Permalänk
Inaktiv

Nätverk slutar svara/unplugged

Tjenare

Detta är ett problem som skett sedan jag bytte hårdvara. Detta sker lite när som helst och det går inte att återskapa tyvärr.
Det som sker är att nätet plötsligt dör och det står att nätverkskabeln inte är inne.

Till en början så trodde jag det var downtime generellt så jag sket i att försöka felsöka.
Efter detta så dök det upp mer eller mindre konstant. Felet skedde för övrigt så fort jag installerat allt det nya.

Har felsökt:

Nätverkskabeln
Routern
Via leverantören (telia)

Till slut så var jag uppkopplad med telefonen via wifi. Fungerade utmärkt när jag var offline på stationära.
Googlar lite om "killer LAN" men det är inget sådant nätverkskort jag har. Detta verkar vara intel. Försökt att installera om drivisarna men får samma problem.

Moderkort:

https://www.inet.se/produkt/1900003/msi-z170a-s02-inet-editio...

Hopplöst förvirrad!

Permalänk
Medlem

Om du får länktapp sådär så är det ju antingen porten på routern, kabel eller nätverkskortet. Jag tror ju att om du provat att byta lite på routern och testat sladden att felet är i nätverkskortet. Antagligen behöver det inte vara så att det håller på att klappa ihop utan det är lite enklare, exempelvis drivrutinerna. Detta kan du ser genom att kontrollera i loggboken under system om du får en massa errors vid den tidpunkten som det bryter.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Om du får länktapp sådär så är det ju antingen porten på routern, kabel eller nätverkskortet. Jag tror ju att om du provat att byta lite på routern och testat sladden att felet är i nätverkskortet. Antagligen behöver det inte vara så att det håller på att klappa ihop utan det är lite enklare, exempelvis drivrutinerna. Detta kan du ser genom att kontrollera i loggboken under system om du får en massa errors vid den tidpunkten som det bryter.

Jag ska testa byta router port och fungerar inte det så byter jag tp kabel därefter.
Hur och var hittar jag loggboken för hårdvaran? Hittar eventviewer men ser ingenting gällande just hårdvarans aktivitet. Har jag fel?

Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Hur och var hittar jag loggboken för hårdvaran? Hittar eventviewer men ser ingenting gällande just hårdvarans aktivitet. Har jag fel?

Man ser "hårdvara" under Windows Logs, sedan System.
Loggboken är ganska "jobbig" att titta i, och man måste veta vad man letar efter, men generelt tittar man efter varning (utropstecken i en gul triangel) och fel (röd cirkel med utropstecken).

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Inaktiv

@Belzader: Tack, hittade det.
Får ganska relevant info att problem har hänt men kan fanimej inte tyda felen.

Felen som kommer upp med utropstecken / triangel
=

Source / Even ID

d1dexpress / 27
NDIS / 10400
DNS Client Events / 1014
Time-Service / 134

fel med "error"

=
DistributedCOM / 10016 r

Någon som kan tyda dessa? Jag googlar förstås innan jag ställer frågan men nätverk är verkligen jibberish för mig. Skulle behöva att någon dekonstruerar det till en "hållbar" nivå

Permalänk
Medlem

Kan du ta ett screenshot / fälla ut all text på fel 10400, 1014 och 27 (har du VM-Ware på burken?)
Eller kopiera noga texten.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Kan du ta ett screenshot / fälla ut all text på fel 10400, 1014 och 27 (har du VM-Ware på burken?)
Eller kopiera noga texten.

VM-ware?

Jag fixar bilderna ikväll efter 17.00!

Tack!

Permalänk
Inaktiv

här kommer bilderna på respektive Event ID

Permalänk
Medlem

Ehm, det var ju klarspråk.

Bild ett: Nätverkskortet ballar ur.
Bild två: DNS uppslag fungerar inte
Bild tre: Nätverkslänk har lagt av.

Du har inte fel på routern eller kabeln.

Det ser ut som, och det här får man väl kolla lite nogrannare, att drivrutinen till nätverkskortet ballade ur (enligt bild 1, text). Bild 2, 3 är följder av det.

Vad jag hittar är att MSI släppte en ny nätverksdrivrutin för Win10 64bitars (gissar på att du har det) den 11/9 - så nötfrågan är, har du uppdaterat till den? Blev det bättre / sämre med den?
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-S02#down-driver...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Ehm, det var ju klarspråk.

Bild ett: Nätverkskortet ballar ur.
Bild två: DNS uppslag fungerar inte
Bild tre: Nätverkslänk har lagt av.

Du har inte fel på routern eller kabeln.

Det ser ut som, och det här får man väl kolla lite nogrannare, att drivrutinen till nätverkskortet ballade ur (enligt bild 1, text). Bild 2, 3 är följder av det.

Vad jag hittar är att MSI släppte en ny nätverksdrivrutin för Win10 64bitars (gissar på att du har det) den 11/9 - så nötfrågan är, har du uppdaterat till den? Blev det bättre / sämre med den?
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-S02#down-driver...

Härligt att du kunde utläsa det såpass tydligt!

Japp dem är installerade just nu. Problemet har jag dock haft sedan start men vet tyvärr inte vilka drivisar som installerats då Windows gjorde det per automatik när jag formaterade nytt OS. Kan alltså inte säga vad tidigare drivrutin var, men den jag har idag är den du länkar till.

