Den stora tråden om stora videokameror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Scarlet kommer bli snorbillig nu i vår.
Red kör ju att de som äger en Scarlet får tokrabbat på Raven och Weapon men får behålla bägge.
De jag pratat med säger alla att de planerar att uppgradera och sälja sina Scarlet skjutklara med monitor och side handle för $5-5500.

Ja, kanske skaffar man en scarlet dragon till sommaren.
Det är därför jag ville intercutta med din red som jag skrev tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Ja, kanske skaffar man en scarlet dragon till sommaren.
Det är därför jag ville intercutta med din red som jag skrev tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Det får vi styra upp.
BTW, Road showen kommer till STHML, http://www.sf.se/filmer/The-Hateful-Eight-70mm/
Jag har bokad måndag på "VIP-Balkongen"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Det får vi styra upp.
BTW, Road showen kommer till STHML, http://www.sf.se/filmer/The-Hateful-Eight-70mm/
Jag har bokad måndag på "VIP-Balkongen"

Både jag ocg frugan vill gå. Ska boka

Edit, bokat
Bokade mitten, rad 4 97-98

En pils kanske vi hinner ?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Både jag ocg frugan vill gå. Ska boka

Edit, bokat
Bokade mitten, rad 4 97-98

En pils kanske vi hinner ?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte omöjligt. Åker direkt från jobbet. Borde vara i stan till ca 18:00.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Inte omöjligt. Åker direkt från jobbet. Borde vara i stan till ca 18:00.

Serveras ju förfriskningar i salongen annars. Går ju att förse sig medelst dryck under marknadsföringen innan film

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Permalänk
Medlem

Haha.
Kul. Läser aldrig eoshd då den bara handlar om sony.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Haha.
Kul. Läser aldrig eoshd då den bara handlar om sony.

Skickades från m.sweclockers.com

Åja, en del Panasonic, Samsung osv också. Brukar ju vara det Andrew gillar för stunden.
Däremot är ju forumet najs bra mix, lagom många dryga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Åja, en del Panasonic, Samsung osv också. Brukar ju vara det Andrew gillar för stunden.
Däremot är ju forumet najs bra mix, lagom många dryga.

Kollade nyss framsidan. Bara Sony.

Hur går det för dig och din polare på ax100delen? Den där cinematographern och den andra som bara filmade blommor?
Ken?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Kollade nyss framsidan. Bara Sony.

Hur går det för dig och din polare på ax100delen? Den där cinematographern och den andra som bara filmade blommor?
Ken?

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, det han är intresserad av för stunden. Han köpte FS5 i mellandagarna.
Ken bytte till LX100 sen NX1 och nu a7rii.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holck:

Sedär..
https://www.instagram.com/p/BAM8vaFMylw/

Permalänk
Medlem

!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Lallade runt lite med R1 idag. Inget specielt, bara lite olika ljus osv.
Snabb shootout också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Medlem

Har sett, kommer nog slå till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nisse-Tuta:

Har sett, kommer nog slå till.

Jag med.
Skulle dock vilja ha motsv. 3-perf för 8mm.. Nu är 3perf bara för 35mm och uppåt..
Men, man kan spara en hel del film om man kan skjuta 16:9 direkt.

// A

Visa signatur

Video / film enthusiast - Retro computing (C64/Amiga)
Recapping service - PM

Permalänk
Avstängd

Mycket intressant tråd!

Vad skulle ni rekommendera idag för film om man vill ha professionellt resultat och söker någonting i stil med en betacam men som går att hitta billig begagnat.
Det gör ingenting om den är stor och tung i mitt fall (kommer ändå mest att använda stativ).
Däremot bör den helst inte komprimera råformatet för mycket så att det inkräktar på kvaliteten.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Mycket intressant tråd!

Vad skulle ni rekommendera idag för film om man vill ha professionellt resultat och söker någonting i stil med en betacam men som går att hitta billig begagnat.
Det gör ingenting om den är stor och tung i mitt fall (kommer ändå mest att använda stativ).
Däremot bör den helst inte komprimera råformatet för mycket så att det inkräktar på kvaliteten.

Budget?

Permalänk
Skrivet av Mizzarrogh:

Mycket intressant tråd!

Vad skulle ni rekommendera idag för film om man vill ha professionellt resultat och söker någonting i stil med en betacam men som går att hitta billig begagnat.
Det gör ingenting om den är stor och tung i mitt fall (kommer ändå mest att använda stativ).
Däremot bör den helst inte komprimera råformatet för mycket så att det inkräktar på kvaliteten.

Förlåt nu förstår jag inte helt riktigt, vill du ha en betacam eller en axelkamera?
Om det är en ENG kamera du är ute efter är det inte superbilligt. Så som tidigare talesman frågat, vad talar vi om för budget? Vad är "billigt"?

Sen kommer ju frågan till syftet, vilket såklart bestämmer vad som passar dig bäst. Vad ska du filma med kameran? Är det kortfilmer, dokumentärt, reality?
Vad har du för utrustning nu? En stor kamera kräver ett stort stativ.

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Avstängd

Budget, ingen speciell gräns, men just nu i skrivandets stund måste jag stå för fiolerna själv så det blir ganska tight budget. Men tänkte använda tiden till att läsa på.

