[Z390 9700k] Hård frysning som är löst på ett konstigt sätt. Experter här?

Permalänk
Medlem

[Z390 9700k] Hård frysning som är löst på ett konstigt sätt. Experter här?

Ca 2 år sedan gick min dator, som då hade fungerat bra, "sönder". Det small till, och allt dog, troligtvis pga elektromagnetiska störningar från elmotorer (fråga inte mig varför, det är en lång historia).
Moderkortet: Asus Rog Strix Z390-H Gaming
CPU:n: Intel i7 9700k

Fick igång datorn igen under den tiden, men hade ett drygt problem där datorn hårdfryste sig relativt snabbt i desktopläge (sekunder, eller under minuten) , både i Windows och Linux. Dock fungerade datorn perfekt i terminalen i Linux samt i BIOS.
Felsökte, gav upp, och skaffade ett nytt moderkort och processor.

Spontant under denna regnande dag, fiskade jag upp moderkortet och satte dit en kylare på CPU:n, kopplade till teven, och installerade Linux på den. Ej förvånande uppstod samma problem igen. Dock tror jag har åtgärdat problemet, men vet inte om det rätt och om det finns en bättre lösning på det här.

Hittade nåt inlägg nånstans i det stora Internätet där någon hade ett liknande problem, och löste sitt problem med att öka spänningen på CPU:n. Så jag gick in i BIOS, och satte en offset på +0.1 volt på CPU:n, startade om, och nu hårdfryser sig inte datorn! Återställde inställningar i BIOS för att se om datorn hängde sig igen, japp det gjorde den. Testade att sätta en offset på +0.05 volt, datorn fungerar utan problem.

Någon expert här som kan förklara vad det är för nånting som jag har gjort "rätt"?

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Kanske är Cpu'n degrade:ad från sin förprogrammerade VID, alltså den spänning den efterfrågar vid olika klockfrekvenser, till följd av tidigare hög och långvarig värmeutveckling vid höga spänningar.

Antingen det, eller så har någon konding smällt på moderkortet (kanske mera troligt eftersom du hörde en smäll vid tillfälle?) vilket nu gör att moderkortets loadline (det "motståndsvärde" moderkortets spänningsregulator använder för att kompensera för spänningsfall vid belastning) inte riktigt stämmer längre till följd av mindre total kapacitans. Kan vara så att spänningen blir marginellt för låg i idle (och/eller load såklart) om cpu'n opportunistisk försöker sänka klockfrekvenser/VID.

När du antingen skickar på mera spänning direkt på spänningsregulatorn eller ber Cpu'n att efterfråga högre spänning kan det räcka för att cpu'n inte ska dippa under sin lägsta stabila spänning vid en given klockfrekvens och där har du "löst" problemet, som du säger 😀

Stycke
Permalänk
Medlem

Underbart, tack Poxe!

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]