Spotify planerar "Supremium"-prenumeration

Permalänk
Melding Plague

Spotify planerar "Supremium"-prenumeration

I en ny rapport framgår att en ny "Supremium"-nivå kan introducera både Hifi och högre prislapp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

100% att det inte kommer vara värt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Torrent Solid Black MOBO: ASUS ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI CPU: AMD Ryxen 7 7800X3D CPU cooler: Noctua NH-D15 RAM: G.Skill Trident Z5 Neo DDR5 6000MHz CL30 32GB GPU: MSI RTX 3080 GAMING Z TRIO 12G PSU: ROG Strix 1000W Gold Aura Edition M2: Kingston Fury Renegade 2TB Fans: 4x Noctua NF-A12x25
Monitor: ASUS ROG Swift PG27AQDM 27" 240Hz 1440p OLED QHD Mouse: Razer DeathAdder v3 Pro Wireless
Mousepad:
InfinityMice Speed V2 Keyboard: Wooting Two HE Headset: Audeze Maxwell Mic: Blue Yeti X

Permalänk
Moderator
Moderator

Jag kan tänka mig betala en bit mer för förlustfri Spotifylyssning. Inte dubbla priset som det antyddes om under hösten, särskilt inte då jag har noll intresse av deras poddar. Det känns som att användargruppen som är intresserad av att betala extra för både förlustfri strömning och reklamfria poddar är ytterst liten.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Man få Tidal för 100kr i månaden. Men den saknar native functioner att styra andra enheter med telefon. Då kommer spotify kräva 199kr per månad säkert. Men dem har en stor kundbas. 🙄

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Jag kan tänka mig betala en bit mer för förlustfri Spotifylyssning. Inte dubbla priset som det antyddes om under hösten, särskilt inte då jag har noll intresse av deras poddar. Det känns som att användargruppen som är intresserad av att betala extra för både förlustfri strömning och reklamfria poddar är ytterst liten.

Samma här. Poddar och ljudböcker har jag noll intresse av.

Testade Tidal tidigare i år, men dessvärre saknas crossfade som jag alltid använder. Hatar när det blir ett litet kort hack av tystnad mellan låtarna.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av twit:

Jag kan tänka mig betala en bit mer för förlustfri Spotifylyssning. Inte dubbla priset som det antyddes om under hösten, särskilt inte då jag har noll intresse av deras poddar. Det känns som att användargruppen som är intresserad av att betala extra för både förlustfri strömning och reklamfria poddar är ytterst liten.

Erbjudande om ljudböcker låter betydligt intressantare än poddar, särskilt eftersom de flesta tjänsterna för det kostar en ganska rejäl slant. Jag brukar bara köpa någon månad i taget när jag vet att jag har tid att lyssna visserligen, men hade kunnat tänka mig en lite mindre slant extra för att ha det inkluderat i Spotify istället. Annars håller jag med dig, det dubbla priset känns inte helt värt.

Permalänk
Avstängd

De flesta inspelningar är inte ens tillräckligt bra för att behöva okomprimerad ljud

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Ljudböcker genom Spotify har jag noll intresse av, har det genom Audible och jag tvivlar väldigt mycket på att dom kan matcha eller vara i närheten av deras utbud på engelska böcker.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Kaleid:

De flesta inspelningar är inte ens tillräckligt bra för att behöva okomprimerad ljud

Eller de flesta Bluetooth-lurarna. Vill minnas att det per automatik komprimeras över BT? Jag använder typ bara Spotify till telefonen och undrar huruvida jag faktiskt skulle märka någon skillnad.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Kaleid:

De flesta inspelningar är inte ens tillräckligt bra för att behöva okomprimerad ljud

Komprimerat är det hur man än gör
Även en dålig källa blir ju tekniskt sämre utan förlustfri komprimering, men huruvida det är relevant eller inte beror mycket på vilken miljö man befinner sig i och vad man har för utrustning. På bussen med blåtandslurar känns det inte lika relevant med fokus på ljudkvalitet som det gör hemma vid stereon i en annars tyst miljö.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Kan rekommendera lokal musik. Alltid högsta möjliga kvalité men drar noll i bandbredd. Fungerar till och med utan internetåtkomst! Betala en gång för livstidsåtkomst. Reklamfritt för alltid. Inga konstigheter med låtar som plötsligt försvinner pga avtal och tvister mellan plattformen och artister eller utgivare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

De flesta inspelningar är inte ens tillräckligt bra för att behöva okomprimerad ljud

Känns lite väl generaliserat? Har du några konkreta exempel? Eller är det en subjektiv bedömning från din sida?

