Mitt fiber slutade att fungera och jag hittar inte felet

Permalänk
Medlem

Mitt fiber slutade att fungera och jag hittar inte felet

Hej,

För 3 år sedan drog vi fiber till vår villa genom svensk infrastruktur. Alltele hade då ett erbjudande om 3 år gratis uppkoppling, vilket vi nappade på och de har mer eller mindre fungerat 99.9%. Nu har det gått 3 år, jag fick min första faktura och den betalades i tid, vi fortsatte att köra 100/10.

I fredags, gick vårt internet ner, eller rättare sagt, det gick inte att surfa, se på tv eller streama något. Så jag startade min felsökning genom att plugga in min macbook direkt in i fiberboxen/mediafördelaren.

Där upptäckte jag följande:
Jag blir direkt fördelad en ipadress
Jag kan pinga google.com och 8.8.8.8
Jag kan till och med besöka sidor som vecka.nu (tar lite tid, men de laddas till slut)
Jag kan till och med besöka andra sidor, men då brukar endast huvudet av hemsidan laddas innan den tajmar ut.

Jag ringde in till alltele och efter provat det jag just provat så säger dom att allt bör fungera, då de inte kan se några indikationer på några fel, men att de nu på måndag eventuellt kan skicka ut en servicetekniker. (någon underleverantör till en underleverantör)

Känslan som bäst beskriver mitt problem är att min "mobilsurf" tagit slut, enda problemet är att jag inte har någon mobilsurf, utan använder fiber och det skall vara obegränsat. Jag frågade alltele om det har stängt av något eller om de missat något i övergången från gratis 3 års internet till att jag nu betalar men de säger att allt skall fungera. Så jag får väl lita på det.

Jag har även kollat med grannarna som använder samma lösning och deras funkar perfekt. Ingen har grävt något i området.

Så nu undrar jag, har någon av er en aning vad som kan vara fel? Eller är det bara att vänta på serviceteknikern

När jag pingar saker, så får jag 20-40% packet loss.

Permalänk
Rekordmedlem

Det skulle kunna bero på strul med ditt val av DNS servern använder du dhcp till det ? För att testa det kan du ju prova att manuellt välja att använda en annan tex Googles på 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 vad händer då ?
Har du uppdaterat något i samband med att det började strula, funkar det olika beroende på vilken webbläsare eller dator/telefon du använder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det skulle kunna bero på strul med ditt val av DNS servern använder du dhcp till det ? För att testa det kan du ju prova att manuellt välja att använda en annan tex Googles på 8.8.8.8 eller 8.8.4.4 vad händer då ?
Har du uppdaterat något i samband med att det började strula, funkar det olika beroende på vilken webbläsare eller dator/telefon du använder ?

Hej mrgaffe, jag använder den DNS servern jag blir tilldelad av dhcp.
Men jag provade nu att byta till 8.8.8.8 och får samma beteende som förut.
Nej, har inte uppdaterat något i samband med att det började strula. Datorn jag använder nu, har dessutom legat i skrubben sedan i April. Har även prövat 2 olika routrar och min frus jobb PC. Har bara använt chrome, men även testat att köra några ftp sessions genom filezilla och genom terminalen, där lyckas jag connecta till servern, men det blir direkt problem när jag försöker få katalog innehållet listat

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hixen:

Hej mrgaffe, jag använder den DNS servern jag blir tilldelad av dhcp.
Men jag provade nu att byta till 8.8.8.8 och får samma beteende som förut.
Nej, har inte uppdaterat något i samband med att det började strula. Datorn jag använder nu, har dessutom legat i skrubben sedan i April. Har även prövat 2 olika routrar och min frus jobb PC. Har bara använt chrome, men även testat att köra några ftp sessions genom filezilla och genom terminalen, där lyckas jag connecta till servern, men det blir direkt problem när jag försöker få katalog innehållet listat

Kör du ftp i lan och det strular så är det inget fel med din internetanslutning eller var det över internet ?
Har du Alltele som operatör eller äger de eller driftar de nätet ?
De grannar du frågade om ev problem, hade de samma kombination av operatörer som du ?
Om du provat utan router kopplade du in din frus pc utan router också så att du kan utesluta både routern och mjukvaruproblem i din dator ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kör du ftp i lan och det strular så är det inget fel med din internetanslutning eller var det över internet ?
Har du Alltele som operatör eller äger de eller driftar de nätet ?
De grannar du frågade om ev problem, hade de samma kombination av operatörer som du ?
Om du provat utan router kopplade du in din frus pc utan router också så att du kan utesluta både routern och mjukvaruproblem i din dator ?

