Permalänk
Medlem

Det är den tiden på året när skolorna startar så för er som har barn och där skolan skickar hem ett avtal där
man skriver att man kan bli ersättningsskyldig för dator / padda blah blah om den skulle gå sönder etc.

SKRIV INTE PÅ DETTA, kasta i papperskorgen precis så som ni skulle gjort om det kommit ett brev hem med en förlikning kring påstådd nerladdad fil.

Källor:

https://www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfrag...

https://www.svd.se/a/zLJO95/avtal-om-skoldatorer-strider-mot-...

Permalänk
Medlem

Hör inte hemma i SL-tråden som är lite aktiv idag (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683187-att-braka-med-...) men relaterat.

SLs läsare för deras mobilbiljetter / QR-koder verkar helt värdelösa i kombination med bakom mobilspakarna.
Detta gäller främst bussfärder men på min hållplats kör väl minst 75% av alla användare denna typ av mobilbiljett.

Det tar nu dubbelt så lång tid att gå på bussen om inte mer. Dels när det inte fungerar alls, dels att folk inte är beredda med biljetten och står och fipplar med mobilen framme hos föraren. Ofta står en passagerare och uppehåller kön i 5-10 sekunder för att sedan bli förbiviftad av föraren. Vad kostar inte detta i tid och även miljöpåverkan (bussen står och tomgångskör etc.)

Avgå!

Och SL: För i helvete, att man inte kan kliva på bussen i övriga dörrar ännu och scanna biljetten för att ni vägrar att ni sätta avläsare i övriga bussen är ett SKÄMT! Till om med Göteborg ligger i framkant här vilket jag aldrig trodde att jag skulle säga som Stockholmare.

SL, ni är totalt värdelösa!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Duck Dodgers:

Nästan dagligen ser jag det jag snart kommer att beskriva i någon form.

Tar ett djupt andetag.

Ser ett par med barn. Mannen håller sin 4-åring (?) i famnen, i den andra handen håller han en cigarett. Kvinnan kör barnvagnen (liggvagn så det ligger en bebis/litet barn däri) med ena handen, i den andra håller hon en cigarett. Hon är också höggravid.

Jag kan inte förstå hur det kan vara lagligt att utsätta sina barn för alkohol via bröstmjölk, cigarettrök via navelsträngen eller via passiv rökning, eller att ge sina barn ohälsosam mat så att barnen blir både tjocka och feta. Borde vara straffbart.

Sedan har vi alla dessa som använder mobilen när man kör bil. Borde vara nolltolerans och indraget körkort som straff. Om du behöver använda navigation, använd röstuppläsning. Hur låg IQ har man som person när man villigen utsätter sig själv och andra för fara bara för att man vill läsa sitt sms, se status på sociala media etc just precis nu. Välj tillfälle, era puckon.

Har inte ofta sett sådant, det du beskriver är ju riktiga wt. Beror var man bor, om man bor i ex Stockholm är det nog vanligare att se det eftersom många bor där och wt är större till antal.

Visa signatur

The more I get to know people, the more I love my dog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hör inte hemma i SL-tråden som är lite aktiv idag (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683187-att-braka-med-...) men relaterat.

SLs läsare för deras mobilbiljetter / QR-koder verkar helt värdelösa i kombination med bakom mobilspakarna.
Detta gäller främst bussfärder men på min hållplats kör väl minst 75% av alla användare denna typ av mobilbiljett.

Det tar nu dubbelt så lång tid att gå på bussen om inte mer. Dels när det inte fungerar alls, dels att folk inte är beredda med biljetten och står och fipplar med mobilen framme hos föraren. Ofta står en passagerare och uppehåller kön i 5-10 sekunder för att sedan bli förbiviftad av föraren. Vad kostar inte detta i tid och även miljöpåverkan (bussen står och tomgångskör etc.)

Avgå!

Och SL: För i helvete, att man inte kan kliva på bussen i övriga dörrar ännu och scanna biljetten för att ni vägrar att ni sätta avläsare i övriga bussen är ett SKÄMT! Till om med Göteborg ligger i framkant här vilket jag aldrig trodde att jag skulle säga som Stockholmare.

SL, ni är totalt värdelösa!

5-10 sekunder?!

Testa åka kollektivt i vilken annan svensk stad som helst så ska du se att SL är långt mycket bättre

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

5-10 sekunder?!

Testa åka kollektivt i vilken annan svensk stad som helst så ska du se att SL är långt mycket bättre

Jag är Stockholmare, står till höger i rulltrappan och går på vänster sida så således är varje sekund på liv och död

Men busskön är då alltså inte 3 personer utan snarare 25-30 i rusning. Det är bara göra den matten så förstår du min frustration.