Permalänk
Medlem
Skrivet av landmarks:

Eller de flesta Bluetooth-lurarna. Vill minnas att det per automatik komprimeras över BT? Jag använder typ bara Spotify till telefonen och undrar huruvida jag faktiskt skulle märka någon skillnad.

Via bt kan man få upp till strax under 1000kbps. Men de lär nog inte vara så långt tid till. Men de har ju. Helt klar inte gått supersnabbt i den utvecklingen.

Om du skulle höra skillnad, på förlust fritt är oxå oklart. Ett tränat öra kan höra skillnad. Men för en vanlig människa som inte spenderat mycket tid
På finlysning blir de nog svårare att märka nyanseringarna. Men de finns en bra p3 dokumentäre man kan lyssna på om man vill fördjupa sig.

Del1

https://sverigesradio.se/avsnitt/610788

Del 2

https://sverigesradio.se/avsnitt/613255

Permalänk
Medlem

I majoriteten av fallen jag lyssnar på Spotify är det inte bitrate i streamingtjänsten som är den begränsande faktorn för hög ljudkvalitet. Men till dess att knappen för att vrida ned omvärldens ljud introduceras tar jag gärna emot det här för övriga tillfällen.

(Jag är en sådan där kuf som gärna stödjer musikskapare extra genom att köpa CD-skivor. Sedan privatkopierar jag dem.)
(och rent tekniskt sett bör inte bitrate vara något problem. Det som får plats i dagens Spotify-kvalitet bör vara tillräckligt. Om alla har gjort sitt jobb rätt.)

Permalänk
Medlem

Hur är ljudkvalitén på Google music? Min nivå är lyssna i kollektivtrafiken med noise cancellation-lurar. Så misstänker den är ok. Har Spotify idag men ska nog byta då jag sitter med YouTube ganska mycket redan

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Caoz:

Känns lite väl generaliserat? Har du några konkreta exempel? Eller är det en subjektiv bedömning från din sida?

Nej, som Ingvar Öhman påpekade i någon intervju så uppnår de flesta inspelningar ca 14bits upplösning. Så fort man har miccar, studiosaker osv så är redan t.ex. brusnivån rätt hög. Och det hjälper inte att mycket sönderkomprimeras i loudnesswars osv

Jag lyssnar på ca 100 artister och i mitt fall så är väldigt få inspelningar oerhört rena och dynamiska i ljudet.
Och de flesta högtalare och hörlurar har ju egentligen en hel del distorsion och problem med frekvensgången, det mesta köps hyfsat "blint" utan kunskap på hur dessa objektivt presterar. Jag skulle inte betala extra för lite placebo (har varit där tidigare när jag var mindre kunnig).

Men varje person får göra vad de vill, förstås.

Exempel på sönderkomprimerade saker:
https://dr.loudness-war.info/
Troligen så är de flesta plattor inte direkt godkända ens, kika igenom lite

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Caoz:

Känns lite väl generaliserat? Har du några konkreta exempel? Eller är det en subjektiv bedömning från din sida?

Utan att tala för Kaleid, men det är skillnad på vad som är teoretiskt möjligt och vad studiopersonal har för teknisk och praktisk genomförandeförmåga till att kunna utnyttja. Vare sig det gäller kunskap, utrustning, studiorummets design eller intresse.

Dessutom är målgruppen oftast för liten för att motivera den extra kostnaden att optimera för de fall där den marginellt högre kvaliteten som högre bitrate kan medföra är märkbar.

Även okomprimerat är komprimerat, till någon nivå. Komprimering används i studion. Du använder inte det hela dynamiska omfånget. Det efterfrågas allt mer sällan. Vi ser tom den effekten på liveinspelad filharmonisk musik. I mindre skala, visst, men fortfarande komprimering.

Edit: oooch för långsam oavsett.

Permalänk
Medlem

Hoppas de tar extremt mycket betalt då det går att tjäna stora summor pengar på audiofili och placebo.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Boggus:

Hoppas de tar extremt mycket betalt då det går att tjäna stora summor pengar på audiofili och placebo.

Nja, CEOt har redan det för bra. Artisterna får nog inte så mycket extra..

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Spotify via datorn

Hoppas dom gör det lättare för oss som lyssnar på Spotify genom datorn, just nu passerar ljudet genom DirectSound (eller vad det nu heter) och det förstör kvaliteten (i min anläggning) ordentligt jämfört med WASAPI. Ett tag kunde kan spela spotify genom ett plugin till mjukvaran kodi men det verkar ha slutat fungera. Andra lösningar är mjukvarubaserade ljudkort som tvingar Spotifyappen till att skicka bättre ljud.

Har ni bättre lösningar som inte inkluderar inköp av en receiver med inbyggd Spotify till mitt lyssningsrum, skulle jag bli lycklig!

