Prestanda problem Windows 11

Permalänk
Medlem

Prestanda problem Windows 11

Tja!

Sitter och ska försöka köpa in några burkar till jobbet men blir inte klok på vad som krävs.

Jag trodde att vid mitt egna inköp att jag gjorde en absolut overkill i hårdvara men det går allt annat än smooth as silk.

Har tre olika datorer vi kör och nyss köpt in en fjärde rigg för att se vad som fungerar bäst. Men vill anta att det borde vara mjukvaran/inställningar som borde få fokus.

Alla kör Windows 11.
Det som körs och måste köras i övrigt är endast:
Chrome med ca 6-10flikar
Telavox

Jag kan tycka att en maskin med 8GB ram, Intel i3 10110f och alla energisparfunktioner av samt prestanda satt till bästa borde räcka men vara gränsfall.
Det är rigg 1.

Andra är i5 10400t med 8GB ram
Tredje är 11400t med 8Gb ram
Fjärde är 13500t med 16gb ram

Själv har jag en bärbar Ryzen 5600 med 32gb ram (yoga 7)

Direkt vid uppstart fungerar det ok på samtliga, rigg 1 måste startas om ca 5-8ggr/dag då den fryser.
Rigg 2-3 behöver ett par omstarter om dagen.
Fjärde riggen kom nu i veckan men upplevs som i gränsfall redan nu.

Min Ryzen klarar sig från omstarter i regel men går efter ca 6h arbete väldigt ofta aströgt mellan att växla flikar och lägg i telefon.

Alla är uppkopplade på en hygglig fiber och switch.
Ca 500gigs lina.

Någon som kan peka mig i rätt riktning, vad bör uppgraderas?
Ram från 8-16 känns som en första men jag med 32gb upplever ju att det går trögt...

Testa att köra Edge istället som. Webläsare?
Har en känsla av att den inte är bättre men kan ju ha fel.
Är Telavox en hemsk mjukvara? Finns det stabilare alternativ?

Ja.. 100 frågor, hoppas någon har bra tips här.

Tack!

Permalänk
Medlem

Spontant tycker jag de låter lite som nån minnes / cpu läcka i något program / websida , iom ju mer power desto färre gånger behövs en omstart, börja där efter ett par timmar kolla hur det ser ut i aktivitetshanteraren, hogar något alla resurser? sen kan man gå djupare med tex prestandaövervakaren samt externa verktyger men börja där ger en fingervisning om det kan vara något program

Permalänk
Medlem

Jag ser att båda Chrome och Telavox ligger på ca 10-20% belastning och chome ligger kring 2-3gb minnes medan Telavox på ca 500mb-1gb minne.

Sen när de fryser kommer jag inte åt att kolla tyvärr så vet ej vilken an dessa som den låser på.

Tips på resusövervakare som kanske drar en loggfil?

Permalänk
Medlem

Prestandaövervakaren tycker jag är helt ok, du kan slå på så den "spelar in" , men du säger hela systemet fryser ? reagerar inte ens på ctrl alt delete?

HAr du kollat i app och systemloggen om det ligger något där isf ?

Permalänk
Medlem

Går jag på prestandaövervakaren så har jag bara den data jag skrev, och det är ju en indikation på att Chrome drar mer än Telavox men inte mycket mer.

En av datorerna fryser helt.
De andra slutar gärna Chrome att svara på.

Vi kör mycket blocketsökningar och har ett gäng flikar men skulle vara nice att se vad som händer när de fryser, vilket program är det som kastar in handduken.

Vi har en HP stationär tiny, två Lenovo Tiny och min Lenovo Yoga och bara Yogan som hjälpligt klarar sig och då med enligt mig galet höga spec.

Ska testa och se om jag kan få till en "inspelning" av systemet, tack för tipset