Sen är SL inte dyrt, snarare tvärtom väldigt prisvärt. Har ett årskort så betalar väl i snitt 850kr i månaden och för det får man väldigt mycket för pengarna ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

"balle" är "balle" i 08-området. Kan jag bekräfta.

Är det någon utanför Stockholm som använder sig av benämningen 08 för att hänvisa till Stockholm? Jag tycker mest man hör ordet Fjollcity när det pratas om Stockholm där jag bor.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Är det någon utanför Stockholm som använder sig av benämningen 08 för att hänvisa till Stockholm? Jag tycker mest man hör ordet Fjollcity när det pratas om Stockholm där jag bor.

Ingen riktig Stockholmare använder ordet "balle" för balkong utan det är inflyttade lantisar från diverse landsdelar (och som sannolikt precis börjat hålla på bajen) som gör det.

Fy fan!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Hör inte hemma i SL-tråden som är lite aktiv idag (https://www.sweclockers.com/forum/trad/1683187-att-braka-med-...) men relaterat.

SLs läsare för deras mobilbiljetter / QR-koder verkar helt värdelösa i kombination med bakom mobilspakarna.
Detta gäller främst bussfärder men på min hållplats kör väl minst 75% av alla användare denna typ av mobilbiljett.

Det tar nu dubbelt så lång tid att gå på bussen om inte mer. Dels när det inte fungerar alls, dels att folk inte är beredda med biljetten och står och fipplar med mobilen framme hos föraren. Ofta står en passagerare och uppehåller kön i 5-10 sekunder för att sedan bli förbiviftad av föraren. Vad kostar inte detta i tid och även miljöpåverkan (bussen står och tomgångskör etc.)

Avgå!

Och SL: För i helvete, att man inte kan kliva på bussen i övriga dörrar ännu och scanna biljetten för att ni vägrar att ni sätta avläsare i övriga bussen är ett SKÄMT! Till om med Göteborg ligger i framkant här vilket jag aldrig trodde att jag skulle säga som Stockholmare.

SL, ni är totalt värdelösa!

Jag har alltid förvånat mig över att inte NFC används istället. Det rimliga vore ju att biljetten ligger i appen och sedan via NFC meddelas det till systemet att det finns en aktiv biljett. Blipp blipp ombord.

QR-koder är problematiska. Det här påminner mycket om eländet från tiden det såldes kontantbiljetter i fordonen och folket stod där och fipplade med mynt framme hos föraren. Då var det klart bättre på den tiden Stockholm hade A25/26/27 med stor bakre plattform: Ombord och sedan passera konduktören. Vagnen kunde avgå snabbt från hållplatsen med folket ombord, väntandes på sin tur hos kondisen innan de fortsatte framåt och satte sig.

Avläsare vid alla dörrar borde vara standard. Påstigning i alla dörrar har funnits i decennier i olika städer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ROGBear:

Jag har alltid förvånat mig över att inte NFC används istället. Det rimliga vore ju att biljetten ligger i appen och sedan via NFC meddelas det till systemet att det finns en aktiv biljett. Blipp blipp ombord.

QR-koder är problematiska. Det här påminner mycket om eländet från tiden det såldes kontantbiljetter i fordonen och folket stod där och fipplade med mynt framme hos föraren. Då var det klart bättre på den tiden Stockholm hade A25/26/27 med stor bakre plattform: Ombord och sedan passera konduktören. Vagnen kunde avgå snabbt från hållplatsen med folket ombord, väntandes på sin tur hos kondisen innan de fortsatte framåt och satte sig.

Avläsare vid alla dörrar borde vara standard. Påstigning i alla dörrar har funnits i decennier i olika städer.

Haha, skön anekdot men hur gammal är du egentligen? 😅🧐

Permalänk
Medlem

På tal om QR-koder...
Jag skulle till en butik idag, men den var stängd. För att se öppettiderna skulle man skanna en QR-kod. Jag undrar vem som tänkte att det skulle vara en bättre idé än att bara ha öppettiderna på väggen...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av pine-orange:

På tal om QR-koder...
Jag skulle till en butik idag, men den var stängd. För att se öppettiderna skulle man skanna en QR-kod. Jag undrar vem som tänkte att det skulle vara bättre idé än att bara ha öppettiderna på väggen...

Hahaha, de va nog de dummaste jag hört. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

På tal om QR-koder...
Jag skulle till en butik idag, men den var stängd. För att se öppettiderna skulle man skanna en QR-kod. Jag undrar vem som tänkte att det skulle vara en bättre idé än att bara ha öppettiderna på väggen...

Ingen QR-kod, men...

Lite svårläst, men kom att tänka på bilden apropå ditt inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Ingen QR-kod, men...

