SSD: Xtremt seg vid uppstart

Permalänk
Medlem

SSD: Xtremt seg vid uppstart

Godmorgon!

Ursäkta Wall of text.

För ett tag sen upptäckte jag att mina ena SSD inte fanns med i utforskaren så jag provade att starta om datorn ett par ggr utan resultat.
Jag stängde då av helt och kopplade ur alla SSD:s (har bara ssds i datorn) och kopplade in alla igen. Vid uppstart så tog det betydligt längre tid, kändes som att den stod och tugga bara, HDD lampan blinkar alt lyser konstant. Väl inne i windows så funkar allt prima. Orkade inte forska mer i det då den trots allt fungerade. Sen efter nån dag så funkade datorn som vanligt. Uppstart tog inte alls lång tid.

Men idag tog det SKIT lång tid. Man fastnar vid första win10 loggan och man ser att det "snurrar" under flaggan så att säga och HDD lampan blinkar som bara den alt lyser med fast sken. Lätt den stå på och till slut kom jag vidare och då ville den scanna och reparera disk D. Jag lät den göra de och sen kom jag in i window. *Edit* Har nu märkt att allt är inte som det ska. Försöker jag tex gå in i Diskhanteraren så står det bara Ansluter tjänsten till Virtual Disk Service... men det händer inget. Försökte uppdatera mitt Corsair Link 4 program men även där händer de inget. Nerladdningsrutan öppnas men inget laddas ner.

Nu har jag ju inte win på disk D och det är disk D som försvann från första början. Nu ser jag disken men jag kan inte komma in på den och i utforskaren heter disken bara Lokal Disk(D:) och inte det jag har döpt den till (SPEL 3). Ibland är den där och ibland inte. Då jag inte har nåt jag använder dagligen på den disken så har jag även där inte orkat forska vidare.

Då är ju min fråga: Är det disk D som gör att uppstarten och även i vissa fall avstängning tar betydligt längre tid än det bör göra och att win inte är redigt som det ska?! Trots att Win ligger på disk C?

Har testat SSDLife och där ser allt ut att vara OK. Dock ser jag ej alla mina sdds men dem kanske inte stöder den funktionen. Dock händer det inget där heller när jag försöker starta programmet.

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk

Låter som om disken håller på att ge upp. Det du kan testa är att koppla in den med en annan kabel och även en annan Sata-port. Funkar det ej så är den nog rökt.

Testa starta datorn med bara Windows disken i. Funkar det så lägg till en ny SSD och testa igen osv tills du kopplat in alla. Då borde du kunna utesluta vilken som är trasig. Man kan även testa en Live Linux för att kolla om diskarna fungerar där. Om de gör det så är det nåt fel i Windows.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Basketigge:

Låter som om disken håller på att ge upp. Det du kan testa är att koppla in den med en annan kabel och även en annan Sata-port. Funkar det ej så är den nog rökt.

Testa starta datorn med bara Windows disken i. Funkar det så lägg till en ny SSD och testa igen osv tills du kopplat in alla. Då borde du kunna utesluta vilken som är trasig. Man kan även testa en Live Linux för att kolla om diskarna fungerar där. Om de gör det så är det nåt fel i Windows.

Tack för tipset.

Gjorde som du sa. Kopplade ur alla kopplade in C på en ny sata och ström sladd. Kom in i windows på typ 2 sekunder.
Tror nog det är disk D som spökar trots allt. SKa koppla in dem andra en efter en och se vad som händer.

Skumt att nu ev disk D stör ut hela datorn. =(

Tack igen!

Edit: Det är nåt fel på Disk D. Datorn funkar klockrent utan disk D i så den är väl kass eller nåt. =(

Tack igen Basketigge.

Visa signatur

"ASUS TUF Gaming Z790-Plus WIFI" "Intel Core i9 13900K 3.0 GHz 68MB" "Kingston 64GB (2x32GB) DDR5 5600MHz CL40 FURY Be" "ASUS ROG Strix LC II 360 A-RGB" "ASUS GeForce RTX 4090 24GB TUF Gaming OC" "ASUS ROG Strix 1000W" "ASUS TUF Gaming GT501 Svart"
"Kingston Fury Renegade M. 2 NVMe SSD Gen 4 1TB + 2x2TB" "Windows 11"

Permalänk

Inga problem. Jag har varit med om detta hos en kompis, fast då var det en vanlig hårddisk som hade gett upp. Så länge den var inkopplad så var datorn otroligt seg på att starta upp, var seg inne i Windows osv. Tog man bort den så fungerade datorn klockrent.

Du råkar inte ha kvar garanti på SSDn? Kanske hos tillverkaren?

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte B550 Aorus Elite CPU: AMD Ryzen 5600X Ram: 16GB Ballistix 3600MHz CL16 GPU: ASUS TUF Gaming 3070 SSD: Kingston KC2000 1TB, Crucial MX500 512GB, Seagate 600 SSD 480GB PSU: Seasonic Focus GX650W 80+Guld Chassi: Phanteks P400A

Permalänk
Medlem

@E304life Det kan vara så att bootsektorn/partitions infons kluster på disken har fått svårt att läsa. Detta gör att disken tar en evighet att "hitta" sina partitioner.

Du kan testa följande, ladda ner diskfresh.
Välj ut din bråkande disk (inte partitionen, utan RAW disken), och kör en komplett refresh.
När den är klar får du en logg om något varit problem att läsa, men får du inga fel så har den lyckats skriva om samtliga sektorer på disken.

Om det var en svårläst sektor så har den förhoppningsvis skrivit om den till en färsk sektor och ditt problem borde vara borta.