Har ni fått era GTX 1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Det var inte bara prestandan som gjorde att det blev det bästa 1080-kortet, utan helheten. Alla 1080-kort presterar likvärt, men det som skiljer mest mellan korten är temperatur, ljudnivå och pris. Palit/Gainward ligger riktigt bra till på samtliga av dessa punkter, vilket gjorde korten till favoriterna.

Med tanke på Nvidias låsning av 1000-serien, vilket verkar ha gjort custom PCB mer eller mindre meningslösa när det kommer till överklockning, så tycker jag att priset är det allra viktigaste man bör titta på, och sen hålla tummarna för att man vinner på kisellotteriet

Jag har kollat på rätt många reviews om 1080 och det känns som att det beror mycket på själva reviewern än något annat. Se bara vår egen Jonas som föredrog MSI kortet framför EVGA medan Emil kanske hade tyckt tvärtom? MSI kortet jag har är det tystaste grafikkortet jag någonsin ägt, helt otroligt egentligen hur ljudlöst det är. Skall bli intressant att jämföra mot Strix någon dag.

Håller inte riktigt med om att custom PCB är helt värdelöst gällande överklockning. För att uppnå en viss clock - visst, men att hålla sin OC stabil så hjälper den extra strömmatningen definitivt. De första OC resultaten för FE korten visade att klockan var ostabil efter en 20 minuters spelande. Tror samma gällde EVGAs SC version (referens PCB) men jämförde man det kortet med MSI eller ASUS så höll de sistnämnda klockan bättre. Mitt throttlar visserligen ner men stabiliserar sig efter någon minut och håller sig där (beroende på spel såklart, DOTA 2 drar ner klockan till 1450MHz men bibehåller 120fps pga extremt låg GPU load).

Skrivet av Bonovox85:

Fick hem mitt GTX 1080 idag.

Har klockat det till 2GHz och det låg max på 70 grader under Firerstrike.

Är inte riktigt nöjd med mitt 3Dmark score dock, hade hoppats få upp till 20k.

http://imgur.com/NQSqNq7

http://imgur.com/onmuFyd

Är det min i7 4790K som flaskar?

Kollar man dock graphic score så är detta kortet drygt dubbelt så bra, mitt 780 kom upp i runda slängar 11k i Firestrike, Detta 22 - 24k.

Det är Graphics Score som är intressant och där ligger du väldigt bra till. Har själv löst 25k i Graphics score @ 2100MHz så ditt resultat är okej. Glöm ej att halva totalpoängen är beroende av CPUn.

Skrivet av jsf:

Snyggt, grattis Lite fler bilder kanske?

Skrivet av Gender Bender:

Mitt 1080 anlände till terminalen för drygt en halvtimme sedan, så jag lär få hämta ut det i morgon

Vilket köpte du?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Mitt 1080 anlände till terminalen för drygt en halvtimme sedan, så jag lär få hämta ut det i morgon

Lova att lämna en rapport om vad du tycker om kortet.

Permalänk
Medlem

Mitt Palit Game Rock ligger och väntar på utlämningstället, blir att svänga förbi efter jobbet!

Permalänk
Medlem

det fungerar! dags att sätta på vattenblock.

Permalänk
Medlem

Mitt EVGA 1080 är på väg från komplett sedan igår, installeras imorgon

Permalänk
Medlem

Just nu känns det som att jag aldrig kommer få mitt 1080 Strix från CDON. Trots att jag beställde samma dag korten släpptes

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Just nu känns det som att jag aldrig kommer få mitt 1080 Strix från CDON. Trots att jag beställde samma dag korten släpptes

Samma här.. bestäĺlt ett 1080 Strix ifrån @Inet och pratade med dem idag i tele. Tydligen har Asus som mål att få ut alla förbokade kort senast sista Juli. Och dom har ingen mer info ifrån leverantörerna om när nästa batch kommer in.
Oftast får dom info dagen innan leverans. Så antar att man bara får vänta. Så tråkigt dock att inte få sina efterlängtade saker

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av LocSin:

Mitt Palit Game Rock ligger och väntar på utlämningstället, blir att svänga förbi efter jobbet!

