Service ärende med Inet Sveavägen

Permalänk
Medlem

Service ärende med Inet Sveavägen

Jag har tyvärr haft en ytterst otrevlig upplevelse med Inet Sveavägen, efter att ha kontaktat dom för att ge service på min dator (felsökning främst).

Problemet

För att kort summera vad som varit fel med datorn och vad jag gjorde för felsökning innan jag tog mig till deras butik.

Datorn startade inte, eller ibland startade med stängdes av efter någon sekund. Testade då att inviduellt ta ur varje del ur datorn och starta om, fram och tillbaka och datorn visade en rad av olika problem, och efter cirka 2-3 timmars felsökning tänker jag att jag behöver professionell hjälp för att hitta felet. (vid detta lag antog jag att det antingen är moderkortet eller nätagget)

Första inlämning

Inte så mycket konstigt första gången jag lämnade in den, jag lämnade in datorn och blev tillsagd att det kunde ta väldigt kort tid att få feedback från felsökningen. (under en vecka)

Bara någon dag efteråt blir jag kontaktad via sms att datorn har fixats (2-3 dagar efter inlämning) och efter att ha ringt supporten får jag reda på att inget fel har hittats och att datorn startar utan problem. Och eftersom jag litar på Inets märke och deras professionalism tog jag detta svaret (med mild skepticism) och åkte och hämtade datorn och tog en taxi hem (på cirka 544 kr).

Direkt när jag kopplar in datorn, så får jag ingen bild på någon av skärmarna i hemmet(3 olika) med olika kablar och kabeltyper. Får ingen som helst bild från varken grafikkortet och moderkortet.

Andra inlämning

Kommer in med datorn igen, lämnar in den. Blir relativt illa bemött av kassören/service personen och att fortsätta på ärendet verkade vara otroligt jobbigt, efter att ha lämnat in den får jag veta att eventuella extra kostnader kan eventuellt tillkomma(?!).

Mellan 12-24 timmar senare ringer teknikern mig och frågar varför datorn har kommit in igen, och jag förklarar för honom att datorn inte fungerade(efter att ha testat ett antal gånger under 1-2 timmars tid av egen felsökning innan andra inlämningen). Och blir då informerad om att inga fel har även hittats denna gången(!!!). Varpå jag då säger att jag gärna kommer in med en av mina skärmar och allt tillbehör så vi kan felsöka vad som skapar problemet.

Tredje inlämning

Jag kommer in i butiken med skärm och tillbehör, och träffar då samma service person som förra gången. Som gärna försöker göra så att jag lämnar in SÅ LITE saker som möjligt, vilket jag totalt vägrar och säger då att teknikern själv har bett mig att ta med dessa(även fast jag också vet att det förmodligen inte kommer ändra resultatet).

Efter att ha lämnat in allting får jag än en gång höra att det kan bara ta någon dag tills jag kan få höra från dom igen. (lämnade in på fredagen, "du kommer nog höra från teknikern på måndag").

EN VECKA senare, får jag samma svar... "Jag hittar inget fel på datorn". Vid detta laget är jag otroligt trött på detta och tappat all tillit till deras kompetens. Så jag tänker att jag tar mig till butiken för att få detta verifierat.

Fjärde besöket

Jag kommer in under min lunch och ber om att gärna få se att datorn är helt fungerande. (Bemöts av samma service person som gång 2 och 3) Och blir då bemött av väldigt dålig attityd och en väldigt tydlig känsla om att jag är ivägen, eller iallafall "den typ av kund". Jag blir tillsagd att vänta i butiken i 5 minuter medans teknikern sätter upp allt, varpå jag tar tillfälle att ha min lunch, och kommer tillbaka en kvart senare.

Teknikern har ännu inte satt upp allting och blir tillbed att vänta (väntar i cirka 10 minuter till) varpå teknikern kommer fram till mig i person, och säger att "datorn fungerar faktiskt inte nu, jag har testat det i flera timmar men jag har aldrig fått några problem", medans vi diskuterar vilken felsökning han har gjort så nämner han aldrig att han testat nya delar utan bara att han testat med att ta bort(dvs samma felsökning som jag gjort hemma, som jag berättade för dom när jag lämnade in den första gången).

