Reklamera TV, Bevisbörda

Permalänk
Medlem

Reklamera TV, Bevisbörda

Hej
Det är så att för drygt två år sen köpte jag en Philips TV från Webhallen som nu börjat visa artefakter på skärmen. Vid viss färgåtergivning ser man ett streck tvärs över hela skärmen, syns lite dåligt men se bild nedan.
Efter kontakt med Webhallen säger de att jag måste påvisa att felet är ursprungligt för att det ska falla under reklamationsrätten och jag är nu osäker på hur detta görs på enklaste sätt för mig. TV:n har använts i princip enbart som skärm till en PC via HDMI och jag skulle kalla det normal användning men jag vete tusan hur jag ska påvisa att detta är ett ursprungsfel rent objektivt/tekniskt. Är det någon som har erfarenhet eller tips om hur man ska gå tillväga så hade det uppskattats oerhört mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

Hej
Det är så att för drygt två år sen köpte jag en Philips TV från Webhallen som nu börjat visa artefakter på skärmen. Vid viss färgåtergivning ser man ett streck tvärs över hela skärmen, syns lite dåligt men se bild nedan.
Efter kontakt med Webhallen säger de att jag måste påvisa att felet är ursprungligt för att det ska falla under reklamationsrätten och jag är nu osäker på hur detta görs på enklaste sätt för mig. TV:n har använts i princip enbart som skärm till en PC via HDMI och jag skulle kalla det normal användning men jag vete tusan hur jag ska påvisa att detta är ett ursprungsfel rent objektivt/tekniskt. Är det någon som har erfarenhet eller tips om hur man ska gå tillväga så hade det uppskattats oerhört mycket!

<Uppladdad bildlänk>

Nu ser det inte ut som ett sådant problem, men byt kabel och port.
Kvarstår problemet?

Annars är det väl bara att påbörja reklamation med rådfrågning mot Phillips, de är snabba att svara.
https://www.philips.se/c-w/support/kontakta-oss
Se till att ha Serienumret och modellnumret, fick svar inom 24h när jag precis frågade dem om ett ljud problem.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Uppstår artefakterna när du använder TVn som en TV också (d.v.s. har du uteslutit datorn som felkälla)?

Bevisbördan är en miniminivå för vad som krävs för att motparten inte skall vinna på WO vid en tvist. Har du uppfyllt din bevisbörda så går turen så att säga över till motståndaren. Sedan kommer era argument ställas mot varandra och ett beslut fattas utifrån dessa. Dina vinstchanser ökar naturligtvis om du har fler och bättre argument än vad som krävs för att uppfylla bevisbördan, men för att ärendet skall prövas är kraven oftast inte så högt ställda. I tvistelösande instanser, såsom ARN eller domstol, kan det exempelvis räcka att konsumenten visar på avsaknad av yttre åverkan på produkten och ger en utsaga om att den använts enligt instruktion / såsom en sådan produkt normalt används.

Så börja med att meddela säljaren att varan helt plötsligt upphört att fungera, att ingen yttre åverkan förekommit och att du inte använt den i strid med instruktionerna. Anser de inte att det räcker så kan du ta det vidare, förslagsvis till ARN.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Är det över två år sedan eller inte den köptes?

Problemet för återförsäljaren är nog att om det är utanför garantin är det butik som står för kostnaden (inte tillverkaren) och då har de i princip inget incitament att hjälpa dig. Det behövs i princip expertis för att påvisa ursprungligt fel, t.ex. en annan verkstad du betalar och får ett utlåtande från om vad felet beror på.

Är TVn mindre än 2 år gammal (när du reklamerar) så har väl Philips apparater 2 års garanti och skickas vidare till tillverkaren/tillverkarens verkstad där den repareras eller byts ut och i vissa fall får butiken en kredit för att lösa en ny TV åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Är det över två år sedan eller inte den köptes?

Problemet för återförsäljaren är nog att om det är utanför garantin är det butik som står för kostnaden (inte tillverkaren) och då har de i princip inget incitament att hjälpa dig. Det behövs i princip expertis för att påvisa ursprungligt fel, t.ex. en annan verkstad du betalar och får ett utlåtande från om vad felet beror på.

Är TVn mindre än 2 år gammal (när du reklamerar) så har väl Philips apparater 2 års garanti och skickas vidare till tillverkaren/tillverkarens verkstad där den repareras eller byts ut och i vissa fall får butiken en kredit för att lösa en ny TV åt dig.

Phillips kommer faktiskt, om man vill, hem till en och lagar den/tar med den om det inte lyckas ..