<Uppladdad bildlänk>

Lite svårläst, men kom att tänka på bilden apropå ditt inlägg.

Haha. Han kunde ha förenklat det lite. Öppettider: När jag känner för det

Permalänk
Medlem

Nej, barnen får inte i sig alkohol via bröstmjölken. Det är så försvinnande lite att det varken gör av eller till, om mamman så är stupfull.

Man bör ju dock inte dricka så man bli särskilt påverkad när man har hand om barn, men det är en helt annan fråga.

Skrivet av pine-orange:

På tal om QR-koder...
Jag skulle till en butik idag, men den var stängd. För att se öppettiderna skulle man skanna en QR-kod. Jag undrar vem som tänkte att det skulle vara en bättre idé än att bara ha öppettiderna på väggen...

Är väl om dom byter öppettider ofta och det leder till en hemsida eller något som uppdateras med rätta tiderna, annars finns det ingen som helst anledning. Riktig facepalm på den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

På tal om QR-koder...
Jag skulle till en butik idag, men den var stängd. För att se öppettiderna skulle man skanna en QR-kod. Jag undrar vem som tänkte att det skulle vara en bättre idé än att bara ha öppettiderna på väggen...

Läge för en rickroll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

Är det någon utanför Stockholm som använder sig av benämningen 08 för att hänvisa till Stockholm? Jag tycker mest man hör ordet Fjollcity när det pratas om Stockholm där jag bor.

Sen man gjorde om alla närliggande 07xx riktnummer till 08 för att frigöra nummer till mobiltelefonin så är inte 08 synonymt med Stockholm längre. Då både Nynäshamn, Södertälje, Vaxholm m.fl numera har 08 så får man ta nåt annat om man vill syfta på stockholmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Sen man gjorde om alla närliggande 07xx riktnummer till 08 för att frigöra nummer till mobiltelefonin så är inte 08 synonymt med Stockholm längre. Då både Nynäshamn, Södertälje, Vaxholm m.fl numera har 08 så får man ta nåt annat om man vill syfta på stockholmare.

Södertälje är stockholm
Vaxholm är definitivt stockholm
Nynäs har ju pendeltåg

Enligt utomstående är nästan uppsala stockholm också

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Södertälje är stockholm
Vaxholm är definitivt stockholm
Nynäs har ju pendeltåg

Enligt utomstående är nästan uppsala stockholm också

Det mesta av Sveriges yta har inte så mycket mer verkshöjd än att det kan räknas som en förort till Stockholm.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Södertälje är stockholm
Vaxholm är definitivt stockholm
Nynäs har ju pendeltåg

Enligt utomstående är nästan uppsala stockholm också

Försök hävda detta mot skatteverket

Nä! Det är Stockhoms LÄN men inte Stockholm.
För övrigt har Gnesta också pendeltåg men ligger i Södermanlands län.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Det mesta av Sveriges yta har inte så mycket mer verkshöjd än att det kan räknas som en förort till Stockholm.

Jag som trodde Stockholm bara var en samling baracker för att husa alla turister när det är off-season på Österlen i Skåne. 😘

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem

Tyvärr blivit en del besök på snabbmatställen i sommar.
Ofta, och det gäller alla de stora kedjorna, är det överfullt när man ska lämna brickan och skräpet. Dagtid, utan det är överfullt med folk och gott om personal. Men ingen av dem tar tag i sopberget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tyvärr blivit en del besök på snabbmatställen i sommar.
Ofta, och det gäller alla de stora kedjorna, är det överfullt när man ska lämna brickan och skräpet. Dagtid, utan det är överfullt med folk och gott om personal. Men ingen av dem tar tag i sopberget.

Yup. Donken falkenberg i somras. Knappt folk i restaurangen dagtid ändå såg det ut så här...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Yup. Donken falkenberg i somras. Knappt folk i restaurangen dagtid ändå såg det ut så här...

<Uppladdad bildlänk>

Håller med, förstår inte vad personalen sysslar med. När jag arbetade inom fastfood så fick man lära sig att free time är clean time.

Vi var förbi en Max efter vägen. Det var vi och en annan familj där. Det stod lämnade brickor på flera bord och var allmänt grisigt på de flesta borden. Nu ska vi dock inte skylla allt på personalen, nötter verkar också slutat plocka undan efter sig själv när de ätit färdigt.

Skrivet av SAFA:

Sen man gjorde om alla närliggande 07xx riktnummer till 08 för att frigöra nummer till mobiltelefonin så är inte 08 synonymt med Stockholm längre. Då både Nynäshamn, Södertälje, Vaxholm m.fl numera har 08 så får man ta nåt annat om man vill syfta på stockholmare.