Efter efter att ha pratat med varandra får jag svaret "Det är nog förmodligen moderkortet"(med mild osäkerhet!!!).

Jag ber då om att få moderkortet så jag kan ha ett garanti ärende med webbhallen, för att få mitt eventuellt icke fungerande moderkort utbytt. Jag frågar då teknikern om det kanske finns en chans för mig att få installationen "på köpet" då jag haft en rätt jobbig upplevelse över att flängande, och blir då tillsagd att det kommer kosta mig om jag vill få moderkortet installerat. Dvs att antingen går jag ur butiken med en hel dator i lösa delar, eller betalar för att få mitt nya moderkort installerat.

Slut ord/Fråga

(Summering av sammanlagd tid ärendet tagit: 1,5 månad och har ännu inte en fungerande dator eller ett svar på vad som kan vara fel)

Som ni nu förstått tycker jag att jag minst sagt blivit dåligt behandlad och får dessutom känslan av att arbetet inte skötts på rätt sätt, då det krävde att jag skulle ta mig till butiken och kräva för att få se den fungera för att teknikern skulle "gå med på" att det är fel på den.

Måste jag verkligen betala för en felsökning som väldigt tydligt inte gjorts? Hur går jag legalt tillväga för att få tillbaka mina pengar jag betalade för denna "tjänst"? Har ni andra liknande upplevelser med Inets svea butik?

Permalänk
Moderator
Moderator

Nu får du förtydliga lite. Du skriver att moderkortet är köpt av Webhallen, och jag tolkar det som att du antingen köpt lösa delar och monterat datorn själv, alternativt köpt hela datorn av Webhallen.
Du har sedan anlitat Inet för att utföra en felsökning, det är alltså inte någon reklamation det rör sig om?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Du lämnar alltså in en dator till Inet som har ett moderkort köpt hos Webhallen? Hur tänker du nu?

Visa signatur

Core i7 5820K @ 4.5GHz | Asus Strix X99 Gaming | Palit Super Jetstream GTX 1080 | 16GB Corsair Vengeance LPX DDR4 2666MHz | Intel® 750 SSD 400GB PCIe, Samsung 840/850 Evo 750GB & 1TB | Asus 12x Blu-Ray Combo | Phanteks Enthoo Luxe | 3x Nanoxia Deep Silence 140mm + 5x 120mm | Corsair H105 | Corsair AX1200i 1200W | Windows 10 Pro | Asus ROG Swift PG348Q | Audio Pro Addon T12 | Sennheiser HD650 | Corsair Vengeance K70 | Mad Catz R.A.T. 7 MMO

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Bascule666:

Du lämnar alltså in en dator till Inet som har ett moderkort köpt hos Webhallen? Hur tänker du nu?

Det är väl i sig inget fel med det? Har garantitiden gått ut så kan man väl anlita vilken tekniker man vill?

Permalänk
Medlem

@Bascule666: Inet felsöker datorer som en tjänst. Spelar väl ingen roll vart den är köpt?

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem

Låter ju riktigt illa! Hoppas det löser sig. Det jag skulle göra är att kontakta kundservicen alltså företaget inte butiken och berätta historian för dom, var civil och inte arg för det leder ingenstans.

Jobbar själv med back office och sköter även all support.

När en av våra butiker blir rapporterade att något illa har skett (extremt sällan det händer då kundservice/glada kunder är våran topp prio) Så tar vi kontoret kontakt med butiken personligen och sedan besöker butiken och gör underökning.

Så hör med Inets kundservice väldigt säker på att dom kommer hjälpa dig

Visa signatur

Cpu: Intel i7 7700k @5.15 ghz. Gpu:Asus Strix Gtx 1080Ti

Permalänk
Medlem

@TheBodyLotion @120hz

Skrivet av Hugligan:

Det är väl i sig inget fel med det? Har garantitiden gått ut så kan man väl anlita vilken tekniker man vill?

Absolut, men det blir lite märkligt när personen misstänker att det är den del som är köpt på Webhallen som krånglar men samtidigt lämnar in hela datorn för felsökning hos Inet. Jag tycker dessutom det verkar konstigt att - om det i stort sett bekräftades att det var antingen moderkort eller PSU - varför släpa med sig en komplett dator med skärmar, tillbehör och hela paketet?

