Permalänk
Medlem

Ni med Xtrfy-mus... hur är hållbarheten?

Köpte Xtrfy M3 i februari eller nåt, nu har den börjat hacka i avläsningen och det går inte att scrolla längre, båda problemen inom nån vecka bara. Har sett på recensioner att de här problemen är konsekventa. Ni som haft Xtrfy lika länge som jag eller längre, hur väl håller den, och vilken modell har ni? Har varit en väldigt bekväm mus så länge den funkat...

Titeltypo
Permalänk
Medlem

99% av alla möss du köper idag är trasiga när du öppnar dom. Jag kommer aldrig hitta nån som håller. Har gett upp. Gäller och ha 10 st på lager.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

99% av alla möss du köper idag är trasiga när du öppnar dom. Jag kommer aldrig hitta nån som håller. Har gett upp. Gäller och ha 10 st på lager.

Detta. Som att köpa kvalitet av en billig leksak för mycket pengar.
Bästa musen jag haft var från Logitech och hade styrkula. Fan vad bra och skön den var. Höll i många år.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Köpte Xtrfy M3 i februari eller nåt, nu har den börjat hacka i avläsningen och det går inte att scrolla längre, båda problemen inom nån vecka bara. Har sett på recensioner att de här problemen är konsekventa. Ni som haft Xtrfy lika länge som jag eller längre, hur väl håller den, och vilken modell har ni? Har varit en väldigt bekväm mus så länge den funkat...

låter jättekonstigt för mig,
jag har också en m3 dock "heaton edition" men antar att det borde vara samma och har haft den sen början 2016-2017 utan problem

måndagsexemplar?

Permalänk

MZ1 sedan release, inga fel hittills.

Permalänk
Medlem

Tror att ni som har möss som håller länge har begåvats med "the light touch" också. Jag trycker som det vore liv o död när jag spelar FPS.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Tror att ni som har möss som håller länge har begåvats med "the light touch" också. Jag trycker som det vore liv o död när jag spelar FPS.

Skulle snarare säga att om du spelar så så får du räkna med att de går sönder

Permalänk
Samsung Sverige

Jag måste verkligen fråga nu, hurfasen hanterar ni era möss?

Själv så är det aldrig en mus har gått sönder för mig, utan jag tröttnar på den och köper en ny efter 1-3 år. Vad gör ni för att mössen ska paja för er? Rage efter nå knasigt HS i CS? Snälla berätta

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6608147/xtrfy-m3-heaton-edition

Här har ni. Vi är inte bara ett par stycken med trasiga musar

Permalänk
Samsung Sverige
Skrivet av Ucmh:

https://www.inet.se/produkt/6608147/xtrfy-m3-heaton-edition

Här har ni. Vi är inte bara ett par stycken med trasiga musar

Jaja, det förklarar saken lite bättre Jag tolkade det som att "alla" möss gick sönder för er

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

https://www.inet.se/produkt/6608147/xtrfy-m3-heaton-edition

Här har ni. Vi är inte bara ett par stycken med trasiga musar

Hade en M3 som scrollen liksom "tröcks ner" på och det blev som en touch-knapp på scrollen istället för att faktiskt trycka in den (helt bottnad). Så när man skulle scrolla så blev den direkt nedtryckt istället. Otroligt störande och jag vet faktiskt inte vad som hände, använde den inte mer än ett par dagar 😅 Försökte dra upp scrollen flera gånger ifall den hade fastnat, men det var verkligen som att den skulle vara där den var.

Nu kör jag istället med en Logitech G pro wireless som lätt är den bästa jag haft

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Nu kör jag istället med en Logitech G pro wireless som lätt är den bästa jag haft

Googlade på modellen.
https://www.webhallen.com/se/product/290039-Logitech-G-Pro

Citat:

Framröstad topprecension

No-Face
Började dubbelklicka/släppa redan efter 1mån. Tydligen vanligt problem. Rocketjumpninja körde en poll 2018, runt 60% med samma bekymmer. Ovärt 1500 kr.

Inte första gången jag hör talas om att de tappat stilen. Logitech 😢 Brukade ju vara mest stabila kvalitetsmärket som fanns...

Permalänk
Skrivet av Ucmh:

Googlade på modellen.
https://www.webhallen.com/se/product/290039-Logitech-G-Pro
Inte första gången jag hör talas om att de tappat stilen. Logitech 😢 Brukade ju vara mest stabila kvalitetsmärket som fanns...

Ja man får väl vara glad att min fungerar felfritt i 3+ år nu 🥳

Permalänk
Medlem

Har en M4 sen ca 1 år tillbaka, inga problem alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Skulle snarare säga att om du spelar så så får du räkna med att de går sönder

Logiken. Om du köper en bil med 500 hkr men du kör i 80 km/h så får jag räkna med att den går sönder. Understandable. (Bilen marknadsförs som sportbil också).

