Service ärende med Inet Sveavägen
Jag har tyvärr haft en ytterst otrevlig upplevelse med Inet Sveavägen, efter att ha kontaktat dom för att ge service på min dator (felsökning främst).
Problemet
För att kort summera vad som varit fel med datorn och vad jag gjorde för felsökning innan jag tog mig till deras butik.
Datorn startade inte, eller ibland startade med stängdes av efter någon sekund. Testade då att inviduellt ta ur varje del ur datorn och starta om, fram och tillbaka och datorn visade en rad av olika problem, och efter cirka 2-3 timmars felsökning tänker jag att jag behöver professionell hjälp för att hitta felet. (vid detta lag antog jag att det antingen är moderkortet eller nätagget)
Första inlämning
Inte så mycket konstigt första gången jag lämnade in den, jag lämnade in datorn och blev tillsagd att det kunde ta väldigt kort tid att få feedback från felsökningen. (under en vecka)
Bara någon dag efteråt blir jag kontaktad via sms att datorn har fixats (2-3 dagar efter inlämning) och efter att ha ringt supporten får jag reda på att inget fel har hittats och att datorn startar utan problem. Och eftersom jag litar på Inets märke och deras professionalism tog jag detta svaret (med mild skepticism) och åkte och hämtade datorn och tog en taxi hem (på cirka 544 kr).
Direkt när jag kopplar in datorn, så får jag ingen bild på någon av skärmarna i hemmet(3 olika) med olika kablar och kabeltyper. Får ingen som helst bild från varken grafikkortet och moderkortet.
Andra inlämning
Kommer in med datorn igen, lämnar in den. Blir relativt illa bemött av kassören/service personen och att fortsätta på ärendet verkade vara otroligt jobbigt, efter att ha lämnat in den får jag veta att eventuella extra kostnader kan eventuellt tillkomma(?!).
Mellan 12-24 timmar senare ringer teknikern mig och frågar varför datorn har kommit in igen, och jag förklarar för honom att datorn inte fungerade(efter att ha testat ett antal gånger under 1-2 timmars tid av egen felsökning innan andra inlämningen). Och blir då informerad om att inga fel har även hittats denna gången(!!!). Varpå jag då säger att jag gärna kommer in med en av mina skärmar och allt tillbehör så vi kan felsöka vad som skapar problemet.
Tredje inlämning
Jag kommer in i butiken med skärm och tillbehör, och träffar då samma service person som förra gången. Som gärna försöker göra så att jag lämnar in SÅ LITE saker som möjligt, vilket jag totalt vägrar och säger då att teknikern själv har bett mig att ta med dessa(även fast jag också vet att det förmodligen inte kommer ändra resultatet).
Efter att ha lämnat in allting får jag än en gång höra att det kan bara ta någon dag tills jag kan få höra från dom igen. (lämnade in på fredagen, "du kommer nog höra från teknikern på måndag").
EN VECKA senare, får jag samma svar... "Jag hittar inget fel på datorn". Vid detta laget är jag otroligt trött på detta och tappat all tillit till deras kompetens. Så jag tänker att jag tar mig till butiken för att få detta verifierat.
Fjärde besöket
Jag kommer in under min lunch och ber om att gärna få se att datorn är helt fungerande. (Bemöts av samma service person som gång 2 och 3) Och blir då bemött av väldigt dålig attityd och en väldigt tydlig känsla om att jag är ivägen, eller iallafall "den typ av kund". Jag blir tillsagd att vänta i butiken i 5 minuter medans teknikern sätter upp allt, varpå jag tar tillfälle att ha min lunch, och kommer tillbaka en kvart senare.
Teknikern har ännu inte satt upp allting och blir tillbed att vänta (väntar i cirka 10 minuter till) varpå teknikern kommer fram till mig i person, och säger att "datorn fungerar faktiskt inte nu, jag har testat det i flera timmar men jag har aldrig fått några problem", medans vi diskuterar vilken felsökning han har gjort så nämner han aldrig att han testat nya delar utan bara att han testat med att ta bort(dvs samma felsökning som jag gjort hemma, som jag berättade för dom när jag lämnade in den första gången).
Efter efter att ha pratat med varandra får jag svaret "Det är nog förmodligen moderkortet"(med mild osäkerhet!!!).
Jag ber då om att få moderkortet så jag kan ha ett garanti ärende med webbhallen, för att få mitt eventuellt icke fungerande moderkort utbytt. Jag frågar då teknikern om det kanske finns en chans för mig att få installationen "på köpet" då jag haft en rätt jobbig upplevelse över att flängande, och blir då tillsagd att det kommer kosta mig om jag vill få moderkortet installerat. Dvs att antingen går jag ur butiken med en hel dator i lösa delar, eller betalar för att få mitt nya moderkort installerat.
Slut ord/Fråga
(Summering av sammanlagd tid ärendet tagit: 1,5 månad och har ännu inte en fungerande dator eller ett svar på vad som kan vara fel)
Som ni nu förstått tycker jag att jag minst sagt blivit dåligt behandlad och får dessutom känslan av att arbetet inte skötts på rätt sätt, då det krävde att jag skulle ta mig till butiken och kräva för att få se den fungera för att teknikern skulle "gå med på" att det är fel på den.
Måste jag verkligen betala för en felsökning som väldigt tydligt inte gjorts? Hur går jag legalt tillväga för att få tillbaka mina pengar jag betalade för denna "tjänst"? Har ni andra liknande upplevelser med Inets svea butik?