Hade det inte varit enklare att bara ta med dessa två komponenter (till Webhallen, där de inhandlades) och be dem testa produkterna?

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ågren:

@TheBodyLotion @120hzAbsolut, men det blir lite märkligt när personen misstänker att det är den del som är köpt på Webhallen som krånglar men samtidigt lämnar in hela datorn för felsökning hos Inet. Jag tycker dessutom det verkar konstigt att - om det i stort sett bekräftades att det var antingen moderkort eller PSU - varför släpa med sig en komplett dator med skärmar, tillbehör och hela paketet?

Hade det inte varit enklare att bara ta med dessa två komponenter (till Webhallen, där de inhandlades) och be dem testa produkterna?

Nej, det är inte märkligt. Vad som är märkligt är hur du tänker. Om jag köper en Volvo på Bilmetro så är det ändå logiskt att ta den till en Volvo-verkstad när den strular..

Han släpade med sig hela datorn för att han inte var säker, vad är felet med det? Vissa har inte tid att eller lust att ta med en del utan tar med hela skiten och förväntar sig att den ska funka när man går därifrån (ev behöva ta beslut om att byta ut en trasig del.).

Permalänk
Medlem

[quote postid="16824166" userid="177912" name="Aceor"]
Verkligen facepalm på hög nivå
[/quote

Kan inte vara lätt att inte förstå!

Permalänk
Medlem

@Hugligan: Du tar ut motorn och tar den till närmsta Bilmetro /s

Visa signatur

🟧 Aruba - Certified Edge Professional, ACSP, ACMP & ACDP
🌐 Cisco - CCNA R&S
🧱 Palo Alto Networks - PCNSA

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

@TheBodyLotion @120hzAbsolut, men det blir lite märkligt när personen misstänker att det är den del som är köpt på Webhallen som krånglar men samtidigt lämnar in hela datorn för felsökning hos Inet. Jag tycker dessutom det verkar konstigt att - om det i stort sett bekräftades att det var antingen moderkort eller PSU - varför släpa med sig en komplett dator med skärmar, tillbehör och hela paketet?

Hade det inte varit enklare att bara ta med dessa två komponenter (till Webhallen, där de inhandlades) och be dem testa produkterna?

Har du läst hans inlägg? Han visste inte att det var moderkortet förrän de på inet sa det. Anlitar du de som byggde ditt hus om du vill undersöka mögel? Anlitar du biltillverkaren om du måste byta bromsar på bilen?

Det är väl inget fel med att anlita inet? Han kunde lika gärna anlitat den lokala datorbutiken om han nu ville det. Jävligt konstigt sätt att tänka måste jag säga, kan ge ännu fler exempel om du vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugligan:

Nej, det är inte märkligt. Vad som är märkligt är hur du tänker. Om jag köper en Volvo på Bilmetro så är det ändå logiskt att ta den till en Volvo-verkstad när den strular..

Han släpade med sig hela datorn för att han inte var säker, vad är felet med det? Vissa har inte tid att eller lust att ta med en del utan tar med hela skiten och förväntar sig att den ska funka när man går därifrån (ev behöva ta beslut om att byta ut en trasig del.).

Webhallen erbjuder väl också felsökning och om man misstänker att delarna som köpts hos Webhallen och dessutom fortfarande omfattas av garanti strular känns det väl i så fall ganska rimligt att man lämnar in datorn hos dem? Det lät f.ö. bökigt nog att släpa med sig en komplett dator i kollektivtrafiken men TS valde trots det att återvända senare med skärmar och kringutrustning, istället för att bara ta med sig moderkortet till Webhallen.

Jag försvarar inte Inet och det är så klart under all kritik om de inte ens har utfört den beställda felsökningen men det är mycket som är märkligt med hela den här historien. Det blir ju ännu märkligare av att Webhallen dessutom har en butik runt hörnet...

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

@TheBodyLotion @120hzAbsolut, men det blir lite märkligt när personen misstänker att det är den del som är köpt på Webhallen som krånglar men samtidigt lämnar in hela datorn för felsökning hos Inet. Jag tycker dessutom det verkar konstigt att - om det i stort sett bekräftades att det var antingen moderkort eller PSU - varför släpa med sig en komplett dator med skärmar, tillbehör och hela paketet?

