Behöver hjälp med att välja ett bra ljudkort.

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med att välja ett bra ljudkort.

Har bestämt mig för att uppgradera min dator med ett riktigt ljudkort. Har nog inte haft ett ljudkort sen Soundblaster 16 tiden.

Så min fråga är, vilket kort ska man köpa idag? Det kommer endast att användas till spel och musik och jag använder Razor Kraken 7.1 och Logitech z5500.

Kollade lite i den dära guiden och jag landar väl under kategorin "Spel-nörden" och då va de Creative Soundblaster som gällde.
Såg även nåt Asus strix kort som verkade bra på Inet.

Jag har tänkt mig runt 1000:-

Tacksam för all input.

En liten sidenote... Har en annan dator som jag ser på film med via projektor och förstärkare. Även på den datorn kör jag med det inbyggda ljudkortet. Skulle bli nån skillnad på ljudet om man stoppar in ett riktigt ljudkort även i den datorn trots man kör via en förstärkare?!

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem

@E304life:

Stod själv inför valet att köpa ett nytt ljudkort för inte så länge sen, efter att ha googlat en massa så föll valet på ett Asus STX 2.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2597099

Ser att det ligger över din budget men jag skriver iaf.
Jag är väldigt nöjd över ljudkortet, riktigt bra ljud samt de orkar driva utan problem mina ganska så tungdrivna Sennheiser HD650 (Impedans 300).

Permalänk
Medlem

@Danne S: Ok tack för din input.
Ja de kortet är ju dubbelt så dyrt som min budget. Har väl inga problem att pröjsa de oxå men som ett första kort känns de lite mycke kanske samt jag har ju kört med inbyggda ljudkorten i många herrans år så man e ju inte direkt kräsen.

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk
Medlem
Skrivet av E304life:

@Danne S: Ok tack för din input.
Ja de kortet är ju dubbelt så dyrt som min budget. Har väl inga problem att pröjsa de oxå men som ett första kort känns de lite mycke kanske samt jag har ju kört med inbyggda ljudkorten i många herrans år så man e ju inte direkt kräsen.

Om du ändå ska lägga ut pengar på att köpa ett till ljudkort så är det lika bra att köpa nått riktigt bra, annars är det lika bra att bara köra med det interna ljudkortet.

Du kan ju googla lite på Asus kortet, har blivit lovordat av massor av recensenter.

Det är bara lite hur jag tänker

Permalänk
Medlem

Ditt razer headset är väl usb om jag inte misstar mig. Och då använder juh det inte ditt ljudkort över huvud taget.

Och dit z5500 kan du juh ansluta till den digitala utgången på ditt inbyggda ljudkort. Och gör man det så använder inte det heller ljudkortet så att säga. Det bara kopplar igenom den digitala signalen rätt ut till ditt z5500.

Alltså å behöver du inte ha ett nytt ljudkort i skrivande stund i alla fall. eftersom du i alla fall inte ansluter nått som använder ett sådant i alla fall.

Så spara pengarna så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Byss:

Ditt razer headset är väl usb om jag inte misstar mig. Och då använder juh det inte ditt ljudkort över huvud taget.

Och dit z5500 kan du juh ansluta till den digitala utgången på ditt inbyggda ljudkort. Och gör man det så använder inte det heller ljudkortet så att säga. Det bara kopplar igenom den digitala signalen rätt ut till ditt z5500.

Alltså å behöver du inte ha ett nytt ljudkort i skrivande stund i alla fall. eftersom du i alla fall inte ansluter nått som använder ett sådant i alla fall.

Så spara pengarna så länge.

Detta.

Poängen med ljudkort är att omvandla den digitala signalen till en analog signal på ett så bra sätt som möjligt, och som passar dig. Men om ditt headset ändå bara tar emot digital signal så kommer inte ljudkortet användas alls, utan det som sitter i headsetet används.

Permalänk

Nu har jag redan ett bra ljudkort i form av Asus STX men hade jag själv vart på jakt efter ett så hade jag kikat på detta. Vet inte om det är användbart i praktiken men, och om det ens skulle tillåtas, men "ljudradarn" som finns med detta ljudkort är ju intressant.
https://www.asus.com/se/Sound-Cards/STRIX-RAID-PRO/overview/
En polare använder det i kombination med CS:GO och han säger att det är mycket användbart, känns som fusk dock.

