Fredagspanelen 263: Gigantiska skärmar, Spindelmannen och blixtsnabba SSD:er

Permalänk
Melding Plague

Fredagspanelen 263: Gigantiska skärmar, Spindelmannen och blixtsnabba SSD:er

Jonas återvänder från semesterdimman och sluter upp med Calle i studion för att prata absurt stora datorskärmar samt ohälsosamt kabelsamlande i lådor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Roligt att Jonas är tillbaka! Tycker även att ni som hållit i de sista gångerna också gjort ett kanonjobb!

Tyvärr tror jag semesterdimman ligger kvar en aning. Det finns nämligen ingen associerad media-fil (alltså mp3) i RSS-flödet. Hoppas det ordnar sig. :-/

Permalänk
Medlem
Skrivet av RCX Slinger:

Roligt att Jonas är tillbaka! Tycker även att ni som hållit i de sista gångerna också gjort ett kanonjobb!

Tyvärr tror jag semesterdimman ligger kvar en aning. Det finns nämligen ingen associerad media-fil (alltså mp3) i RSS-flödet. Hoppas det ordnar sig. :-/

De verkar ha fixat MP3 filen. Gick att lyssna för mig nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RCX Slinger:

Roligt att Jonas är tillbaka! Tycker även att ni som hållit i de sista gångerna också gjort ett kanonjobb!

Tyvärr tror jag semesterdimman ligger kvar en aning. Det finns nämligen ingen associerad media-fil (alltså mp3) i RSS-flödet. Hoppas det ordnar sig. :-/

Det verkar vara driftproblem hos vår podleverantör Libsyn dessvärre. Jag tror att filen ska ha hoppat igång nu igen dock!

Permalänk
Medlem

Försena? Eller senarelägga lanseringen? Aja, semantik.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Honnörstecken 2022

Permalänk

Hmmm... mysko. Dyker fortfarande inte upp någon .mp3 för mig (i AntennaPod). Testade på en annan mobil och samma sak.

Då jag tittar i RSS-filen ser jag inte heller någon länk till en .mp3 i avsnittet.

Exempelvis: i föregående avsnitts (262) "<item>" finns en
<enclosure length="51209856" type="audio/mpeg" url="https://traffic.libsyn.com/clean/secure/sweclockers/Panel.mp3..." />

Men till detta avsnitt ser jag inget sådant.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av RCX Slinger:

Hmmm... mysko. Dyker fortfarande inte upp någon .mp3 för mig (i AntennaPod). Testade på en annan mobil och samma sak.

Då jag tittar i RSS-filen ser jag inte heller någon länk till en .mp3 i avsnittet.

Exempelvis: i föregående avsnitts (262) "<item>" finns en
<enclosure length="51209856" type="audio/mpeg" url="https://traffic.libsyn.com/clean/secure/sweclockers/Panel.mp3..." />

Men till detta avsnitt ser jag inget sådant.

Något verkar ha gått sönder rejält när Libsyn skulle uppdatera RSS-feeden med det nya avsnittet. Jag har gjort lite handpåläggning där nu, så testa gärna och se om det funkar nu.

Permalänk
Medlem

På tal om kabel-horder och gamla spelenheter så satt jag nån vecka sen och pratade med min son (16 år) om gamla datorer, typ 386 osv. Och så berättade jag att jag fortfarande har min Atari kvar som pappa köpte till mig som ung. Rätt vad det är så sitter vi och pillar på den. Kollar igenom spelmanualer från tidigt 90-tal osv. Sen uppstår ju den där frågan.. hur i h-e ska vi koppla in den på en modern enhet. Kabel-hordern inom mig letar frenetiskt och till slut hittar jag en lösning där allt ska gå via hembio-förstärkaren. Efter lite meck ingen bild på varesig Atari eller TV för den delen. Jag hade troligtvis gått ned i upplösning i förstärkaren så den kan inte visa någon bild alls längre. Fick reseta rubbet med förstärkaren till slut och fortfarande inte optimerat klart än med ljud och annat.
Men det ska inte ta slut där, kommer leta fram en lösning där jag kan lira lite Zac McKraken med sonen, på ett eller annat sätt ska det gå även nytid.

Förövrigt så fick jag 4/10 i quizzen och ansågs vara född på 90-talet.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte hängt med eller kollat fördigt på videon.
"20 eller 18-17" Oled skulle fungera bra på AIO datorer i bytiker. Vissa jag känner klagar på att det är svårt att få billiga 17"s bärbara.
Men som jag såg på NetONet sist så skulle AIO 20" fungera bra. Men om de kan få det så "billigt" att man vågar kunder röra vid dem är en annan sak.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Något verkar ha gått sönder rejält när Libsyn skulle uppdatera RSS-feeden med det nya avsnittet. Jag har gjort lite handpåläggning där nu, så testa gärna och se om det funkar nu.

Funkar perfekt!

Permalänk

Jag förstår inte folk som kör 40+ tum som datorskärmar? För det första är det usla paneler i dem för det andra vill man ha nackspärr och dåliga ergonomi så är 40+ tummare utmärkta!

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Jag förstår inte folk som kör 40+ tum som datorskärmar? För det första är det usla paneler i dem för det andra vill man ha nackspärr och dåliga ergonomi så är 40+ tummare utmärkta!

historiskt sett så har du helt rätt.
Har varit rätt så mycket rötna VA-paneler på i den storleken.

Det som gör mig något mer optmistiskt på sista tiden är just som vi pratade om att det har börjat dyka upp en del OLED-skärmar i 42" och 48"
Ergonomin går alltid att förbättra genom att ha ett djupt skrivbord och montera skärmen på en redig arm för att kunna finjustera.

Permalänk
Medlem

Ni pratade om dollarkursen. 10.60 SEK för en USD för närvarande.. aj.

Permalänk
Skrivet av CrispVanDahl:

historiskt sett så har du helt rätt.
Har varit rätt så mycket rötna VA-paneler på i den storleken.

Det som gör mig något mer optmistiskt på sista tiden är just som vi pratade om att det har börjat dyka upp en del OLED-skärmar i 42" och 48"
Ergonomin går alltid att förbättra genom att ha ett djupt skrivbord och montera skärmen på en redig arm för att kunna finjustera.

Finns inte så många alternativ när det kommer till djupa skrivbord med djup på mer än 900mm.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Dinkefing:

Finns inte så många alternativ när det kommer till djupa skrivbord med djup på mer än 900mm.

så är det absolut.
42" skulle jag säga är acceptabelt på 80-90cm i min mening, givetvis fortfarande stort men man vänjer sig.

Permalänk

Ska Jonas vara borta i 6mån!! Du kommer vara saknad!
Calle har stora skor att fylla, give them hell!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Skrivet av TaunyTiger:

Ska Jonas vara borta i 6mån!! Du kommer vara saknad!
Calle har stora skor att fylla, give them hell!

Han tar ledigt under de mest intressanta tiden på året där det väntas stora produktlanseringar. Tråkigt att inte kunna få hans tyckanden i videos och så gah!