Hade det inte varit enklare att bara ta med dessa två komponenter (till Webhallen, där de inhandlades) och be dem testa produkterna?

Jag hjälper dig på traven. Läs TS igen, uppmärksamma att han skriver "Jag ber då om att få moderkortet så jag kan ha ett garanti ärende med webbhallen, för att få mitt eventuellt icke fungerande moderkort utbytt."

Han har alltså köpt en felsökningstjänst av INET. När INET till sist lyckas leverera(de misslyckas först tre gånger, den fjärde gången dömer de ut moderkortet som den felaktiga komponenten) så ber TS om att få moderkortet så han kan ta det till Webhallen.

När han frågar om INET kan hjälpa honom med montering efter han har bytt ut sitt moderkort så klarar INET inte av att göra det.

Tada!

Varsågod.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Jag hjälper dig på traven. Läs TS igen, uppmärksamma att han skriver "Jag ber då om att få moderkortet så jag kan ha ett garanti ärende med webbhallen, för att få mitt eventuellt icke fungerande moderkort utbytt."

Han har alltså köpt en felsökningstjänst av INET. När INET till sist lyckas leverera(de misslyckas först tre gånger, den fjärde gången dömer de ut moderkortet som den felaktiga komponenten) så ber TS om att få moderkortet så han kan ta det till Webhallen.

När han frågar om INET kan hjälpa honom med montering efter han har bytt ut sitt moderkort så klarar INET inte av att göra det.

Tada!

Varsågod.

Jag har väl inte ens kommenterat monteringen? Det jag ställer mig fundersam kring är varför datorn ens lämnades in hos Inet över huvud taget när han eller hon redan vid den egna felsökningen misstänkte att de delar som inhandlats hos Webhallen var defekta. Jag förstår inte heller varför TS verkar lägga ner så mycket tid och möda på att just Inet ska felsöka datorn när Webhallen har en butik i stort sett vägg i vägg.

Om man nu misstänker att det är moderkortet som tros vara orsaken till problemet borde det vara ganska enkelt att knata över dit med den specifika komponenten istället för att ta med sig monitor, tangentbord och övriga tillbehör till Inet, särskilt när moderkortet dessutom fortfarande omfattas av garanti och Webhallen (i alla fall enligt mina erfarenheter) utför enklare felsökning direkt i butik.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

@ågren:

Nä, lite suspekt kanske, men grabben ville väl vara säker på att det var moderkortet som var paj? Det är ju ändå rätt tråkigt att montera ur allt, ta ur processor och sedan få tillbaka moderkortet, montera ihop allt och ha samma fel. Särskilt när förmåga eller kunskap brister. Har ändå stor förståelse till varför han lämnade in hela burken. Också varför han propsade på att ta med egen skärm etc för han visste ju att det var problem som inet inte klarade av att hitta.

Han måste ju ändå betala för den där felsökningstjänsten.

Men visst, han borde ha lämnat burken på felsökning hos Webhallen istället, de hade kanske kunnat pinpointa felet första gången och sagt att det berodde på ramstickorna?

En märkesbil måste inte felsökas eller repareras på en märkesverkstad.

Att han väljer Inet före Webhallen för serviceverkstad kan ju ha med vad som helst att göra, rekommendationer, avstånd, pris, tid med mera.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Jag har väl inte ens kommenterat monteringen? Det jag ställer mig fundersam kring är varför datorn ens lämnades in hos Inet över huvud taget när han eller hon redan vid den egna felsökningen misstänkte att de delar som inhandlats hos Webhallen var defekta. Jag förstår inte heller varför TS verkar lägga ner så mycket tid och möda på att just Inet ska felsöka datorn när Webhallen har en butik i stort sett vägg i vägg.

Om man nu misstänker att det är moderkortet som tros vara orsaken till problemet borde det vara ganska enkelt att knata över dit med den specifika komponenten istället för att ta med sig monitor, tangentbord och övriga tillbehör till Inet, särskilt när moderkortet dessutom fortfarande omfattas av garanti och Webhallen (i alla fall enligt mina erfarenheter) utför enklare felsökning direkt i butik.