Visa signatur

Define S | Seasonic Focus Plus 850w | Asus TUF Gaming X670E-PLUS | AMD 7800X3D + Noctua NH-D15 | 2x16GB GSkill DDR5 6000Mhz | Asus RTX 4070 TUF OC | Samsung 980 PRO 2TB | iFi Audio Zen Dac Signature + iFi Audio Zen Can Signature 6XX Amp | Sennheiser HD650 + Elgate Wave:3 | Acer XB271H | Dell U2412M

Permalänk

precis som många ovanför sagt.

använder du dig av digital överföring (USB, COAX, Toslink) mellan ditt headset och/eller högtalare kommer de inte använda ditt ljudkort öht utan sitt egna DAC i lurarna/högtalarsystemet och ljukort kommer bara vara pengar i sjön.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kraken är USB och använder således sitt egna ljudkort. Koppla z5500 med optisk kabel så används högtalarnas DAC istället för ditt ljudkorts. Känns inte som att du har mycket att vinna på att skaffa ett ljudkort med den utrustning du har. Inte några high-end prylar heller så den stora boven av ljudkvalité är nog högtalarna/hörlurarna snarare än avsaknaden av en ok ljudkälla.

Permalänk
Medlem

Ok.

Så ända gången man har nytta av ett riktigt ljudkort är bara om man kör med utrustning som har 3.5mm utgång?

Ja mitt Logitech system har jag haft i många många herrans år nu å som jag skrev så är jag verkligen inte kräsen och systemet låter bra å allt fungerar fortfarande så därför kör jag vidare med de. Jag har en optisk kabel mellan systemet och datorn.

Att Kraken va USB tänkte jag inte ens på.

Jag har sagt nu ett par ggr att jag inte är kräsen alls så varför då skaffa ett ljudkort? Ja inte vet jag redigt om jag ska va ärlig men man läser ju hur folk upplever det som natt och dag med ett ljudkort så var väl mest den "känslan" jag ville åt. Men det låter som att om det ska va lönt att lägga pengar på ett ljudkort så bör jag byta ut mitt Logitech system/lurar?! och då snackar vi 3.5mm kontakt? Iaf när de gäller hörlurar ? och vad gäller för högtalar system?

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk

Lånar denna tråd, funderar starkt på Sennheiser PC 350 Special Edition 2015.
Dock har detta headset endast 2st 3,5mm kontakter, jag behöver koppla till usb. Detta headset har ju 7.1, så jag undrar om det finns något usb-ljudkort som klarar av att ge samma prestanda som det gör via aux-ingångarna i datorn.
Har en begränsad budget, så finns det ett ljudkort för under 200 Kr så blir jag glad

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Lånar denna tråd, funderar starkt på Sennheiser PC 350 Special Edition 2015.
Dock har detta headset endast 2st 3,5mm kontakter, jag behöver koppla till usb. Detta headset har ju 7.1, så jag undrar om det finns något usb-ljudkort som klarar av att ge samma prestanda som det gör via aux-ingångarna i datorn.
Har en begränsad budget, så finns det ett ljudkort för under 200 Kr så blir jag glad

under 200:- kan du lika gärna köra på det inbyggda för du kommer få mer eller mindre samma realtek ljudchip med ett 200:- ljudkort

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

under 200:- kan du lika gärna köra på det inbyggda för du kommer få mer eller mindre samma realtek ljudchip med ett 200:- ljudkort

Fast, jag behöver ju ett usb-ljudkort. Grejen är att jag har dragit en lång usb-förlängningskabel i väggen till vardagsrummet där jag spelar ofta. Har ingen 3,5 ingång där så därför skulle jag behöva någon form av usb-ljudkort och stoppa i usb-kabeln

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av E304life:

Ok.

Så ---- >ända<---- gången man har nytta av ett riktigt ljudkort är bara om man kör med utrustning som har 3.5mm utgång?

USH! Det stavas ENDA!...en Ända är något helt annat.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peterrrrr:

Fast, jag behöver ju ett usb-ljudkort. Grejen är att jag har dragit en lång usb-förlängningskabel i väggen till vardagsrummet där jag spelar ofta. Har ingen 3,5 ingång där så därför skulle jag behöva någon form av usb-ljudkort och stoppa i usb-kabeln