Hur finner jag äldre via deras sida? Skulle vara värt att rolla tillbaka till några äldre.

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna dubbelkolla med enhetshanteraren (tror jag) vilket nätverkskort det är som är på moderkortet men jag tror du ska kolla här:
https://downloadcenter.intel.com/download/25016/Intel-Network...

Till vänster där har du äldre versioner och faktiskt, åter om jag tolkar det där rätt, så har du nyare att testa.

(För jag hittar inte att det finns äldre versioner att ladda hem där)

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Ehm, det var ju klarspråk.

Bild ett: Nätverkskortet ballar ur.
Bild två: DNS uppslag fungerar inte
Bild tre: Nätverkslänk har lagt av.

Du har inte fel på routern eller kabeln.

Det ser ut som, och det här får man väl kolla lite nogrannare, att drivrutinen till nätverkskortet ballade ur (enligt bild 1, text). Bild 2, 3 är följder av det.

Vad jag hittar är att MSI släppte en ny nätverksdrivrutin för Win10 64bitars (gissar på att du har det) den 11/9 - så nötfrågan är, har du uppdaterat till den? Blev det bättre / sämre med den?
https://www.msi.com/Motherboard/support/Z170A-S02#down-driver...

Kronologisk ordning:
Bild 3, Link Down, 19:49:34
Bild 2, DNS: 19:49:42
Bild 1, NIC reset: 19:50:52

Permalänk
Medlem
Skrivet av madtop:

Kronologisk ordning:
Bild 3, Link Down, 19:49:34
Bild 2, DNS: 19:49:42
Bild 1, NIC reset: 19:50:52

Äsch, helt korrekt...om man kollar hela sekvensen (som det ser ut på bild 3)
flapp, info om flapp (TX Hang?), dns, dns, flapp, dns, flapp -> reset inom ~18 sekunder.

Autoneg-strul? Portfel?

Får hoppas på drivrutinsstrul.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurk:

Autoneg-strul? Portfel?

Får hoppas på drivrutinsstrul.

Personligen hade jag, som första steg, provat att byta kabel.
Men det kan lika gärna vara en dålig drivis.

Permalänk
Medlem

hade samma problem på en av mina Arris iptv. tappade hela tiden nätverk. första jag gjorde var att byta kabel. vipps fungerar allt felfritt. men du kanske har provat det.

Permalänk
Inaktiv

OK testat detta nu!

1.Installerat senaste drivrutinerna. Verkar inte kunna rolla tillbaka för den hittar ständigt nya drivrutiner när jag scannar för hårdvaruförändring.

2. Byta port

3. Starta om routern till grundinställningar (telias skit)

Nytt problem som jag upptäckte!
När den startar om som jag visar högre upp så får jag bara 100mbit verkar det som. Det är iallafall vad som kan utläsas från bredbandskollen. När jag avinstallerar och byter drivrutiner så ger bredbandskollen mig 400mbit ned / 120-150mbit upp beroende på vad jag gör vid tillfället. Men sedan tar det en stund och den ger mig nätverkskabel saknas osv osv osv sedan 100mbit.

Blir fan matt kan ej googla fram just detta fel. Vad fan?

Det jag ej testat = Ny kabel.
Felsökt den dvs så den fungerar men kunde ej tro att den kan fungera OCH visa på fel. Kan det vara den tro? Har ingen här så kan inte testa vidare. Köper en imorgon!

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan definitivt vara kabelfel för en 100Mbitlänk beror ofta på att man bara har kommunikation på 2 par och en glappande/skadad kabel kan ju ibland fungera och ibland leda till de symptom du beskriver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@anon131444:

Säger samma sak som jag sa tidigare i tråden: testa att byta kabel.

Att du ibland bara har 100Mbps tyder på glapp/dämpning i kabel eller kontakter.

Permalänk
Inaktiv

Köpte en bra cat6 nu. Testar ikväll så återkommer jag med slutresultat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Sådär! Efter ett x antal timmars användande så verkar det som att felet är åtgärdat med ny kabel!

Tack för bra support!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Sådär! Efter ett x antal timmars användande så verkar det som att felet är åtgärdat med ny kabel!

Tack för bra support!

Haha. Det var så lite!
Gött att du fick igång det!

Synd att du ljög i första inlägget om att du felsökt kabeln, det gjorde att det tog lite tid för oss andra att komma felet på spåret bara.

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gurk:

Haha. Det var så lite!
Gött att du fick igång det!

Synd att du ljög i första inlägget om att du felsökt kabeln, det gjorde att det tog lite tid för oss andra att komma felet på spåret bara.

Tjenare!

Jag trodde faktiskt i min enfald att om den fungerar så är det ingenting fel på den. Så mot mitt bättre vetande så trodde jag faktiskt att jag felsökte den så mycket som det går. Är själv jävligt chockad över att kabeln var felet måste jag säga!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon131444:

Är själv jävligt chockad över att kabeln var felet måste jag säga!

Inte jätte vanligt men heller inte ovanligt, nätverks kablar är ganska känsliga faktigst.
Har varit med om att kablar inte har något som helst yttre täcken på skada, men de är trasiga ändå, mycket troligtvis på att det har blivit en skada på isoleringen.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.