Men alltså...................
Det står klart och tydligt i första inlägget:

"Datorn startade inte, eller ibland startade med stängdes av efter någon sekund. Testade då att inviduellt ta ur varje del ur datorn och starta om, fram och tillbaka och datorn visade en rad av olika problem, och efter cirka 2-3 timmars felsökning tänker jag att jag behöver PROFESSIONELL hjälp för att hitta felet. (vid detta lag ANTOG jag att det antingen är moderkortet eller nätagget)"

TS hade ingen aning om vad som strulade i datorn men ANTOG att det KUNDE vara moderkortet eller nätagget därför kände TS att kan behövde professionell kunskap för att utesluta vilken del det var av någon erfaren och valde då INET antagligen för de har ett gott rykte, TS kunde likväl lämnat in datorn på BOSSE BÄCKS SUPERDUPER SERVICE runt hörnet men i det här fallet blev det INET och eftersom INET tagit BETALT för felsökningen blir det väl ganska naturligt att man återvänder till INET och reklamerar tjänsten (felsökningen) när det påstår att de inte hittar något fel fast samma fel uppstår när TS kommer hem igen.

Den här gången blev det INET fast det kunde lika gärna ha blivit Elgiganten, Webhallen, Komplett eller BOSSE BÄCKS SUPERDUPER SERVICE runt hörnet, fattar inte vad du tjafsar om!!

Visa signatur

Case: Silverstone Alta F1 PSU: Corsair HX1200 Cablemod MB: Asus ROG Z790 Maximus Hero CPU: i9 13900K Cooler: Arctic Liquid Freezer II 360 Memory: Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade GFX: Palit RTX 4090 Gamerock OC HDD: Samsung 990 Pro 2 TB / 2 x Samsung 860 Pro 4 TB Monitors: Alienware AW3423DW QD-OLED + XB271HU T-Board: Logitech G915 Mouse: Logitech G502 Lightspeed Headset: Steelseries Pro Wireless Speakers: Harman Kardon GLA-55 Consoles: Playstation 5 / XBSX /Switch

Permalänk
Medlem

@Blackie: Tack för att vi åtminstone är två som förstår TS

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiplobbe:

(Summering av sammanlagd tid ärendet tagit: 1,5 månad och har ännu inte en fungerande dator eller ett svar på vad som kan vara fel)

Som ni nu förstått tycker jag att jag minst sagt blivit dåligt behandlad och får dessutom känslan av att arbetet inte skötts på rätt sätt, då det krävde att jag skulle ta mig till butiken och kräva för att få se den fungera för att teknikern skulle "gå med på" att det är fel på den.

Måste jag verkligen betala för en felsökning som väldigt tydligt inte gjorts? Hur går jag legalt tillväga för att få tillbaka mina pengar jag betalade för denna "tjänst"? Har ni andra liknande upplevelser med Inets svea butik?

Felsökningen i sig är en tjänst som du betalar för. I och med att de inte har klarat av att utföra den inom rimlig tid eller rimliga omständigheter har du full rätt att reklamera tjänsten. De har även haft flera försök på sig att försöka utföra den tjänst du betalat för så något nytt försök ska ej erbjudas. Du ska ha dina pengar tillbaka plus ersättning för diverse utgifter du har haft för de extra gångerna du behövt lämna in datorn. Taxiresan hem blir kanske svår att motivera. Ditt alternativ hade kanske varit att skicka med posten/dhl vilket säkert blivit detsamma i pris, returen hade INET fått stå för. Normala ersättning brukar vara ca 20 kr per mil om man använt egen bil(vad jag själv fått flera gånger), men det är helt upp till företaget hur mycket de ersätter per mil.

Huruvida du är berättigad till ersättning ala skadestånd/sveda och värk är lite svårare. Jämför du med en fortsatt trasig bil efter reparation/verkstad där de ej klarar av att reparera åt dig hade du kanske tvingats hyra en bil om verkstaden ej kunnat hjälpa dig. De hade då blivit tvugna att stå för den kostnaden.

Har du varit tvungen att göra ärenden under arbetstid finns det klart och tydligt via ARN att läsa om "inkomstbortfall" och liknande som du ev kan ha rätt till ersättning för, men du kommer behöva ta hjälp av en konsumentombudsman för att det här ska flyta smidigt.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

Nyregistrerad användare med ett inlägg, kan vara bra att få @inet uppfattning om historien, iallafall göra dem uppmärksamma om det hela...

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

I och med att det till sist faktiskt konstaterades ett fel så är Inet skyldig dig ersättning för alla utlägg du haft för att kunna göra reklamationen. Det kan kanske bli lite snack om taxi, men det borde gå att argumentera för att det är enda sättet att frakta den om du inte har bil. Inte väldigt praktiskt att ta en hel dator på bussen. Hemresa med taxi är kanske värre om du inte har haft datorn med dig. Deras egna undersökningsavgifter faller också inom detta. Du är skyldig att hålla nere kostnaderna.

Skrivet av Nexim:

Felsökningen i sig är en tjänst som du betalar för. I och med att de inte har klarat av att utföra den inom rimlig tid eller rimliga omständigheter har du full rätt att reklamera tjänsten. De har även haft flera försök på sig att försöka utföra den tjänst du betalat för så något nytt försök ska ej erbjudas. Du ska ha dina pengar tillbaka plus ersättning för diverse utgifter du har haft för de extra gångerna du behövt lämna in datorn. Taxiresan hem blir kanske svår att motivera. Ditt alternativ hade kanske varit att skicka med posten/dhl vilket säkert blivit detsamma i pris, returen hade INET fått stå för. Normala ersättning brukar vara ca 20 kr per mil om man använt egen bil(vad jag själv fått flera gånger), men det är helt upp till företaget hur mycket de ersätter per mil.

Huruvida du är berättigad till ersättning ala skadestånd/sveda och värk är lite svårare. Jämför du med en fortsatt trasig bil efter reparation/verkstad där de ej klarar av att reparera åt dig hade du kanske tvingats hyra en bil om verkstaden ej kunnat hjälpa dig. De hade då blivit tvugna att stå för den kostnaden.

Har du varit tvungen att göra ärenden under arbetstid finns det klart och tydligt via ARN att läsa om "inkomstbortfall" och liknande som du ev kan ha rätt till ersättning för, men du kommer behöva ta hjälp av en konsumentombudsman för att det här ska flyta smidigt.

Korrekt, observera att om du kräver felsökning av INET ändå för det "flummiga" svaret "kanske moderkortet" så godtar du denna.
Som sakt, dom har haft 3 försök att hitta felet. Felet kan återfås med dig närvarande i butik så det är ett konstaterat fel men utan svar.
Dom har då med andra ord brustit såtillvida dom inte har åberopat övrig utrustning för att göra komplett felsökning vilket jag förstår är att du själv har erbjudit.
Pengarna tillbaka och ett tips... pilla inte för mycket själv om du är osäker med vad du gör.
Kolla å sök på nätet, finns massor med hjälp om och ledtrådar så slipper du slösa 5min för montering av dator vid disk :/

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gropenator:

Nyregistrerad användare med ett inlägg, kan vara bra att få @inet uppfattning om historien, iallafall göra dem uppmärksamma om det hela...

Kan ju vara ett extra konto reggat för att ta upp ett så delikat ämne som Inet + något negativt här på Sweclockers Vem vågar öppet gå ut med sin riktiga profil och något så obskyrt?

Skämt åsido. Tycker inlägget är lite för omfattande för att vara något annat än äkta. Inet är på många vis ett toppenföretag rakt igenom, men alla kan ha otur ibland, kan varit teknikern eller ts. Allt för många människor är överkänsliga mot att bli anklagade för att ha gjort fel/inte förstått. Tekniker speciellt, de vet allt för ofta bäst. Det kan ju vara något så fult som en komponent eller kontakt som sitter lös i datorn/är halvtrasig och som hoppat rätt så det faktiskt inte funnits något fel när datorn varit inne. Det knepiga är att support vill avfärda TS och hans dator på det viset och även uppvisar attityd.