Karraktär av en betacam tänkte jag mig, men jag tror att de går utanför min budget.
-men det behöver inte vara just en sådan.
Tunga stativ gör ingenting.

Jag tänkte mig kortfilmer samt dokumentärer, främst teknik, djur och natur i nuläget, men i mitt fall har jag möjlighet att rigga upp tyngre utrustning på plats i de flesta fall, då jag mest med detta söker en kamera som skall stå ganska stationärt mellan tagningarna. (tänkte mig komplettera med billiga kameror om man behöver specialkrav, såsom lätta kameror och liknande i speciella situationer, idag är de ju såpass bra att de duger till det för mina behov).

Tänkte mig många tagningar ute i fält men från fasta punkter.
Närbildsfilmning osv.

Det var väldigt länge sedan jag studerade foto/film på heltid så känner mig pinsamt ringrostig just nu... Men har länge önskat komma igång igen med detta mer seriöst.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

När du skriver "karaktär av en betacam" och pratar om tyngd och storlek för det mesta får jag nästan anta att det är storlekskaraktären och inte bildkaraktären du får från en betacam, stämmer det?

Sen vill jag ha en smärtgräns i kronor, inte "ingen speciell gräns". För redan där vet jag att du inte planerar att lägga pengar på proffsutrustning, men ingen i tråden kan ge dig konkreta tips utan en summa du inte vill passera.

När jag sa tungt stativ menar jag dyrt stativ, du hittar inget stativ till en axelkamera för stillbildspengar.

Ge oss din smärtgräns i kronor så ska du se att vi kan hjälpa dig!

Visa signatur

Är en jobbig jävel. Lev med det.

| GA-X79-UP4 | i7-3930K @4.7GHz | ASUS GXT 680 4Gb | 2x ADATA 128Gb SSD RAID0 | 28TB mekaniska diskar (en fin häxblandning) | Corsair H100i | Fractal Design Define R4 | Corsair VENGEANCE 32Gb | Corsair HX850 80+ Gold |

Permalänk
Medlem

Exakt,
Vad får det kosta och vad äger du redan idag?
Vet vi det kan vi ge sjukt konkreta tips.

Permalänk

Vad skulle ni rekomendera?

Hej, är ny här på forumet, verkar finnas otroligt mycket kunskap här. Jag är på väg att uppgradera mig från DSLR kamera till videokamera, filmar mestadels dokumentärt, men lite reality för tv också. Har fastnat för Sony FS7 framförallt för möjligheten med 4 kanaler ljud och möjligheten att vara oberoende ute på fältet. Använder nästan alltid befintligt ljus, så är lite bekymrad över fullt brus i mörka situationer. Men kan leva med snyggt korn. Vill försöka landa på ca 100 000 kr, men fattar att det sticker iväg med minneskort och tillbehör.

Vad skulle ni rekommendera? Börjar FS7'an bli utdaterad eller håller den i 3-4 år till?

Tacksam för alla kloka tankar!
Martin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_doc:

Hej, är ny här på forumet, verkar finnas otroligt mycket kunskap här. Jag är på väg att uppgradera mig från DSLR kamera till videokamera, filmar mestadels dokumentärt, men lite reality för tv också. Har fastnat för Sony FS7 framförallt för möjligheten med 4 kanaler ljud och möjligheten att vara oberoende ute på fältet. Använder nästan alltid befintligt ljus, så är lite bekymrad över fullt brus i mörka situationer. Men kan leva med snyggt korn. Vill försöka landa på ca 100 000 kr, men fattar att det sticker iväg med minneskort och tillbehör.

Vad skulle ni rekommendera? Börjar FS7'an bli utdaterad eller håller den i 3-4 år till?

Tacksam för alla kloka tankar!
Martin

FS7 är ett bra köp. Nästan vartenda TV-program idag med doku/reality stuk görs med den.
Att den är bra vet vi ju redan men fördelen med att den används är att du blir kompatibel med i princip varenda produktion.
De vet vad din kamera ger, hur den paketeras och hur de ska använda den.

FS5 skulle kunna vara ett billigare alternativ men personligen hade jag kört FS7.

Permalänk

Är det någon som filmar aktivt med större kameror fortfarande på forumet? Vad kör ni med nuförtiden? Ingen som hakat på RED's senaste serie av kameror med lite lägre prissättning. (Fortfarande som en personbil, men mer överkomligt).

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Senaste stora jag hade var Red One MX.
Kör mest stillbild idag och på jobbet filmar jag med det som erbjuds eller hyrs in.

Permalänk

Jag såg lite av den i dina filmer. Vad är nästa objekt i sikte?

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Inget som jag kan komma på. Får väl se vad som händer på marknaden.

Permalänk

Red Scarlet-W

Livar upp stämningen lite i den här tråden
Filmade faktiskt igår igen med RED Scarlet-W som jag införskaffade i somras. Riktigt trevlig kamera!

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk

Ingen mer som hakat på med stor kamera? C100, Ursa 4.6k, Red Raven?

Körde med Scarlet-W i helgen igen med en plastpåse över för att skydda mot snön. Blev rätt bra för att vara fiomat i blindo

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB