Permalänk
Medlem

Somnar man så fort man börjar läsa så har man valt fel bok.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

Hur gör alla andra?

Läser böcker och pockets i soffan eller i sängen. När jag känner att sömnen börjar ta över så slutar jag läsa och lägger mig helt enkelt (bokmärke ftw)

Boktips? Läste nyligen "Den Levande" som är en sorts framtida facebook dystopi. Den är tungläst till en början men på slutet börjar saker och ting klicka. Boken är skriven av en rysk dam och hon har gjort ett riktigt bra jobb. Sedan hittade jag en pocket vid namn "Inget att Avundas" som handlar om Nordkorea... Scary shit, alla borde läsa den.

Permalänk
Medlem

@videopac: Tja, ska du studera systematiskt för skolan eller så kan det vara dumt. Men ska du bara läsa facklitteratur för eget nöjes skull går det rätt bra. Du bearbetar ju en del information när du slumrar. Nackdelen är att det kan ta lite längre tid och att du kan behöva läsa om ett antal sidor men informationen sitter rätt bra.

Visa signatur

# = Brädgård
FD Nano S|Corsair SF450 V2|Asrock B450 ITX|AMD 2400G|Ballistix Sport 2666Mhz CL 16|Samsung 860 EVO 250GB|Dell U2415|Logitech K400+
Kan nån vara snäll och berätta vad åbäket kan vara värt, i den här tråden: #19710305

Permalänk
Medlem

En stor fördel med Kindle and andra rena e-boksläsare är att man slipper bli distraherad av allt annat som finns i en surfplatta, t ex FB-notifieringar osv.

Permalänk
Medlem

Har en Kindle, men använder den inte så mycket då all läsning jag har är facklitteratur (textböcker med stora sidor, avancerad formatering och gott om diagram) och journaler. Fungerar inte alls på min Kindles lilla skärm, så tvingas läsa timmar i sträck på dator vilket både ögonen och nacken tar stryk av.

Enda lösningen verkar vara att köpa alla universitetsböcker, men detta är ju så dyrt...

Permalänk
Medlem

Sitta på toaletten och läsa faktaböcker är perfekt. Man kan låsa så man inte blir störd och man får gott om tid att samtidigt uträtta behoven. Säg en halvtimme om dagen så får man läst den där boken så småningom.

Skönlitteratur däremot läser jag aldrig (om man inte räknar godnattsagor för barnen men det blir alltmer sällan eftersom de kan läsa själva). Känner för egen del att det är bortkastad tid. Jag ser hellre filmen...

Permalänk
Medlem

@bandite: Detta med att läsa böcker är också en träningssak, som du själv beskriver kunde du förut läsa ex. en Tom Clancy bok, men känner att du ej klarar det längre. Kan vara så att det är dags att "öva" på färdigheten att läsa igen. Just med facklitteratur, för min del vetenskapliga artiklar, så har jag periodvis behövt plöja sådant material. Har det gått en längre läsfri period för mig så vet jag med mig att det är en tröskel att komma över innan man kan börja läsa artiklar och tillgodogöra sig innehållet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Jag läser extremt mycket och har även jag en Kindle. Har haft flera olika e-bokläsare men tycker nog att Kindle är bäst.

Jag lurar på att köpa min första e-bokläsare och är lite villrådig då det står mellan Kindle och Kobo.
Fördelen med Kobo är att den fungerar med epub som våra bibliotek använder vilket betyder ännu en källa att skaffa böcker.
Har DU prövat Kobo och kan ge lite input gentemot Kindle-plattan?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elp:

Jag lurar på att köpa min första e-bokläsare och är lite villrådig då det står mellan Kindle och Kobo.
Fördelen med Kobo är att den fungerar med epub som våra bibliotek använder vilket betyder ännu en källa att skaffa böcker.
Har DU prövat Kobo och kan ge lite input gentemot Kindle-plattan?

Nej, tyvärr, har inte provat just Kobo.

Tycker att man av princip inte borde låna e-böcker på biblioteken... kostnaden för ett sådant utlån är groteskt stort om man jämför med fysiska böcker. Därför anser jag att man bör låta bli att låna e-böcker för att sätta press på förlagen att ge liknande villkor för e-böcker som för pappersböcker.

Sedan, om man ändå vill göda förlagen via våra skattepengar, så finns det lösningar för att kunna läsa låneböcker på en Kindle... har inte provat det själv men läst om det. Kan vara värt att undersöka om det är så att just lånedelen är en "deal breaker".

Permalänk
Medlem

Läser överallt förutom på jobbet. På sommaren brukar jag ta med mig en pocket och lägga mig i parken eller på stranden och läsa. Ibland kan det bli någon bänk.
Hemma läser jag i sängen, soffan, toan, badkaret, köket.. Ja, överallt

Läser bara riktiga pappersböcker. Har svårt att koppla av annars på något sätt. Antar att det är för att man ser på lysande skärmar nästan varenda vaken sekund annars. Tv, dator, maskiner, telefoner, terminaler, tidtabeller osv.

Ljudböcker gillar jag inte alls. Speciellt när uppläsaren försöker förvränga rösten för att passa vissa karaktärer.
Började lyssna på en ljudbok där en manlig uppläsare började prata med pipig röst när det handlade om kvinnliga karaktärer. Haha det blir så fel.

Nej, pappersböcker är det som gäller för mig när jag ska koppla av och läsa skönlitteratur.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jag lurar på att köpa min första e-bokläsare och är lite villrådig då det står mellan Kindle och Kobo.
Fördelen med Kobo är att den fungerar med epub som våra bibliotek använder vilket betyder ännu en källa att skaffa böcker.
Har DU prövat Kobo och kan ge lite input gentemot Kindle-plattan?

Skrivet av videopac:

Nej, tyvärr, har inte provat just Kobo.

Tycker att man av princip inte borde låna e-böcker på biblioteken... kostnaden för ett sådant utlån är groteskt stort om man jämför med fysiska böcker. Därför anser jag att man bör låta bli att låna e-böcker för att sätta press på förlagen att ge liknande villkor för e-böcker som för pappersböcker.

Sedan, om man ändå vill göda förlagen via våra skattepengar, så finns det lösningar för att kunna läsa låneböcker på en Kindle... har inte provat det själv men läst om det. Kan vara värt att undersöka om det är så att just lånedelen är en "deal breaker".

Har en kobo aura h20. Bra byggkvalitet, hög upplösning, grym batteritid och har backlight så man kan läsa i mörkret. Det finns 2 negativa saker med den. Operativet fungerar sådär, ibland hänger den sig och bytar sidor helt random. Min enhet har inte fått någon uppdatering på säkert ett år och de tidigare uppdateringarna har inte fixat problemen. Detta är väldigt trist då jag trots allt gav runt 1800kr för den. Operativet är också hopplöst långsamt, så att göra någonting annat än att faktiskt läsa undviker man helst. Att lägga in böcker gör man genom drag och drop via datorn, precis som på ett usb minne eller dylikt. Lånar man böcker gör man det genom programmet Adobe Digital Editions som är enkelt att använda.

Värt att nämna är att jag inte testat en Kindle.

För övrigt, är man inte tvungen att se reklam på Kindle därför att den kostar mindre?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jocke86:

Haha "böcker" är så jävla 90-tal! Wikipedia någon?

Så skönt att inte känna beroendet att allt måste göras med en dator eller telefon. Många har det beroendet och kan inte stänga ned några timmar och vara off-grid.

En bra bok några timmar i soffan får mig att koppla av enormt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vingman:

Så skönt att inte känna beroendet att allt måste göras med en dator eller telefon. Många har det beroendet och kan inte stänga ned några timmar och vara off-grid.

En bra bok några timmar i soffan får mig att koppla av enormt.

Sen vet jag inte om det går att jämföra Wikipedia med böcker heller för den delen, två helt olika saker.