Var beställde du ifrån? Meddela gärna senare vad du tycker om kortet : )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drasteroid:

Samma här.. bestäĺlt ett 1080 Strix ifrån @Inet och pratade med dem idag i tele. Tydligen har Asus som mål att få ut alla förbokade kort senast sista Juli. Och dom har ingen mer info ifrån leverantörerna om när nästa batch kommer in.
Oftast får dom info dagen innan leverans. Så antar att man bara får vänta. Så tråkigt dock att inte få sina efterlängtade saker

Jag beställde mitt från Netonnet men det verkar som att det inte finns någon info någonstans om dom korten... Har mailat dom och de har ingen som helst aning om preliminärt datum. Verkar som de flesta ställen får in dom kring 8-20:e Juli om man går utifrån de som har preliminära datum i alla fall

Visa signatur

Processor: Intel i9 9900K @ 4,7Ghz kyld av Noctua NH-D15 | Moderkort: Gigabyte Z390 Aorus Ultra | RAM: G.Skill Trident Z 16GB 3200Mhz | Grafikkort: MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Chassi: Fractal Design Define S2 | PSU: Corsair RM750x | Hdd: Samsung 970 Evo 500GB & Seagate Barracuda 2TB |

Permalänk
Medlem

@versions: Vilket block kommer du köra med? Har själv beställt Nickel-Plexi med Nickel backplate

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Samma här.. bestäĺlt ett 1080 Strix ifrån @Inet och pratade med dem idag i tele. Tydligen har Asus som mål att få ut alla förbokade kort senast sista Juli. Och dom har ingen mer info ifrån leverantörerna om när nästa batch kommer in.
Oftast får dom info dagen innan leverans. Så antar att man bara får vänta. Så tråkigt dock att inte få sina efterlängtade saker

Det kommer enstaka strö kort hela tiden.
Förra veckan var jag plats 25.
Igår var jag plats 15.
Så det händer nåt iaf. Beställde osså på inet btw.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Snyggt, grattis Lite fler bilder kanske?

Hehe kanske blir några fler bilder när jag fått hem resten av burken och satt ihop allt men tror inte det kommer vara så värst intressant.

Till alla er som kör med vatten, är det verkligen värt det? Jag menar alla korten verkar ju vara riktigt svala plus att det verkar ju inte gå att klocka dom så högt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Lova att lämna en rapport om vad du tycker om kortet.

Nu är det installerat och självklart blev det överklockning direkt Har väl blivit ganska så lyckligt lottad då jag åtminstone kan köra 2088 MHz stabilt i 65 grader. Har kört Valley nu i nästan en timme utan throttling. Hoppas på att komma över 2100 MHz som Nvidia skröt så himla mycket om

Edit: Nu var 2100-gränsen passerad Fick dock dra upp fläkthastigheten rejält för att det skulle bli stabilt. Så någon 24/7-klock över 2100 kan man nog glömma, för ljudnivån när fläkten snurrar i 90% var långt ifrån behaglig.

Blir mycket pillande ikväll

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk

CDON verkar ha ett par kort i lager nu (Gigabyte or Gainward). Personligen tänker jag vänta på mitt Asus kort men kan tänka mig att någon av er är på jakt.

http://cdon.se/search?q=gtx+1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmeistr:

@versions: Vilket block kommer du köra med? Har själv beställt Nickel-Plexi med Nickel backplate

nickel acetal. äntligen fått ihop kortet, var rejält med bråk att få av referenskylaren. fick jaga runt i huset efter världens minsta skruvmejsel för att få av skruvarna på kortets backplate då inga normala storlekar passar. sedan var det också andra mindre roliga skruvar på baksidan av kortet som kräver speciella verktyg som jag inte har, så jag fick använda mig utav en tång som det stod i manualen. gick bra till slut då jag tog det lugnt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag äntligen fått Palit Super Jetstream. Har ännu bara testat Doom men det fungerade ypperligt @ 3440x1440 100hz, ultra ofc. Var några dippar ner till 80 men fixade nästan alltid 100 fps.

Max temperatur för kortet var 75 C och då snurrade fläktarna i 2665 RPM. Fläktarna är knappt hörbara. Är i skrivande stund väldigt nöjd med detta kort!

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphan88:

Det kommer enstaka strö kort hela tiden.
Förra veckan var jag plats 25.
Igår var jag plats 15.
Så det händer nåt iaf. Beställde osså på inet btw.

Skickades från m.sweclockers.com

Ringer du och kollar då vilken plats du har i kön eller?
När jag frågade sist så kunde dem inte svara exakt, då det var många som hade bokat.