Det hjälper inte. Du kopplar i ditt USB headset i ljudkortet med USB utgång och den kommer fortfarande använda sitt (headsetet) inbyggda ljudkort. Vet inte ens om du lyckas få ljud på det sättet.
Antingen kör du med 3,5 utgång eller balanserade utgångar för att få ljudkortets ljud. Kör du digitala utgångar är det hörlurarna som processar ljudet och omvandlar det till analoga signaler = ljudkortet i headsetet som fixar det.
Du skall alltså ha ett headset utan inbyggt ljudkort och analoga utgångar på ljudkortet i datorn.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Det hjälper inte. Du kopplar i ditt USB headset i ljudkortet med USB utgång och den kommer fortfarande använda sitt (headsetet) inbyggda ljudkort. Vet inte ens om du lyckas få ljud på det sättet.
Antingen kör du med 3,5 utgång eller balanserade utgångar för att få ljudkortets ljud. Kör du digitala utgångar är det hörlurarna som processar ljudet och omvandlar det till analoga signaler = ljudkortet i headsetet som fixar det.
Du skall alltså ha ett headset utan inbyggt ljudkort och analoga utgångar på ljudkortet i datorn.

Vet inte om jag uttryckt mig fel eller om jag förstår fel men jag tar om det.

Tidigare har jag kört med ett Logitech G35 USB inkopplat i usb- ingången i datorn.
Nu har mitt G35 gått sönder.

Det headset jag fattat tycke för är 350 se, dock kopplas det med två stycken 3,5 kontakter.

Frågan är om jag köper ett usb-ljudkort med en mic och hörlursingång och kopplar in i USB-ingången och sedan kopplar in 350 SE i det så borde väl det fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Vet inte om jag uttryckt mig fel eller om jag förstår fel men jag tar om det.

Tidigare har jag kört med ett Logitech G35 USB inkopplat i usb- ingången i datorn.
Nu har mitt G35 gått sönder.

Det headset jag fattat tycke för är 350 se, dock kopplas det med två stycken 3,5 kontakter.

Frågan är om jag köper ett usb-ljudkort med en mic och hörlursingång och kopplar in i USB-ingången och sedan kopplar in 350 SE i det så borde väl det fungera?

Skickades från m.sweclockers.com

Menar du något i stil med detta? https://www.inet.se/produkt/6304680/terratec-aureon-dual-usb#...

Permalänk
Skrivet av Snowtrimmer:

Ja, det skulle det ju kunna vara eller? Det blir väl ingen skillnad mot att använda ljudkortet i datorn? 7.1 ljudet i 350 SE kommer väl att fungera då?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Ja, det skulle det ju kunna vara eller? Det blir väl ingen skillnad mot att använda ljudkortet i datorn? 7.1 ljudet i 350 SE kommer väl att fungera då?

ja det är bara simulerat 7.1 ljud inget riktigt så det är bara vanlig stereosignal det matas med som sen på något magiskt vis görs om till ett simulerat 7.1 ljud i lurarna så vilket ljudkort som helst skulle fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

ja det är bara simulerat 7.1 ljud inget riktigt så det är bara vanlig stereosignal det matas med som sen på något magiskt vis görs om till ett simulerat 7.1 ljud i lurarna så vilket ljudkort som helst skulle fungera.

Så med andra ord är det lurarna som simulerar och inte ljudkortet?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Avstängd

Köp ett Sound Blaster Z.

Det ihop med Logitech Z5500 är riktigt trevligt i spel. På med DTS Connect och SBX Pro Surround, och kör med optisk kabel till Z5500:an, så låter det skitnajs.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av hoski:

Köp ett Sound Blaster Z.

Det ihop med Logitech Z5500 är riktigt trevligt i spel. På med DTS Connect och SBX Pro Surround, och kör med optisk kabel till Z5500:an, så låter det skitnajs.

genialt... rekomendera att köpa ljudkort till digitala signaler när det kommer göra absolut 0 skillnad då du inte kommer använda kortet öht utan digital till analog omvandlingen sker i högtalarsystemet inte på ljudkortet...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

genialt... rekomendera att köpa ljudkort till digitala signaler när det kommer göra absolut 0 skillnad då du inte kommer använda kortet öht utan digital till analog omvandlingen sker i högtalarsystemet inte på ljudkortet...

Du har uppenbarligen inte en aning om vad jag snackar om.
Alla "effekter" man lägger på i kontrollpanelen för ljudkortet; SBX Pro Surround, EQ, etc, påverkar även den digitala signalen när man kör med DTS Connect eller Dolby Digital Live.

Det är inte bara en passthrough, som du verkar tro.

Som en parentes kan nämnas att kör man optiskt ut från exempelvis ett realtek-kort till Logitech Z5500 utan DDL eller DTSC får man bara stereoljud i spel (blir bara 5.1 när man kollar på film med DTS eller DD-ljud).
Så vill man kunna nyttja köra digital signal till det systemet och få surround när man spelar är det en mycket bra rekommendation att köra med ett ljudkort som Sound Blaster Z.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Du har uppenbarligen inte en aning om vad jag snackar om.
Alla "effekter" man lägger på i kontrollpanelen för ljudkortet; SBX Pro Surround, EQ, etc, påverkar även den digitala signalen när man kör med DTS Connect eller Dolby Digital Live.

