Gratis spagetti mått - finns inte- otroligt

Permalänk
Medlem

Gratis spagetti mått - finns inte- otroligt

Hej

En restaurang tar 110 gram spagetti till en portion
Hemma lyckas man alltid koka för mycket eller för lite

Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått

Hade jag haft matvåg
Kunde jag väga 110 gram
Ta spagettin och göra en cirkel på en pappersbit
Eller linjalen och kolla bredden på 110 gram

Ladda upp resultatet gratis till alla
1 2 3 4 portioner

Det ska jag göra och uppdatera den här tråden
Men trodde att det redan fanns
Men icke

Hur svårt kan det va
Typ 1 cm och du har 110 gram

Om någon har spagetti mått
Så vore det vänligt om du kan berätta hur många millimeter
En portion är

Annars tänkte jag fråga på jobbet om någon har en matvåg
Låna den och ta reda på sanningen och ladda upp resultatet på internet

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet

Mvh

Permalänk
Keeper of the Bamse

Jösses. Jag väger bara pastan. Om jag inte orkar lägga 10 sekunder på att ta fram köksvågen så höftar jag, sen när den är kokt kanske jag får slänga 20 gram, men det gör inte heller så mycket

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej

En restaurang tar 110 gram spagetti till en portion
Hemma lyckas man alltid koka för mycket eller för lite

Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått

Hade jag haft matvåg
Kunde jag väga 110 gram
Ta spagettin och göra en cirkel på en pappersbit
Eller linjalen och kolla bredden på 110 gram

Ladda upp resultatet gratis till alla
1 2 3 4 portioner

Det ska jag göra och uppdatera den här tråden
Men trodde att det redan fanns
Men icke

Hur svårt kan det va
Typ 1 cm och du har 110 gram

Om någon har spagetti mått
Så vore det vänligt om du kan berätta hur många millimeter
En portion är

Annars tänkte jag fråga på jobbet om någon har en matvåg
Låna den och ta reda på sanningen och ladda upp resultatet på internet

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet

Mvh

Köp en köksvåg. Det underlättar väldigt mycket i matlagningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Hej

En restaurang tar 110 gram spagetti till en portion
Hemma lyckas man alltid koka för mycket eller för lite

Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått

Hade jag haft matvåg
Kunde jag väga 110 gram
Ta spagettin och göra en cirkel på en pappersbit
Eller linjalen och kolla bredden på 110 gram

Ladda upp resultatet gratis till alla
1 2 3 4 portioner

Det ska jag göra och uppdatera den här tråden
Men trodde att det redan fanns
Men icke

Hur svårt kan det va
Typ 1 cm och du har 110 gram

Om någon har spagetti mått
Så vore det vänligt om du kan berätta hur många millimeter
En portion är

Annars tänkte jag fråga på jobbet om någon har en matvåg
Låna den och ta reda på sanningen och ladda upp resultatet på internet

Tycker att ett spagetti mått borde finnas gratis på nätet

Mvh

Big Pasta försöker förstås hålla det hemligt så att de kan sälja tillbehör?

Här har du iofs en annan åsikt om vad som är en portion (halva det du säger), men borde duga som utgångspunkt: https://www.barilla.com/en-us/help/measuring-pasta

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Spartips: Ha en glasslåda i frysen för att lägga överbliven pasta i, när den är full blir det pastagratäng eller motsvarande... 👍

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Du får räkna antalet sphagetti nästa gång du äter ute bara. Se till att fråga vilket märke de använder, så är det ju bara att räkna upp dem sen nästa gång du ska koka själv.

Edit: Enligt denna så är 1 portion=vad som får plats i hålet med radien 23mm.

https://www.craftsmanspace.com/sites/default/files/free-plans...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Jag vägde mängden spagetti som mitt mått gav vid 1 portion och fick 105 g. När jag kokar pasta brukar jag väga, och räkna 75 g torr pasta per portion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Jösses. Jag väger bara pastan. Om jag inte orkar lägga 10 sekunder på att ta fram köksvågen så höftar jag, sen när den är kokt kanske jag får slänga 20 gram, men det gör inte heller så mycket

Jag slänger inte mat överhuvudtaget. Sparar det som blir över och om det tar tid innan jag fått ihop tillräckligt för en annan maträtt åker det in i frysen tills vidare.