Permalänk
Medlem

Jag har en fotölj med en läslampa, blir endast när jag läser jag använder fotöljen då det är skönare att kolla tv i soffan.
Det blir vissa perioder då jag inte läser något alls, medans andra perioder kan jag sluka böcker i sträck.
Tror det hela hänger lite på känsla, ibland känns det totalt ointressant att läsa sina böcker men ibland är de mer intressanta än allt annat som försigår.
Mitt tips är hitta en speciel plats för läsandet, om du är ute efter skönlitteratur så bör det inte tvingas då kommer det inte ge något.
Men om det är fakta böcker rekommenderar jag att du brygger upp en stor kopp te/kaffe och tar fram lite fika och rakt av bara sätter dig och börjar plöja så snart det finns tid då du förmodligen aldrig kommer få samma "sug" efter att läsa dessa typer av böcker som en skönlitteratur.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Mitt bästa tips som verkligen fungerade till 100% för mig var att gå till bibliotekets tysta läsesal.

Man satt som i en kupa av mjukt ljuddämpande material i ljusblå/grå färg (något liknande: https://www.kth.se/polopoly_fs/1.531028!/image/electrum-l%C3%... ) . Ingenting intressant som tar ens uppmärksamhet. Bortsett från kortare pauser kunde jag sitta i 12+ timmar och läsa relativt torr kurslitteratur. Hade musik på låg volym i hörlurarna ibland.

Kanske inte hade gjort det för att läsa skönlitteratur dock. Då är semester på en strand ganska effektivt

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Har liknande problem och kommit fram till att ljudbok (SciFi - Fantasy) fungerar på tunnelbanan till och från jobbet...åtminstone tills jag tappar hunöret pga lösdrivarna som tigger och antastar folk

Läser jag så blir det på iPad mini primärt och min kindle om utomhus på semestern. Föredrar iPad mini över Kindle faktiskt. Är just nu inne i en lång period när jag inte kan läsa i sängen

Har inga tips ang. Facklitteratur, det är rena sömnpillret för mig oavsett.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Storage Jar:

Läser bara riktiga pappersböcker. Har svårt att koppla av annars på något sätt. Antar att det är för att man ser på lysande skärmar nästan varenda vaken sekund annars. Tv, dator, maskiner, telefoner, terminaler, tidtabeller osv.

Det är ju största skillnaden mellan e-bokläsare och surfplattor; man slipper den lysande skärmen på e-bokläsaren!

Missförstå mig rätt, jag älskar att läsa pappersböcker också, har hur mycket som helst här hemma! Men det är faktiskt mycket mer bekvämt med e-bokläsare speciellt när man reser och då slipper utrymmeskrävande böcker. Läser man långsamt så kanske det inte spelar så stor roll, då kanske det räcker med en eller två böcker på semestern

Permalänk
Medlem

@danwi: Det ligger nog något i det du säger. Förmodligen bara att ta en av de lite enklare fackböckerna o klämma den helt enkelt, och sen ta det därifrån.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elp:

Jag lurar på att köpa min första e-bokläsare och är lite villrådig då det står mellan Kindle och Kobo.
Fördelen med Kobo är att den fungerar med epub som våra bibliotek använder vilket betyder ännu en källa att skaffa böcker.
Har DU prövat Kobo och kan ge lite input gentemot Kindle-plattan?

Har testat både kindle och kobo, och det är lite som Ios vs Android. Allt funkade lite bättre på kindle till priset av att man är mer inlåst och behöver hålla på med olika konverteringar ganska ofta om man ska t ex låna böcker. Kobo är lite buggigare (inga allvarliga buggar dock, men byter ibland blad två gånger och liknanden) men sväljer å andra sidan det mesta med drag and drop i utforskaren.