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Phillips kommer faktiskt, om man vill, hem till en och lagar den/tar med den om det inte lyckas ..

Ja och de är nog inte ensamma om det, hemservice gäller bara inom garantiperioden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nu ser det inte ut som ett sådant problem, men byt kabel och port.
Kvarstår problemet?

Annars är det väl bara att påbörja reklamation med rådfrågning mot Phillips, de är snabba att svara.
https://www.philips.se/c-w/support/kontakta-oss
Se till att ha Serienumret och modellnumret, fick svar inom 24h när jag precis frågade dem om ett ljud problem.

Har testat det, felet kvarstår tyvärr.

Skrivet av PeCe:

Uppstår artefakterna när du använder TVn som en TV också (d.v.s. har du uteslutit datorn som felkälla)?

Bevisbördan är en miniminivå för vad som krävs för att motparten inte skall vinna på WO vid en tvist. Har du uppfyllt din bevisbörda så går turen så att säga över till motståndaren. Sedan kommer era argument ställas mot varandra och ett beslut fattas utifrån dessa. Dina vinstchanser ökar naturligtvis om du har fler och bättre argument än vad som krävs för att uppfylla bevisbördan, men för att ärendet skall prövas är kraven oftast inte så högt ställda. I tvistelösande instanser, såsom ARN eller domstol, kan det exempelvis räcka att konsumenten visar på avsaknad av yttre åverkan på produkten och ger en utsaga om att den använts enligt instruktion / såsom en sådan produkt normalt används.

Så börja med att meddela säljaren att varan helt plötsligt upphört att fungera, att ingen yttre åverkan förekommit och att du inte använt den i strid med instruktionerna. Anser de inte att det räcker så kan du ta det vidare, förslagsvis till ARN.

Jag har testat TV:n med en av de inbyggda apparna (Youtube) och problemet kvarstår, ja. Min erfarenhet med reklamering av andra varor har varit på det sätt du beskriver där man egentligen inte behöver bevisa något utan helt enkelt säger att man brukat varan på ett normalt sätt. Grymt svar, tack!

Skrivet av Petterk:

Är det över två år sedan eller inte den köptes?

Problemet för återförsäljaren är nog att om det är utanför garantin är det butik som står för kostnaden (inte tillverkaren) och då har de i princip inget incitament att hjälpa dig. Det behövs i princip expertis för att påvisa ursprungligt fel, t.ex. en annan verkstad du betalar och får ett utlåtande från om vad felet beror på.

Är TVn mindre än 2 år gammal (när du reklamerar) så har väl Philips apparater 2 års garanti och skickas vidare till tillverkaren/tillverkarens verkstad där den repareras eller byts ut och i vissa fall får butiken en kredit för att lösa en ny TV åt dig.

Det är 1 års garanti så som Jag förstod det. TV:n inköptes 03/2021 så det blir ett reklamationsärende. Det är det du beskriver med expertis utlåtande som jag är rädd kommer att krävas för att reklamationen ska gå igenom. Webhallen skriver såhär

"Denna produkt har endast 1 års garanti. Du har dock 3 års reklamationsrätt, vilket innebär att du som kund har ansvaret att påvisa att felet är ursprungligt (dvs. uppkommit inom garantitiden). Ett underlag för detta kan exempelvis vara ett servicedokument från ett tidigare ärende med likadant fel.

Ett känt tillverkningsfel på den specifika modellen kan också accepteras inom reklamationsrätten som då servicepersonal kan bedöma/bekräfta.

Givetvis kan du komma in till någon av våra butiker, lämna in produkten och då hänvisa till reklamationsrätten. Detta betyder dock inte per automatik att det blir en kostnadsfri åtgärd då detta avgörs först när produkten blivit undersökt, men om någon av ovannämnda kriterier kan styrkas bör det inte vara några problem.

Observera att om detta ej är ett fel som kan accepteras inom reklamationsrätten kan felsökning- och arbetsavgifter, alternativt ett kostnadsförslag tillkomma."

Permalänk
Medlem

@aml417: Låter konstigt med en TV såld mars 2021 att bara täckas av ett års garanti, vissa modeller (OLED?) vid den tidpunkten från Philips hade t.o.m. tre år. Inte inom två års garanti om sådan fanns hur som helst, så jag skulle följa ett tidigare råd du fick av en annan postare – att skriva till Philips via deras hemsida och fråga om hjälp.