Visa signatur

/Linuxs

Permalänk
Medlem

Gav upp Spotify för ett par år sedan, kör Deezer istället där High Fidelity inte kostar extra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Hoppas dom gör det lättare för oss som lyssnar på Spotify genom datorn, just nu passerar ljudet genom DirectSound (eller vad det nu heter) och det förstör kvaliteten (i min anläggning) ordentligt jämfört med WASAPI. Ett tag kunde kan spela spotify genom ett plugin till mjukvaran kodi men det verkar ha slutat fungera. Andra lösningar är mjukvarubaserade ljudkort som tvingar Spotifyappen till att skicka bättre ljud.

Har ni bättre lösningar som inte inkluderar inköp av en receiver med inbyggd Spotify till mitt lyssningsrum, skulle jag bli lycklig!

Håller på att leta efter en liknande lösning. WiiM Pro eller en Chromecast Audio (från Tradera / eBay) är det bästa jag har hittat hittills

Permalänk
Medlem
Skrivet av Linuxs:

Hoppas dom gör det lättare för oss som lyssnar på Spotify genom datorn, just nu passerar ljudet genom DirectSound (eller vad det nu heter) och det förstör kvaliteten (i min anläggning) ordentligt jämfört med WASAPI. Ett tag kunde kan spela spotify genom ett plugin till mjukvaran kodi men det verkar ha slutat fungera. Andra lösningar är mjukvarubaserade ljudkort som tvingar Spotifyappen till att skicka bättre ljud.

Har ni bättre lösningar som inte inkluderar inköp av en receiver med inbyggd Spotify till mitt lyssningsrum, skulle jag bli lycklig!

Har du testat att köra ljudet genom Equalizer APO? Det ska tydligen hjälpa.

Permalänk
Medlem

jag är en av dem som verkligen måste sitta och blunda och fokusera när jag gör ett blindtest mellan 320 och lossless, även då så kan jag i bästa fall få 50% rätt med HD600. 320 är tillräckligt för mig.

Visa signatur

|Chassi Fractal Design North |CPU 7800X3D |Moderkort ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
|RAM Kingston HyperX 32 GB |GPU Gigabyte RTX 3070 Eagle
|SSD Seagate FireCuda 510 2 TB NVMe |SSD Kingston Fury Renegade 2 TB NVMe
|PSU Corsair RM750e

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boggus:

Hoppas de tar extremt mycket betalt då det går att tjäna stora summor pengar på audiofili och placebo.

Och för de som är stendöva tjänar de ingenting på.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Efter att man totalt misslyckats i ett quiz där man skulle gissa ljudkvalité, så bryr jag mig inte längre alls om musiken är i 128 kbit/s mp3 eller högre. Jag hörde uppenbarligen ingen skillnad trots helt okej lurar. Tror knappast jag är ensam om att inte höra skillnad. Bitrateindustrin lever gott på placebo.

Testet: https://www.npr.org/sections/therecord/2015/06/02/411473508/h...

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Reklamfria podcasts är skäl nog! Come at me.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Kan rekommendera lokal musik. Alltid högsta möjliga kvalité men drar noll i bandbredd. Fungerar till och med utan internetåtkomst! Betala en gång för livstidsåtkomst. Reklamfritt för alltid. Inga konstigheter med låtar som plötsligt försvinner pga avtal och tvister mellan plattformen och artister eller utgivare.

De rika de kan! Själv lånar man ibland ljudböcker på CD-skiva på lokala biblioteket.

Permalänk
Medlem

Kört blindtest på hemanläggningen mellan Spotify och Tidal och alla jag testat på har hört skillnad till Tidals fördel (till och med frun) även om den inte varit stor. Så hade gärna sett bättre kvalitet från Spotify då jag föredrar deras rekommendationer och spellistor för att hitta ny musik, inte värt att tappa det när jag ”finlyssnar” så pass lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tachiyon:

jag är en av dem som verkligen måste sitta och blunda och fokusera när jag gör ett blindtest mellan 320 och lossless, även då så kan jag i bästa fall få 50% rätt med HD600. 320 är tillräckligt för mig.

Och 256kb AAC(Youtube Music) är tillräckligt för mig, 99% av ljudkvaliteten sitter i själva musiken och i högtalare/hörlurs-systemet. Nästan inget i själva streamen efter en viss nivå, Google är tillräckligt bra enligt mig och jag lyssnar framförallt på musiken inte sista promillen av ljudkvalitet. Har kört Tidal Masters/HiFi och Apple Music och musiken blev inte bättre än på YM, konstigt va?

Föredrar Youtube Music framför Spotify eftersom Youtube Premium ingår vilket dessutom har ett nyttovärde som inte Spotify har LoL

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||