcoming-... avsnittet “I want to opt out of the Windows Insider Program on 7/29.”

Någon teori på varför de inte fått möjlighet att uppgradera än? Installerat alla uppdateringar som finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

När man har 10 Insider Preview spelar det ingen roll om man har bokat Windows 10 via "Skaffa Windows 10" tidigare, bokningen blir meningslös så fort som du uppgraderar till Insider Preview. De som har Insider Preview kommer att få uppdateringen till den släppta 10:an före dem som bokat och har kvar 7 eller 8.1, eftersom testare som är vana vid buggar får ta smällen först med de som finns i den släppta versionen.

Låter logiskt. Tack för all hjälp. Hoppas nu verkligen att de kan se att jag har en giltig win7 key för jag tänker fan inte installera win7 igen...

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Någon teori på varför de inte fått möjlighet att uppgradera än? Installerat alla uppdateringar som finns.

Finns väl en del tips i den här tråden t ex #15523891

Skrivet av BostonGurkan:

Låter logiskt. Tack för all hjälp. Hoppas nu verkligen att de kan se att jag har en giltig win7 key för jag tänker fan inte installera win7 igen...

Om du nu är så orolig så kanske du ska behålla Windows 7 de här veckorna som är kvar.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av BostonGurkan:

Sitter med en nyinstallerad version av win7 nu. Har installerat lan drivers och aktiverat min key. Räcker det för att göra uppdateringen till preview nu eller måste jag göra win7 up to date och trycka i get win10 först? Orkar inte göra fel igen, därför jag ställer så många frågor.

Jag tycker att det känns onödigt att gå omvägen via Preview nu, så nära release av "färdiga" Windows 10. Vänta på den istället och kör på med Windows 7 så länge är mitt råd. Men ja, som jag har förstått det räcker det att du gör så där.

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk

Off topic: Till er som hittade bilden på min rasade turbo. Den var på gränsen till ras när jag köpte bilen och byttes av mig själv och nu efter 1 500 mil har bilen aldrig varit bättre med ny turbo och Maptun steg 1 bio. Jag har en riktig rallybil.

Back to topic!

Permalänk
Avstängd

Via Windows update

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Laddar ner (0%) här

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N_Micke:

Laddar ner (0%) här

88% här (går rätt segt måste jag säga)

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robalm:

88% här (går rätt segt måste jag säga)

Ändå är det säkert bara vi som försöker dra den

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Avstängd

Så ja

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Fortfarande 0% här

Edit: Omstart så förstod den att den skulle börja

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Microsoft Edge verkar mer stabil nu efter uppdateringen. Innan var det segt och trögt men nu flyter det på bra:)

Permalänk
Medlem

Store och epost crasha vid start av programen vet ej vf

Permalänk

Jag försökte uppdatera 10130 till 10162 men det blev bara pannkaka av alltihop.
Filer saknades så jag försökte med en ren installation via DVD... med samma skitfel: Files missing.
Nu har jag inget Windows 10 att testa 10166 på så nu får det vara till officiella releasen.

P.S. ISO-filens SHA-1 kod är verifierad och DVD'n har kollats efter bränning.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk

Får ni några notifikationer ifrån email appen? Jag har en Microsoft mail och en Google mail båda är inställda på att ta emot email när objekt anländer och ge ifrån sig ett meddelande men får inget meddelande i notifikationscentret.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D
Ram: Kingston 32GB DDR5 6000MHz
GPU: XFX Radeon RX 6800 XT MERC 319
Operativsystem: Windows 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av CeciliaB:

Finns väl en del tips i den här tråden t ex #15523891

Om du nu är så orolig så kanske du ska behålla Windows 7 de här veckorna som är kvar.

Tack, testade alla metoderna och väntade ganska länge men inget verkar hända.

Permalänk
Medlem

Hej, en snabb fråga här. Kommer uppgradera min dator till hösten inför SW Battlefront. Detta innebär nytt mobo/cpu/minne osv. Gamla windows 7 gnällde när man bytte för mkt ny hårdvara. Hur är det med windows 10? Kan man uppgradera datorn med nya komponenter utan att det sabbar ens licens? Eller måste man kontakta supporten?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av altair4:

Någon fler som har problem med Bankid? Så fort jag klickar på något som ska starta Bankid så händer ingenting. Enda som sker är att processorn går upp i 100% i några sekunder sen inget mer.

*edit* Verkar nog som att det helt enkelt inte fungerar med nuvarande version av Bankid. Blir nog en väldigt kortvarig Windows 10 installation om de inte släpper en fungerande Bankid version...

Skrivet av NukeHenk:

BankID får jag inte igång, så jag kommer bara köra på netbooken framöver och fortsätta med win 7 på speldatorn. Får väl installera nån kommande version som fungerar lite bättre

Skrivet av Adam West:

Tycker allt fungerar galant med prewieven än så länge, förutom att BankID inte verkar fungera. Använder mobilen så länge så det är lungt.
Sen verkar det som att sökfunktionen i startmenyn kommer och går lite som den vill, ena dagen ploppar det lilla sökfältet i menyn upp och dagen efter försvinner det.

Skrivet av Bopper:

BankID funkar tydligen inte i Windows 10 (ännu).

Skrivet av Ryssen:

Är det sagt att det ska funka i den slutliga verisonen?(Vore ju onekligen bra..)

Skrivet av anon42512:

Nåt som alla borde fatta, men som bör sägas ändå, är ju att det är BankIDs fel, inte Microsofts, isåfall...

Det finns nu en ny version av BankID som är gjord för att fungera på Windows 10. Ladda hem på https://install.bankid.com/

Visa signatur

Nya funktioner i “Anniversary Update” för Windows 10 som släpps till sommaren:
http://www.howtogeek.com/248177/whats-new-in-windows-10s-anni...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av MrM3:

Hej, en snabb fråga här. Kommer uppgradera min dator till hösten inför SW Battlefront. Detta innebär nytt mobo/cpu/minne osv. Gamla windows 7 gnällde när man bytte för mkt ny hårdvara. Hur är det med windows 10? Kan man uppgradera datorn med nya komponenter utan att det sabbar ens licens? Eller måste man kontakta supporten?

byter du ut hårdvaran speciellt moderkortet kan det behövas en ny licens.
samma regler gäller för licenser vad jag vet.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)