Men jag bokade iaf 1/6.

När bokade du? Kan vara riktigt intressant att se ungefär vilken plats man kan ligga på.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Avstängd

@Matherat:

mitt gamerock maxar på 73 grader vid 2113Mhz.. dock har det hängt sig när jag testade 2138Mhz .. utan att ha rört fläkten då..

hatar oväsen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu är det installerat och självklart blev det överklockning direkt Har väl blivit ganska så lyckligt lottad då jag åtminstone kan köra 2088 MHz stabilt i 65 grader. Har kört Valley nu i nästan en timme utan throttling. Hoppas på att komma över 2100 MHz som Nvidia skröt så himla mycket om

Edit: Nu var 2100-gränsen passerad Fick dock dra upp fläkthastigheten rejält för att det skulle bli stabilt. Så någon 24/7-klock över 2100 kan man nog glömma, för ljudnivån när fläkten snurrar i 90% var långt ifrån behaglig.

http://i.imgur.com/fj725rx.jpg

Blir mycket pillande ikväll

Skrivet av Matherat:

Nu har jag äntligen fått Palit Super Jetstream. Har ännu bara testat Doom men det fungerade ypperligt @ 3440x1440 100hz, ultra ofc. Var några dippar ner till 80 men fixade nästan alltid 100 fps.

Max temperatur för kortet var 75 C och då snurrade fläktarna i 2665 RPM. Fläktarna är knappt hörbara. Är i skrivande stund väldigt nöjd med detta kort!

Skrivet av captur605:

@Matherat:

mitt gamerock maxar på 73 grader vid 2113Mhz.. dock har det hängt sig när jag testade 2138Mhz .. utan att ha rört fläkten då..

hatar oväsen

Palit korten verkar riktigt bra måste jag säga. Hur är byggkvaliteten på korten?

Permalänk
Avstängd

@MarkSix:

mycket bra... det enda är väl att det inte är så snyggt men de skiter jag i... kollar på skärmen ..inte i lådan

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

Palit korten verkar riktigt bra måste jag säga. Hur är byggkvaliteten på korten?

Byggkvalitén går inte att klaga på. Mycket metall som skyddar kortet när man håller på och skruvar i datorn. Finns även en switch för att växla mellan två BIOS, vilket jag tror bara finns på EVGA-korten bland de lite mer populärare tillverkarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av captur605:

@Matherat:

mitt gamerock maxar på 73 grader vid 2113Mhz.. dock har det hängt sig när jag testade 2138Mhz .. utan att ha rört fläkten då..

hatar oväsen

Ok, jag kollade max frekvensen och den låg på 2012MHz, out of the box.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | NZXT Kraken X53 | Gigabyte X570 Aorus Elite | Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3600MHz | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC | WD Blue SN550 1TB | Gigabyte P750GM | NZXT H510 | Acer Predator X34 ||| Lenovo Legion 5 Pro IAH7H | Apple iPad Pro 12.9"

Permalänk

CDON:s ovilja att redovisa sina kunders köplatser

@Mickur, @ronz och @JhvaElohimMeth - CDON kan kanske inte påverka antalet 1080 Strix-kort man får tilldelade från Asus, men däremot torde man rimligtvis ha makt över sitt eget ordersystem. Det är hög tid för dem att förklara varför de inte kan redovisa sina kunders respektive könummer som Webhallen, Inet och Komplett kan göra - och dessutom berätta vad de tänkt göra åt problemet. Klarar man inte av en sådant enkelt och grundläggande kundbemötande kanske man inte heller skall bedriva den här formen av försäljningsverksamhet.

Följ utvecklingen och CDON:s svar i det här inlägget i företagets egen diskussionstråd.

Visa signatur

load "$",8 : list

Permalänk
Skrivet av Drasteroid:

Ringer du och kollar då vilken plats du har i kön eller?
När jag frågade sist så kunde dem inte svara exakt, då det var många som hade bokat.

Men jag bokade iaf 1/6.

När bokade du? Kan vara riktigt intressant att se ungefär vilken plats man kan ligga på.

Bokade 27/5 och va den 28:e på ca plats 30-35, idag nästan en månad senare plats 15.

Skickades från m.sweclockers.comskall säga att det e på asus 1080 rog strix dc3 oc

Permalänk
Medlem

Verkar som det är rejäl brist på NVIDIA korten, men det är väl värt väntan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morphan88:

Bokade 27/5 och va den 28:e på ca plats 30-35, idag nästan en månad senare plats 15.