Hmm ... såg att @tuomi hann före.

Permalänk
Medlem

Jag använder en köksvåg till det mesta när jag lagar mat eller bakar. En normalportion pasta eller ris för mig är ca 60-65 g torrvikt. Behöver inte hålla på med några mått, utan jag ställer kastrullen på köksvågen, nollar och häller i tills det är rätt vikt. Sen kastrullen på plattan och i med kokande vatten.
Superenkelt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Ehm aldrig haft ett spaghetti mått, klarat av att koka spaghetti hittills

Permalänk
Medlem

Om din(a) pastaslev har ett hål som på bilden, så har du ett mått för att mäta upp en portion.

Länk: https://www.fiskars.com/sv-se/matlagning/produkter/koksredska...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ehm aldrig haft ett spaghetti mått, klarat av att koka spaghetti hittills

Det är många som kämpar för rätten till pasta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Du får räkna antalet sphagetti nästa gång du äter ute bara. Se till att fråga vilket märke de använder, så är det ju bara att räkna upp dem sen nästa gång du ska koka själv.

Edit: Enligt denna så är 1 portion=vad som får plats i hålet med radien 23mm.

https://www.craftsmanspace.com/sites/default/files/free-plans...

Skrivet av muddiz:

<Uppladdad bildlänk>

Jag vägde mängden spagetti som mitt mått gav vid 1 portion och fick 105 g. När jag kokar pasta brukar jag väga, och räkna 75 g torr pasta per portion.

Tack för alla svar och nu kör jag på 23 mm.

Mvh

Permalänk
Medlem

Självklart finns spaghettimått gratis på nätet.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

Finns massor av mått att 3D-printa!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Jag brukar bara koka hela paketet, vad som blir över blir matlåda 😊 brukar äta ~ 300g torr pasta/måltid 😇

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Eller bara köpa Barilla spaghetti i kartonger (vilket vi skulle göra iaf) och använda inbyggt spaghettimått via öppningen.

Permalänk
Medlem

Med take på denna mening i ts första inlägg: Tänker inte betala 40/50 kr för en sticka med fyra hål
Ett spagetti mått
så tvivlar jag på att han tänker betala mer än det dubbla.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Såg en tatuering i handflatan som var en svart cirkel = en portion spaghetti. Best life hack ever.

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem

Om du har någon av händerna kvar så kan du använda några 100-tusen år av evolution och föra pekfingret mot valfri led på tummen. Är du riktigt hungrig kör du pekfingret mot tumspetsen, då räcker 1 kg cirka 6 dagar.

Permalänk
Medlem

Är inte hela grejen med att koka pasta att det alltid blir för mycket

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Är inte hela grejen med att koka pasta att det alltid blir för mycket

Nästn mer en regel än ett undantag känns det som ibland 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Jag brukar bara koka hela paketet, vad som blir över blir matlåda 😊 brukar äta ~ 300g torr pasta/måltid 😇

Äter du något till pastan? 300 g torr pasta känns som en ganska mastig portion tycker jag. För egen del brukar det bli 110-120g och det brukar bli en rätt så stor hög på tallriken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Äter du något till pastan? 300 g torr pasta känns som en ganska mastig portion tycker jag. För egen del brukar det bli 110-120g och det brukar bli en rätt så stor hög på tallriken.

Ja, köttfärssås eller något dylikt 😁 jag brukade träna strongman (sub 100kg) för skoj så aptiten är relativt stor

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Sen är det smidigt att bara torka överbliven pasta och koka igen om det blir över

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Msi 4080S Suprim X - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz

Permalänk
Medlem

När jag kokar pasta så blir de till matlåda till dagen efter, mått vet jag ej om det skulle hjälpa så mycket, nu äter jag inte så mycket spagetti, men ibland så händer det !

Permalänk
Medlem

Alphahanne ovan är ju spot on.
Men det blir alltid något för mycket så man får slänga en del men det är ju så billigt ändå