Texten är regnbågsfärgad på ny skärm?

Permalänk

Texten är regnbågsfärgad på ny skärm?

Som rubriken lyder har jag köpt en ny skärm. Det är en AOC CU34G2X/BK https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cu34g2xbk/...

Mitt problem är att all text speglar sig lite och blir regnbågsfärgad på internet och skrivbordet framförallt. Det är jäkligt störande och man måste koncentrera ögonen mycket för att se.
Om jag zoomar in till typ 150% i webbläsaren blir texten helt svart igen.
När jag drar webbläsaren över till min andra skärm som är en mindre 24 tums skärm så blir texten helt svart.
Jag har inte gjort några större inställningar på den mer än guiden för text som windows har inbyggt utan större lycka.

Någon som har en lösning på detta eller vet vad jag kan göra, för tror inte att det är något fel på skärmen.

Permalänk
Medlem

Kör du i skärmens native-upplösning ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Kör du i skärmens native-upplösning ?

Ja 3440 x 1440 har jag inställt i windows. Står att det är den upplösning som rekommenderas inom parantes under inställningar.

Permalänk
Medlem

VA-panel, som säkert lider av samma "brist" som min ena skärm med VA-panel.

Läs denna tråden:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1619383-text-ar-oskarp...

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizzmokwak:

Som rubriken lyder har jag köpt en ny skärm. Det är en AOC CU34G2X/BK https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingskarm/aoc-cu34g2xbk/...

Mitt problem är att all text speglar sig lite och blir regnbågsfärgad på internet och skrivbordet framförallt. Det är jäkligt störande och man måste koncentrera ögonen mycket för att se.
Om jag zoomar in till typ 150% i webbläsaren blir texten helt svart igen.
När jag drar webbläsaren över till min andra skärm som är en mindre 24 tums skärm så blir texten helt svart.
Jag har inte gjort några större inställningar på den mer än guiden för text som windows har inbyggt utan större lycka.

Någon som har en lösning på detta eller vet vad jag kan göra, för tror inte att det är något fel på skärmen.

Vore bra med en bild så vi förstår hur det ser ut.

Det är inte så att du har nån inställning på skärmen som gör det? Testat "gaming" mode om det finns?
Slå av alla specialfunktioner?

"sharpness" brukar kunna göra att saker paradoxalt nog blir svårare att se rena kanter...

testa annan dator, testa annan sladd, testa annat uttag på grafikkortet, testa annan typ av uttag (hdmi/dvi).

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Vore bra med en bild så vi förstår hur det ser ut.

Det är inte så att du har nån inställning på skärmen som gör det? Testat "gaming" mode om det finns?
Slå av alla specialfunktioner?

"sharpness" brukar kunna göra att saker paradoxalt nog blir svårare att se rena kanter...

testa annan dator, testa annan sladd, testa annat uttag på grafikkortet, testa annan typ av uttag (hdmi/dvi).

Kolla denna länk på bild jag nyss laddat upp.

https://imgur.com/YM21L5a

Permalänk
Medlem

Om det finns någon form av gaming-läge eller overdrivefunktion så är det förmodligen problemet.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Inaktiv

Testa att justera cleartype.

Permalänk
Skrivet av era909:

Om det finns någon form av gaming-läge eller overdrivefunktion så är det förmodligen problemet.

Overdrive och gamemode är off.

Permalänk
Skrivet av anon138754:

Testa att justera cleartype.

Testat detta men hjälper inte.

Permalänk
Medlem

Kolla så att den här inte står på 420.

https://imgur.com/XbP6k8H

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk

Någon som vet hur jag ändrar ifrån YCbCr422 till RGB i Nvidia kontrollpanelen. Jag kan bara välja YCb nu? Detta skulle kunna vara problemet.

Permalänk
Skrivet av Robins:

Kolla så att den här inte står på 420.

https://imgur.com/XbP6k8H

När jag trycker på den listan kommer bara alternativet 422 upp? Jag kan inte välja något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gizzmokwak:

När jag trycker på den listan kommer bara alternativet 422 upp? Jag kan inte välja något annat.

Då är det där problemet är. Ska va RGB eller 444.
Vad har du för kabel till skärmen?

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk
Medlem

På samma bild jag skicka. Kolla i listan med upplösningar att du har den rätta vald under PC och inte nån av dom längre upp.

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | MSI 4090 Suprim X | Asus x570 prime pro | 32 GB G-Skill 3600mhz | EVGA G2 1000W | LG CX48 | Custom loop vattenkylning, 3 x 420 radiatorer, 2 x D5

Permalänk

Tack alla för all info. Problemet är nu löst. Jag kunde inte byta från YCBCR422 till RGS när uppdateringsfrekvensen var 144. Ändrade till 120 och då funkade RGB. Nu är inte färgen som en regnbåge.

Dock kast att jag inte kan använda skärmen i 144hz

Permalänk
Skrivet av Robins:

Då är det där problemet är. Ska va RGB eller 444.
Vad har du för kabel till skärmen?

Jag kör DP kabeln som följde med skärmen.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gizzmokwak:

Tack alla för all info. Problemet är nu löst. Jag kunde inte byta från YCBCR422 till RGS när uppdateringsfrekvensen var 144. Ändrade till 120 och då funkade RGB. Nu är inte färgen som en regnbåge.

Dock kast att jag inte kan använda skärmen i 144hz

Du skriver inte vilket grafikkort du har, men den vanligaste orsaken är att man har ett för gammalt grafikkort som inte orkar bandbredden skärmen är kapabel till. Minns inte på rak arm var gränsen går och informationen ute är ju usel kring detta. Men du kan behöva Pascal (GTX 10xx) eller modernare för att nå den Displayport-bandbredd som krävs för 3440x1440 och 144 Hz.

Det kan också orsakas av en dålig kabel där Nvidias drivrutin märker att den inte orkar med och sänker hastigheten på DP-länken. Något Nvidia gör utan att meddela användaren att så är fallet. Man får "upptäcka" sådant själv.

Ibland räcker det med en enkel omstart. Ibland är det ny kabel som gäller.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Du skriver inte vilket grafikkort du har, men den vanligaste orsaken är att man har ett för gammalt grafikkort som inte orkar bandbredden skärmen är kapabel till. Minns inte på rak arm var gränsen går och informationen ute är ju usel kring detta. Men du kan behöva Pascal (GTX 10xx) eller modernare för att nå den Displayport-bandbredd som krävs för 3440x1440 och 144 Hz.

Det kan också orsakas av en dålig kabel där Nvidias drivrutin märker att den inte orkar med och sänker hastigheten på DP-länken. Något Nvidia gör utan att meddela användaren att så är fallet. Man får "upptäcka" sådant själv.

Ibland räcker det med en enkel omstart. Ibland är det ny kabel som gäller.

Det stämmer nog. När jag köpte skärmen så satt jag på ett GTX 970 kort. Nu när jag för någfra dagar sedan köpte ny dator med ett RTX 3070 så kommer inte detta bekymmer och jag kan köra rgb inställning i 144 hz.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Gizzmokwak:

Det stämmer nog. När jag köpte skärmen så satt jag på ett GTX 970 kort. Nu när jag för någfra dagar sedan köpte ny dator med ett RTX 3070 så kommer inte detta bekymmer och jag kan köra rgb inställning i 144 hz.

Ah, GTX970 är som högst HBR2-hastighet ≈22 Gbit och då når man 100 eller 120 Hz med 8 bitars RGB med 3440x1440 beroende på skärm.