Försökte köra FTP över internet, dvs. mot mitt webbhotell.
Japp, kör inga tester med någon av min routrar, för att minimera eventuella fel. Så när jag testade min frus jobb PC så testade jag direkt mot fiberboxen.
Japp, grannarna som bor på tomten bredvid oss har också alltele, fiber, 100/10 utan problem.

Jag tror det är svensk infrastruktur som äger nätet, de i sin tur har säkert olika underleverantörer som driftar nätet och lagar eventuella kabelbrott eller gör nyinstalltioner. Alltele är en av många internet leverantörer jag kan välja att förse mig med internet abonnemanget. Valde dom av ok pris och jag haft dem gratis i 3 år utan problem. Men jag tror jag kan gå på qmarket och välja någon annan leverantör.

Som sagt, hållit på med detta i 2 dagar och det känns som jag gjort det mesta.

Någon som kanske vet vanliga symptom om fiberkabeln/fiberboxen är skadad eller om någon känner till något som alltele kan ha hittat på.

Känns precis som jag fått mitt internet strypt.

Kan tilläggas att jag förnyat min IP säkert 3-4 gånger och fortfarande samma problem, fast med olika IP-nr.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av hixen:

Försökte köra FTP över internet, dvs. mot mitt webbhotell.
Japp, kör inga tester med någon av min routrar, för att minimera eventuella fel. Så när jag testade min frus jobb PC så testade jag direkt mot fiberboxen.
Japp, grannarna som bor på tomten bredvid oss har också alltele, fiber, 100/10 utan problem.

Jag tror det är svensk infrastruktur som äger nätet, de i sin tur har säkert olika underleverantörer som driftar nätet och lagar eventuella kabelbrott eller gör nyinstalltioner. Alltele är en av många internet leverantörer jag kan välja att förse mig med internet abonnemanget. Valde dom av ok pris och jag haft dem gratis i 3 år utan problem. Men jag tror jag kan gå på qmarket och välja någon annan leverantör.

Som sagt, hållit på med detta i 2 dagar och det känns som jag gjort det mesta.

Någon som kanske vet vanliga symptom om fiberkabeln/fiberboxen är skadad eller om någon känner till något som alltele kan ha hittat på.

Känns precis som jag fått mitt internet strypt.

Kan tilläggas att jag förnyat min IP säkert 3-4 gånger och fortfarande samma problem, fast med olika IP-nr.

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter mer o mer som ett nätfel så det är nått operatören får felsöka, du får väl vänta på deras tekniker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det låter mer o mer som ett nätfel så det är nått operatören får felsöka, du får väl vänta på deras tekniker.

Tack för att du försökte iaf, jag får återkoppla hur det gick sedan. Mitt känsla är att dom failat i övergången från gratis till betalande. Fast igen, då borde jag kanske inte fått nya IP-adresser tilldelade.

Tack igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kort uppdatering:
Funkar fortfarande inte, varit i kontakt med supporten för AllTele (A3) och dom har skickat ärendet vidare till deras servicetekniker (Zitius). De har i sin tur öppnat ärendet 2 gånger och stängt det 2 gånger med kommentaren att allt funkar och att problemet mest troligt finns hos min router eller att jag skall kontakta Viasat för felsökning varför min TV inte fungerar.

Det roliga i historien är att min router eller TV har inte varit inkopplade sedan jag började felsöka detta, dvs. jag kopplade bort alla annan teknik och kopplade min dator direkt in i fiberboxen. Så jag öppnat ärendet igen och bett AllTele att vara VÄLDIGT specifika när de skickar ärendet vidare till Zitius igen.

Nu får vi hålla tummarna, 3:e gången gillt.

Permalänk
Medlem

Kommer inte på något som kan hjäpa dig mer än att själv ringa till Zitius och prata med företaget, låter som de hanterat din felanmälan på ett väldigt oproffsigt vis för att förklara vad som hänt så de har informationen då något tydligt går fel med kommunikationen mellan AllTele och Zitius.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem

Låter lite som att det skulle kunna vara en skitig/dålig fiber eller SFP antingen i din mediaomvandlare eller i noden? Får du ut den hastighet du ska ha?

Permalänk
Medlem

Tracert är ett bra verktyg. Du borde kunna få en uppfattning vart paketen tappas iaf

Permalänk
Medlem

Installera Pingplotter och kör mot tex google.se sen posta resultatet här. Så går det lättare att se var felet ligger.

Permalänk

Om vi förutsätter att man inte ljuger från felsökningssidan, så kan vi väl anta att du och någon annan kund varit växlade ända sedan början?

Om teknikerna/supporten kan se trafik, tv-boxar etc och dom inte ljuger, så är det ju inte du utan någon annan längst ut i kedjan.

En möjlig förklaring skulle ju då vara att du och den du blivit växlad med, har tagit alltele och haft surf i 3 år. Sedan gick erbjudandet ut och du tecknade nytt. Den andra gjorde det inte... Men sitter glad hemma och fortsätter använda tjänsterna.

