Permalänk

Ev. uppgradering

Hej alla kunniga..

Funderar på uppgradering från rtx 3070 TI till Rtx 4080.

Vet att spel etc. flyter bättre men undrar om även den grafiska upplevelsen förbättras.
Alltså att man upplever en skarpare bild i detalj etc ?

/ Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasso60:

Vet att spel etc. flyter bättre men undrar om även den grafiska upplevelsen förbättras.
Alltså att man upplever en skarpare bild i detalj etc ?

Om du använder samma upplösning och grafiska inställningar i spelen så kommer de se likadana ut. Skillnaden mellan korten är prestandan (bland annat). Med mer prestanda så kan man höja t.ex upplösningen och/eller de grafiska inställningarna för att grafiken ska se "bättre" ut.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk

Så om jag förstår dig rätt så i spel med 1440 eller 4 K så kommer jag inte att märka någon större skillnad ? :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomasso60:

Så om jag förstår dig rätt så i spel med 1440 eller 4 K så kommer jag inte att märka någon större skillnad ? :).

Om du har samma skärm och spelar på samma inställningar så blir skillnaden fler fps.

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Så att du inte missförstår det folk säger.
I PC-spel kan man nästan alltid själv välja de grafiska inställningarna man vill använda, typ upplösning, kvalité på skuggor, kvalité på texturer osv osv.

Ett 4080 är väldigt mycket kraftfullare än ett 3070 Ti, och du kommer alltså kunna öka grafikinställningarna och därför alltså få både bättre prestanda (högre FPS) och en finare grafisk presentation

Permalänk
Skrivet av PatrickP:

Så att du inte missförstår det folk säger.
I PC-spel kan man nästan alltid själv välja de grafiska inställningarna man vill använda, typ upplösning, kvalité på skuggor, kvalité på texturer osv osv.

Ett 4080 är väldigt mycket kraftfullare än ett 3070 Ti, och du kommer alltså kunna öka grafikinställningarna och därför alltså få både bättre prestanda (högre FPS) och en finare grafisk presentation

Tack 😁

Om jag förstår alla tester och din flrklarin så blir skillnaden
väldigt stor.
Thomas