Permalänk
Medlem

Val av E5-xxxx v4 processor

Just gått och blivit med en HP Z440 ws.
Sitter en E5-1620 v3 i den nu men vill uppgradera.
Ska köras som NAS, Homeassist, Heimdal, backup mm. Mm.
Proxmox i grunden.

Försöker hitta den processorn med flest cores till lägsta idle temp men svårt att hitta fram vilken det skulle vara.
Förstått det som att TDP inte hänger samman nämnvärt med vad en processor drar i idle och processorer med L suffix blir då onödigt dyra?

Verkar som att mer V4 på 14nm nod är mer avgörande men är en uppfattning jag får snarare än något jag sett data på.

Vil hålla systemet under typ 50w idle och gärna minst 8c/16t.

Någon som hittat en bra chart eller vet bättre?

Permalänk
Medlem

Jag har en HPE DL160 med 2st E5-2650 v4 som drar 75w idle i proxmox. Att jämföra med min stationära som drar ca 50w i7 13700k och min nuvarande nas med ryzen 3600 som drar ca 130w(ej helt idle).

Permalänk
Medlem

Värt att veta är att valfri E5-xxxx inte alltid kommer att fungera. Sök på nätet så hittar du dom processorer som åtminstone är garanterade att fungera, under förutsättning att du har version 2 av moderkortet och senaste BIOS. Har du idag E5-1620 V3 så har du version 2 av moderkortet iaf. Min Z440 kom med E5-1650 V3 när det begav sig.

Här kan du både söka och fråga om info: https://h30434.www3.hp.com/t5/Business-PCs-Workstations-and-P...

Permalänk
Medlem

Här har du vilka CPU:er Z440 stödjer.

Din 1620 V3 har en TDP på 140 W, vill du få lägre förbrukning i så kan du spana efter en E5-2630 V3 med TDP på 85 W med 8 kärnor, 16 trådar

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Jag har en HPE DL160 med 2st E5-2650 v4 som drar 75w idle i proxmox. Att jämföra med min stationära som drar ca 50w i7 13700k och min nuvarande nas med ryzen 3600 som drar ca 130w(ej helt idle).

Är det e5-2650 v4 med eller utan L suffixet?

75w idle med dubbla cpuer låter lovande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Värt att veta är att valfri E5-xxxx inte alltid kommer att fungera. Sök på nätet så hittar du dom processorer som åtminstone är garanterade att fungera, under förutsättning att du har version 2 av moderkortet och senaste BIOS. Har du idag E5-1620 V3 så har du version 2 av moderkortet iaf. Min Z440 kom med E5-1650 V3 när det begav sig.

Här kan du både söka och fråga om info: https://h30434.www3.hp.com/t5/Business-PCs-Workstations-and-P...

Grymt! Tack!
Verkar vara V2 på moderkortet så är en del processer som verkar lira men ska dubbelkolla noga med det du skickat innan jag slår till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Här har du vilka CPU:er Z440 stödjer.

Din 1620 V3 har en TDP på 140 W, vill du få lägre förbrukning i så kan du spana efter en E5-2630 V3 med TDP på 85 W med 8 kärnor, 16 trådar

<Uppladdad bildlänk>

Kikat blint på TDP men fattat att det verkligen inte rimmar rakt av mot idle watt som den drar.
Den kommer stå typ mestadels i idle varför det är lite av vikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Är det e5-2650 v4 med eller utan L suffixet?

75w idle med dubbla cpuer låter lovande!

Utan L

Fick precis hem en HPE DL380 med 2st E5-2690 v3 som verkar dra mindre i idle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Utan L

Fick precis hem en HPE DL380 med 2st E5-2690 v3 som verkar dra mindre i idle.

Det va ju sjukt.
Hade jag haft dedikerad yta för ett rack så skulle något sånt vara super.
Tror det hänger på psu:erna som är 90platina på vissa av de där.