Skickades från m.sweclockers.comskall säga att det e på asus 1080 rog strix dc3 oc

Oj oj oj.. Då kan jag drömma om att se mitt kort i Juli ens verkar det som

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D Airflow Moderkort: ASUS ROG Strix Z790-F Gaming WIFI
CPU: i5 13600K @ 5Ghz CPU kylare: Noctua NH-D15 Minne: Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000Mhz CL36
GPU:
MSI Suprim X RTX 3080 Nätagg: Corsair AX 860i OS disk: Samsung EVO 850 512GB SSD Lagringsdisk: WD 1TB & WD Green 2TB Tangentbord: Corsair Strafe RGB MX Silent Hörlurar: SteelSeries Arctis 7 2019 Skärm: Svive Pyx 34C801 Musmatta: SteelSeries Qck+ Mus: Corsair Sabre RGB

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt Palit GameRock idag. Bra byggkvalitet och låg ljudnivå så länge inte fläktarna måste varva upp för mycket.

Har dock lite för restriktivt luftflöde i min låda vilket gör att ett så stort kort får extra svårt att andas. Har inte bestämt mig för om jag ska behålla det eller sälja det. Eller kanske skicka tillbaka det, vet inte hur Caseking.de är vad det gäller returer av öppnade produkter.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Medlem

Det här kom med posten idag

Självklart åkte referenskylaren av

För att kunna få på denna

Jag vet ännu inte vad kortet presterar då jag inte riktigt hunnit bli klar med min nya dator, jag saknar fortfarande en del saker.
Men det ska bli intressant att se skillnaden mot min nuvarande

Visa signatur

#1: Intel i7-2600K | 8GB RAM | 780 GTX Ti | 8x Samsung EVO raid-10 LSI 9271-8i
#2: Dell XPS 1330
http://www.excellent-servers.se - http://www.excellent-hosting.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av ViZioN:

Det här kom med posten idag

http://i.imgur.com/hU8XwcC.jpg

Självklart åkte referenskylaren av

http://i.imgur.com/sqNHskE.jpg

För att kunna få på denna

http://i.imgur.com/z5ckBbD.jpg

http://i.imgur.com/co6a5rS.jpg?1

Jag vet ännu inte vad kortet presterar då jag inte riktigt hunnit bli klar med min nya dator, jag saknar fortfarande en del saker.
Men det ska bli intressant att se skillnaden mot min nuvarande

http://i.imgur.com/ZO9hjas.jpg

fint! hur blir dina temperaturer? har lekt runt med mitt i några timmar nu och det verkar ligga mellan 36-42c eller något sådant. inte helt hundra på hur allt ligger till ännu dock.

Skrivet av jsf:

Hehe kanske blir några fler bilder när jag fått hem resten av burken och satt ihop allt men tror inte det kommer vara så värst intressant.

Till alla er som kör med vatten, är det verkligen värt det? Jag menar alla korten verkar ju vara riktigt svala plus att det verkar ju inte gå att klocka dom så högt.

beror väl på. man tjänar inte så värst mycket på att vattenkyla 1080 (åtminstone inte som det ser ut idag utan custom bios) men det blir svalt och tyst och skönt. prisvärt är det ju inte men det är vattenkylning aldrig. luftkylning är i alla fall inget alternativ för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Nu är det installerat och självklart blev det överklockning direkt Har väl blivit ganska så lyckligt lottad då jag åtminstone kan köra 2088 MHz stabilt i 65 grader. Har kört Valley nu i nästan en timme utan throttling. Hoppas på att komma över 2100 MHz som Nvidia skröt så himla mycket om

Edit: Nu var 2100-gränsen passerad Fick dock dra upp fläkthastigheten rejält för att det skulle bli stabilt. Så någon 24/7-klock över 2100 kan man nog glömma, för ljudnivån när fläkten snurrar i 90% var långt ifrån behaglig.

http://i.imgur.com/fj725rx.jpg

Blir mycket pillande ikväll

Ja det tycker jag du ska känna att du är Har du kollat vad kortet börjar på för klocka när du startar Valley? Säker på att det inte throttlar alls?

Ja, 90% kurva kanske inte är så värst roligt att lyssna på Inga artefakter eller liknande, bara att det hänger sig?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9