Permalänk
Medlem

Svårt bevisa sånt det går väl inte ? Hade varit bättre om man hittade andra med samma problem på din tv då är det bevis att det inte bara drabbat dig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Hade varit bättre om man hittade andra med samma problem på din tv då är det bevis att det inte bara drabbat dig...

Just detta var hur jag fick igenom reklamation på en 2.5 år gammal iMac för ett gäng år sedan. Skärmen hade börjat bli "fläckig" och fläkten i nätaggregatet lät "knackigt". Efter att ha påvisat detta i närmaste Apple-certifierade återförsäljarbutik och hänvisat till forum-trådar på apples egna forum där felen bekräftades av flertalet användare var det inga problem att få allt utbytt.

Så att söka information om andra som haft liknande problem är mitt bästa tips om det blir problem (och även innan, bara för att vara förberedd).

Permalänk
Medlem

Som praxis är det enda du kan göra, se till att du inte hittar tecken på yttre åverkan på tvn. Är den, och portarna, i gott skick så är det bara att gå vidare med reklamationen och hänvisa till att du gjort vad du kan.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av aml417:

"Denna produkt har endast 1 års garanti. Du har dock 3 års reklamationsrätt, vilket innebär att du som kund har ansvaret att påvisa att felet är ursprungligt (dvs. uppkommit inom garantitiden). Ett underlag för detta kan exempelvis vara ett servicedokument från ett tidigare ärende med likadant fel.

Ett känt tillverkningsfel på den specifika modellen kan också accepteras inom reklamationsrätten som då servicepersonal kan bedöma/bekräfta.

Bevisbördan är väldigt frikostig, till konsumentens fördel. Att bevisa att felet är ursprungligt innebär i princip att det ska saknas tecken på att du missbrukat varan på något sätt. T.ex. att det inte finns fysiska märken på den eller att fuktsensorer löst ut inuti den. Att (som de skriver) det finns kända problem med en produkt är också en sak, men absolut inte det enda även om butiker ofta vill få det att låta så.

Problemet är ju då om du skulle skicka in den och Webhallen säger att de tycker den ser ut som att den fått en smäll.. då blir det ARN nästa. Om det helt saknas tecken på yttre åverkan trots att Webhallen säger det så bör de hålla med dig. Finns det minsta tecken.. ja då är det mer oklart. Dessutom skulle de kunna hävda att det finns tecken, som du inte såg, t.ex. en fuktsensor på insidan. Men även om de håller med dig måste inte Webhallen följa beslutet utan du får i sådana fall stämma Webhallen. Dock är det i princip garanterat att man vinner en stämning efter att ARN gett ett positivt utlåtande.
Går det till ARN tar det flera månader och en stämning några månader till.

Vad jag hört på sistone gillar Webhallen dessutom att tjafsa om reklamationer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Bevisbördan är väldigt frikostig, till konsumentens fördel. Att bevisa att felet är ursprungligt innebär i princip att det ska saknas tecken på att du missbrukat varan på något sätt. T.ex. att det inte finns fysiska märken på den eller att fuktsensorer löst ut inuti den. Att (som de skriver) det finns kända problem med en produkt är också en sak, men absolut inte det enda även om butiker ofta vill få det att låta så.

Problemet är ju då om du skulle skicka in den och Webhallen säger att de tycker den ser ut som att den fått en smäll.. då blir det ARN nästa. Om det helt saknas tecken på yttre åverkan trots att Webhallen säger det så bör de hålla med dig. Finns det minsta tecken.. ja då är det mer oklart. Dessutom skulle de kunna hävda att det finns tecken, som du inte såg, t.ex. en fuktsensor på insidan. Men även om de håller med dig måste inte Webhallen följa beslutet utan du får i sådana fall stämma Webhallen. Dock är det i princip garanterat att man vinner en stämning efter att ARN gett ett positivt utlåtande.
Går det till ARN tar det flera månader och en stämning några månader till.

Vad jag hört på sistone gillar Webhallen dessutom att tjafsa om reklamationer.

Skulle ändå rekommendera att ta ärendet till ARN om inte webbis sköter sig. De flesta företag vill inte synas på ARNs lista utan det kan hända att de accepterar reklamationen när ARN hör av sig till dem om ärendet.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Bevisbördan är väldigt frikostig, till konsumentens fördel. Att bevisa att felet är ursprungligt innebär i princip att det ska saknas tecken på att du missbrukat varan på något sätt. T.ex. att det inte finns fysiska märken på den eller att fuktsensorer löst ut inuti den. Att (som de skriver) det finns kända problem med en produkt är också en sak, men absolut inte det enda även om butiker ofta vill få det att låta så.