Ska man hitta dolda fel är det ju fullständig demontering och starta datorn på en bordsyta med ram, cpu och onboard grafik. Sen ska den proceduren göras om monterad, och sen igen och igen och igen med fler delar tills allt sitter där. När allt sitter monterat och datorn fungerar ska det börja stabilitetstestas igen och igen och igen. Tror knappast någon annan än entusiaster här på Swec är så seriösa. Företagen bakom produkterna har säkert särskilda verktyg och apparatur för att konstatera fel på produkter.

En del har turen och drabbas aldrig av sånt som TS drabbats av. Andra är inte lika lyckosamma. Man lär sig den hårda vägen. T ex kommer TS aldrig mer att köpa "Det finns inga fel" på något han lämnat in någonsin igen, utan han kommer direkt säga "Bevisa det för mig" och stå över axeln.

Har själv behövt kräva att få funktionen demonstrerad på skit som varit paj för mig.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

@Nexim: Exakt! Ska man säkerställa att det fungerar fullt ut är montera om bästa sättet varje gång, dessutom snabbaste sättet. Några jag kör med är följande:

1. MB + CPU + RAM + GPU utanför chassi och testa för BIOS-bild.
2. Uppdatera till senaste BIOS.
3. Montera i chassit och testa igen utan kablar från chassit.
4. Lägg till USB, ljud etc. från chassi och testa igen.
5. Lägg till en disk för OS och installera.
6. uppgradera OS och drivrutiner.
7. Lägg till eventuella extra diskar.

Här ser man direkt vad som strular när ett fel inträffar. Är man något erfaren kan man slå samman 1 - 3 samt 5 - 7. Däremot är det normalt bättre att köra 5 separat, speciellt med Windows så man får allt på samma ställe.

Sedan, felsök på ett forum. Min erfarenhet är att butikerna inte vet vad dom själva säger eller säljer.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Sedan, felsök på ett forum. Min erfarenhet är att butikerna inte vet vad dom själva säger eller säljer.

This! Håller med till 100%

Har man riktig flärd har man dessutom ett moderkort antingen med ledlampa, leddisplay eller högtalare som talar om vad felet är. Startar det inte alls i burken blir det förstås svårare, men man brukar ändå allt som oftast få en hint! Kortis i komponenter och kablar rönar man ju ut med fullständig demontering. Viktigt att starta moderkortet med att bygla kontakten för startknapp och inte koppla in startknappen! Vet en person som startknappen hade gått sönder för i chassit med resultat att datorn tände till i en sekund och sen slocknade igen. Huvudvärk!

Men man ska aldrig spara in pengar på moderkortet med tanke på hur kritiskt det är och hur svårt det kan vara att ersätta efter bara ett halvår när sockeln kanske är ersatt med en ny! Allt annat går att få tag i. Trist att behöva byta plattform pga det.

Nu hjälper det inte alltid heller, även dyra moderkort kan gå sönder. Mitt egna mb bestämde sig för att döda ena pci-e porten. Jag får inget felmeddelande på min 2-letter display om något fel, den ena pci-e porten funkar bara inte längre med grafikkortet. Har ej provat med ett annat. Grafikkortet funkar dock bra i port 1 och 3

Hoppas TS får hjälp och upprättning iallafall.

Visa signatur

Fractal Design R5 | Asus Z97-PRO(Wi-Fi ac) | i5 4690k @4.5Ghz Vcore 1.19 | Noctua NH-U14S | 8GB Corsair Vengeance LP 1600Mhz | MSI 1070 | Samsung 850-Series EVO 500GB | Seagate Barracuda 2TB 7200rpm 64MB |

Permalänk
Medlem

@ågren: Förtydligande, jag VET inte vad som är felet. Att det skulle vara moderkortet är en ren gissning från både mig och teknikern.

Permalänk
Skrivet av Hiplobbe:

@ågren: Förtydligande, jag VET inte vad som är felet. Att det skulle vara moderkortet är en ren gissning från både mig och teknikern.

har du kollat batteriet på moderkortet för det kan skapa problem ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hiplobbe:

@ågren: Förtydligande, jag VET inte vad som är felet. Att det skulle vara moderkortet är en ren gissning från både mig och teknikern.

Detta är rent teoretiskt, men det kan också vara ditt nätaggregat, låt mig förklara (och eftersom du varit inne hos Inet kanske kan bekräfta själv om de använt ström från UPS eller inte).

