Vilken (gammal) cpu är bäst 2600k eller 6600

Permalänk
Medlem

Vilken (gammal) cpu är bäst 2600k eller 6600

Sonen har min gamla dator med en i7 2600k, men jag har även ett moderkort med en i5 6600 liggande. Det är ju en rejält mycket mer modern CPU men samtidigt har den bara 4/4 i kärnor där 2600k har 4/8. Är det lönt att byta?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Mycket verkar hänga på vad du ska använda den till.
Är det enkeltrådat så är 6600 snabbare och multitrådat så är 2600k valet.

Permalänk
Medlem

Värt att tänka på är om du klockar upp 2600K återtar den eventuellt en stor del av försprånget 6600 har i enkeltrådat.

Visa signatur

I think I'll have myself a beer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Mycket verkar hänga på vad du ska använda den till.
Är det enkeltrådat så är 6600 snabbare och multitrådat så är 2600k valet.

Han spelar mest... Fortnite, Minecraft, Fifa osv... Sitter ett 2060 i burken.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Mycket verkar hänga på vad du ska använda den till.
Är det enkeltrådat så är 6600 snabbare och multitrådat så är 2600k valet.

Är du säker på att 2600K är bättre i multitrådat?
https://www.cpubenchmark.net/compare/868vs2594/Intel-i7-2600K...

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem

Men om du har båda så är det väl bara att testa?
Och meddela oss resultatet

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Det är ju en rejält mycket mer modern CPU men samtidigt har den bara 4/4 i kärnor där 2600k har 4/8.

Båda är fyrkärniga.

Skrivet av loefet:

Mycket verkar hänga på vad du ska använda den till.
Är det enkeltrådat så är 6600 snabbare och multitrådat så är 2600k valet.

HT-trådar är inte automatiskt värt lika mycket som en kärna, inte ens Intel säger att det ger mer än 80% av en kärna i optimala fall. Man kan räkna med att en Skylake-kärna är snabbare i alla scenarion än en Sandy Bridge-kärna också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Men om du har båda så är det väl bara att testa?
Och meddela oss resultatet

Gärna, det är bara meckigt att byta moderkort och allt.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Om du väljer att klocka så ta 2600k.
Upp med den till minst 46X och prova höja på minnena med
Bra kylning behövs. Bra som i en tornkylare eller AIO. Ej stock.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Om du väljer att klocka så ta 2600k.
Upp med den till minst 46X och prova höja på minnena med
Bra kylning behövs. Bra som i en tornkylare eller AIO. Ej stock.

Tror inte jag klockar, det sitter en stockkylarklon från Amazon för 60 kr på den...

Men när jag kollar speltest på youtube verkar det vara minimal skillnad mellan dessa två. Kanske byter för att få tillgång till ett nyare moderkort då jag hade behövt fler pci platser. Vill ju bara inte att det ska vara en nedgradering för sonen.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Men när jag kollar speltest på youtube verkar det vara minimal skillnad mellan dessa två.

Kan det vara gamla tester med gamla speltitlar? Här är GTA V i 1080p med ett 2080 Ti ur ett test av GamersNexus från 2020, i7-2600K på ~62 FPS mot i5-6600K på ~91 FPS, alltså runt 50% snabbare:

Även om man klockar livet ur en 2600K så ser du att min-FPSen fortfarande släpar långt efter en oklockad 6600K. Skylake är en så mycket bättre arkitektur, oavsett vad nostalgikerna säger.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Båda är fyrkärniga.
HT-trådar är inte automatiskt värt lika mycket som en kärna, inte ens Intel säger att det ger mer än 80% av en kärna i optimala fall. Man kan räkna med att en Skylake-kärna är snabbare i alla scenarion än en Sandy Bridge-kärna också.

Vissa spel gillar ht rätt bra dock

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Kan det vara gamla tester med gamla speltitlar? Här är GTA V i 1080p med ett 2080 Ti ur ett test av GamersNexus från 2020, i7-2600K på ~62 FPS mot i5-6600K på ~91 FPS, alltså runt 50% snabbare:
<Uppladdad bildlänk>
Även om man klockar livet ur en 2600K så ser du att min-FPSen fortfarande släpar långt efter en oklockad 6600K. Skylake är en så mycket bättre arkitektur, oavsett vad nostalgikerna säger.

Kika på red dead 2. Kommer ihäg när det kom ut så smiskade alla cpjer med ht de utan rätt bra i minimums.
Fick 4790k att se bättre ut än 9700k vid släppet eller om det var 9600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nozomi:

Kika på red dead 2. Kommer ihäg när det kom ut så smiskade alla cpjer med ht de utan rätt bra i minimums.
Fick 4790k att se bättre ut än 9700k vid släppet eller om det var 9600k

Jo, det berodde på att det var något fel på RDR2.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sveklockarn:

Jo, det berodde på att det var något fel på RDR2.
https://www.youtube.com/watch?v=-pRTweQp2uw

Hade detta skett idag hade vissa försvarat det. "Nej det är inte en bugg. Det är inte dåligt optimerat!" Likt Last Of Us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Kan det vara gamla tester med gamla speltitlar? Här är GTA V i 1080p med ett 2080 Ti ur ett test av GamersNexus från 2020, i7-2600K på ~62 FPS mot i5-6600K på ~91 FPS, alltså runt 50% snabbare:
<Uppladdad bildlänk>
Även om man klockar livet ur en 2600K så ser du att min-FPSen fortfarande släpar långt efter en oklockad 6600K. Skylake är en så mycket bättre arkitektur, oavsett vad nostalgikerna säger.

Spännande! Då verkar det som att han iaf inte förlorar något på att jag byter till 6600:an. Du har inte en länk till artikeln med fler speltester kanske?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Spännande! Då verkar det som att han iaf inte förlorar något på att jag byter till 6600:an. Du har inte en länk till artikeln med fler speltester kanske?

/hulle.

.Skylake är en av de största förbättringarna hos Intel, så bra att de hade svårt att överträffa den själva.

Om du följer länken till Youtube så har du lite tester på 2600k i moderna tillämpningar:
https://www.youtube.com/@GamersNexus/search?query=2600k

Kollade igenom de två översta innan jag skrev inläggen här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

.Skylake är en av de största förbättringarna hos Intel, så bra att de hade svårt att överträffa den själva.

Om du följer länken till Youtube så har du lite tester på 2600k i moderna tillämpningar:
https://www.youtube.com/@GamersNexus/search?query=2600k

Kollade igenom de två översta innan jag skrev inläggen här.

Tack.

Dåså, är det något strul med en modern Win 10-installation vid byte av moderkort och processor?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hulle:

Tack.

Dåså, är det något strul med en modern Win 10-installation vid byte av moderkort och processor?

/hulle.

Jag har flyttat enheter med W10-installationer ett par gånger Intel > Intel, men med helt olik hårdvara i övrigt. Det som hänt är att det står "Förbereder Windows" (som i slutfasen av en vanlig installation) i ett par minuter vid uppstarten, sen har det funkat som vanligt.

Antar att du tänker på flytt av licensen, rekommenderar att googla för att se den exakta proceduren då jag inte riktigt minns längre. Sist baserades en "legitim flytt" på att man typ var inloggad med Microsoft-konto på maskinen man flyttade ifrån, loggade ut från den, loggade in med samma konto på den nya datorn... eller något i den stilen. Viktigt att göra stegen i rätt ordning, finns nog en officiell hjälpsida såvitt jag kan minnas.