Problemet är ju då om du skulle skicka in den och Webhallen säger att de tycker den ser ut som att den fått en smäll.. då blir det ARN nästa. Om det helt saknas tecken på yttre åverkan trots att Webhallen säger det så bör de hålla med dig. Finns det minsta tecken.. ja då är det mer oklart. Dessutom skulle de kunna hävda att det finns tecken, som du inte såg, t.ex. en fuktsensor på insidan. Men även om de håller med dig måste inte Webhallen följa beslutet utan du får i sådana fall stämma Webhallen. Dock är det i princip garanterat att man vinner en stämning efter att ARN gett ett positivt utlåtande.
Går det till ARN tar det flera månader och en stämning några månader till.

Vad jag hört på sistone gillar Webhallen dessutom att tjafsa om reklamationer.

Webhallen följer ARNs rekommendationer, iallafall skriver dom det på deras hemsida

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Webhallen följer ARNs rekommendationer, iallafall skriver dom det på deras hemsida

Jo, allt annat är rätt dumt, men oddsen att det hamnar hos ARN (och tar månader) känns tyvärr högre hos Webhallen än många andra handlare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Jo, allt annat är rätt dumt, men oddsen att det hamnar hos ARN (och tar månader) känns tyvärr högre hos Webhallen än många andra handlare.

De som har problem hörs mycket mer än de som inte har problem. Jag har inte haft problem med Webhallen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag har inte haft problem med Webhallen

Inte jag heller (inte mer än normalt), jag ser dock andra ha problem med dem oftare än liknande bolag och tycker de svar man fått se från deras kundtjänst har vart rätt dåliga och ohjälpsamma.

Men det här börjar bli ett stickspår. Min poäng var mer att Webhallen inte är ett av företagen som typ byter ut vad som helst även om det sitter en skruvmejsel rakt genom skärmen så när det handlar om lite oklara reklamationer efter ett par år så är risken stor att det kommer ta månader att lösa.
Det kan vara värt att skita i det och köpa något med bättre garantier istället, beroende på OPs behov och budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Bevisbördan är väldigt frikostig, till konsumentens fördel. Att bevisa att felet är ursprungligt innebär i princip att det ska saknas tecken på att du missbrukat varan på något sätt. T.ex. att det inte finns fysiska märken på den eller att fuktsensorer löst ut inuti den. Att (som de skriver) det finns kända problem med en produkt är också en sak, men absolut inte det enda även om butiker ofta vill få det att låta så.

Problemet är ju då om du skulle skicka in den och Webhallen säger att de tycker den ser ut som att den fått en smäll.. då blir det ARN nästa. Om det helt saknas tecken på yttre åverkan trots att Webhallen säger det så bör de hålla med dig. Finns det minsta tecken.. ja då är det mer oklart. Dessutom skulle de kunna hävda att det finns tecken, som du inte såg, t.ex. en fuktsensor på insidan. Men även om de håller med dig måste inte Webhallen följa beslutet utan du får i sådana fall stämma Webhallen. Dock är det i princip garanterat att man vinner en stämning efter att ARN gett ett positivt utlåtande.
Går det till ARN tar det flera månader och en stämning några månader till.

Vad jag hört på sistone gillar Webhallen dessutom att tjafsa om reklamationer.

Tack för input! Jag håller kontakt direkt med Philips kundsupport, dom vill att jag ska skicka massa bilder, spela in skärmen o yada yada så det verkar ändå som dom vill lösa det. Får se vart det leder!

Permalänk
Medlem

Philips har 3 års garanti på tv.
Är den över 50 tum så har du även hemservice på den.

Så bara kontakta philips så lär det lösa sig.
Får du hemservice så kanske vi syns.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Philips har 3 års garanti på tv.
Är den över 50 tum så har du även hemservice på den.

Så bara kontakta philips så lär det lösa sig.
Får du hemservice så kanske vi syns.

Nix. 24 månader enligt deras hemsida. Garanti- och reklamationstid är inte samma sak.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Nix. 24 månader enligt deras hemsida. Garanti- och reklamationstid är inte samma sak.

Exakt 36 månader enligt länken du skicka.
Läs igen.

Visa signatur

ლ(ಠ益ಠ)ლ

Permalänk
Medlem
Skrivet av The_St1g:

Exakt 36 månader enligt länken du skicka.
Läs igen.

Jag är visst dum. Jag uppfattade "LCD-skärmar" som TV.
Du hade rätt.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.