Om ett nätaggregat matas med "skitig" el, dvs med mycket störningar och ojämn spänning, så kommer datorer att ibland få problem, speciellt om du saknar jordat uttag (vilket de egentligen alltid måste anslutas till). Ett bra och friskt nätaggregat hanterar detta och filtrerar det med kondensatorer och liknande och inget fel sker, ett sämre får snabbt problem.

Men när nätaggregatet blir till åren och kondensatorer tokar så blir denna filtrering inte lika bra oavsett nätaggregatets kvalité. Till slut kommer dessa störningar att börja levereras in till datorn, varpå den får olika problem, bla svårt att få jämna spänningar vid uppstart, krascher, konstiga fel osv...

Detta problem försvinner också när man tar ur mer och mer komponenter, då lasten blir mindre på nätaggregat vilket då "plötsligt" fungerar igen.

När Inet (eller andra datorföretag) testar maskiner gör det ofta det med väldigt "ren el", via UPS eller liknande, vilket gör att datorerna "plötsligt fungerar" när de egentligen inte gör det. En bra tekniker lyssnar då på kundens problem och när man får in en dator andra gången så ska man testa utan UPS, vilket är vad han troligen gjort sista gången när fel hittats.

Detta ovan matchar faktiskt ditt problem rätt bra, men enda sättet att faktiskt testa det är att ta din befintliga maskin, och bara testa ett annat nätaggregat hos dig där felet sker ofta. Alt är att låna en bra UPS och testa, då det bör hjälpa nätaggregat rätt bra.

Hade du bott nära mig hade jag gärna hjälp dig med detta, då det tar inte lång tid och det utesluter nätaggregat vilket gör att du med nästan 100% säkerhet vet att det är moderkortet.

Ang det som alla undrar ovan med Webhallen/Inet valet, så förstår jag inte problemet. Sen om kunden valt att gå till Webbhallen så hade Inet mist en kund, vilket de nu troligen gjort för gott istället.

Inet har totalt misslyckats med att felsöka denna dator. En hemmafixare kunde ffs gjort bättre jobb. Att då begära lite kompensation för att man gjort allt detta extra, oavsett var fan moderkortet är köpt är det minsta goodwill som Inet borde gjort. Hade det varit jag hade jag tom gett rabatt på felsökningen + installation av nytt moderkort.

Så detta är verkligen Inet som gjort bort sig, och inget annat. Säljer man en öppen felsökning så ska man både testa, bekräfta och hitta felet. En kund lämnar inte in en dator "som fungerar", då får man per automatik gräva vidare och inte bara "anta" att det inte fanns något fel... speciellt inte efter omgång 2.

Hade de hittat felet direkt, så kan kan jag mycket väl förstå att de tar betalt för installationen av moderkortet. Men inte efter det som TS beskriver...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nexim:

Kan ju vara ett extra konto reggat för att ta upp ett så delikat ämne som Inet + något negativt här på Sweclockers Vem vågar öppet gå ut med sin riktiga profil och något så obskyrt?

Mitt nick är mer kopplat till mig än mitt efternamn, har inget annat konto på Sweclockers. Och tanken är mer att uppmärksamma och få hjälp av er på forumet.

Permalänk
Medlem

Väldigt konstigt att dom flertal gånger säger datorn funkar utan problem men hos dig inte? får inte ihop det, ljuger dom eller? men troligen är väl moderkortet kaputt...

Permalänk
Medlem

@HazZarD: Teorin jag har är att dom ljuger, baserat på att den helt magiskt inte funkade när jag bad att få kolla på den i butik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Väldigt konstigt att dom flertal gånger säger datorn funkar utan problem men hos dig inte? får inte ihop det, ljuger dom eller? men troligen är väl moderkortet kaputt...

Well, jag hade en dator inne där (hos Inet, inte i den specifika butiken) som återsändes som fullt fungerande. Det tog inte lång tid innan samma fel som den skickades in för visade sig igen. Det var gamla 1156-grejer, men när jag väl lyckades gräva fram ett annat moderkort till den och bytte detta, så funkade datorn perfekt. Så det låter inte alls omöjligt, Inets felsökning ger jag inte mycket för.

Visa signatur

E det så?