Detta i kombination med att gamers köper spel som inte ens är klara och sen inte orkar göra återköp. Eller tycker det verkar bökigt.

Logitech's ingenjörer när på 90-talet fick i uppdrag att skapa en ny mus.
Industridesigners ritade musen sedan använde de sin tidigare kunskap för att skapa en mus som höll i 10 år.
Varje komponent hade i 10 år tidigare gjorts utan avbrott för att fungera över tid i fabriker som tillverkade komponenter för datormöss.

Idag är det nån som öppnar ett 3d-program, printar ut ett skal, och köper några brytare typ limmar ihop skiten och sätter på en cool led och sen äre bara o åka te banken. (klart överdrivet, finns säkert bra kvalitésmöss idag också, men det känns som att mycket av dagens möss lider av brist på dignitet och hållbarhet.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem

Vet inte hur ni hanterar mössen eller om ni fått dåliga exemplar, eller har jag haft tur? Men jag har legit haft 3 möss sedan 2005.

Razer copperhead 2005-2012
Qpad om-75 2012-2021
Logitech g603 2021-

Men kan inte svara exakt för xtrfy, gissar på samma som för annat, man kan få bra och dåliga exempel.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Logiken. Om du köper en bil med 500 hkr men du kör i 80 km/h så får jag räkna med att den går sönder. Understandable. (Bilen marknadsförs som sportbil också).

Detta i kombination med att gamers köper spel som inte ens är klara och sen inte orkar göra återköp. Eller tycker det verkar bökigt.

Logitech's ingenjörer när på 90-talet fick i uppdrag att skapa en ny mus.
Industridesigners ritade musen sedan använde de sin tidigare kunskap för att skapa en mus som höll i 10 år.
Varje komponent hade i 10 år tidigare gjorts utan avbrott för att fungera över tid i fabriker som tillverkade komponenter för datormöss.

Idag är det nån som öppnar ett 3d-program, printar ut ett skal, och köper några brytare typ limmar ihop skiten och sätter på en cool led och sen äre bara o åka te banken. (klart överdrivet, finns säkert bra kvalitésmöss idag också, men det känns som att mycket av dagens möss lider av brist på dignitet och hållbarhet.

Jag ser det som att du köper en sportbil med manuell växellåda men aldrig använder kopplingen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag ser det som att du köper en sportbil med manuell växellåda men aldrig använder kopplingen.

Gör brytare och knappar som klarar av att bli tryckta på? Varför ska jag ändra 10.000 år av evolution bara för att nån är lat? Det är inte fel på människan det är fel på produkten!

Jag har en skyffelpå jobbet den är gjord i gjutet stål med extremt stark plast över handtag och hals. Den kommer finnas kvar om 1000 år. Heaton-musens skrollhjul började aldrig ens existera.

Det jag har på tummen:
- Logitech nya möss släppta senast åren har slutat funka, dubbelklickar eller klickar inte alls på de stora brytarna.
- Plastmaterialet slits ned eller nöts av svett (gör nått som klarar av lite surhet)
- Gummit på sidorna värms upp varma sommardagar, av varma nävar som gör att klistret under förlorar sin funktion det släpper och ramlar av.
- Möss knakar och känns ostabila i sin konstruktion vid lite tryck.

Det är uppenbart att mycket av dagens möss inte är gjorda av några som vet vad dom gör eller har ett intresse av att skapa hållbara produkter. Kommer inte ändra uppfattning.

Känns som Jens Of Sweden möss. Typ. FPS-spelare vaskar sina möss eller nått. Jag vill inte vaska jag vill ha min lika länge som jag hade äldre möss från 90-talet och tidigt 2000-tal. Där snackar vi kvalité. Inte en klåpare i närheten när dessa tillverkades.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk

Jag menar att även om bilen är byggd för att klara de mest extrema manövrar så kommer den gå sönder om du hanterar den vårdslöst...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag menar att även om bilen är byggd för att klara de mest extrema manövrar så kommer den gå sönder om du hanterar den vårdslöst...

Han säger ju att det inte var ett så märkbart problem förr, så då går det inte att helt enkelt avskriva hans svikande musar som "vårdslöshet." Däremot är vikt en stor faktor nu, vilket det inte var på 90-talet så vitt jag kan minnas, och när man måste ha lätta komponenter blir ens valmöjligheter som tillverkare så klart mycket mer begränsade.

Permalänk
Medlem

Jag har en M4 jag köpte vid lansering som min sambo numera använder. Nu kör jag med en M42 som också är köpt nära inpå lansering. Båda håller likvärdig kvalité ställt mot övriga möss jag haft tidigare. Nu är det bara invänta M42 Wireless i retro så kan jag dö lycklig.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Har en M4 sen ca 1 år tillbaka, inga problem alls.

