Permalänk
Medlem

Problem med RAM Ryzen 7xxx

Får inte RAM att fungera i första RAM slottarna närmast CPU. Botar inte alls. Moderkortets LED signalerar bara RAM fel.

Och jag har testat allt jag kan komma på. Har till och med plockat bort hållaren för CPU osv. Uppdaterat BIOS osv osv. Troligen är moderkortet kass helt enkelt.

Och när jag googlade på saken så verkar det som om Det är ganska många som har diverse problem med Ryzen 7xxx och RAM.

Är det någon mer som upplevt liknade?

ASUS X670 TUF plus.
7700x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Får inte RAM att fungera i första RAM slottarna närmast CPU. Botar inte alls. Moderkortets LED signalerar bara RAM fel.

Och jag har testat allt jag kan komma på. Har till och med plockat bort hållaren för CPU osv. Uppdaterat BIOS osv osv. Troligen är moderkortet kass helt enkelt.

Och när jag googlade på saken så verkar det som om Det är ganska många som har diverse problem med Ryzen 7xxx och RAM.

Är det någon mer som upplevt liknade?

ASUS X670 TUF plus.
7700x

Hur har du satt i ramen, menar du att du har satt dom i första och andra slotten från vänster? Har du 2 stickor skall dessa sitta i A2 & B2. Alltså ledig-ram-ledig-ram.

Permalänk
Medlem

Har du kontrollerat CPU-sockeln? Om det bara är de två portarna närmast CPUn som krånglar så är det troligtvis minneskanalen som de hör till som inte fungerar, vilket ofta beror på t.ex. böjda pinnar i sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eyeless1983:

Hur har du satt i ramen, menar du att du har satt dom i första och andra slotten från vänster? Har du 2 stickor skall dessa sitta i A2 & B2. Alltså ledig-ram-ledig-ram.

Gick precis i här och skulle skriva följande. Jag läste nu manualen vilket jag får erkänna jag inte gjort tidigare. Och Där rekommenderar ASUS att minnet precis som du skriver skall sitta i slottarna 2. Alltså 2 och 4 räknat från CPU. Så det är nog inget fel. Men visst har man väll alltid satt minnet i slottarna 1 som sitter närmast CPU?? Eller är jag helt dum i huvudet ??

Permalänk
Medlem

Det är nog jag som alltid satt minnet närmast CPU. Men rekommendationen verkar vara att inte göra det. Dock har det alltid fungerat. Men det gör det definitivt inte i detta här. Så jag kan nog plocka bort min RMA från leverantören nu:) Pinsamt !

Permalänk
Medlem

Man sätter dem i varannan slot eftersom det är två olika kanaler. Sätter du dem bredvid varandra så hamnar båda på samma kanal och du får sämre prestanda.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Man sätter dem i varannan slot eftersom det är två olika kanaler. Sätter du dem bredvid varandra så hamnar båda på samma kanal och du får sämre prestanda.

Ja så långt har jag gjort rätt hela tiden. Problemet här var att slottarna som heter 1A och 1B och är slott 1 och 3 räknat från CPU fungerar inte. Systemet botar inte när minnet sitter där. Och när jag nu tittar i manualen så rekomnerar ASUS att om man har två stickor skall dessa sitta i 2A och 2B. Alltså slott 2 och 4 räknat från CPU. Inte helt logiskt kan man kanske tycka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magnus112233:

Ja så långt har jag gjort rätt hela tiden. Problemet här var att slottarna som heter 1A och 1B och är slott 1 och 3 räknat från CPU fungerar inte. Systemet botar inte när minnet sitter där. Och när jag nu tittar i manualen så rekomnerar ASUS att om man har två stickor skall dessa sitta i 2A och 2B. Alltså slott 2 och 4 räknat från CPU. Inte helt logiskt kan man kanske tycka.

Logiskt är det inte alltid men bäst följa det som är rekommenderat.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk

Jag satte ram-ledigt-ram-ledigt och fick samma som trådskaparen, kontrollerade manualen och så att de rekommenderar omvänt. Efter omvänt fungerar det

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Oftast (alltid?)så är det de bortre slottarna som rekommenderas om man använder två stickor när det finns plats för fyra precis som ni skriver. Cpu-tom-ram-tom-ram (A-2+B-2)

Men vad har vi lärt oss idag pojkar!?
RTFM

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Oftast (alltid?)så är det de bortre slottarna som rekommenderas om man använder två stickor när det finns plats för fyra precis som ni skriver. Cpu-tom-ram-tom-ram (A-2+B-2)

Men vad har vi lärt oss idag pojkar!?
RTFM

Mmm. Manualer kan vara bra..... Men jag trodde ju jag redan visste

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Jag satte ram-ledigt-ram-ledigt och fick samma som trådskaparen, kontrollerade manualen och så att de rekommenderar omvänt. Efter omvänt fungerar det

Ok. bra att veta. Då är det inte fel på mina grejer med andra ord. Lite märkligt att det inte ens botar med minnet på dessa. Det måste ändå vara ovanligt.

Permalänk
Musikälskare

Dum fråga, kan man köra 4 minnen? Eller måste man köra den här konfigurationen med bara 2?

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av flashen:

Dum fråga, kan man köra 4 minnen? Eller måste man köra den här konfigurationen med bara 2?

Det går att köra 4 stickor men du kommer inte kunna köra det i hög hastighet. Åtminstone inte just nu.

Permalänk
Musikälskare
Skrivet av pg0n:

Det går att köra 4 stickor men du kommer inte kunna köra det i hög hastighet. Åtminstone inte just nu.

Tack för svaret, antar det kommer en BIOS uppdatering eller något liknande för att fixa den saken i framtiden kanske hmm

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?