08 är hela Stockholms län och alla orter du nämnde ligger i länet. Alla ligger dock inte i Stockholms kommun, men det har inte med riktnummer att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Jag som trodde Stockholm bara var en samling baracker för att husa alla turister när det är off-season på Österlen i Skåne. 😘

Så måste det fungera väl? Hade de haft ett bättre boende skulle de inte behöva utvandra över sommaren till oss. 😂

Apropå Stockholm eller inte Stockholm, samma tjafs gäller ju Österlen. Det är väldigt få som känner till de faktiska "gränsdragningarna", och värre blir det för varje år som går. Numera ligger väl till och med Sjöbo på Österlen 🤮

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Försök hävda detta mot skatteverket

Nä! Det är Stockhoms LÄN men inte Stockholm.
För övrigt har Gnesta också pendeltåg men ligger i Södermanlands län.

Stockholms Län är ju stockholm, läs namnet en gång till

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Yup. Donken falkenberg i somras. Knappt folk i restaurangen dagtid ändå såg det ut så här...

<Uppladdad bildlänk>

Japp, precis så, sett samma sak på BK, Max och KFC med.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

08 är hela Stockholms län och alla orter du nämnde ligger i länet. Alla ligger dock inte i Stockholms kommun, men det har inte med riktnummer att göra.

Ja, nu är det det, men då man myntade uttrycket 08:or för att peka ut stockholmarna var det inte så, då var det bara 08 runt centrala Stockholm.

När man hade länsbokstav med i registreringsnumret på bilarna så visste man att "A" betydde Stockholm och man kunde då ute i landet klaga på de stockholmare som körde som galningar.

När man införde ett centralt bilregister med de nya skyltarna försvann den möjligheten, och då fanns bara 08 kvar. Sen när 08 området utökades blev uttrycket mindre precist så det tappade mycket av sin mening. Därav Fjollträsk mm.

Permalänk
Medlem

Det här med andra former av biljetter än busskort. Det var några år sen busskorten försvann, alternativ fanns med app och smsbetalning.
Åkte inte mycket buss på den tiden så jag tyckte att det räcker med sms-funktionen.
Står och väntar själv på bussen med mobilen i handen. Bussen kommer och jag kliver på och frågar föraren om smsnumret då det inte framgått någonstans. Föraren pekar på tavlan i kuren och säger att det står där. Jag tar ett steg av bussen och försöker lokalisera numret. Föraren drar igen dörren och kör iväg.
Helvete vad förbannad jag blev. Tror till och med att jag sparkade på bussens bakdel i rent vrede när den drog iväg. Minns det lite oklart.
Men jag blev skogstokig och ringde Skånetrafiken och krävde att dom skulle fixa en taxi till mig. Hon i kundtjänst kunde inte tro vad hon hörde om hur busschauffören agerat. Det var absolut inte enligt deras servicetänk. Vet inte vad det blev av det till slut.
Men någon taxi blev det inte. Den skulle inte hinna fram innan nästa buss anlände då det var åtta minuter mellan avgångarna.
Men det var mest en ren principsak från min sida. Någon kompensation, mer än en ursäkt från tjejen i kundtjänst, fick jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

08 är hela Stockholms län och alla orter du nämnde ligger i länet. Alla ligger dock inte i Stockholms kommun, men det har inte med riktnummer att göra.

Nej, Norrtälje ingår i Stockholms län men har riktnummer 0176 eller 0175.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Håller med, förstår inte vad personalen sysslar med. När jag arbetade inom fastfood så fick man lära sig att free time är clean time.

Vi var förbi en Max efter vägen. Det var vi och en annan familj där. Det stod lämnade brickor på flera bord och var allmänt grisigt på de flesta borden. Nu ska vi dock inte skylla allt på personalen, nötter verkar också slutat plocka undan efter sig själv när de ätit färdigt.

08 är hela Stockholms län och alla orter du nämnde ligger i länet. Alla ligger dock inte i Stockholms kommun, men det har inte med riktnummer att göra.

Gnället handlar ju om detta. https://sv.wikipedia.org/wiki/Lista_%C3%B6ver_svenska_riktnum...

Skrivet av Wikipedia:

Följande riktnummer avskaffades i slutet av 1991 och uppgick alla i 08.

0750 Haninge (Handen/Vendelsö hörde till 08)
0752 Nynäshamn
0753 Sorunda, Tumba, Botkyrka och Salem (Tullinge hörde till 08)
0755 Södertälje
0756 Ekerö/Mälaröarna
0758 Jakobsberg, Kallhäll, Stäket, Upplands-Bro (Barkarby hörde till 08)
0760 Sigtuna, Upplands Väsby
0762 Täby–Vallentuna (Täby närmast Stockholm hörde till 08)
0764 Österåker–Vaxholm
0766 Värmdö