Samma här.

Jag har ju haft Deathadder V2 och jag märker att sensorn i M4 har mycket mer precision i FPS spel.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag menar att även om bilen är byggd för att klara de mest extrema manövrar så kommer den gå sönder om du hanterar den vårdslöst...

Såklart. Men inget av hur jag hantera några av mina möss har varit vårdslöst. Bara starka händer med normala klick. Inget skrikande inget tjoande.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Skrivet av ch1llone:

Tror att ni som har möss som håller länge har begåvats med "the light touch" också. Jag trycker som det vore liv o död när jag spelar FPS.

Det va ju inte direkt det du gav sken av här.

Men men...

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Det va ju inte direkt det du gav sken av här.

Men men...

Jo förstår att du misstolka mig det är lugnt. Menade bara att jag spelade med ganska hårda flickshots. Tryckte till på knappen när jag hade huvudet på. FLYTTA -> TRYCKA. Väldigt seriös var jag. Tills möss började gå sönder och CS:GO blev tråkigt nån gång 2019.

Jag fick ju ut det jag ville ha sagt, sanningen kanske är den att tillverkarna missbedömer hur hårt folk faktiskt kan trycka på en knapp i stridens hetta. De testar väl med nån "average force" om de testar dem för e-x antal klick. Men jag tror mycket av problem ligger i att själva infästningen som ska klicka på brytaren och platsen inte är tillräckligt linjära och det blir slitage när man lägger tyngden på olika ställen vid tryck.

Denna tråd gav mig ändå en riktigt bra idé som jag ska slipa på

Xtrify ch1llone M666
When Hell Isn't enough

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Denna tråd gav mig ändå en riktigt bra idé som jag ska slipa på
Xtrify ch1llone M666
When Hell Isn't enough

Lycka till du...

Permalänk
Skrivet av NatureBoyyy:

Vet inte hur ni hanterar mössen eller om ni fått dåliga exemplar, eller har jag haft tur? Men jag har legit haft 3 möss sedan 2005.

Razer copperhead 2005-2012
Qpad om-75 2012-2021
Logitech g603 2021-

Men kan inte svara exakt för xtrfy, gissar på samma som för annat, man kan få bra och dåliga exempel.

Jag är ingen intensiv FPS gamer, utan sitter bara väldigt mycket vid datorn... har ändå varit dum nog att köpa DYRA möss, just nu kör jag med en razer som laddas från själva musmattan, dumt av mig, för skiten lär ju gå sönder när som helst....

Antagligen så:
Släpper fötterna (går att åtgärda lätt)
Den börjar dubbelklicka istället för att "hålla inne" - Extremt irriterande!
Scrollhjulet... det förbannade jävla scrollhjulet!!! Det har nog gått sönder på fem olika sätt för mig nu, ibland är det klickfunktionen som ger av (något jag använder extremt ofta för att öppna nya tabbar) eller så börjar det gnissla som fan oavsett hut mycket man försöker smörja upp det, eller så bara lägger den av helt.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt att tråden blev till ett krig mellan människor som förnekar att möss inte är designade för hållbarhet och några som försöker påvisa att saker och ting på mössen slutar fungera. Är detta ens på riktigt? Haha.
Känns som människor blir kränkta över tanken på att deras produkter kan sluta fungera en dag? Vet inte hur annars jag ska förstå det här. Aja. Min känsla är att många tillverkare är medvetna om att produkterna inte håller bra kvalité för ingen ger lång garanti på dom. Så det bör gå åt rätt håll iaf för många dåliga reviews är inte bra för ett företag! Nu ger jag mig

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Medlem
Skrivet av ch1llone:

Helt sjukt att tråden blev till ett krig mellan människor som förnekar att möss inte är designade för hållbarhet och några som försöker påvisa att saker och ting på mössen slutar fungera. Är detta ens på riktigt? Haha.
Känns som människor blir kränkta över tanken på att deras produkter kan sluta fungera en dag? Vet inte hur annars jag ska förstå det här. Aja. Min känsla är att många tillverkare är medvetna om att produkterna inte håller bra kvalité för ingen ger lång garanti på dom. Så det bör gå åt rätt håll iaf för många dåliga reviews är inte bra för ett företag! Nu ger jag mig

Jag får säga att jag vet inte ens vilka kommentarer du tänker på när du säger "krig" och "kränkta." Har inte sett något som ligger på den nivån alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ucmh:

Jag får säga att jag vet inte ens vilka kommentarer du tänker på när du säger "krig" och "kränkta." Har inte sett något som ligger på den nivån alls.

Bara den uppfattningen jag hade, bortse från det om du inte förstår det.
Jag tycker kvalitén på möss har varit undermålig senaste åren. That's it.

Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U