Permalänk
Medlem

Har just påbörjat bygget.
Grunden blir en HP z440
Beställde en e5-2680-v4 nyss
Letar ECC DDR4 stickor, har 2st 16GB, funderar på att när man ändå bygger satsa på 4st 32gb stickor även om jag tror det blir overkill. Annars bara peta in 2st till på 16 vardera.
Får hem lite olika LSI kort snart, ska välja ut 2st att ha till två olika VM maskiner. En NAS och en allt i allo backup.
2st backplane med 4diskar i vardera hotswap.

Ska bli riktigt kul att se om jag kan få denna att tuffa på under 50w. ;P

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Har just påbörjat bygget.
Grunden blir en HP z440
Beställde en e5-2680-v4 nyss
Letar ECC DDR4 stickor, har 2st 16GB, funderar på att när man ändå bygger satsa på 4st 32gb stickor även om jag tror det blir overkill. Annars bara peta in 2st till på 16 vardera.
Får hem lite olika LSI kort snart, ska välja ut 2st att ha till två olika VM maskiner. En NAS och en allt i allo backup.
2st backplane med 4diskar i vardera hotswap.

Ska bli riktigt kul att se om jag kan få denna att tuffa på under 50w. ;P

Fint! 2680 puttrar på här med i en maskin som hanterar ett gäng VM i Hyper-V.
Puttrar Home Assistant, Diet-PI (Pi-hole) och lite annat smått och gott, men drar knappt något som du ser

Visa signatur

Intel i5 12600K | 128 GB DDR4 3600 Mhz
ASUS TUF Z690-PLUS D4 | ASUS TUF VG32VQ 32" 1440p
XFX 6900 XT Merc 319 Black Limited
HP ProLiant DL380p Gen8 | HP MicroServer Gen 8 |
Mikrotik 10 GbE Networking

Permalänk
Medlem
Skrivet av laukan82:

Det va ju sjukt.
Hade jag haft dedikerad yta för ett rack så skulle något sånt vara super.
Tror det hänger på psu:erna som är 90platina på vissa av de där.

PSU'ns verkningsgrad gör säkert skillnad. Men även unika exemplar av processorer inom samma serie som skiljer sig mer på tomgång/idle, det har inget med modellnumret att göra.

Inte förvånad att top of the line CPUn drar mindre än den billigaste i samma serien på tomgång. I praktiken drar de nog samma under Idle, men att man väljer de bättre exemplaren till top of the line modellerna. Det är ju bara topp hastigheten som regleras av modelnumret, L-varianterna är nerstrypta på topp-växeln, så att de vid 100% 24/7 last skall dra mindre och genera mindre värme över en längre period. L-varianterna ger inga extra strömsparande under tomgång funktioner utöver.

Växellådan på Intel CPUer fungerar bra. Under vanlig last ska de hellre snabbt upp i frekvens (Turbo) för att snabbt sedan gå ner i strömsparande lägen än att hålla en högre/strömslukande frekvens och på så sätt dra mindre ström över tid. Alla använder inte processorerna med 100% last dygnet runt. Så L-varianterna är väldigt special.

Intel processorerna drar väldigt lite på tomgång, det tenderar vara bra optimerat på dessa generationer. Däremot drar chipsettet en del, och eventuella kringtillbehör. Du får säkert ner strömförbrukningen under tomgång rejält bara på att välja ett chipset för singel socket istället för dubbel. Ännu mer om man går till den mindre sockeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av IceKey:

Fint! 2680 puttrar på här med i en maskin som hanterar ett gäng VM i Hyper-V.
Puttrar Home Assistant, Diet-PI (Pi-hole) och lite annat smått och gott, men drar knappt något som du ser
<Uppladdad bildlänk>

Misstänker att den jag får hem e5-2680-v4 med 14c/28t inte lär svettas särskilt mycket den heller.
Hoppas den kommer hålla förbrukningen på behaglig nivå.
Just nu en e5-1620-v3 och idle i Windows ligger på styva 40w med en ganska färsk installation.