Sen finns ju även pocketbook, som jag iofs bara testat i typ 5 minuter men den kändes helt okej och har dessutom stöd för dropbox. Så det är bara att lägga i en mapp där och synka via wifi.
http://www.webhallen.com/se-sv/ljud_och_bild/251264-pocketboo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av videopac:

Det är ju största skillnaden mellan e-bokläsare och surfplattor; man slipper den lysande skärmen på e-bokläsaren!

Missförstå mig rätt, jag älskar att läsa pappersböcker också, har hur mycket som helst här hemma! Men det är faktiskt mycket mer bekvämt med e-bokläsare speciellt när man reser och då slipper utrymmeskrävande böcker. Läser man långsamt så kanske det inte spelar så stor roll, då kanske det räcker med en eller två böcker på semestern

Japp. Läser ganska långsamt. Skummar aldrig när jag läser böcker.
Är jag ute och reser tar jag med mig max tre böcker. Om jag mot förmodan skulle läsa ut böckerna för snabbt går det alltid att köpa nya

Men jag får kanske ta och titta på en e-bokläsare och se om det är något för mig. Har bara använt plattan än så länge och trodde ärligt talat att en e-bokläsare bara en lågbudgetplatta utan andra funktioner.

Visa signatur

| Fractal Design Define Mini C | MSI Z490M MPG GAMING EDGE | Corsair RM750X 750W v2 | Intel Core i5 10600K |
|GIGABYTE RTX 3070 AORUS Master |Corsair 32GB DDR4 3200MHz CL16 |
| Asus Strix Raid DLX | Acer 27" Predator XB271HK G-Sync 4K IPS | Tobii 4C |
| LG OLED55B6V | nVidia Shield V2 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Baxtex:

För övrigt, är man inte tvungen att se reklam på Kindle därför att den kostar mindre?

Det stämmer, nästan.
Vissa enheter säljs subventionerade med annonser. Jag köpte en sådan, men kom enkelt runt det genom att skicka ett mail till Amazons's kundtjänst och bad dem ta bort funktionen på just min enhet, vilket de gjorde.

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Det stämmer, nästan.
Vissa enheter säljs subventionerade med annonser. Jag köpte en sådan, men kom enkelt runt det genom att skicka ett mail till Amazons's kundtjänst och bad dem ta bort funktionen på just min enhet, vilket de gjorde.

Aha, well, det är ju bra, men det hela känns ändå ganska shady i min bok, inget jag skulle vilja ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najk:

Samma sak här. Min Kindle som jag köpte 2015 var ett av mina bättre köp. Mina 35-40 min pendling (enkel väg) varje dag är en fröjd för då får jag sjunka in i en annan värld ett tag.

Kanske ska man satsa på en Kindle. Kan man få tillräckligt stor text? Jag har problem med vanliga böcker i pocketformat. Alldeles för liten text för mina gamla ögon. Efter en glaskroppsavlossning har jag något som liknar en flugsvärm i ena ögat och kan inte riktigt fokusera på texten i böcker av pocketstorlek. Surfplattan har jag tröttnat på men datorskärmen är OK.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bandite:

@danwi: Det ligger nog något i det du säger. Förmodligen bara att ta en av de lite enklare fackböckerna o klämma den helt enkelt, och sen ta det därifrån.

Det tror jag är helt rätt, sedan är jag sådan lagd just för facklitteratur att jag vill kunna bläddra fram och tillbaka, skriva i boken (om den är min) mm. Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Kanske ska man satsa på en Kindle. Kan man få tillräckligt stor text? Jag har problem med vanliga böcker i pocketformat. Alldeles för liten text för mina gamla ögon. Efter en glaskroppsavlossning har jag något som liknar en flugsvärm i ena ögat och kan inte riktigt fokusera på texten i böcker av pocketstorlek. Surfplattan har jag tröttnat på men datorskärmen är OK.

Ja, pdf-dokument är inte smidiga att läsa på Kindle, men e-boksformat kan teckenstorleken ändras på från pocket-storlek upp till dagisstorlek.

