Vilket mediacenter ska man köpa?

Permalänk
Medlem

Vilket mediacenter ska man köpa?

Jag köpte Chromecast, och jag är inte alls nöjd med den, utan jag vill ha ett mediacenter som fungera bra med min NAS. Vad rekommenderar ni för mediacenter då? Jag har kollat en del på EntertainmentBox som säljer mediacenters med Android, men jag jag tänker att det måste väl finnas många fler alternativ?

Permalänk
Medlem

Jag kör med ATV4 och är enormt nöjd. Plex eller om man "bara" är ute efter något enkelt, AirVideo HD. Fungerar klockrent och har en massa andra användbara saker. (Min rekommendation)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Varför är du inte nöjd med Chromecast om man får fråga?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balor08:

Jag köpte Chromecast, och jag är inte alls nöjd med den, utan jag vill ha ett mediacenter som fungera bra med min NAS. Vad rekommenderar ni för mediacenter då? Jag har kollat en del på EntertainmentBox som säljer mediacenters med Android, men jag jag tänker att det måste väl finnas många fler alternativ?

den bästa media enheten just nu är remixmini, (https://www.kickstarter.com/projects/jidetech/remix-mini-the-...) den klara alla format, automatiska uppdateringar mm

det kommer även Rho board https://www.kickstarter.com/projects/928812975/rho-board som har inbyggd antenningång, dock är jag lite orolig att den inte kommer få det senaste android.

sedan har du: https://www.kickstarter.com/projects/pine64/pine-a64-first-15...

eller https://www.kickstarter.com/projects/udoo/udoo-android-linux-... om du vill betala mer.

Vill du ha något som fungerar riktigt bra direkt skulle jag kört på remixmini med mele f10 delux som kontroll (fungerar jäkligt bra)
jag får min pine64 och rho board om någon månad så då kan jag jämföra dom med remixmini

/Mvh

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag kör med en Intel i3 NUC och ett Passivt chassi från Akaasa (tror jag de hette?) helt ljudlöst, minimal plats fysiskt, stark som en oxe jämnförrt med r pi's, boxee box, div laptops och annat.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Inaktiv

Jag är grymt nöjd med min RP2. Kör den även som backup från serverna på natten och det har fungerat felfritt i 6 månader nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Varför är du inte nöjd med Chromecast om man får fråga?

Chromecast är säkert utmärkt om man använder appar som Netflix, men jag har en WD Ex2100 NAS, som jag anser är en ganska kraftfull NAS, och ändå är den inte tillräckligt kraftfull för att omkoda videofiler till att spelas upp med Chromecast. Det är alltså nödvändigt att ha hela sitt mediaarkiv i ett format kompatibelt med Chromecast, till exempel MP4, och jag skulle vilja att mediacentret i sig kan spela upp från min NAS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balor08:

Chromecast är säkert utmärkt om man använder appar som Netflix, men jag har en WD Ex2100 NAS, som jag anser är en ganska kraftfull NAS, och ändå är den inte tillräckligt kraftfull för att omkoda videofiler till att spelas upp med Chromecast. Det är alltså nödvändigt att ha hela sitt mediaarkiv i ett format kompatibelt med Chromecast, till exempel MP4, och jag skulle vilja att mediacentret i sig kan spela upp från min NAS.

Okej, så om jag förstår dig rätt när du skriver omkoda videofiler till att spelas upp med Chromecast så menar du t.ex Omkoda i Plex för att sedan streama till Chromecast?

Visa signatur

Do good. Be good. Repeat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TrueType:

Okej, så om jag förstår dig rätt när du skriver omkoda videofiler till att spelas upp med Chromecast så menar du t.ex Omkoda i Plex för att sedan streama till Chromecast?

Ja, precis! Det är det som är problemet. Jag antar att jag skulle ha gjort mer research innan jag köpte en Chromecast. Annars känns ju Android riktigt bra för sådana här applikationer, och det finns många bra appar, men just en streaming-enhet passar inte i mitt fall. Jag vill ju använda min NAS, inte omkoda genom datorn, alternativt omkoda hela mediaarkivet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balor08:

Ja, precis! Det är det som är problemet. Jag antar att jag skulle ha gjort mer research innan jag köpte en Chromecast. Annars känns ju Android riktigt bra för sådana här applikationer, och det finns många bra appar, men just en streaming-enhet passar inte i mitt fall. Jag vill ju använda min NAS, inte omkoda genom datorn, alternativt omkoda hela mediaarkivet.

Då ska du kolla på en lite kaxigare spelare som sköter om det åt dig, antagligen som @andreas_dock och @aragon nämner.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Nvidia Shield TV har ju fått en Plex update som gör att den kan agera Plex Server nu, någon i forumet som haft personlig erfarenhet med Shield TV?

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Shield TV är ett givet val numera.
KODI finns, alla former av streamat stöds.
Alla format stöds, inklusive 4k@60HZ, alla olika HD ljud bitstremat etc. etc.

Och bäst av allt: nVidia har kontinuerligt tweakat och uppdaterat Shielden.
Så den blir bättre och bättre hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeMM:

Jag är grymt nöjd med min RP2. Kör den även som backup från serverna på natten och det har fungerat felfritt i 6 månader nu.

Samma här!
Finns inget alls att klaga på.

Och att jag kan använda min Tv-fjärr för att styra allt med pajen är så nice.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]