Det är inte bara en passthrough, som du verkar tro.

Som en parentes kan nämnas att kör man optiskt ut från exempelvis ett realtek-kort till Logitech Z5500 utan DDL eller DTSC får man bara stereoljud i spel (blir bara 5.1 när man kollar på film med DTS eller DD-ljud).
Så vill man kunna nyttja köra digital signal till det systemet och få surround när man spelar är det en mycket bra rekommendation att köra med ett ljudkort som Sound Blaster Z.

Du har rätt i att kortet du har kan påverka även den digitala signalen.

Men det koret gör att i princip att det lägger till en EQ som ligger i programvaran i kortet som du kan manipulera ljudet med. Det kommer inte att öka ljudkvaliten men du kan påverka vilka nivåer du vill ska framhävas eller minskas.
Är inte jätte påläst på just sound blaster z kortet så kan säkert ha missat nått. Men i det stora hela.

Men för att återgå.

Så kort och gott så länge du kör med USB till ditt razer eller digital signal till ditt z5500 så är det ganska så bortkastat att köpa ett ljudkort. För det kommer inte att göra nån stor skillnad i alla fall.
Speciellt om du bara kommer att kolla på film och lyssna på musik.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Byss:

Så kort och gott så länge du kör med USB till ditt razer eller digital signal till ditt z5500 så är det ganska så bortkastat att köpa ett ljudkort. För det kommer inte att göra nån stor skillnad i alla fall.

Avstå gärna från att ge råd när du inte vet ett skvatt om vad du påstår.

Att köra digitalt till z5500 med de inställningsmöjligheter som finns på ett Sound Blaster Z gör ENORM skillnad.
SBX Pro Surround i kombination med DTSC/DDL ger en ny dimension till surroundljudet när man spelar. Så till den grad att man verkligen inte vill spela utan det påslaget när man väl hört skillnaden.

Och som sagt, kör man optiskt utan DTSC/DDL på ett Realtek-chip så får man inte ens 5.1-ljud överhuvudtaget i spel, utan är då hänvisad till z5500-systemets Pro Logic II, som inte är på långa vägar lika bra.

Fattar heller inte hur du kan påstå att en sån sak som skillnaden mellan stereo och 5.1 inte är en stor skillnad.

Visa signatur

///M4

Permalänk

Baam... DTSC DDL realtek
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=391553

visst lite krånglande med mjukvara men defenetivt inte värt flera tusen för något som kan göras med lite nedlagd tid gratis.

skulle defenetivt ta ett betydligt billigare kort iaf om det bara är mjukvaran för DTSC/DDL man är ute efter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rouge of Darkness:

Baam... DTSC DDL realtek
http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=391553

visst lite krånglande med mjukvara men defenetivt inte värt flera tusen för något som kan göras med lite nedlagd tid gratis.

Trevligt att det finns folk som orkar fixa sånt där.
Enligt forumposterna där verkar det dock inte alltid fungera felfritt, eller överhuvudtaget i vissa system.

Sen kostar ett Sound Blaster Z inte flera tusen spänn, utan 650:-. Småpotatis, alltså...för nåt som garanterat funkar utan massa meck. Det är inte alla som orkar med sånt.

Och personligen anser jag det lätt värt att köpa ett sånt kort enbart för den skillnad SBX Pro Surround gör för spelljudet. Men det är väl för att jag faktiskt upplevt det, till skillnad från Du.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Trevligt att det finns folk som orkar fixa sånt där.
Enligt forumposterna där verkar det dock inte alltid fungera felfritt, eller överhuvudtaget i vissa system.

Sen kostar ett Sound Blaster Z inte flera tusen spänn, utan 650:-. Småpotatis, alltså...för nåt som garanterat funkar utan massa meck. Det är inte alla som orkar med sånt.

Och personligen anser jag det lätt värt att köpa ett sånt kort enbart för den skillnad SBX Pro Surround gör för spelljudet. Men det är väl för att jag faktiskt upplevt det, till skillnad från Du.

Ok så då gör alltså ett ljudkort skillnad med andras ord. Tack då vet jag.
Soundblaster Z kostar ju bara 650:- så blir ju en rätt billig investering.

Tack för alla "svar" gott folk.

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"