Fick mig en Kindle i julklapp, och har fått upp läslusten för första gången sedan jag började plugga 2009. Riktigt behaglig att läsa på, och även om man kan sakna den fysiska känslan av en bok så är det även det jag definivt inte saknar.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Läser som många andra när jag pendlar, dock väldigt sporadiskt. Hemma har jag extremt svårt liksom du (@OP) att få ro att bara sitta ner och läsa. Däremot så har jag haft perioder där jag lyssnat på ljudböcker på ett nästan maniskt sätt. Fenomenet att det är 'svårt att lägga ifrån sig en god bok' förstärks liksom nå djävulskt när man typ kan göra allt med hörlurar på. Tyvärr blir en effekt för mig att jag förr eller senare sätter mig och slösurfar och tappar lite fokus från boken vilket då försämrar "läsupplevelsen". I värsta fall får jag lyssna om, men många gånger har jag bara accepterat och gått vidare trots att jag sabbat upplevelsen för mig själv.

Permalänk
Medlem

Skaffade mig nyligen världens bästa läsplatta, en Kindle Oasis. Det är min tredje eller fjärde Kindle sedan jag helt gick över till elektronisk läsning 2009.

Så vansinnigt mycket bättre än papparsböcker (ändra textstorlek eller fixa ett bokmärke?). Att jämföra en bra E-ink platta med en vanlig LCD-display är bara löjligt. En bra bakgrundsbelyst E-ink display är oändligt mycket bättre för att läsa böcker.

Personligen läser jag nästan alltid i sängen innan jag ska sova, klämmer säkert iväg runt en roman på två veckor. Har mängder av bra böcker i mitt Amazonkonto. Kolla gärna in tråden: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1234080-nagon-mer-an-jag-som-laser-serios-sci-fi

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Medlem

Köpte en Kobo Aura HD för något år sedan, gått igenom några böcker på tunnelbanan nu.

Stora fördelen är att den är väldigt lätt, smidig, går enkelt att hålla i en hand och snabbt att få ner i ytterfickan på väskan. Hade nog inte orkat släpa med fysiska böcker och läser så långsamt och sporadiskt att konstant låna om bara hade varit drygt.

Upplevelsen är dock fortfarande en bra bit från det riktiga. Backlighten måste i princip vara konstant på och tycker ljuset är lite otrevligt, påminner nästan mer om att läsa på en röntgenbild än papper.

Irritationsmoment för en med milda OCD-tendenser är att det är omöjligt att få en hyfsad, konsekvent look på böckerna. För varje ny bok måste man gå in och fippla med font-inställningarna då allting är relativt mot det som är inställt i boken. Och på EPUBs räknar den fasta sidor oavsett font, medan på MOBI är en sida det som syns på skärmen.

Värst är dock att den väldigt ofta inte går fram till nästa sida, och hoppar minst lika ofta fram mer än en sida, när man trycker eller swipar. Ohyggligt irriterande i kombination med det ovan då det inte alltid direkt går att se om man missat en sida på EPUBs. Jag hade till och med en situation där jag vände till nästa sida, blev förvirrad då jag inte fick ihop meningen, och gick bakåt för att kolla att jag inte missat något, vilket jag inte hade. Fortsatte att läsa men blev ändå misstänksam och när jag gick bakåt igen väldigt, väldigt försiktigt visade det sig att den första gången hoppat fram 2 sidor och sedan när jag skulle dubbelkolla så hade den även hoppat bak 2 sidor, dvs. landat exakt där jag var innan.

Och PDF-er är förstås bara att glömma.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av serafim:

Kanske ska man satsa på en Kindle. Kan man få tillräckligt stor text?

Ja. Du kan ändra textstorlek från väldigt liten till väldigt stor i din Kindle.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Medlem

Jag lägger mig bara någonstans och läser (om formatet på boken tillåter). Har dock knappt läst på flera år. Sista jag läste var Hunger games trilogin, tog en dag.
Oftast det som håller mig borta, böckerna slutar för fort. Man hinner ju bara börja så är det över.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.