Det är det enda rimliga och möjliga om de som felsökt påstår att dom ser att "allt funkar". Då får man ju utgå från att dom kontrollerat det på den nivån och inte bara kollat att det finns länk hem till dig. Det säger ju ingenting.

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

@dozix: Tack för tipset, här kommer mitt test.

Känns som det inte funkar bra någonstans, men du kanske har lite mer erfarenhet av pingplotter än min 2 minuters analys

Permalänk
Medlem

Nä 20% packet loss redan på första hoppet ser mindre bra ut. Om du har provat med en annan enhet och en annan kabel och det ser lika dåligt ut då. Så tycker jag att du ska skicka in den bilden till supporten.

Permalänk
Medlem

@MaxDS: Nej, kommer inte inte ens upp i närheten vad jag betalar för. Har 100/10. Och jag kommer inte ens in på brebandskollen för att testa. Provade ett annat verktyg som fanns att ladda hem gratis på min macbook från appstore som heter speedtest och efter ett test, så såg det ut så här:

Permalänk
Administrativ avgift

@hixen: ge supporten din mac adress så de kan dubbelkolla att du är rätt kopplad.

Visa signatur

Jonsbo i100| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | SF600 | Samsung G9 49 | Vive Focus 3 | Noctua fans | Custom loop

Permalänk
Medlem

Ser att bredbandssupporten inte har blivit ett dugg bättre på 18 år.
Av egen erfarenhet och massa bråkande när jag själv haft problem med mitt Internet kan jag väl säga att du bör stå på dig och ge inte upp, tids nog kommer polletten ramla ned och då när det är ett bekräftat fel tycker jag du ska kräva ersättning.

Kämpa vidare!

Permalänk
Medlem

@andra94: Tack för tipset, skall se till att de får den imorgon.

Permalänk
Medlem

@hixen
Låter som en typisk korskoppling eller att din prot ligger mot en annan kund, rätt vanligt att sådan problem uppstår.
Men som @andra94 sa be dem kolla på din macadress.
Dock måste det vara på en enhet som är inkopplad och på hela tiden, så koppla in routern igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hixen:

Hej,

För 3 år sedan drog vi fiber till vår villa genom svensk infrastruktur. Alltele hade då ett erbjudande om 3 år gratis uppkoppling, vilket vi nappade på och de har mer eller mindre fungerat 99.9%. Nu har det gått 3 år, jag fick min första faktura och den betalades i tid, vi fortsatte att köra 100/10.

I fredags, gick vårt internet ner, eller rättare sagt, det gick inte att surfa, se på tv eller streama något. Så jag startade min felsökning genom att plugga in min macbook direkt in i fiberboxen/mediafördelaren.

Där upptäckte jag följande:
Jag blir direkt fördelad en ipadress
Jag kan pinga google.com och 8.8.8.8
Jag kan till och med besöka sidor som vecka.nu (tar lite tid, men de laddas till slut)
Jag kan till och med besöka andra sidor, men då brukar endast huvudet av hemsidan laddas innan den tajmar ut.

Jag ringde in till alltele och efter provat det jag just provat så säger dom att allt bör fungera, då de inte kan se några indikationer på några fel, men att de nu på måndag eventuellt kan skicka ut en servicetekniker. (någon underleverantör till en underleverantör)

Känslan som bäst beskriver mitt problem är att min "mobilsurf" tagit slut, enda problemet är att jag inte har någon mobilsurf, utan använder fiber och det skall vara obegränsat. Jag frågade alltele om det har stängt av något eller om de missat något i övergången från gratis 3 års internet till att jag nu betalar men de säger att allt skall fungera. Så jag får väl lita på det.

Jag har även kollat med grannarna som använder samma lösning och deras funkar perfekt. Ingen har grävt något i området.

Så nu undrar jag, har någon av er en aning vad som kan vara fel? Eller är det bara att vänta på serviceteknikern

När jag pingar saker, så får jag 20-40% packet loss.

Jag fick liknande problem igår natt, men mitt fungerade ännu sämre. Min gratisperiod slutade natten till idag (torsdag) och strax efter midnatt började problemen. Idag pratade jag med min operatör Bredband2. Tjejen på kundtjänst hittade felet direkt. Hon sa att den som äger nätet oftast ändrar från publikt IP (som jag har haft flera månader) till en IP som inte är publik. Jag lyckades missa teknikerna med 10 minuter (kom fram 17:10), så de skulle fixa det imorgon bitti. Det är bara en knapptryckning bort för teknikerna.

Kanske du kan ha liknande problem? Å andra sidan borde Alltele redan ha hittat det felet i så fall Samt att TV:n borde fungera bättre, men det kanske ändå är värt att kolla upp.